مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد پاسخ اعتراضهای هنرمندان را داد؛
هیچ قانون جدیدی تصویب نکردهام
موسیقی ما - هفتهٔ اول خرداد ماه امسال، حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای انتخاب محمد میرزمانی بهعنوان مدیرکل دفتر موسیقی اعلام و دو ماه بعد از آن نخستین نشست خبری او با اهالی رسانه برگزار شد. این روزها و با گذشت یک ماه از آن نشست خبری همچنان دربارهٔ وضعیت مجوزها، اجاره سالنهای موسیقی، وضعیت ارکستر سمفونیک تهران، مسایل پیش روی موسیقی نواحی و مواردی دیگر سوالاتی وجود دارد که محمد میرزمانی به آنها پاسخ داد.
او ادامه داد: وقتی در مورد مجوز کنسرتها پیگیر شدم، دوستان گفتند که به بعضی خوانندگان دو سانس و به تعدادی از آنها یک سانس مجوز میدهیم. این مساله برایم سوال بود، اما پاسخ مدونی نیافتم و با خود فکر کردم که بهتر است از این قانون به عنوان یک فرصت استفاده کنم و اهداف جمهوری اسلامی را تعمیم دهم.
میرزمانی خاطرنشان کرد: در مورد دو سانس مجوز کنسرت باید بگوییم که بعضیها دارند شایعه پراکنی و برداشت سوء میکنند. تا امروز هیچ شرکت و هنرمندی نزد ما نیامده که ما به او مجوز دو سانس نداده باشیم بلکه هر قدم مثبتی که در موسیقی برداشتهاند را برایشان امتیاز تلقی کردهایم تا بتوانند در دو سانس به صحنه بروند.
این مدیر با اشاره به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری در حوزهٔ عملکرد بیرودربایستی در حوزه فرهنگ، عنوان کرد: موسیقی کشور ما در موقعیت خطیری است و به سمتی رفته که جایگاه مثبتی ندارد.
او ادامه داد: متاسفانه مسالهٔ شعر کمی بیحساب و کتاب شده و برخی از این اشعار بسیار سخیف و سبک است. مضامین عاشقانه بدنیست، چرا که باعث تحکیم خانواده و دوستیها میشود، اما ظاهرا این نکته برای برخی گران تمام شده است. اگر منظورم را در قالب یکی از رهنمودهای مقام معظم رهبری بگویم، بهتر است. ایشان در جلسهای با اصحاب فرهنگ و هنر فرمودند «توقع انقلاب از هنر و هنرمند مبتنی بر نگاه زیباشناختی در زمینه هنر است. توقع زیادی هم نیست. شما در عالیترین آثار دراماتیک دنیا آنجایی که به فداکاری یک انسان برمیخورید آنها را تحسین و ستایش میکنید. وقتی در یک فیلم، آهنگ و تابلو نقاشی سرباز فداکاری را به تصویر میکشند در دل و باطن و وجدان خود نمیتوانید کار او را تحسین نکنید. هزاران حادثه به مراتب با ارزشتر از آنچه در این اثر هنری دیده میشود در دوران دفاع مقدس در خانه شما اتفاق افتاد؛ آیا این زیبایی نیست؟ توقع انقلاب این است و توقع زیاده خواهانهای نیست.»
او خاطرنشان کرد: هنرمندان به این نکته توجه داشته باشند که حتی اگر یکی از معیارها را هم رعایت کنند مشکلی با آنها نداریم. ما در مرکز موسیقی به دنبال بهانهای هستیم تا با هنرمندان تعامل بهتری داشته باشیم. وی ادامه داد: کسانی که در موسیقی سرمایه گذاری میکنند اهداف ما را تامین کنند تا ما نیز بتوانیم اهداف جمهوری اسلامی را تحقق بخشیم. موسیقی فقط برای پرکردن اوقات فراغت نیست بلکه امروز رسانهای است که پیامی را منتقل میکند.
مدیر دفتر موسیقی همچنین درباره پرداخت چهار درصد ارزش افزوده و پنج درصد مالیات از سوی هنرمندان به تالاری همچون وحدت گفت: بنده اصلا در جریان ارزش افزوده و مسائلی از این دست نیستم. دفتر موسیقی هم نمیتواند اعمال قانون کند. بنده فقط دربارهٔ مسائل فنی صحبت میکنم.
البته چندبار به صورت کتبی و شفاهی این تذکر را به یکی از خوانندگان داده بودیم که متاسفانه با تعطیلات عیدسعید فطر همراه شد. اما اگر این مقررات از سوی گروهها اجرا نشود مجوز آنها به حالت تعلیق در میآید.
یکی از این نکات عدم امکان حضور برگزیدگان نخست دوره قبل در بخش رقابتی است، که او درباره این تصمیم اظهار کرد: در امور جشنواره دبیر باید پاسخگو باشد اما در هر جشنواره باید بخش جشنوارهٔ جشنوارهها نیز وجود داشته باشد و عرصه برای افراد جدیدتر آماده شود. کسی که یک بار در یک حوزه خود را نشان داده و مقام آورده است دیگر لزومی ندارد، دوباره در همان بخش شرکت کند.
میرزمانی همچنین درباره چگونگی تامین ایاب و ذهاب هنرمندانی که به جشنواره میآیند، گفت: اگر جشنواره کسی را دعوت کند ایاب ذهابش به طور کامل پرداخت میشود. گاهی هنرمند خودش ابراز تمایل میکند که در جشنواره حضور یابد که در این وضعیت جشنواره برای تامین هزینهها الزامی ندارد.
او درباره حقوق اعضای ارکستر سمفونیک تهران که ماههاست پرداخت نشده، عنوان کرد: در هر جامعهای کاستیهایی وجود دارد و اوضاع مادی خیلی هم پیچیده نیست. به مرور سعی کردیم معوقات قبلی را پرداخت کنیم. ۵۰ درصد باقی مانده نیز در اختیار انجمن قرار گرفت تا به اعضای ارکستر سمفونیک تهران پرداخت شود و از این پس اعضای این ارکستر به جای حقوق پروژهای به صورت ماهیانه حقوق دریافت میکنند.
او درباره مشکلات ناشی از حضور نوازندگان مشترک میان ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی ایران، گفت: قطعا این اتفاق به موسیقی صدمه میزند اما سعی میکنیم این اتفاق کمتر بیفتد و هر ارکستر نوازنده خاص خود را داشته باشد. دلیل این اشتراک این است که در کشور تعداد نوازندگان حرفهیی زیاد نیست.
میرزمانی درباره ویژگیهای موسیقی ایرانی برای اجرا در خارج از مرز ایران و جذب مخاطبان خارجی گفت: در این زمینه میتوانم پرویز مشکاتیان را مثال بزنم و انقلاب و تحولی در موسیقی سنتی ایجاد کرد. او تاثیر زیادی در ساختار موسیقی داشت، دلیلش هم ریتم آهنگی بود که در قطعات به کار میبرد. گروه جوانی هم کار میکند که با استفاده از موسیقی محلی شیوهای جذاب به وجود آورده و مخاطب را جذب میکند. ایده نو باعث چنین تحولی میشود. موسیقی نباید به شکل خاص عرضه شود در این صورت فقط به درد موزه میخورد.
او سخنان خود را چنین ادامه داد: از سال گذشته دغدغههایی برای تبلیغات موسیقی مقامی در صحنه آخر روزنامه همشهری داشتم. رایزنیهایی انجام دادم که این روزنامه با تخفیف ویژه تبلیغات موسیقی مقامی را منتشر کند و ۵۰ درصد هزینهٔ این تبلیغات را دفتر موسیقی تامین کند، چرا که تبلیغات تاثیر زیادی بر پیشرفت یک عنصر دارد و باعث جذب مردم میشود.
میرزمانی همچنین درباره تحقق وعده راهاندازی پایگاههای موسیقی نواحی از سوی مرکز موسیقی توضیح داد: در این زمینه بخشنامهای به استانهای کشور ارسال کردیم تا هر استانی که در حوزهٔ موسیقی مقامی و سنتی فعال است آلبومی با هزینهٔ دفتر موسیقی منتشر کند تا سرانجام منجر به تولید ۳۰ آلبوم شود.
او متذکر شد: قرار است دو مکتب خانهٔ موسیقی نواحی در دو استان تشکیل شود که مقدمات آن فراهم شده و در حال انتخاب قطعی این دو استان هستیم.
- هیچ قانون جدیدی تصویب نکردم
او ادامه داد: وقتی در مورد مجوز کنسرتها پیگیر شدم، دوستان گفتند که به بعضی خوانندگان دو سانس و به تعدادی از آنها یک سانس مجوز میدهیم. این مساله برایم سوال بود، اما پاسخ مدونی نیافتم و با خود فکر کردم که بهتر است از این قانون به عنوان یک فرصت استفاده کنم و اهداف جمهوری اسلامی را تعمیم دهم.
میرزمانی خاطرنشان کرد: در مورد دو سانس مجوز کنسرت باید بگوییم که بعضیها دارند شایعه پراکنی و برداشت سوء میکنند. تا امروز هیچ شرکت و هنرمندی نزد ما نیامده که ما به او مجوز دو سانس نداده باشیم بلکه هر قدم مثبتی که در موسیقی برداشتهاند را برایشان امتیاز تلقی کردهایم تا بتوانند در دو سانس به صحنه بروند.
این مدیر با اشاره به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری در حوزهٔ عملکرد بیرودربایستی در حوزه فرهنگ، عنوان کرد: موسیقی کشور ما در موقعیت خطیری است و به سمتی رفته که جایگاه مثبتی ندارد.
- اشعار غیرعاشقانه و اولویت اشعار عارفانه
او ادامه داد: متاسفانه مسالهٔ شعر کمی بیحساب و کتاب شده و برخی از این اشعار بسیار سخیف و سبک است. مضامین عاشقانه بدنیست، چرا که باعث تحکیم خانواده و دوستیها میشود، اما ظاهرا این نکته برای برخی گران تمام شده است. اگر منظورم را در قالب یکی از رهنمودهای مقام معظم رهبری بگویم، بهتر است. ایشان در جلسهای با اصحاب فرهنگ و هنر فرمودند «توقع انقلاب از هنر و هنرمند مبتنی بر نگاه زیباشناختی در زمینه هنر است. توقع زیادی هم نیست. شما در عالیترین آثار دراماتیک دنیا آنجایی که به فداکاری یک انسان برمیخورید آنها را تحسین و ستایش میکنید. وقتی در یک فیلم، آهنگ و تابلو نقاشی سرباز فداکاری را به تصویر میکشند در دل و باطن و وجدان خود نمیتوانید کار او را تحسین نکنید. هزاران حادثه به مراتب با ارزشتر از آنچه در این اثر هنری دیده میشود در دوران دفاع مقدس در خانه شما اتفاق افتاد؛ آیا این زیبایی نیست؟ توقع انقلاب این است و توقع زیاده خواهانهای نیست.»
- به دنبال بهانه برای تعامل بهتر با هنرمندان
او خاطرنشان کرد: هنرمندان به این نکته توجه داشته باشند که حتی اگر یکی از معیارها را هم رعایت کنند مشکلی با آنها نداریم. ما در مرکز موسیقی به دنبال بهانهای هستیم تا با هنرمندان تعامل بهتری داشته باشیم. وی ادامه داد: کسانی که در موسیقی سرمایه گذاری میکنند اهداف ما را تامین کنند تا ما نیز بتوانیم اهداف جمهوری اسلامی را تحقق بخشیم. موسیقی فقط برای پرکردن اوقات فراغت نیست بلکه امروز رسانهای است که پیامی را منتقل میکند.
- درباره پرداخت ارزش افزوده و مالیات
مدیر دفتر موسیقی همچنین درباره پرداخت چهار درصد ارزش افزوده و پنج درصد مالیات از سوی هنرمندان به تالاری همچون وحدت گفت: بنده اصلا در جریان ارزش افزوده و مسائلی از این دست نیستم. دفتر موسیقی هم نمیتواند اعمال قانون کند. بنده فقط دربارهٔ مسائل فنی صحبت میکنم.
- ممنوعیت تبلیغات
البته چندبار به صورت کتبی و شفاهی این تذکر را به یکی از خوانندگان داده بودیم که متاسفانه با تعطیلات عیدسعید فطر همراه شد. اما اگر این مقررات از سوی گروهها اجرا نشود مجوز آنها به حالت تعلیق در میآید.
- وضعیت صدور مجوز برای شهرستانها
- ابهام در فراخوان جشنوارهٔ موسیقی فجر
یکی از این نکات عدم امکان حضور برگزیدگان نخست دوره قبل در بخش رقابتی است، که او درباره این تصمیم اظهار کرد: در امور جشنواره دبیر باید پاسخگو باشد اما در هر جشنواره باید بخش جشنوارهٔ جشنوارهها نیز وجود داشته باشد و عرصه برای افراد جدیدتر آماده شود. کسی که یک بار در یک حوزه خود را نشان داده و مقام آورده است دیگر لزومی ندارد، دوباره در همان بخش شرکت کند.
میرزمانی همچنین درباره چگونگی تامین ایاب و ذهاب هنرمندانی که به جشنواره میآیند، گفت: اگر جشنواره کسی را دعوت کند ایاب ذهابش به طور کامل پرداخت میشود. گاهی هنرمند خودش ابراز تمایل میکند که در جشنواره حضور یابد که در این وضعیت جشنواره برای تامین هزینهها الزامی ندارد.
- تکلیف وضعیت موسیقی بانوان؛ تکلیف موسیقی آقایان
- حقوق اعضای ارکستر سمفونیک تهران
او درباره حقوق اعضای ارکستر سمفونیک تهران که ماههاست پرداخت نشده، عنوان کرد: در هر جامعهای کاستیهایی وجود دارد و اوضاع مادی خیلی هم پیچیده نیست. به مرور سعی کردیم معوقات قبلی را پرداخت کنیم. ۵۰ درصد باقی مانده نیز در اختیار انجمن قرار گرفت تا به اعضای ارکستر سمفونیک تهران پرداخت شود و از این پس اعضای این ارکستر به جای حقوق پروژهای به صورت ماهیانه حقوق دریافت میکنند.
او درباره مشکلات ناشی از حضور نوازندگان مشترک میان ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی ایران، گفت: قطعا این اتفاق به موسیقی صدمه میزند اما سعی میکنیم این اتفاق کمتر بیفتد و هر ارکستر نوازنده خاص خود را داشته باشد. دلیل این اشتراک این است که در کشور تعداد نوازندگان حرفهیی زیاد نیست.
- منظورمان آهنگساز خارجی نبود
میرزمانی درباره ویژگیهای موسیقی ایرانی برای اجرا در خارج از مرز ایران و جذب مخاطبان خارجی گفت: در این زمینه میتوانم پرویز مشکاتیان را مثال بزنم و انقلاب و تحولی در موسیقی سنتی ایجاد کرد. او تاثیر زیادی در ساختار موسیقی داشت، دلیلش هم ریتم آهنگی بود که در قطعات به کار میبرد. گروه جوانی هم کار میکند که با استفاده از موسیقی محلی شیوهای جذاب به وجود آورده و مخاطب را جذب میکند. ایده نو باعث چنین تحولی میشود. موسیقی نباید به شکل خاص عرضه شود در این صورت فقط به درد موزه میخورد.
- اسم این برخورد را تبعیض نگذارید
- دغدغههای پیش روی موسیقی مقامی و سنتی
او سخنان خود را چنین ادامه داد: از سال گذشته دغدغههایی برای تبلیغات موسیقی مقامی در صحنه آخر روزنامه همشهری داشتم. رایزنیهایی انجام دادم که این روزنامه با تخفیف ویژه تبلیغات موسیقی مقامی را منتشر کند و ۵۰ درصد هزینهٔ این تبلیغات را دفتر موسیقی تامین کند، چرا که تبلیغات تاثیر زیادی بر پیشرفت یک عنصر دارد و باعث جذب مردم میشود.
- حمایت معنوی و به ویژه مادی از موسیقی سنتی
میرزمانی همچنین درباره تحقق وعده راهاندازی پایگاههای موسیقی نواحی از سوی مرکز موسیقی توضیح داد: در این زمینه بخشنامهای به استانهای کشور ارسال کردیم تا هر استانی که در حوزهٔ موسیقی مقامی و سنتی فعال است آلبومی با هزینهٔ دفتر موسیقی منتشر کند تا سرانجام منجر به تولید ۳۰ آلبوم شود.
او متذکر شد: قرار است دو مکتب خانهٔ موسیقی نواحی در دو استان تشکیل شود که مقدمات آن فراهم شده و در حال انتخاب قطعی این دو استان هستیم.
- صدور مجوز موسیقی فیلمها
منبع:
ایسنا
تاریخ انتشار : سه شنبه 29 شهریور 1390 - 00:00
دیدگاهها
سلام از سایت موسیقی ما تشکر میکنم که این گفتگو را ترتیب داد. آقای میرزمانی که میفرمایید یک آهنگساز آمده و ..... باید این نکته را خاطر نشان کنم که اگر از آهنگساز منظورتان ...است، او نه تنها سبب خاموشی یا کم سو شدن چراغ موسیقی نمیشود، بلکه دارد وظیفه ی سایر خوانندگان و آهنگسازان کشور ما را که جذب جوانان به موسیقی های با معنی و پخته است را به دوش میکشد. چرا که اگر همین خواننده، آهنگساز و استاد تنظیم ایران نبود، جوانان خیلی بیشتر به سمت آهنگ های غربی و هم چنین موسیقی های بیمعنی و بی محتوای ایرانی کشیده میشدند.
خداروشکر همش تکذیب شد
مرسی از اینکه این گفت وگو راترتیب دادید فکر می کنم خیلی ها جواب سوالاشونو گرفته باشند
اگه با شعرهای عاشقانه نشکلی ندارید پس برای چی 2 تا از اهنگای فریدون اسرایی مجوز نگرفت ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ممنون از اینکه پیگیری کردین، اما اینا فقط ظاهر سازیه دفتر موسیقیه.
دفتر موسیقی وزارت ارشاد بین خواننده ها خیلی تبعیض قائل میشه و این کاملا واضحه.......
آقای میرزمانی
موسیقی پاپ نیاز به حمایت داره خواهشمندیم همونطور که به تازگی اعلام کردید اشخاص حقیقی هم میتونن برای دریافت مجوز اقدام کنن و همه هنرمندان رو خوشحال کردین،باز هم سنگهایی که جلوی پای هنرمندان هست رو بردارید.
امیدوارم نام بسیار نیکی از شما در موسیقی ایران بمونه که قطعا اگر گره ای از کار هنرمندان باز کنید همینطور خواهد شد.
سپاس
باید دید در عمل چه میشود هر چیز ظاهری دارد و باتنی این ظاهره امره اینکه بینه خواننده تبعیض هست واسه شرکتیه که پشت اون خوانندس نه خوده خواننده
افزودن یک دیدگاه جدید