گفتوگو با اشتفان ميكوس، موسيقيدان برجسته آلماني به بهانه اجرا در جشنواره فجر
پيادهروي در ساحت شرق
امير بهاري - گلناز صالح كريمي: بخش بين الملل جشنواره موسيقي فجر امسال يكي از بهترين اتفاقهاي فرهنگي سال بود، حضور تعدادي گروه برجسته موسيقي اروپايي كه هر كدام در ژانر موسيقايي خود از بهترينها هستند. در سالهاي پس از انقلاب، كمتر هنرمنداني با اين كيفيت به ايران آمدهاند. و اين خود جاي تحسين دارد. در ميان اين هنرمندان اشتفان ميكوس، موسيقيدان برجسته آلماني جايگاه ويژهيي دارد. ميكوس از هنرمندان شاخصي است كه آثارش توسط كمپاني خوشنام ايسيام (ECM) منتشر ميشود. او سبك ويژهيي دارد و در آثارش، تمام سازها را خودش مينوازد. ميكوس در نوجواني به شرق سفر كرد و مسحور فرهنگ اسرارآميز شرق شد. از آن روز تاكنون 40 سال ميگذرد و ميكوس با سفر به كشورهاي مختلف شرقي، نواختن سازهاي مختلفي را ميآموزد و براي فهم بيشتر آنها، در فرهنگ نواحي مختلف شرق از تاجيكستان تا هند غور ميكند تا موسيقياش ادبيات اصيل آن منطقه را هم به خود جذب كند. در 40 سال فعاليت موسيقايي، او 20 آلبوم استوديويي و اجراي زنده منتشر كرده است كه اغلب آنها توسط ECM منتشر شدهاند. ميكوس دوشنبهشب هم يك اجرا در شيراز خواهد داشت. او علاقهمند بوده تا شيراز را ببيند و تجربه ديدن پرفورمنس او هم براي شيرازيها دوستداشتني خواهد بود. ميكوس به دعوت رامين صديقي (مدير نشر هرمس) و به ميزباني جشنواره موسيقي فجر به ايران آمده است. او به هر كشوري كه سفر كرده نواختن سازي را هم به يادگار آموخته است. بايد منتظر بود و ديد كه از ايران كدام ساز را با خود خواهد برد. بليتهاي كنسرت اشتفان ميكوس در جشنواره فجر در فاصله كمي به فروش رفت و اين اجرا جزو اولين اجراهاي جشنواره موسيقي فجر بود كه به اصطلاح سولداوت شد. و اين براي خود او هم تعجببرانگيز بوده است و به همين دليل گفتوگوي ما آغازي متفاوت داشت:
اشتفان ميكوس| پيش از اينكه شما گفتوگو را آغاز كنيد من سوالي داشتم: چرا بليتهاي كنسرت من در ايران سولداوت شد (به طور كامل به فروش رفت)؟!
بعضي قطعههايي كه ميزنم بيشتر براساس بداههنوازي هستند، برخي قطعهها كمي بداههنوازي دارند و برخي هم اصلا ندارند. هميشه در اجراها اينطور آميخته كار ميكنم و هميشه يك سري قطعه در كنسرت ميزنم كه در سي دي وجود ندارند و فقط در كنسرت شنيده ميشوند. بعضي قطعهها را هم بايد براي اجراي كنسرت اندكي تغيير بدهم، چون در ضبط پيچيدهتر هستند اما در كنسرت نميشود آن پيچيدگيها را درآورد.
اشتفان ميكوس| پيش از اينكه شما گفتوگو را آغاز كنيد من سوالي داشتم: چرا بليتهاي كنسرت من در ايران سولداوت شد (به طور كامل به فروش رفت)؟!
- موسيقي جز (Jazz) و بلوز در ايران يك گروه طرفداران خيلي جدي دارد. طرفداران جز در ايران كمپاني ECM را دوست دارند، شايد به دليل رويكرد خاص اين كمپاني كه پوششدهنده موسيقي شرق در كنار موسيقي غرب است. ما هم هنرمندي داريم كه ECM يك اثر از او را منتشر كرده است؛ كيهان كلهر. شما هم از هنرمنداني هستيد كه ايسيام آثار زيادي از شما منتشركرده و اتفاقا خيلي به مذاق طرفداران اين نوع موسيقي در ايران خوش آمده و شما را دوست دارند. احتمالا يكي از دلايل فروش رفتن بليت كنسرتهاي شما اين است. حالا ميخواهيم با اين سوال بحث را آغاز كنيم، آقاي ميكوس دوست دارم درباره قصدتان از سفر به ايران بپرسم، با توجه به اينكه شما به كشورهاي مختلفي سفر كردهايد و سازهاي اين كشورها را ياد گرفتهايد، حالا ميخواهم بدانم آيا براي اجراي كنسرت به ايران آمدهايد يا ميخواهيد ساز جديدي ياد بگيريد؟
- اشاره به اين كرديد كه به موزه موسيقي رفتيد. كدام يك از سازهاي ايراني نظرتان را جلب كرد؟
- شما در كشوري بزرگ شدهايد كه حداقل در 500 سال اخير حرف اول و آخر را در موسيقي كلاسيك ميزند. اما از بچگي درگير موسيقي شرق شدهايد. ميتوانيد تا حدودي توضيح بدهيد اين اتفاق چطور براي شما افتاده؟
- آيا زمينه موسيقي كلاسيك هم داشتهايد؟
- شايد اين يك مساله شخصي است.
- شما سازهاي بسيار متعددي را مينوازيد. وقتي ميخواهيد سازي را براي نواختن يا يادگرفتن انتخاب كنيد بر چه اساسي عمل ميكنيد؟ آيا مثلا تركيببندي خاصي در ذهن داريد كه ساز جديد را براساس آن انتخاب ميكنيد، يا اينكه نه، براساس مثلا علاقهيي كه در لحظه برايتان ايجاد ميشود سازي را دست ميگيريد؟
- براي كنسرت در ايران برنامهيي داريد؟ چه سازهايي با خودتان آوردهايد و چقدر فكر ميكنيد بداههنوازي خواهيد داشت؟
بعضي قطعههايي كه ميزنم بيشتر براساس بداههنوازي هستند، برخي قطعهها كمي بداههنوازي دارند و برخي هم اصلا ندارند. هميشه در اجراها اينطور آميخته كار ميكنم و هميشه يك سري قطعه در كنسرت ميزنم كه در سي دي وجود ندارند و فقط در كنسرت شنيده ميشوند. بعضي قطعهها را هم بايد براي اجراي كنسرت اندكي تغيير بدهم، چون در ضبط پيچيدهتر هستند اما در كنسرت نميشود آن پيچيدگيها را درآورد.
- فاصلههاي موسيقايي شرقي و غربي با هم فرق دارند، مثلا ما ربع پرده داريم كه در موسيقي غربي وجود ندارد. آيا شما با منطق فواصل شرقي سازهاي اين منطقه را ياد ميگيريد يا با نگاه خودتان به سراغشان ميرويد؟
- از همكاري با ECM راضي هستيد؟ از اينكه شما را هنرمند ECM ميدانند خودتان چه حسي داريد؟
- موسيقي شما تنوع فراواني در لحن دارد، گاهي هم لحني مذهبي پيدا ميكند. شما چقدر درگير مذهب يا ساير جنبههاي فرهنگي منطقهيي ميشويد كه سازشان را مينوازيد؟ يا اينكه شايد هم درگير نميشويد و اين اتفاق خودانگيخته ميافتد؟
- در اين مدتي كه در ايران بوديد به شما خوش گذشته است؟ دوست داريد در آينده باز هم به ايران بياييد؟ چون ميدانيد كه دو، سه شب اجرا براي طرفدارانتان در اينجا كافي نيست.
منبع:
اعتماد
تاریخ انتشار : شنبه 29 بهمن 1390 - 00:00
افزودن یک دیدگاه جدید