گفتوگو با استاد همایون خرم؛
نسل جوان موسیقی مرا بهتر میفهمد
امیر بهاری - استاد همایون خرم از آن نامهایی است که با کمی اغماض همپای خوانندگان آثارش شهرت دارد و در کوچه و بازار هم او را میشناسند. او یکی از شاخصترین تصنیفسازان موسیقی ایرانی است (هرچند که ترجیح میدهد اصطلاح آهنگ با کلام را به جای تصنیف استفاده کند). در ۱۴ سالگی به پیشنهاد صبا به رادیو رفت و به عنوان سولیست به نوازندگی مشغول شد. خرم هنوز هم در بحثهایش مدام به ابوالحسنخان صبا ارجاع میدهد و خود را به نوعی وامدار روحیات اخلاقی معرفتی او میداند. خرم به زودی در ۱۴ تیرماه، درست ۵ روز پس از تولد ۸۴ سالگیاش در سالن میلاد نمایشگاه بینالمللی روی صحنه خواهد رفت. گفتوگوی پیشرو به بهانه این کنسرت صورت گرفته است. خرم خالق اثاری همچون «غوغای ستارگان»، «تو ای پری کجایی»، «رسوای زمانه» و «مینای شکسته» است که بخش مهمی از حافظه تاریخی مردم ایران را تشکیل میدهند و هنوز هم همخوانی این آثار در محافل خانوادگی رواج دارد. گفتوگو با همایون خرم با بحث حکمت در موسیقی ایرانی آغاز شد که مدخل خوبی برای رسیدن به رویکرد این آهنگساز توانمند در موسیقی ایرانی است. مشروح این گفتوگو پیش روی شماست:
- شما چند سال پیش در مراسم بزرگداشتی به این نکته اشاره کردید که استاد صبا بعد از سالها آموزش ردیف، به شما حکمت موسیقی را آموختند. این چیزی که شما از آن به عنوان حکمت موسیقی ردیف یاد کردید، چه مسائلی را شامل میشود؟
- محل سکونت شما کجا بود؟
- درباره حکمت موسیقی از دیدگاه استاد صبا میگویید؟
- این ورود به رادیو و مطرح شدن در نوجوانی باعث نشد که احساس کنید آنچه آموختم کافی است و بروم کار کنم؟
- در این کلاسها شما به چه استنباطی از این معرفت موسیقی ایرانی رسیدید؟ در واقع به شکل عملیتر منظور استاد صبا از این معرفت موسیقی ایرانی چه بود؟
- شما در بداههپردازی هم ید طولایی دارید. این شیوه معرفتشناسی که از جانب استاد صبا به شما منتقل شده، در بداههپردازی چگونه به کمک شما آمده است؟
- این وجه معرفتشناسی موسیقی ایرانی باعث شده تا شما از ساختمان ردیف به بطن آن بروید و در آن تعمق کنید. به عقیده من این مساله در ارتباط آثار شما با مخاطبان موسیقی تاثیر زیادی داشته است. درباره تاثیر این مساله در رویکرد شما به موسیقی توضیحات جامعی را مطرح کردید. ارتباط این موضوع به طیف گسترده مخاطبان آثارتان در این سالها را چگونه ارزیابی میکنید؟
- شما در فضاهای ریتمیک خوب کار کردید. آثار شما به لحاظ تنوع ریتم مثالهای خوبی هستند. مثلا همانطور که گفتید در گوشه مخالف سهگاه چندین قطعه ساختید و همگی هم در حافظه تاریخی مردم ایران باقی ماندند. اما در آثار امروز موسیقی ردیف با بسط یک ریتم، یک موتیف به تمام اثر، یک آلبوم ساخته میشود و چندان هم مورد توجه علاقهمندان فرار نمیگیرد. این آسیب درباره موسیقی ردیف را شما چگونه ارزیابی میکنید؟
- از قدیم در موسیقی ایرانی این فضا وجود داشته که هر کس آواز میخواند، جایگاهی بالاتر از تصنیفخوان دارد. این مساله در هنر امروز خیلی معنا ندارد چون ارزش هنر را نوع آن مشخص نمیکند. این زیباییشناسی مختص همان اثر و گونه هنری است که معین میکند چه ارزشی دارد. شما به عنوان یکی از شاخصترین تصنیفسازان ایران دلیل این امر را چه میدانید؟
- شما آثاری ساختید که هم مورد اقبال عموم مردم قرار گرفت و هم خواص آنها را میپسندیدند. همین امروز هم بسیاری از مردم ترجیح میدهند یک خواننده کارهایی از جنس آثار شما را بازخوانی کند تا اینکه آثار جدیدی تولید کند. و در نسل جدید موسیقی ردیف خیلی کم هستند آثاری که مورد قبول عموم جامعه قرار بگیرند و خواص هم آن را بپسندند. آسیبشناسی شما از این مساله چیست؟
- یکی از ویژگیهای آثار شما ترانههای آنها هستند که به خوبی با ملودیها تلفیق شدهاند و ترکیب خوبی را به وجود آوردهاند. شما همیشه با ترانهسراهای خوب کار کردید. شیوه همکاری شما با آنها چگونه بود؟ و شما چگونه به این ترکیب شعر و موسیقی دست پیدا میکردید؟
- یعنی شما حین سروده شدن ترانهها هم حضور داشتید؟
- شما علاوه بر اینکه آهنگساز خوبی در زمینه کارهای باکلام بودید، بداههنواز خوبی هم هستید. چگونه شما هر دو این وجوه موسیقی را با هم داشتید؟
- در آخر برای ما بگویید در کنسرت پیش رو شما چه برنامهیی دارید و چه آثاری را اجرا خواهید کرد؟
منبع:
اعتماد
تاریخ انتشار : شنبه 3 تیر 1391 - 00:00
افزودن یک دیدگاه جدید