برنامه یاد بعضی نفرات
 
babakriahiporrr
در این دوران هیچ کس حوصله تفکر ندارد!
اینجانب، بابک ریاحی پور، پیرو مطلب قبلی ام در رابطه با پدیده «ساسی مانکن»، لازم است که چند نکته را جهت شفاف سازی ماجرا عرض نمایم. شاید خیلی ها کنجکاو هستند که بدانند من طرفدار موسیقی گونه «رپ» هستم یا نه؟ که باید خدمت این دوستان عرض کنم؛ خیر، بنده در خانه ام موسیقی رپ گوش نمی کنم، سبک موسیقی مورد علاقه ام «پروگرسیو راک» است. اما این موضوع باعث نمی شود که به گونه های دیگر موسیقی توجهی نکنم.
دیگر این که بعضی از فرم های موسیقی را بیش تر به عنوان یک پدیده اجتماعی نگاه می کنم تا مثلا بررسی موسیقایی آن، همیشه هم اعتقاد داشته ام و گفته ام که گونه «رپ» را یک نوع موسیقی نمی دانم، رپ در واقع یک نوع قصه سرایی است، به این خاطر که از لحاظ فنی، آن چیزی را که ما به اش موسیقی می گوییم، توی آن اتفاق نمی افتد. رپ در واقع نوعی داستان سرایی است همراه با ریتم و آهنگ. بنابراین حرف های من راجع به ساسی مانکن، تعریف از موسیقی اش نیست، می گویم این آقا توی این بازار بل بشوی موسیقی زیرزمینی توانسته خودی نشان بدهد، آن هم در دوره ای که این جور گروه ها دارند مثل قارچ سر از توی زمین در می آورند. در واقع من توی آن مطلب می خواستم بگویم که چی می شود که کارهای کسی مثل ساسی مانکن انقدر گل می کند و خیلی های دیگر صرفا در حسرت رسیدن به محبوبیت کارهای او باقی می مانند. خب، البته می دانم که این حرف من امکان دارد هم حرص بسیاری از طرفداران سبک راک را در بیاورد و هم کسانی که توی همین سبک و سیاق کار می کنند و دوست دارند که معروف بشوند را.
در این یادداشت کوتاه اصلا قصد عذرخواهی از این که از ساسی مانکن و کارهایش تعریف کرده ام ندارم، پای تمام حرف هایی هم که زدم ایستاده ام، فقط خواستم توضیح مختصری عرض کنم تا مبادا سوء تفاهمی بوجود بیاید. این که شاد کردن ملت هیچ ایرادی ندارد. باید بپذیریم که خیلی از مردم ما سلیقه موسیقی شان همین است و ما هرچقدر هم که تلاش بکنیم، طی 300 سال هم نمی توانیم سلیقه شان را از این تیپ موسیقی به مثلا موسیقی «پینک فلوید» و ... معطوف کنیم، پس بهتر است زور زیادی نزنیم. برای هر سبکی مخاطبی وجود دارد و هر کس باید به دنبال مخاطب سبک موسیقی خودش باشد. وقتی کارهای کسی مثل ساسی مانکن در جامعه ما انقدر گل می کند، خب یک پیامی هم دارد، صرفا نباید بگوییم کارهای این آقا چیپ و لول پایین است، در واقع این یک بازتابی است از جامعه ما؛ این که در این چند وقت اخیر مثلا از لحاظ اقتصادی خیلی به مردم مان فشار آمده. تجربه نشان داده هر وقت در جامعه ای این طوری بشود، بیش تر آن فرمی از هنر مورد توجه عموم قرار می گیرد که صرفا سرگرم کننده است، طبیعتا در این دوران هیچ کس حوصله تفکر ندارد!
آن دسته از هنرمندان توی این دوران موفق هستند که بخش تولید لذت را در مغز آدمیزاد قلقلک می دهند. آن هایی هم که خیلی دوست دارند این کار را بکنند اما عرضه اش را ندارند بهتر است بروند تلاش کنند، آن هایی هم که از این تیپ موسیقی بدشان می آید، خب گوش نکنند، مگر کسی مجبورشان کرده است؟ در آخر باید بگویم از این که مطلب ام باعث شده عده ای از اقشار روشن فکر و «بهتر دان» (!) جامعه عصبانی بشوند بسیار خوشحالم!


یاداشت قبلی بابک ریاحی‌پور درباره پدیده ساسی مانکن و همچنین نظرات کاربران سایت درباره این مطلب را
اینجا بخوانید.
تاریخ انتشار : چهارشنبه 23 اردیبهشت 1388 - 00:00

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 19:04

بابک جان من موافق حرفات هستم . من از رپ بدم میاد! ولی کسانی که از چنین خواننده ای بد میگن هیچ فرقی نمی کنند با کسانی که جلوی موسیقی ما رو گرفتند منظورم افرادی هستند که در ارشاد نذاشتند موج نوی پاپ ما رشد کنه و الان با مجوز های بی رویه دارن موضوع رو لوس می کنند .

موسیقی یعنی آزادی . آزادی در هر سبکی . ارائه هر نوع اثری از رپ گرفته تا پاپ

اگه قرار نقد منصف کنیم بیاییم توی سبک رپ چنین کارهایی رو نقد کنیم نه با تحقیرهای بی فایده ..

کسانی که این آهنگ ها رو آهنگ های مصرفی می نگارند جالب است از مصرفی ترین آلبوم های ما دارند دفاع می کنند( مثل بنیامین )

ممنون

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 19:04

رهگذز عزیز

صحبت من هم همین است . راه پیشرفت موسیقی ما انتقاد صحیح از همه ی موسیقی هاست . چرا با موسیقی لس آنجلس غریبه بر خورد می کنیم و موسیقی داخل رو بزرگ و یا بر عکس (فرقی نداره)

اگه روزی با همه ی موسیقی های تولیدی یکسان برخورد کردیم می تونیم امیدوار باشیم موسیقیمون پیشرفت می کنه . ارشاد هنرمندان ما رو به دو قسمت مجاز و غیر مجاز تقسیم کرده و متاسفانه منتقدان ما هم این تقسیم رو می کنند .

کاش توی دنیای مجازی دنبال این تقسیم بندی ها نبودیم و توی سایت هامون وقتی صحبت از موسیقی می شد همه ی هنرمندامون رو پوشش می دادیم .

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 19:04

بابا بی خیال ببین این ساسیه چقده علافههههههههههه

تا یه سال دیگه ازش خبری نخواهد بود

در ضمن تا وقتی به آلبوم های رضا صادقی محسن یگانه چاووشی و .... مجوز نمیدن همین میشه دیگه
نه نیازی برای آهنگاش پول بدن و همیشه هم به روز میشههه

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 19:04

سلام!
بحث جالبی رو باز کردید. فقط یه نکته رو بگم... ما داریم جایی زندگی می کنیم که مرد اول فرهنگ و هنرش علنا و بدون هیچ حاشیه تراشی می گه پیشرفت و توسعه ی موسیقی جزو اهداف و برنامه های نظام نیست! یا می بینیم که سند چشم انداز بیست ساله تدوین میشه و از زمین و زمان توی این سند بحث میشه ولی هیچ حرفی از موسیقی که یکی از فراگیرترین انواع هنر در جامعه ی ماست زده نمیشه... حالا ما متوقع نبودیم که بیان درمورد پاپ و کنسرت و این چیزا حرف بزنن! حداقل می تونستن در حد یک خط بگن که معرفی و گسترش موسیقی علمی و اصولی بین مردم! یا یه همچین چیرایی!!! اینارو گفتم که به این نکته برسم... موسیقی توی ایران اگر پیشرفتی داشته به همت و زحمت هنرمندان و حمایت مردمی بوده نه هیچ چیز دیگری! توقع نداشته باشید که مسئولین بیان کارشناسی کنن که فیلترینگ چطور باشه؟ یا چی کار کنیم که رپ به مسیر درست هدایت بشه یا هر چیز دیگری! چون این جا موسیقی دلسوزی جز مردم نداره...

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 19:04

اومدي ابروشُ درست كني زدي چشمشُ هم در آوردي!

بابك جون! آقاي بيس! به خدا لازمه ي منورالفكر بودن، نوشتن نيست. همون بيس خودتُ بزن. بي خيال نوشتن شو. ما رو استيج كه مي بينيمت به خدا لذت مي بريم، ولي اينجا نا اميدمون مي كني...

سرپنجه ي حضرتعالي منقبض
امضا، سياوش

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 19:04

شما ها که مخالفین ساسی گوش نکنید.چشم ندارید موفقیت کسی رو ببینید؟آقا قبول کنید ساسی مانکن موفق بوده که این قدر طرفدار داره.مثل کبک سرتون رو کردین تو برف!ساسی مانکن موفق بوده و خواهد بود[...]

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 19:04

اين روشي است كه وزارت ارشاد به يادگار گذاشته و اون اينه كه هر چي من دوست ندارم بقيه چرا دوست دارن؟ساسي رو بيخيال!آيا اشعار ايرج ميرزا به زعم ناخوشايند بودن براي خيلي ها،از بين رفت و خوانده نشد؟زمزمه نشد؟توجيه بسه.ساسي مانكن خوب باشه يا بد باشه مگه مردم گوش نميكنن؟اگه گوش نميكنن كه هيچ.اما اگه گوش ميكنن پس بايد قبول كرد و احترام گذاشت چرا كاري رو ميكنين كه هميشهبه خاطرش از ارشاد ايراد ميگرفتيد؟

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 19:04

دلم خیلی واست می سوزه بابک !

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 19:04

آقای ریاحی پور شاد کردن یک ملت به چه قیمتی؟ شما واقعا کلام امثال ساسی مانکن را قبول دارید؟ معتقدید اصلا کلام او مشکلی ندارد؟ کلام او فقط آهنگی ریتمیک بر خود دارد و ریتم و موسیقی اش مشکلی ندارد مثل این است که آدم موسیقی بی کلام شاد گوش کند اما وقتی کلام وسط می آید باید مواظب بود. همه چیز را به یک لحظه خوشی نفروشید....
ما هم پای حرفمان هستیم...

لینک مطلب من در اعتراض به مطلب شما:
http://artcm.ir/post/551

...
سه شنبه 15 اسفند 1391 - 19:04

"در آخر باید بگویم از این که مطلب ام باعث شده عده ای از اقشار روشن فکر و «بهتر دان» (!) جامعه عصبانی بشوند بسیار خوشحالم!"

به نظر می رسدخودتان هم عصبانی هستید ، با آن علامت تعجب هیستریک ...

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 19:04

نوازنده حرفه ای گیتار بیس که اینجور فکر کند و با این لحن بنویسد دیگر از مردم عادی توقعی نیست.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 19:04

بس کنین بابا دیگه. مسخرشو در آوردین. وقتی رو یه چیزی کلید میکنین پدر طرف رو در میارین.
جناب آقایان مازیار، امید و احسان من نمیدونم آدم هایی مثل شما چرا اینقدر دوست دارن طرز فکر تخریبی خودشون رو به همه جا بکشونن.
من نه جناب ریاحی پور رو میشناسم و نه باهاشون برخورد داشتم ولی کاملا حق رو به ایشون میدم. چون واقعا طرز فکر شما در همون حد عصر حجری مونده.
شماها اگه دوست ندارین و مخالفین کسی براتون دعوت نامه نفرستاده که برین آهنگ ( به قول شماها چیپ ) گوش کنین و بیاین اینجا نظر بدین.
این آخرین پستی بود که من اینجا مینویسم. پس هر چی میخواین بگین بگین.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 19:04

در پاسخ به پیمان:
ما از موسیقی خوب و تولیدی حمایت می کنیم نه از موسیقی و کلامی که هیچ پشتوانه ای جز ابتذال ندارد. آقای ریاحی پور میخواهد از ساسی مانکن تعریف کند...مشکلی نیست اما به عنوان بابک ریاحی پور نه کسی که او را به عنوان کارشناس موسیقی می شناسند. اگر امروز از موسیقی و کلام ساسی مانکن دفاع می کنیم حتما یکی دو روز دیگر کلیپ های غیر اخلاقی و... را هم تائید می کنیم....چرا؟ چون حالمان را خوب می کند ! آقای ریاحی پور یک وبلاگ درست کند و بگوید سلیقه شخصی من این است نه اینکه از جایگاه کارشناس موسیقی سخن بگوید.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 19:04

در پاسخ به رسول مرشدلو:
ما کلید نکردیم...این آقای ریاحی پور هستند که روی حرف شان ایستاده اند....ما هم روی حرف خودمان ایستاده ایم. حرفی زده شده و داریم بحث می کنیم. تخریب این بحث های ما نیست ؟آقای مرشد لو....تخریب همین سایت شماست که دارد توی روز روشن موسیقی ایرانی را نابود می کند.
شما راحتی هر جور دوست داری فکر کنی...بعله...من خودم نه توی موبایلم و نه توی ماشین ساسی مانکن گوش نمی کنم اما وقتی یک کارشناس موسیقی می آید و خیلی راحت از روند جاری موسیقی زیر زمینی امثال ساسی مانکن دفاع می کند انتظار نداشته باشد که همه در مقابل او ساکت بنشینند و برایش سوت و کف بروند.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 19:04

در جواب امید عزیز

تفاوت دید گاه ما همین هست . در کجای دنیا مرزی برای موسیقی گذاشته شده ، لازم نیست کسی به عنوان عاقل کل موسیقی ما رو فیلتر کند !
موسیقی فراتر از این هاست . موسیقی خوب وتولیدی به نظر من موسیقی بنیامین و سیروان خسروی و ... نیست که کاملآ با کامپیوتر ساخته شده و فقط و فقط تبلیغاته و تبلیغات .. ولی هیچ وقت به خودم اجازه نمی دم بگم چرا چون مردم خودشون انتحاب می کنند .

ابتذال در کلام نیست اینو تجربه ی دنیا ثابت کرده . ابتذال روح انحصار طلبیه که موسیقی رو به عقب می بره . موسیقی دنیا رو گوش نمیدید ؟ در کنار سطح پایین ترین موسیقی ها موسیقی ایی وجود داره که دل ها رو تسخیر می کنه .من هستم که خودم انتخاب می کنم کدومو گوش بدم .

"ما از موسیقی خوب و تولیدی حمایت می کنیم" خواهش می کنم جملتونو رو به این ترتیب اصلاح کنید : ما از موسیقی خوب و تولیدی در داخل کشور و دارای مجوز حمایت می کنیم

در مورد صحبتتون هم که بابک ریاحی پور باید توی وبلاگ شخصی نظرش رو بگه متوجه نشدم یعنی توی وبلاگش نظرشو بگه بعد توی چنین سایتی بیاد حرف شما رو بزنه ؟!
هر منتقدی باید نظرات شخصیشو بگه که مجموعه ای از سلایق و تجربیاتش هست و مخاطب با جمع بندی تمام نقد ها به شناخت کاملی برسه

البته باز میگم من موافق رپ فارسی موجود نیستم ولی نباید انکارش کرد و انگ ابتذال بهش زد . همونطور که ارشاد سال ها به اشتباه به موسیقی پاپ همین انگو زد.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 19:04

بابک جان منم با تو موافقم!

ساسی مانکن توی سبک خودش که همون فان و اینجور چیزاس خوبه!
وقتی میگم ساسی مانکن خوبه اونو با راجر واترز که مقایسه نکردیم با امثال خودش و اون نوع موسیقی مقایسه کردیم!

منم مثل بابک پروگراسیو گوش میکنم ولی میگم ساسی مانکن موفق بوده تو سبکش!
حالا اگه فالش بخونه یا از این دست ایراد های فنی داشته باشه ایرادی بهش وارد نیست چون توی اون سبک این چیزا مهم نیست!

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 19:04

لعنت به رسانه كه نوشته هر كسي را فقط به دليل معروفيتش مي ذاره جلوي چشم مردم

حالا هزاران نفر متفكر و فكور بايد از اين بميرن كه نمي تونند حرفشون رو به ملتشون بزنند نمي تونند ملتشون رو هدايت كنند
لعنت بر اين رسانه
لعنت

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 19:04

در پاسخ به پیمان:
فیلتر باید باشد وگرنه هر چرت و پرتی را به عنوان موسیقی نمی توان به مردم خوراند. شما واقعا نظرتان این است؟ متاسفم.
بخث موسیقی تولیدی حتما با ارکستر داشتن یا نداشتن بر نمی گردد. بحث به تولید ملودی و فکر آن برمیگردد.
چطور میگید ابتذال در کلام نیست؟ کلام موسیقی ساسی مانکن و برخی گروه های رپ ابتذال محض نیست؟ (نمونه: تکون بده باسن و ماسن چون که ساسی دوس داره) واقعا این ابتذال نیست؟. من هم موسیقی دنیا رو گوش میدم اما تعصب ندارم. اتفاقا داشتن فیلتر مناسب باعث پیشرفته نه هر چی که خواننده دلش خواست بخونه.
نخیر منظورم این نیست که آقای ریاحی پور بیاد اینجا هر چی من گفتم اجراش کنه...آقای ریاحی پور در اینجا باید کارشناس موسیقی باشد و در وبلاگ شخصی اش خودش باشد. کدام کارشناس موسیقی ساسی مانکن را تائید می کند که آقای ریاحی پور دومی اش هستند؟

""هر منتقدی باید نظرات شخصیشو بگه که مجموعه ای از سلایق و تجربیاتش هست و مخاطب با جمع بندی تمام نقد ها به شناخت کاملی برسه"" ...واقعا برای این جمله شما متاسفم. تعریفتان از کارشناس موسیقی این است. بهتر است این تعریف را برای دنبال کنندگان حرفه ای موسیقی به کار ببرید نه کارشناس موسیقی.

""البته باز میگم من موافق رپ فارسی موجود نیستم ولی نباید انکارش کرد و انگ ابتذال بهش زد . همونطور که ارشاد سال ها به اشتباه به موسیقی پاپ همین انگو زد."".......من موافق رپ خوب فارسی هستم.البته به سبک هیپ و هاپ ساسی مانکن کاری ندارم چون اگر نمونه یک سبک هیپ و هاپ خوب بدون مشکل و موفق را بخواهیم گوش کنیم قطعا زانیار خسروی گزینه اول و آخر خواهد بود. وزارت ارشاد سالها بود که اشتباه میکرد الان هم هنوز مشکل دارد.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 19:04

در پاسخ به کامنت 25 اردیبهشت!!! :
ما از وزارت ارشادی ایراد می گرفتیم و میگیریم که به شعر "ای کاروان" علیرضا عصار مجوز داد اما بعدا آن را ممنوع کرد. به "خیابان خواب ها" اجازه کنسرت نداد.وزارت ارشادی که جلوی رشد موسیقی ایستاد تا روندش را کند کند. ما از آن وزارت ارشاد انتقاد داریم. الان هم داریم چون که نمی خواهد رپ را بپذیرد و الان هم داریم می بینیم که اگر می پذیرفت ما الان موسیقی رپ خوب و تولیدی داشتیم نه چرت و پرت. حتی موسیقی هیپ و هاپ را می توان ساماندهی کرد و این هیچ ایرادی ندارد.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 19:04

یک نکته دیگر

با عرضه کارهای ساسی مانکن و پخش کلیپ های او مخالفتی ندارم چون بارها گفتم که آزادی انتشار وجود دارد اما اینکه بیاییم و از همین ها حمایت کنیم....کمی دور از انتظار است.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 19:04

به هرحال ممنون از نظرات و وقتی که گذاشتید . با قسمت هایی با شما موافقم . اگه قراره فیلتر ارشاد باشه ؛ می تونست رپ هم کانالیزه کنه به راه درست .

به هرحال من موافق هیچ گونه سانسوی نیستم همونطور که موسیقی کشورهای صاحب سبک چنین چیزی رو ثابت کرده و اصلآ موفق نیستم وجود فیلتر باعث رشد میشه . نمی دونم شما منظورتون چیه که نمیشه هر موسیقی رو به مردم خوراند ! یعنی الان همه دارن موسیقی ای که مجوز داره گوش میدن ؟ اصلآ حق با شما فیلتر مناسبه ولی دیگه 10 سال پیش نیست ؛ همه دارن همه چی گوش میدن سری به سایت ها بزنید متوجه میشید کمتر از 0.5 درصد آهنگ ها مجوز دارن . پس کسی نمی تونه فیلتر کنه
آخره آخرش مهاجرت خواننده به کشورهای دیگست و تکرار ماجرا.

به قول جناب ریاحی پور باید فرهنگ مردم درست شه که موسیقی خوب گوش بدن اون هم به زمان نیاز داره و 2 عامل:
1- وجود رسانه ملی که به درستی با موسیقی برخورد کنه
2-آموزش موسیقی در مدرسه ها برای تربیت گوش بچه ها برای شناخت موسیقی خوب

و همین طور اعتقاد دارم ابتذال در موسیقی وجود نداره و کاره ضعیف و قوی جایگاه خودشونو به دست میارن . حالا به قول شما شعری اینجوریه : "تکون بده باسن و ماسن چون که ساسی دوس داره" خوب چی شده من گوش دادم یک بار این آهنگو دیدم دغدغه ی من این شعر و آهنگ نیست دیگه گوش ندادم (همونطور که واقعآ هم فقط یک بار گوش دادم)یکی ممکنه برای مهمونیاش بخواد بزاره گوش بده ...

صحبت در مورد تولید ملودی هم که کردید مربوط به موسیقی ملودی محور هست و موسیقی هیپ هاپ و رپ بر اساس ریتم شکل میگیرند و بحثشون جداست و نشونه ی ضعف نیست و کلآ بحثی جدا هست.و نقد اون هم پارامترهای دیگه ای داره .و فکری که پشت اون می تونه باشه فکری نیست که در پشت سبکی دیگر است .

در مورد کارشناس موسیقی هم با تعریف شما دوستان احتمالآ یاد اساتید مسن میوفتند با یه سه تار در دست ! اگه قراره موسیقی ساسی مانکن نقد بشه باید کسی نقد کنه که این موسیقی رو میشناسه و روزانه ساعت ها این موسیقی گوش بده . و مسلمآ اگه نقدی بنویسه نکات منفی و مثبتی در این آهنگ ها میبینه . چرا که نه .

ممکنه البته من اشتباه کنم ! من در نقد هایی انگلیسی که سال هاست می خونم بارها به این جمله برخوردم که منتقد نوشته این آهنگ مورد علاقه ی من هست / این آهنگ رو من نمی پسندم / ریتم آهنگ رو من خوشم اومد / و امثال این جمله ها

نمی دونم انتخاب بهترین آهنگ سال اروپا رو کسی پی گیری میکنه (یورو ویژن) از دیشب بدجوری توی این فکرم موسیقیمون سال ها که هیچ قرن ها دور شده و ...

----
از فرصت بحثی که موسیقی ما فراهم کرده تشکر می کنم و دوستان دیگه هم چه خوب خواهد بود به این بحث ها نگاه جدی داشته باشند

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 19:04

در پاسخ به پيمان:
به هر حال من اعتقاد دارم که فيلتر باعث رشد موسيقي ميشه.البته اين فيلتر نبايد آنچنان عمل کند که موسيقي ما را به عقب براند.کاري که چند سال پيش ارشاد آن را انجام ميداد.
منظور از همه رو نميفهمم.خب خيلي خيلي ها اين موسيقي رو به عنوان يک تفريح...فست فوود ! گوش ميکنند نه موسيقي مورد علاقه.حالا اگر همين تفريح زياد و زيادتر شود....گوش ها موسيقي خوب را ديگر قبول نمي کند.خيلي همين الان فقط آهنگ "چه حالي داره" از آلبوم ساعت9 سيروان گوش مي کنند..چرا؟ چون اين گوش فقط به ريتم توجه پيدا کرده نه ملودي و شعر. به آزادي گوش کردن کاري ندارم ولي اين آزادي نبايد جلوي گوش کردن موسيقي خوب را بگيرد.بحث ضعف موسيقي خودمان را هم پيش نکشيد چون اعتقادي ندارم که موسيقي خوب توليد نمي شود.
تعريف من از کارشناس موسيقي اين است که همه سبک ها يا سبک هايي که درباره آن شناخت دارد را به خوبي بشناسد.جايگاه خود را بشناسد. من نقدهاي خارجي را هم خوانده ام.مخصوصا سينمايي.درسته حق با شماست آنها از "من فلان چيز را دوست دارم يا ندارم" زياد استفاده مي کنند ولي بايد به 2 نکته توجه کرد. اولا اينکه نقد براساس تئوري وسط کشيده مي شود يعني يک فيلم با توجه به موضوع فيلمنامه و داستان و روند داستانش نقد مي شود نه اينکه کسي از آن خوشش آمده يا نه. اين من من کردن ها فقط به سليقه شخصي مربوط است اگر قرار است منتقدان خارجي اين را بگويند و ما هم عين "..." از آنها تقليد کنيم...درست نيست.هرچي که آنها اجرا کردند که حتما درست نيست.مي خواهند بحث سليقه شخصي را وسط بکشند...بکشند اما نقد اصولي نبايد فراموش شود.
بله...يورو ويژن را دنبال مي کنم ولي آثار خوب در آنها چندان زياد نيست.زياد جوگير نشويد!! همين مثلا آهنگ آزش...اصلا چيز تازه اي جز ترانه اش ندارد.اگر اهل گوش کردن و دنبال کردن آثار او باشيد مي بينيد که تنظيم هاي او سالهاست قديمي شده است. من مخاطب موسيقي که جذب نشدم شما را نمي دانم. البته نمونه هاي خوب هم بود مثل جيد از انگلستان.صداي خوبي داشت.
موفق باشيد

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 19:04

ممنون / بله کاملآ درسته اگه موسیقی خوب گوش ندیم متاسفانه موسیقی خوب را هم نمی فهمیم کاملآ موافقم

ولی من حرف آخرم اینه موسیقی ساسی مانکن رو باید در جایگاه موسیقی خودش نقد کنیم نه در قیاس با سبک های دیگر

من سلفژ تدریس می کنم و می دونم اگه کسی گوشش تربیت نشده باشه و موسیقی خوب نشنیده باشه چه دردسرایی به بار میاد ! ولی یادمون نره موسیقی خوب اینجا موسیقی غیر اشتباه از نظر آکورد ها و فالش نخوندنه نه اینکه کسی که به هبپ هاپ علاقه داره اول بگیم بیا شجریان گوش بده گوشت تربیت شه بعد برو ...

اتفاقآ در مورد کارشناس هم من عقیده دارم در موسیقی غربی باید اول مقلد غرب ها بود (البته اگه قبول داشته باشید موسیقی پاپ ما ریشش غربه نه خودمون) بعد نوآوری ایجاد کرد چون ما در این موسیقی حرفی برای گفتن نداریم اول باید خودمون به اون ها برسونیم بعد جلو بزنیم نه اینکه از کوچه پشتی میان بر بزنیم ! متاسفانه به قول سیروان خسروی آهنگ سازای ما فقط موسیقی ایرانی گوش میدن .

در مورد یورو ویژن ! ممنون ولی من جو گیر نشدم ! واضح بگم من خودم رو کارشناس موسیقی می دونم ! (همونطور که البته بنیامین خودشو روشنفکر می دونه) و در این مورد در آرشیوم تمامی اجراهای دهه ی اخیر این رقابت ها رو دارم و روشون نقد دارم . اختلاف ما همین جاست فقط شما خیلی حس میهن پرستیتون در زمینه موسیقی به نظر زیاده . اونهم فقط هنرمندان مجوز داره داخل ایران ! چرا با دلیلای غیر واقعی ذهن مخاطب رو پر می کنیم . باز می گم من اصلآ طرفدار آرش نیستم ولی اگه تنظیم های او قدیمی شده تنظیم های آلبوم بنیامین برای دهه ی 90 غرب اروپا(و بعضی هاشم اوایل رشد بی رویه افکت های کامپیوتری در موسیقی ) و تنظیم های سیروان برای دهه ی 80 هستند .

(کاوه یغمایی در مصاحبه ای گفت که موسیقی من سال ها با این سبک غربی ها فاصله داره و متاسفانه ما نتونستیم چیزه جدیدی توش بیاریم) تنظیم های چاووشی که ... پس میبینید قلم منصفی ندارید با یک جمله هنرهای یک هنرمند که خوشا ایرانیم هست و به افتخاری رسده زیر سوال بردید ولی از آنجا که روی بعضی خواننده ها تعصب دارید نقدشون نمی کنید.

در مورد اجرا این مراسم هم از رقص ها و نورپردازی ها گرفته تا ... ببخشید یاد اجرای توانمند خواننده های کشورمون نبودم و تواناییشون در فالش نخوندن و البته در پایان "به به" گفتن منتقدان از این اجرا ها با عکس ها و گزارشات !

که اگه بخواییم در این رابطه صحبت کنیم به درازا کشیده میشه .
و صحبت من در مورد یورو ویژن مربوط به اول بحث من و القای موسیقی درست به مردم بود. از نورپردازی و اجرا گرفته تا درست خوندن و ...

در پایان من موافق قسمت هایی از صحبت هاتون هستم ولی اختلافات ما بر میگرده به شناخت کلآ متفاوت ما در موسیقی و البته احترامی که برای طرز تفکر شما دارم و این بحث ها می تونه نمونه ای باشه برای بهبود وضع موسیقی ما که بدور از بی احترامی هستش

ممنون

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 19:04

babak az to bayide dar morede chi chi mankan harf bzani

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 19:04

"نظیم های سیروان برای دهه ی 80 هستند ."

با توجه به این جمله 100% با این جمله هم موافقم پیمان جان.

"واضح بگم من خودم رو کارشناس موسیقی می دونم ! (همونطور که البته بنیامین خودشو روشنفکر می دونه) "

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 19:04

تبریک میگم ، آرش و خواننده آذربایجانی با آهنگ مشترکشون مقام سوم یورو ویژن رو گرفتند ! یعنی آهنگ سوم سال اروپا
این در حالی بود که مردم و کارشناسان 42 کشور اروپایی این رای رو دادند و بسیار بسیار مقام بالاییه

نکته جالب بالا تر قرار گرفتن از آهنگ هایی همچون انگلستان بود که سرمایه گذاری عظیمی کرده بود روی این مسابقات

--------------------

مهسا جان کاملآ باهات موافقم . و هیچ جمله ای به ذهنم نمی رسه که کامل کنم صحبتت رو ؛ کاملآ درسته

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 19:04

بله من هم موافقم ساسی مانکن باید با نمونه های خوب در حیطه موسیقی خودش مقایسه شود نه خوده او .
در بحث کارشناس موافق نیستم. اگر از هر حیث موسیقی پاپ خودمون رو مدیون موسیقی پاپ غرب بدونیم اما قطعا نمی تونیم (الان یا وقت دیگر) فقط مقلد غربی ها باشیم. بله من حس میهن پرستی ام زیاده اما واقعا قبول دارم نه اینکه تعصب داشته باشم.اگر تعصب داشتم از چاووشی و جوهرکلام و... انتقاد نمی کردم که چرا موسیقی خوب تولید نمی کنند اما از بنیامین و سیروان حمایت می کنم. انتقاد هم کرده ام البته به سیروان نه ولی چند سال پیش به یکی از نرانه های بنیامین انتقاد کردم.میهن پرستی باید آگاهانه باشد نه کورکورانه. تنظیم های سیروان به نظر من خوب و حتی در ساعت9 جهانی است. بنیامین هم سبک خودش را دارد که برای ایران بسیار عالی است برای خارجی ها هم جذاب است چون اگر نبود سوئدی ها اینقدر طرفدارش نمی شدند.(مصاحبه های بهزاد بلور را در آن زمان پیگیری کنید).
هنرمندان مگر چقدر کار کرده اند که انگ عقب بودن از زمان را به آنها می زنیم؟ سیروان و بنیامین مگر چقدر تجربه دارند؟ آنها استعداد بالایی دارند و همین عامل باعث پیشرفت روز به روز و سریعترشان می شود.در مورد کنسرت هم همین طوره. بنیامین در این 3 سال چند کنسرت داشته؟ سیروان اصلا کنسرتی داشته؟ باید راه را باز کرد تا امثال اینان بتوانند تجربه کسب کنند .مثال هایی که می زنید بله درست هستند اما سابقه آنها را هم نگاه کنید. مثل کلیپ سازی مان می ماند. خیلی عقبیم چون دیر شروع کردیم. پس سریع سرکوفت به استعدادهایمان نزنیم.هنرمند ما در اجرای زنده مشکل دارد؟ تجربه ندارد؟ فالش می خواند؟ باشه مشکلی نیست...تعداد کنسرتهایش را بیشتر کنیم تا تجربه کسب کند چون خوده او هم نمی خواهد در یک زمان و مکان بماند وپیشرفت نکند.
اگر روزی مثل یورو ویژن برای خودمان ایجاد کردیم...می توانیم با هم گفتگو کنیم

ممنون
موفق باشید

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 19:04

حامد جان متاسفانه هنرمندان ما مثل قدیم امضای خودشونو ندارند ای کاش میشد همچین حرفی زد که مثلآ فلان هنرمند کاراش برای دهه ی 80 هست .

یه سری حرف ها هست متاسفانه گفته نمیشه و هنرمندا هم از این فرصت استفاده می کنند و در مصاحبه هاشون چنان خودشونو بزرگ می کنند و نسبت به آثار هنری نظر می دند که ...

سیروان آلبومی رو چند وقت پیش برای کسی ساخته بود که الان اسمش تو ذهنم نیست اکثر آهنگاش کپی چند کاره یونانی بود . یا همین آقای کاوه یغمایی عزیز که سیروان خودشو شاگردش میدونه و کاراشم واقعآ زیباست در آلبوم آخرش چند کاره ایتالیایی رو کپی کرده بود(یا به قول دوستان کاور کرده بود) - آقای محسن یگانه به همین منوال ( آهنگ کاور شده ایشونو که با اصلش مقایسه میکنی گریه ات مگیره از ضعف کپی شدن !)

می خوام اینو بگم آلبوم ها دیگه اصالت ندارند یه کار یه سبک اون هم تقلید مستقیم از یه آهنگ یونانی مثلآ و آهنگ بعدی یه سبک دیگه ... جای تاسف داره توی آلبوم های ایرانی نزدیک ترین مثالش همین آلبوم سیروان عزیز گیتار اکوستیک با سمپل کامپیوتری زده شده ! یعنی کپی ای که در حد یک ماکته . شما بگید ارزش هنریش چقدره .

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 19:04

سیروان آلبوم نساخته بود....آهنگ یالا از مهدی اسدی بود که آهنگش یونانی بود و سیروان تنظیمش کرده بود. ایرادی نداره ...برای خواننده ای که می خواهد معروف شود.
سیروان گفته است که نوازنده حرفه ای برای آلبومش پیدا نکرده است و به همین خاطر با سمپل کامپیوتری سعی کرده است که کار را دربیاورد. شما اسمش را ارزش هنری نذارید...بگذارید توفیق اجباری !

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 19:04

درسته که اینجا دادگاه نیست ولی دلیل نمیشه هر حرف بی اساسی رو بزنید جناب پیمان.
نه سیروان و نه کاوه یغمایی هیچ آهنگی رو کاور نکردن.
گیتار آکوستیک البوم سیروان هم اسم نوازندش تو آلبوم نوشته شده.
پس لطفا بیخود اطلاعات نادرست اینجا ننویسین.
درضمن اگه منظورتون آهنگه یالا از مهدی اسدی بود (آهنگ یونانی) که این قضیه تو سایت خود سیروان نوشته شده. احتیاجی به افشاگری شما نداشت.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 19:04

من صبح پستی رو نوشتم که متاسفانه تایید نشده بود شاید نرسیده بود.

اول از پاسخ امید ممنونم و با این حرفاش کاملآ موافقم .

"مهرداد" عزیز ، منظور من آهنگ یالا نبود که این آهنگ و من دوست دارم و اگه سیروان عزیز گفته یونانیه پس اصل آهنگ رو گوش نداده که این آهنگ به زبان "عبری" قبل از نسخه ی یونانیش خونده شده .

منظور آلبوم امیر یگانه بود که تنظیمش فقط به عهده سیروان بود و ملودی و تنظیم قطعه ای کاور بود . و 2 کاره آلبوم آخر کاوه یغمایی هم ایتالیایی هستند .

من نگفتم قصد افشاگری دارم که اتفاقآ موافق کاور کردن آهنگ ها هستم چون اعتقاد دارم این آهنگ ها غربی هستند و ما ازشون عقب هستیم و باید از تکنیک های تنظیمشون استفاده کنیم . و فقط خودمونو بزرگ نبینیم !

در آلبوم سیروان لایه های زیادی از گیتار آکوستیک که ساختار موسیقیشو تشکیل میده روی هم قرار گرفتند که مسلمآ همه ی این لایه ها سمپل نیستند که اگه بودند نوعی موسیقی کودکان میشد ! و قسمت های زیادی از گیتارها سمپل هستند از جمله ریتم گیتار در اکثر آهنگاش . در بعضی از قسمت ها ریتم میزان های کوتاه ی از گیتار آکوستیک پیچ میشن که جدا از اون گیتار سلو هایی هست که نواخته شدند .

بهتر بود به جای اینکه عصبی بشید دلیل حرفمو می پرسیدید :)
من از طرفدارای موسیقی سیروان و کاوه یغمایی هستم . کاوه یغمایی در مصاحبه ی اخیرش با بی بی سی به صراحت اعلام می کنه موسیقی من حرفی برای گفتن در دنیا نداره چون کارای من برای دهه ی قبل اوناست . بعد ما بیاییم بگیم موسیقی ما از غرب جلوتره ؟ یا واقعیت ها رو قبول نکنیم ؟ روزی که گفتم آهنگ "باور" و "دل دیوونه" شادمهر کاوره یونانیه همه ریختن سرم که شما چی می فهمیو ...

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 19:04

در مورد آلبوم سیروان اصلا قانع نشدم که این حرفا چه ربطی به عقب بودن این کار از موزیک روز دنیا. کاملا بی ربط بود.
در مورد آلبوم امیر یگانه هم هیچ کدوم از آهنگا کاور نیست. اگه بود تو البوم مینوشتن. اگه غیر از اینه اسم آهنگای اصلی رو بگین.

در مورد آلبوم کاوه یغمایی هم همین کارو بکنید.

چقدر تهمت زدن در ایران ساده شده و هر تازه از راه رسیده ای کارشناس شده!!!

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 19:04

ساسی مانکن کیه دیگه فقط چاوشی

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 19:04

شما چرا مسائل را قاطی میکنید . لطفآ تمام مطالب من رو بخونید نه اینکه بگردید جاهایی که از سیروان نوشتم همون خط رو بخونید دوست عزیز .

من اصلا قصد قانع کردن افراد که روی اسم های خاص تعصب دارن ندارم . هرکسی می تونه نظرات من رو بخونه و دلایل دیگران ، خودش برای خودش به شناختی که می خواد برسه .

اصلآ بحث سر کاور کردن آهنگ ها نبود که مطمعنآ در روزهای آینده در وبسایتی که وجود خواهد داشت برای دانلود گذاشته خواهند شد . الان هم چون نمی خوام برای دانلود بزارم این انگ تهمت زدن رو می پذیرم (تا چند روزه دیگه ) و عدر خواهی می کنم. صحبت سر این بود که دوست عزیزمون همین اتهام رو به آرش زد ( تنظیم های قدیمی)و چون شما به آرش علاقه ای ندارید ایشون شدن کارشناس و لی من ... ! و دقیقآ فردای اون روز آهنگ ، آهنگ سوم اروپا شد !

صحبت استفاده سمپل مربوط به این نبود که تنظیم های های سیروان قدیمی و ماله دهه 80 که مسلمآ دهه ی 80 سمپل سازی وجود نداشته (اون مطلب برمی گشت به سبک کاری ). سمپل یکی از پیشرفته ترین متد تنظیم در موسیقی است که تمام آهنگسازان و تنظیم کنندههای دنیا دارن استفاده می کنند و متد بسیار پیچیده داره و با فرکانس های صدا سروکار داره و اگه کسی صحبت از سمپل می کنه همین نیست که یه کیبوردو وصل کنه به کامپیوتر و با سمپل گیتاره توی بازار گیتار ضبط کنه !

با این تعاریف صداهایی که در آلبوم ساعت نه شنیده میشه در حد مطلوبی هستند و نه در حد جهانی و قانع نشدن شما مربوط به مواد مختلفی میشه !

در مورد کاوه یغمایی شما رجوع میدم به مصاحبه ی ایشان در اواخر سال 1387 با بی بی سی .(یکی از آهنگ های ایشون هم آهنگی در آلیوم different از خواننده ای به نام " نک " هست که تنظیم رو عوض کرده ( حالا بعدآ همونطور که گفتم اسم آهنگا رو خواهم گفت ))

و کاملآ با شما موفقم هر کسی که از راه رسیده کارشناس شده . کسی که 2 ساله گیتار پاپ هم میزنه میاد نقد موسیقی می نویسه ! در صورتی که شناخت و تفکیک موسیقی چیزی فراتر از نوازنده بودن و شاعر بودن و ... هستش و منی هم که سال هاست دارم در مورد موسیقی می نویسم خودمو منتقد موسیقی می دونم نه کارشناس

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 19:04

با سلام

من نمیدونم اون عده از ادمهای که اینجا نظر میدن تا چه حد به موسیقی اشنایی دارن؟ ولی هیچ وقت کار خوب اون کاری نیست که پرفروش باشه!! درضمن یکی مثل من که خواننده مورد علاقم سیاوش قمیشی نمیتونم با امثال ساسی مانکن ها کنار بیام...تمام این آلبوهای که تو ایران به بازار میاد حتی نصف یه البوم سیاوش قمیشی از لحاظ زیبایی و گیرایی و مخصوصا تکنیکی و بروز بودن نمیشن! البته من مقایشه نمیکنم..ایشون استاد هستن و اوشون(خواننده های پر مدعا) تازه کار...ولی منظورم اینه که واسه کسی مثل من و امثال من خیلی سخته که با همچین کارهای ساده و بی هدفی خودمو مشغول کنم...راستی اقا پیمان و امید شما در مورد سیاوش قمیشی چی فکر میکنین؟؟؟ فکر نمی کنین به جای بحث بر روی این البوم ها به موزیک و ترانه های سیاوش قمیشی تمرکز کرد..دید من اینه که با تمرکز به این ترانه ها و ملودی ها به جاهای خیلی خوبی میشه رسید! با تشکر

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 19:04

فکر نمی کنم دفاع از سیاوش قمیشی و موسیقی اش ربطی به این بحث داشت.ولی موسیقی خوب همه جا هست. تاکید و تمرکز ما اینجا روی موسیقی داخلی بود وگرنه کسی منکر کارهای خوب در هر جایی باشد ...نیست.
طرفداران آرش هم به تنظیم های تکراری کارهایش معترف اند...

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 19:04

امید عزیز من نظرات شما رو دنبال میکنم.و 90% با نظرات شما موافقم.شما رو ادمی منطقی و با معلومات کافی میدونم.منظور من از کامنتم این بود که باید دید شخصیت هنری که در یک ادم وجود داره تا چه حد و اندازه یی.خودم رو مثال زدم و گفتم من وقتی با همچین هنرمندی ارنباط برقرار کردم نمیتونم کارهای سطحی رو قبول کنم..این که بنیامین و سیروان و...وجود دارن که کارهای خوبی ارائه میدن شکی نیست .ولی همین کارهای خوب نسبت به بزرگان خیلی ضعیفه..ولی من هیچ نوع موسیقی حتی رپ رو ضعیف نمیدونم به شرطی که در چارچوب و استاندار برگزار بشه...در نهایت حرف من این بود که دقت و هوشیاری نسبت به کار هنرمند بزرگی مثل سیاوش که قسمت زیادی از هویت موسیقی ما رو تشکیل میده و یه جورایی مدیون ایشون و دیگر بزرگانه رو باید بیشتر درک کرد.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 19:04

راستی یه چیزه دیگه فکر نمیکنم یکی مثل سیاوش به دفاع نیاز داشته باشه دوست عزیز

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 19:04

متاسفم براي يك فرد اسم و رسم دار موسيقي ايران كه آهنگهاي 6و8 رو رپ ميدونه.
آقاي يغمايي عزيز بهتره همون راكتو گوش بدي و اگر دوست داري راجع به رپ صحبت كني بهتره قبل از هر چيز روي چندتا سايت معتبر تعريف رپ رو ببيني: موسيقي سياهپوستان آمريكا جهت بيان مشكلات- كه در جامعه امروز ميشه كلمه سياهپوستان رو حذف كرد-

متاسفانه مشكل مملكت ما اين هست كه مقصر تصادف دو تا ماشين رو قصاب مشخص ميكنه

شما هم بهتره با كارهاي خودتون روشنفكران رو عصباني كنين وگرنه نقد يه شخصيت معوف كار مشكلي نيست

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 19:04

متاسفم برای آقای بابک ریاحی پور و این مملکت عقب افتاده بخاطر این که: سطح سوا د و موسیقی ما اینقدر پایین است که با یه موسیقی در پیت ساسی حال میکنیم

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 19:04

بعضی ها با کوکایین و هرویین حالشون خوب می شه لابد ریاحی پور از اونها هم دفاع می کنه!!
البته از نظر من کوکایین شرف داره به اعتیاد به امثال ساسی مانکن...

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود در این دوران هیچ کس حوصله تفکر ندارد! | موسیقی ما