مسعود شعاری آهنگساز و نوازنده درباره وضعیت موسیقی ایرانی در عرصه بینالملل اظهار کرد: معرفی موسیقی ایران در دنیا بسیار جای کار دارد چرا که هنوز به صورت دقیق این کار صورت نگرفته است و باید تلاش زیادی در این زمینه صورت گیرد.
وی ادامه داد: حضور و استقبال تعدادی از گروهها و هنرمندان موسیقی ایرانی در خارج از کشور، برای پاسخ دادن به این خواسته کفایت نمیکند چرا که بسیاری از مخاطبان این برنامهها، ایرانیان خارج از کشور هستند. این توجه نسبی نیز حاصل تلاش یکسری از اساتید موسیقی ما است که طی چند دهه گذشته تلاش فراوانی برای زنده نگاهداشتن موسیقی ایرانی و اشاعه آن در سطح بینالملل کردهاند. اما باز هم جای خالی موسیقی ایرانی بهخصوص در زمینه مکتوب در کتابخانهها و مراکز پژوهشی و دانشگاهی آن طرف به چشم میخورد.
آهنگساز آلبوم "سیر" با بیان اینکه جای وسیعی برای کار کردن برای معرفی موسیقی ایرانی به جهانیان وجود دارد، ابراز کرد: خواص و ارزشهایی که موسیقی ایرانی دارد و درخششی که این هنر در سطح جهانی میتواند داشته باشد هنوز نمایان نشده است و من فکر میکنم باید بیشتر از این کار کرد. این کار بیشتر نیاز به تعامل عمیق فرهنگی و کمی آزاداندیشی در وادی موسیقی دارد. ضمن آن که زمینه رویارویی موسیقی ایرانی با چندین فرهنگ زنده دنیا نیز میتواند به دستیابی این هدف مهم کمک کند.
شعاری رسیدن به چرایی و ریشههای ناشناخته بودن موسیقی ایرانی را نیازمند پژوهش و آسیبشناسی جدی اهل فن عنوان کرد و گفت: این بررسی باید در زمینههای مختلف از قبیل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و اداری صورت گیرد تا به علل ضعفها و دستیابی به راهکارهای خروج از این ناشناختگی برسیم. اما من فکر میکنم خود موسیقیدانهای کشور ما باید در این ارتباط، بیشتر به فکر باشند تا بتوانند موسیقی و حتی سازهای ایرانی را در نقاط دیگر دنیا وسیعتر و گستردهتر بشناسانند.
این نوازنده برجسته سهتار در ادامه بیان کرد: شاید برخی بر این اعتقاد باشند که موسیقی ما نیازی به شناخت در عرصه بینالمللی ندارد اما من با توجه به برنامههای مختلفی که در آن سوی مرزها اجرا کردهام متوجه شدهام که بسیاری از مردم سایر نقاط دنیا نیز علاقهمند هستند با موسیقی ایرانی آشنایی بیشتر پیدا کنند اما در این زمینه با یک خلاء فرهنگی روبهرو هستند. آنها دوست دارند صدای سازهای ما را بشنوند و موسیقی ما را بشناسند اما آرشیوی در این زمینه در دسترسشان قرار نگرفته است. ما باید کمی جلوتر از این وضع برویم و دیدمان را بازتر کنیم.
وی با اشاره به اهمیت نگاهداشتن شخصیت موزهای موسیقی ایران گفت: نباید صرفا منتظر باشیم که دیگران برای شناخت فرهنگ و موسیقی کهن ما، به سراغ ما بیایند بلکه ما میتوانیم در این مسیر قدم پیش بگذاریم و سرمایه غنی فرهنگیمان را به دیگران بشناسانیم.
منبع: برنا
وی ادامه داد: حضور و استقبال تعدادی از گروهها و هنرمندان موسیقی ایرانی در خارج از کشور، برای پاسخ دادن به این خواسته کفایت نمیکند چرا که بسیاری از مخاطبان این برنامهها، ایرانیان خارج از کشور هستند. این توجه نسبی نیز حاصل تلاش یکسری از اساتید موسیقی ما است که طی چند دهه گذشته تلاش فراوانی برای زنده نگاهداشتن موسیقی ایرانی و اشاعه آن در سطح بینالملل کردهاند. اما باز هم جای خالی موسیقی ایرانی بهخصوص در زمینه مکتوب در کتابخانهها و مراکز پژوهشی و دانشگاهی آن طرف به چشم میخورد.
آهنگساز آلبوم "سیر" با بیان اینکه جای وسیعی برای کار کردن برای معرفی موسیقی ایرانی به جهانیان وجود دارد، ابراز کرد: خواص و ارزشهایی که موسیقی ایرانی دارد و درخششی که این هنر در سطح جهانی میتواند داشته باشد هنوز نمایان نشده است و من فکر میکنم باید بیشتر از این کار کرد. این کار بیشتر نیاز به تعامل عمیق فرهنگی و کمی آزاداندیشی در وادی موسیقی دارد. ضمن آن که زمینه رویارویی موسیقی ایرانی با چندین فرهنگ زنده دنیا نیز میتواند به دستیابی این هدف مهم کمک کند.
شعاری رسیدن به چرایی و ریشههای ناشناخته بودن موسیقی ایرانی را نیازمند پژوهش و آسیبشناسی جدی اهل فن عنوان کرد و گفت: این بررسی باید در زمینههای مختلف از قبیل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و اداری صورت گیرد تا به علل ضعفها و دستیابی به راهکارهای خروج از این ناشناختگی برسیم. اما من فکر میکنم خود موسیقیدانهای کشور ما باید در این ارتباط، بیشتر به فکر باشند تا بتوانند موسیقی و حتی سازهای ایرانی را در نقاط دیگر دنیا وسیعتر و گستردهتر بشناسانند.
این نوازنده برجسته سهتار در ادامه بیان کرد: شاید برخی بر این اعتقاد باشند که موسیقی ما نیازی به شناخت در عرصه بینالمللی ندارد اما من با توجه به برنامههای مختلفی که در آن سوی مرزها اجرا کردهام متوجه شدهام که بسیاری از مردم سایر نقاط دنیا نیز علاقهمند هستند با موسیقی ایرانی آشنایی بیشتر پیدا کنند اما در این زمینه با یک خلاء فرهنگی روبهرو هستند. آنها دوست دارند صدای سازهای ما را بشنوند و موسیقی ما را بشناسند اما آرشیوی در این زمینه در دسترسشان قرار نگرفته است. ما باید کمی جلوتر از این وضع برویم و دیدمان را بازتر کنیم.
وی با اشاره به اهمیت نگاهداشتن شخصیت موزهای موسیقی ایران گفت: نباید صرفا منتظر باشیم که دیگران برای شناخت فرهنگ و موسیقی کهن ما، به سراغ ما بیایند بلکه ما میتوانیم در این مسیر قدم پیش بگذاریم و سرمایه غنی فرهنگیمان را به دیگران بشناسانیم.
منبع: برنا
تاریخ انتشار : شنبه 11 دی 1389 - 00:00
دیدگاهها
در این زمینه خیلی کار شده و کماکان کسانی که باید مشغول این کار هستند،.....اگر احتیاج به کار بیشتر داره چرا خود شما دستبکار نمیشین؟
ostad shoari tamoome talashesho dar in zamine dare anjam mide..tamoom faaliat dar zamine mosighie talfigheye ta mardoome jahaye mkhtalefo be samte mosighi irani bekeshone..
افزودن یک دیدگاه جدید