برنامه یاد بعضی نفرات
 
پرونده‌ای برای آلبوم «خاطرات مبهم» با صدای «رضا یزدانی» - ۲
ترانه مکرم: یک آلبوم نیاز به مهندسی دارد

موسیقی ما – وحید لشکری: بخش دوم از پرونده سایت «موسیقی ما» برای «رضا یزدانی» و آلبوم جدید او به گفتگو با یک ترانه سرای دیگر اختصاص دارد. «ترانه مکرم» در یک گفتگوی کوتاه اما صریح آلبوم خاطرات مبهم و به خصوص بخش ترانه‌های آن را مورد نقد و بررسی قرار داد:
 

  • آلبوم خاطرات مبهم را چطور دیدید؟

من سبک و استایل آقای یزدانی را همیشه دوست داشتم و با ایشان یک کار مشترک هم داشتم. اما از ایشان توقع می‌رفت که از شعرهای بهتر یا نزدیک‌تر به سبک خودشان استفاده کنند و یک مقدار فاصله گرفتند و من موافق استفاده از اشعار سپید در این آلبوم نبودم. خیلی دوست داشتم کار بهتری از ایشان بشنوم ولی این آلبوم یک مقدار با آن چیزی که فکر می‌کردم تفاوت داشت. می‌خواهم یک پرانتز باز کنم و این مساله را در جلسه انجمن ترانه خودمان هم مطرح کردیم. البته من ترانه آن دوستی که سبک سپید بود را زیر سوال نمی‌برم ولی وقتی که استایل ایشان پاپ است و این تعداد ترانه سرای خوب در کشور هست که کارشان خوب و به آثار آقای یزدانی نزدیک است. به نظر من زیبا نیست که او از چنین سبکهای دور از ذهنی استفاده کند.

  • در بخشهای دیگر این آلبوم چطور؟

من فکر می‌کنم رضا یزدانی یک سر و گردن از این چیزی که ارائه کرد بالا‌تر است. یعنی در کل با دوستان خیلی زیادی در مورد این آلبوم صحبت کردیم ولی همه انتظار بالاتری داشتند.

  • از کاراک‌تر رضا یزدانی بگویید؟

بسیار انسان با شخصیت و فهیم و البته با مطالعه‌ای هستند. آلبومهای قبلی او را گوش داده‌ام و در قالب یک کار با موضوع ایران که آقای یزدانی و دو هنرمند دیگر آن را اجرا کردند با ایشان همکاری داشتم و سبک خواندن و اجرای او را نیز دوست دارم. من احساس می‌کنم برخی از هنرمندان خوب یک مقدار دچار عدم تصمیم گیری‌های مناسب در آلبوم‌هایشان می‌شوند یا مشاوره‌های خوبی را دریافت نمی‌کنند. چون الان به نظر من یک آلبوم نیاز به مهندسی هم دارد و یک مقدار اگر به مهندسی آلبوم‌ها دقت شود خیلی از اتفاقات این چنین رخ نمی‌دهد.

  • پس نقد اصلی شما بر ترانه‌های آلبوم خاطرات مبهم است؟

من به حیطه کاری دوستان دیگر نمی‌توانم وارد شوم چون اطلاعات کافی ندارم و این کار را نخواهم کرد. در مورد تنها مساله‌ای که می‌توانم صحبت کنم ترانه‌ها است. در این گوشه و کنار از طرق گوناگون به عنوان مثال در شبکه‌های اجتماعی دوستان زیادی ترانه‌های فوق العاده قشنگ و خوبی را می‌فرستند. یا در جلسات انجمن ترانه‌ای که شرکت می‌کنم برخی از ترانه سراهای آماتور و غیر حرفه‌ای آثاری را در سبک راک یا پاپ ارائه می‌کنند که خیلی خوب است و هیچ ایرادی ندارد که خواننده‌ها از این افراد هم استفاده کنند. با توجه به همین مسائل می‌توانم بگویم که آقای یزدانی می‌توانست یکی از بهترین آلبوم‌هایش را با آن ترانه‌ها جمع کند. آلبوم «خاطرات مبهم» خوب بود ولی من بخش ترانه و شعر را نمی‌گویم ضعیف، بلکه نامناسب برای آقای یزدانی می‌دانم.

منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 22 اسفند 1391 - 11:40

دیدگاه‌ها

سه شنبه 22 اسفند 1391 - 13:13

این چیزی که خانم مکرم می‌گه، تا حدودی درسته. ولی نه دیگه به این شدت.
این درسته که شاید آلبوم قبلی، بیشتر مورد پسند طرفدارای رضا باشه، ولی این معنیش این نیست که آلبوم خاطرات مبهم، ضعیف‌تر از آلبوم قبلیه.
باید این نکته رو هم در نظر داشته باشیم که به هر حال، آهنگسازِ خاطرات مبهم، کارن همایونفر بوده نه رضا یزدانی. خودِ رضا 4تا از آهنگ‌ها رو ساخته و بقیه، همه کارِ کارن همایونفره و قطعاً کارن همایونفر، به سبکِ خودش آهنگ می‌سازه و این کاملاً طبیعیه که حال و هوای و فضای آهنگ‌ها (و البته ترانه‌ها) با آلبوم‌های قبلی فرق داشته باشه.

سه شنبه 22 اسفند 1391 - 13:19

نقد ..
به نظرم چیزی به عنوان نقد ندیدیم.
تیترشو لطف کنین عوض کنین.
رضا یزدانی فوق العاده است..

سه شنبه 22 اسفند 1391 - 13:50

نقد نسبتا خوبی بود...
اما به نظر من ترانه ای مث "ادامه بده" حرف نداره !
ملودی ... ترانه تنظیم همه چی عالی !!!

Mas
سه شنبه 22 اسفند 1391 - 15:13

خانم مکرم
شما ترانه همه آلبوم ها رو دارید تخریب میکنید
بعد میگین یگانه ترانه هاش خوبه
اصلا این آقا مگه ترانه سراست
شما همه ترانه سرا هارو زیر سوال میبرید
والا چی بگم
MAS

سه شنبه 22 اسفند 1391 - 16:10

با نهایت احترام به خانم مکرم،
من احساس می کنم که یکی از نقاط قوت این آلبوم ترانه های آن است.ترانه های گرامافون و تهران تهران خیلی خوبند و ترانه ادامه بده هم در نوع خود جالب است و کاملا با سبک اجرای رضا و رنگبندی موسیقی کارن همایونفر همخوانی دارد...

سه شنبه 22 اسفند 1391 - 18:49

این که ترانه ها مناسب نبوده نظر شخصیه ایشونه و به نظر شخصی نقد گفته نمیشه!!!!!!

سه شنبه 22 اسفند 1391 - 19:07

خیلی از ترانه های این البوم واسه من ملموس نبود اصلا

سه شنبه 22 اسفند 1391 - 20:38

منم موافقم
با ترانه ها نمیشه زیاد ارتباط برقرار کرد . ولی آهنگسازی خوب بود .

چهارشنبه 23 اسفند 1391 - 12:03
علی اکبر

نه.اصلا این طور که میگی نیست.
ترانه ها شاید درکش برای خیلیا سخته"مخصوصا اونایی که با رضا و آلبوماش ارتباط برقرار نکردن" اما با یکم دقت میشه خیلی حرفا رو از ترانه ها فهمید و درک کرد.
فقط دقت و گوش کردن زیاد

5.122.45.84
...
سه شنبه 22 اسفند 1391 - 21:29

خداییش راست میگه اصلا رضا یزدانی تو این آلبوم 180 درجه تغییر کرد سبکش میتونین تو آلبومای قبلیش ببینین دلیلشم آقای کارن همایونفر موسیقیدان بزرگ کشورمون تو سبکش بود که رضا رو از سبک راک به سبک پاپ آروم کشید و کمتر از راک تو آهنگای این آلبوم استفاده کرد...اما بعضی از طرفدارای رضا یزدانی بخاطر سبک خاص قبلش اونو گوش میکردن و برخی هم فقط صدای رضا واسشون مهم بود که خودمم یکی از این دسته ام

چهارشنبه 23 اسفند 1391 - 11:39

عجیبه واقعا...اتفاقا یکی ازنقاط قوت کارای یزدانی بنابه نظر همه ترانه هاش هست...بنظرم ایشون فقط نظر شخصی خودشو گفته نه نقد کارو!!!!

چهارشنبه 23 اسفند 1391 - 13:36

بالاخره هر کسی یه نظری داره وباید به نظرش احترام گذاشت
درباره این آلبوم تا حالا چند نقد گذاشته شده که توی این نقد ها نقاط مثبت و منفی آلبوم گفته شده

چهارشنبه 23 اسفند 1391 - 14:04

با احترام به نظرشون
به عنوان یک مخاطب به نظرم کارهای سپید آلبوم فوق العاده بود
"ادامه بده" که محشره.

چهارشنبه 23 اسفند 1391 - 16:52

به نظر من این بیشتر یه اظهار نظر شخصی بود تا نقد کیفی.من فکر میکنم ما ایرانی ها اصلا با تعریف نقد اشنا نیستیم.

شنبه 26 اسفند 1391 - 14:06

چه جالب . اتفاقا به نظر من بهترین کار این آلبوم همین ترانه "ادامه بده" بود و به نظرم رضا یزدانی خیلی خوب از پس اجرای این کار بر اومده بود. سوای شعر خوب و قشنگش

Ali
دوشنبه 28 اسفند 1391 - 00:16

به نظرم تمام بخش های آلبوم از هماهنگی خوبی برخورداره. آهنگسازی ، آواز ، ترانه . . .
همیشه اشعار کارای رضا یزدانی عالی و خاص بوده (قبل و بعد یغما) و به شدت با وسواس ترانه ها رو انتخاب میکنه. در مجموع کارش عالییه...
رضا جان ، ااادااامـــه بـــده . . .

چهارشنبه 7 فروردین 1392 - 23:39

به نظر من استفاده از شعر سپید خیلی نتیجه دلپذیری داشت ... با اظهار نظر خانوم مکرم حتما آثار فرهاد مهراد هم ضعیف هستند !

یکشنبه 11 فروردین 1392 - 12:16

ترانه مکرم عادت دارن در به اصطلاح نقدهاشون فقط سنگ "کلی ترانه سرای خوب که بی کار موندن"رو به سینه بزنن!!!!
اگه یکی بره از ترانه های ایشون استفاده کنه مشکل حله

دوشنبه 12 فروردین 1392 - 01:34

به نظرم هر کسی باید در حیطه ی کار خودش نظر بده و خانوم مکرم هم درست گفتن وقتی آلبومهای قبلی آقای یزدانی از هر لحاظ بهتر بود نباید سبکشونو خراب کنن،در ضمن با وجو اینهمه شاعر خوب در سبک راک چرا باید شعر سپید و دور از ذهن انتخاب بشه؟اگر سلیقه هم باشه یک کار نه تعداد بیشتر.
در اکثر جلسات شعر که بنده هم حضور داشتنم به محتوای شعری این آلبوم اعتراض میشد و میشه. اگر به همخونی شاعر و خواننده باشه صددرصد ایشون به یغما گلرویی نزدیک بود و بس.

شنبه 17 فروردین 1392 - 14:10

با بخشی از صبحت های خانم مکرم موافق هستم اما گاهی تغییر روند و خواندن ترانه یا موزیکی دور از سبک یک هنرمند خیلی هم میتونه خوب باشه مخصوصاً زمانی که هنرمند، مانند رضا یزدانی از پس اجرای آن به خوبی بر می آید و این مطلب را در اجرای این نوع ترانه ها که خانم مکرم هم فرمودند ثابت کرده اما من تحسین میکنم خانم مکرم را به خاطر شجاعت در اظهار عقیدشون بصورت صریح و ازشون تشکر میکنم.

یکشنبه 18 فروردین 1392 - 00:24

به نظر من این آلبوم آقای رضا یزدانی یکی از فوق العاده ترین آلبوم هایی بود که من شنیدم.
به خاطر سبک و نوع حس و خوندن آقای یزدانی این آلبوم خاص بود. مطمئنم هیچکس دیگه ای نمیتونست این سبک و این ترانه های فوق زیبا رو به این زیبایی بخونه.
هم آهنگسازی، هم تنظیم، هم نوع و حس خوندن و هم ترانه ها، عالی بودند.
برای دوستانی که این آلبوم روشنیده یا نشنیده اند توصیه میکنم فقط آهنگ " شک میکنم" رو گوش کنند...
فقط همین یه ترانه کافیه...

شک میکنم به خواب...............................

دوشنبه 19 فروردین 1392 - 20:20

اگر تیزر های این آلبوم رو دیده باشین متوجه میشین که این آلبوم متفاوته.تو همه ی تیزرها گفته میشه <<اثری متفاوت>>پس لطفا بیخود به ترانه ها گیر ندین.چون متفاوتن و پر مفهوم که مخاطب خاص می طلبه.

سه شنبه 20 فروردین 1392 - 19:59

به نظرمن استفاده ازشعرسپیدتوالبوم خاطرات مبهم اتفاق بسیارخوبی بود!شعرهای این آلبوم حرف های زیادی واسه گفتن دارن ومیشه باهاشون زندگی کرد...ادامه بده..شک میکنم..شعرهای این آلبوم ازاون دسته شعرهایی بودکه وقتی شنیدمشون دلم لرزیدواین آلبوم خاص روتحسین کردم.به قول آقای یزدانی یکی ازنقاط قوت اشعارکلیشه ای نبودن وپرهیزازمستقیم گویی بود.

پنجشنبه 22 فروردین 1392 - 10:52

به نظر من ترانه ها عالی بودن
شاعر شون کیه؟؟

یکشنبه 25 فروردین 1392 - 09:42

اولين بار كه اين البومو گوش كردم راستش خيلي نظرمو جلب نكرد ...
اما با چند بار گوش كردن هر بار بيشتر با كار ارتباط برقرار كردم و الان فكر مي كنم كه اكثر كاراي اين البوم خيلي هم خوبن ..مخصوصا بلاتكليف و همين ترانه ادامه بده كه عاليه واقعا....

یکشنبه 25 فروردین 1392 - 18:50

عالی بود داره یه سبک جدید رو آغاز میکنه. ((((((((((((نگران باش حل نمیشه))))))))))))))

سه شنبه 27 فروردین 1392 - 11:38

فروش این آلبوم کم نظیر بوده. طبق گفته خود رضا یزدانی تو 5 روز سری اول پکیج های تولید شده تمام شدن. تو سایت بیپ تیونز هم فروش بالایی داشته. یه دلیلش میتونه همین سبک پاپ و شعرهای سپیدش باشه.
لااقل تو دایره دوستان و خانواده من بودند افرادی که اصلا رضا یزدانی رو گوش نمی دادند. اما وقتی بمرور ترانه های این آلبوم رو گوش کردن علاقمند شدن به گوش کردن کارهای قدیمی تر رضا.
پس برخلاف نظر خانم مکرم این آلبوم مهندسی شده بود و باعث پاپیولار شدن رضا یزدانی شد.

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود ترانه مکرم: یک آلبوم نیاز به مهندسی دارد | موسیقی ما