
موسیقی ما - رضا مهدوی×: محسن چاووشی، اولین موسیقیدانی نیست که حریم بلند قلعهی سنگی «شعر کلاسیک فارسی» را برای ورود اسب سپید موسیقی جوان امروز، گشوده است. قلعهای به وسعت تاریخیای حافظ و مولانا، شهریار تبریزی و حتّی ژولیده نیشابوری. اما با جرأتی قریب به یقین، میتوان ادعا کرد که تا این زمان، از موفقترین تکسواران این راه بوده است. کاری که او کرده و در این آلبوم میشنویم، نه شبیه تجربههای نخستین پیشگامان این عرصه (نظیر فرامرز اصلانی و کوروش یغمایی) است و نه به تجربیات چهرههای بااستعداد بعد از انقلاب (نظیر محسن نامجو و آرش میتویی و شادمهر عقیلی) شباهتی دارد. حتی ظاهر تکنیکیِ کار او، ساده است، ولی جان ـ مایۀ کار او، که بخش مهم آن را باید در لحن و بیانِ «خودِ» چاووشی جستجو کرد، از آثار زیبای هنرمندان نسلهای گذشته و امروز، گرمتر و مردمیتر است. در «تألیف» اختصاصی این نخل بلند بالا، اکثر عناصر تجربه شدۀ موسیقیهای با کلام، در چهل سال گذشته، به شکلی غریب و در عین حال آشنا، کنار همدیگر چیده شدهاند: ریتمهای پاپ و راک، افکتها، سونوریتهها (ی شرقی و غربی)، ملودی (های ایرانی و فرنگی)، حسّ و حال اجراهای صحنهای، تمیزـ کاریهای استودیویی و رایانهای، لحنهای انتخابی از موسیقیهای مختلف، غزل خوانی عامیانۀ فارسی و نوحهها، همه از بوتهی ذهن پویا و تجربه دیدۀ چاووشی عبور کرده و در کورهی سوزان حنجرۀ او، آلیاژی اختصاصی و تقلید ناپذیر را ساختهاند. با این همه عناصر کهگاه ناب و بیتغییرند وگاه تغییر یافته و ابداعی هستند، حاصل کار او، ظاهری ساده و فروتن دارد. و شاید همین باشد که در قلب این همه مردم، در این همه سلیقههای گوناگون و گاه متضاد با هم، نفوذ میکند و با میل از آن استقبال میشود.
آشنایی با انواع موسیقیهای مردمی ایرانی و غربی، و کارورزیهای ریاضت کشانهی او در تسلط بر ابزارهای رایانهای و صداسازیهای الکترونیکی، سرمایهی هنری محسن چاووشی است. گرچه روشن است که او تنها جوان هنرمندی نیست که چنین سرمایهای از دانش هنری و تکنیکی را دارد. جوانان بااستعداد در این سرزمین، زیاده از شمارند. آنچه که او را متمایز کرده، رنجی است که برای این شناختن برده و او را به عنوان هنرمندی بااستعداد و درد آشنا، به مردم شناسانده است.
محسن چاووشی نقش مهم و تاریخیِ خنیاگر (موسیقیدان مؤلف، یا همان نغمه سازِ خواننده و احتمالاً شاعر و نوازندهی توأمان) را در فرهنگ ایران میشناسد و نبض زمانۀ خود را در دست دارد. موسیقی او به وضعی بینا و آگاه، عزیز و عاطفی، مردم دار و «مردم ـ مدار» است. در یک کلام، میتوان گفت «خدادادی» است، موهبتی که او دارد.
با همه تمجیدها و با همۀ انتقادها، چه وارد و چه ناوارد، نمیتوانیم از این واقعیت مسلّم چشم بپوشیم که محسن چاووشی و «موسیقی» او (در تمام ابعاد، از ملودی سازی تا لحنهای ابداعی)، در مجموع، «صدایی» است که راوی روح و احساسات جاری در واقعیت عینی روز و روزگار ماست...، ما مختاریم این «صدا» را دوست نداشته باشیم، و یا با آن همدل شویم و آن را بشنویم، ولی نمیتوانیم وجود و عاطفه سوزان آن را نادیده بگیریم.
در کشوری که حرف هاي اصلی و مهّم آن، در "کلام" ظاهر می شود و اشعار فاخر، چشمگیرترین جلوه های فکر و فرهنگ در تاریخ آن است، موسیقی دانی موفق و ماندگار می شود که از نوازنده ای صرفاً ماهر، از خواننده ای فقط خوش آواز، و از آهنگسازی سراسر متمرکز بر هارمونی و ارکستراسیون فراتر برود، کلام را از درون و بیرون حس کند، "خنیاگر" باشدو آوایش که از جوهري درد و داغ برخاسته، آذینی آراسته و برازنده شود بر قامت رفیعِ معنویت شعر کلاسیک فارسی. شاید نوعِ "موسیقی انتخابی" برای این هدف، آنقدر مهم نیست که نوع اجرا و از کار درآوردن آن، و می توانیم خیلی روشن و ساده، بگوئیم و بشنویم که محسن چاووشی از این عهده برآمده و خوب هم برآمده است. اما حیف که آلبوم "سیزده" در موعد خود يعني اسفند 1386 ، به برکتِ اعمال "سلیقه"های برخی از مديران فرهنگی، انتشار نیافت و موکول به امروز شد. شاید برای امروزیانِ فردا نگر... ! گرچه، هنر محسن چاووشي، در قيد و بند اين ملاحظات حقيرانه باقي نمي ماند، و مثل طوفان، راهش را باز مي كند. با "سيزده"،طالع سعد كارنامهي چاووشي كامل شد و مُهرش را بر موسيقي كوبيد. حتي اگر پس از اين هم ديگر نخواند، جايگاهش محكم و محفوظ است.
صدايي كه اين همه ناب است، در اين همه درد را در دلِسوزانش ذوب كرده، صاعقه اي بغض آلود است كه حتي بدون ساز و اركستر هم قلب آدم را مي شكافد و شنونده را مثل برادهي آهن به آهن ربا جذب مي كند. او همان جادويي را دارد كه ناصر عبداللهي و رضا صادقي از امروزي ها و بزرگاني چون داريوش رفيعي، ايرج، گلپايگاني، و نعمت اله آغاسي از ديروزي ها، از آن بهره داشتند و همين است كه طنين صدايشان را در دل ها، جاويدان كرده است. طنيني كه سهم مهمّي از فرهنگ مردم را مي سازد و در تاريخ، از آن، هميشه ياد مي شود.
"سيزده"، بداقبالي هاي خودش را از منظر ديگران داشت. هرچند كه نگارنده به چنين خرافاتي اعتقاد ندارد و اتفاقاً سيزده را به بركت سيزده رجب ميلاد مولا علي(ع) با خیر و سعادت هم ميداند. شايد خير و بركت در آن بود كه در سرماي 13/12/1386 رفت و روسياهي اش به آتش بيارهايش ماند. قرار بود كه " سیزده" بعد از " ترنج" در بیاید و حالا در 13/12/1391 اینجاست . شاهکاری از حُسن استعداد محسن در شعرشناسي، نغمه پردازي، خوانندگي و هنر تعظيم و صدابرداري او را مثل آينه، نشان ميدهد.
گوش كنيم و دل بسپاريم. اين وسط، فقط وقت عزيز نبود كه حيف شد. شعر عزيز زنده ياد حسين منزوي انتخاب چاووشي بود براي اين آلبوم که خوانده نشد. در كنار فوريت و اهميّت کار ویژۀ ما در (مرکز موسیقی حوزههنری) اين پروژه مبني بر بهره گيري هرچه بيشتر از اشعار كهن و كلاسيك با مضامين خاص اجتماعي برای گرهگشایی از کجفهمییها... . هر چند كه چند سالي ارشادي ها بر شعر و بيتي از شعر مولانا درگير بودند و سلايق دورهاي را طرح مي كردند و عاقبت چنان شد كه نبايد ميشد! عيبي ندارد. اين نيز نَهَم بر سرِ آن هاي دگر. آري گوش كنيم و دل بسپاريم.
خوب است که اين آلبوم را يك بار ديگر با تنظيم جديد سازهاي ملي هم بشنويم. آن هم حكايتي خواهد بود پُر سوز و حال. چرا که توانایی چندوجهی در این چهرۀ پاپ راکِ موسیقی ایران موج میزند و قابلیت قالبگذاری صدایش را در فرمهای متفاوت به اثبات رسانده است. اعتقاد دارم كه نقد و بررسي و اظهار نظر دربارهي اين آلبوم و حتي ديگر آثار شنيداري موسيقي در ايران امري بيهوده است چرا كه اصولاً استانداردي وجود ندارد. هر چه هم گفته شود ميتواند از طيف ديگري نقض شود. آنچه مهم است، نظرات مردم است و نه عقاید كارشناسان . کارشناسان چه بسا خود در مردم استحاله میشوند. نمونهاش در پرداختن به بخش مثبت خواننده مردمی قبل از انقلاب ، مرحوم آغاسی بود که در مقام موسیقایی سال 1383 بدان پرداخته شد و اعتراضی را شاهد بودیم ولی حمایت جامعه هنری موسیقایی را خیر... ! اما دو سه سالی است بزرگانی از عرصۀ موسیقی کلاسیک و سنتی به افتخارش و به اعتبارش موسیقی مینویسند و اجرا میکنند و تقدیمش میکنند...!! چاووشي ازجمله هنرمند اني است كه هنر را براي هنر ميداند و مردم هم هنرش را با هنر مردمی دوست ميدارند و مزه مزه مي كنند و حمايتش... حالا ديگر وقت جلوه ي حُسنِ محسن است. شوخي نيست، صد هزار نفر منتظرند. آري استاديوم يك صد هزار نفري گنجايش خوبي است براي اولين اجراي صحنه ای او.
... و اين آخرين حرف و يادداشت من خواهد بود براي محسن چاووشي كه صدايش پُر از حرف و گرمي و تألمّات درون برخاسته از جماعت برون است. صدایش مستدام و علی یارش باد.
× مدیر سابق مرکز موسیقی حوزه هنری
دیدگاهها
شیرمردا شیرمردی.مشکل همین بود نه؟
عالي بود.
ما هم منتظريم.
محسن چاووشی که صدایش پُر از حرف و گرمی و "دردهاي" درون برخاسته از جماعت برون است.
ممنون بخاطر اين تعبير بحق و زيباي شما آقاي مهدوي.
زنده باد چاوشي و دوستدارانش
به نظر من این آلبوم در بهترین زمان ممکن به بازار ارمد ؛ چون اگه سال 86 می اومد خیلی انتقاد از تغییر سبک چاووشی میشد ، اما آلبوم زمامی اومد که همه می دونند که محسن چاووشی از تکرار بیزار است و عاشق ریسک ؛ ریسکی که به نظر من همیشه از آن سربلند بیرون آمده و خواهد آمد.
سالن یکصد هزار نفری؟!!!مطمئن باشین برای اولین اجرای زنده محسن چاوشی حداقل پانصدهزار نفر جمع میشن.ولی حیف که یک همچین مکانی در ایران یافت نمیشود!!!ولی راست میگه، محسن جان دیگه رفتیم تو انتظار برای دیدنت از نزدیک و شنیدن اون صدای ملتهبت با گوش جان.منتظریم...
واقعا از آقای مهدوی تشکر میکنم فوق العاده بود به نظر من میلیون ها نفر منتظر اجرای سلطان هستن
صحبتهاتون جالب بود اقاي مهدوي ..
چاووشي تو نوع خودش واقعا نابغست ..
ولي خيلي كم لطفي كرديد بين اسم بزرگاني كه گفتيد از محمد اصفهاني
نامي نبرديد ..
ايشون بالاترين تاثير رو تو موسيقي پاپ بعد از انقلاب گذاشت ...
اون خواننده پيش كسوت و بزرگ لس انجلس نشين همينجوري نميگه كه محمد اصفهاني بهترين خواننده مرد ايران چه داخل و خارج ..
شما كارشناس داخلي قدر چنين هنرمنداني رو نميدونيد اگرچه اين اولين باري نيست كه در حق دكتر تو سايت شما داره ظلم ميشه ..
نقد خوبی بود البته بی انصافیه که در جمع نامهای فرامرز اصلانی و کوروش یغمایی .. محسن نامجو و آرش میتویی و شادمهر عقیلی... اسمی از گروه اوهام و شهرام شعرباف برده نشه....
تک شاهکار دهه اخیر ایران
ایول محسن چاووشی
تا بحال نوشته های زیادی در باب محسن چاوشی خونده ام اما هیچکدوم به اندازه ی این نوشته ی آقای مهدوی نتونسته حق مطلب رو در مورد محسن چاوشی ادا کنه !
نوشتتون عالی بود ، خسته نباشید !!!
تک شاهکار دهه اخیر ایران
ایول محسن چاووشی
خیلی زیبا نقد کردید..........
حرف دل یه جماعت رو گفتید.......
بهتر از این آلبوم تو چند سال آخر نیست.............
ممنون آقای مهدوی .
خیلی لذت بردم که نه آلبوم رو الکی تعریف کردید و هم اینکه بیهوده نقد نکردید.
فقط واقعیت چاووشی رو نوشتید و اینکه باید حمایتش کنیم.
به جای تخریب و اذیت ای کاش همه این طرز فکر رو داشتند که باید هنرمندی که رو به رشد کار میکنه و موسیق درست و فاخر میسازه حمایت بشه.
باتشکرفراوان---ولیکن یجاش گفتی رضاصادقی باید بگم که محسن چاوشی بی نظیره =عشق است صدای بی انتهای استاد محسن چاوشی
زیبا بود .. مرسی
این همه درد را در دلِسوزانش ذوب کرده، صاعقهای بغض آلود است که حتی بدون ساز و ارکستر هم قلب آدم را میشکافد و .... براستی که چنین است .
چرا این آخرین حرف و یادداشت شما خواهد بود برای محسن چاووشی؟؟ چرا ؟؟
واقعا این آلبوم جدید چاوشی در حرف نمی گنجد ولی این متن برای سیزده عالی بود
به قول دوستمون
منتظریم
مرسی از چاوشی بهترین وخاصترین خواننده ایران
تشكر از قلم زيبايتان جناب مهدوي
خیلی خوب بود
بسیار عالی بود آقای مهدوی آره به خدا استادیوم صد هزار نفری واسه کنسرتش عالی
مرسى نقد بجايى بود اقاى رضا مهدوى
درود بر سلطان محسن چاوشی ... فقط خودت
زدی تو خال آقای مهدوی عزیز ... 100 هزار نفر منتظرند
سلام خدمت آقای مهدوی عزیزگفته های شمامهرتاییددیگری درکارنامه موسیقی محسن چاووشی ست حق والنصاف که واقف درجریان موسیقی هستی به گفته خودت عمرت مستدام وعلی یارت موزیک محسن چاووشی برای مخاطب همچون آغوش مادرهست وآن کشش آهنربایی ومادرانه واعجازخودراداردمحسن چاووشی یکی ازتاثیرگذارترین خواننده های نسل موسیقی پاپ هست انشاالله سال 92طلسم شکسته شودوماشاهدگوشه ای دیگرازهنرمایی چاووشی باشیم ازنوع اجرای زنده به امیددیدارهمه مخاطبان موسیقی ومشتاقان چاووشی برایت آرزوی بهترین هارادرجان وکارازخدای متعال خواستارم
به امید برگزاری کنسرت توی استادیوم آزادی
موفق باشی محسن جان
من به چاوشی علاقه مندم ولی انصافا ۱۰۰۰۰۰ نفر اغراقه! مگر این که از حالا واسه عید ۹۳ بلیت بفروشه تا چنین جمعیتی جمع بشه.
اصلا قبول ندارم
چرا اسطوره سازی میکنید
MAS
و اين آخرين حرف و يادداشت من خواهد بود براي محسن چاووشي
چرا اخه خیلی حیف شد
100000 ]chie? bego 10000000000000000000000
واقعا که شاهکاره
صدای آقا محسن رو نمیشه با صدای هیچ خواننده ای مقایسه کرد
این صدای خسته فقط مختص شخص آقا محسنه و بس...
منتظر روزی ام که با یه کنسرت توی ایران جنجال به پا کنه
دقیقا مث آلبوم اخیرش
خسته نباشی آقا محسن
علی یارت
فقط محسن چاوشی --1000000000000000000 نفر منتظریم
vaghaean bayane zibaee bud....chavoshi ye honarmande vaghei v mardomi hasat
تعاریفی کاملا بجه و به حق
خسته نباشی محسن جان
به خدا خیلی منتظر اجراییم. ولی تو خودت بهتر می دونی که کی وقتشه
واقعا که به خوبی محسن رو توصیف کردی ...
علی یار همه دوستداران علی
سپاس از یادداشت زیباتون
و
درود بر محسن چاوشی کبیر
حرف دل مارو زدید!
واقعن مرسی
کی این آرزو به واقعیت تبدیل میشود که آقای چاوشی اجرای کنسرت داشته باشن؟:(
کاش زودتر بشود....
رضا مهدوي متولد 4 بهمن 1347 تهران.
تخصص اصلي وي در موسيقي کودک ،نوازندگي سنتور و آموزش در کنار مدیریت است.
- هنر آموخته ساز سنتور از 6 سالگي نزد استادان: زنده ياد نيك بين (اداره فرهنگ و هنر و راديو كردستان)، زنده ياد حسين ملك،رويا حلاج، رضا شفيعيان، مسعود شناسا، پرويز مشكاتيان، مجيد كياني، محمدعلي بهارلو (فرم موسیقی)، اسفنديار قره باغي، وارطان ساهاكيان(تئوري وسلفژ) و محمد صادقي (رديف آوازي محمود كريمي) در مدرسه هنر و ادبيات سازمان صدا و سيما.
- عضو مركز موسيقي حوزه هنري 1365- سرپرست گروه خاك و گروه آذر كيميا در اواخر دهه 60 و ابتداي دهه 70 به خوانندگي مختاباد و نوربخش.
- سابقه تدريس دروس عملي و نظري در مراكز مختلف آموزش دولتي، دانشگاهي، آزاد و خصوصي از 1369 .
-مدرس موسيقي و طراح فوق برنامههاي مدرسه تيزهوشان (فرزانگان)1370 تا 1372.
- از موسسين و مدرس هنرستان موسيقي حوزه هنري 1371 تا 1375
- طراحي و مجري سلسله كنسرت هاي پژوهشي آموزشي (آسيب شناسي) تالار انديشه و مديريت پژوهشهاي كاربردي مركز موسيقي حوزه هنري از 1370.
-مقام برتر (اوّل) تك نوازي سنتور، بخش مسابقه هشتمين جشنواره موسيقي فجر(تالار رودكي) 1371.
- عضو چند شوراي موسيقي شبكههاي معاونت صدا (راديو) و چندين شوراي مراكز فرهنگي هنري و داور چندين جشنواره از 1372.
- مدرس و مدير آموزشهاي آزاد "ظهور آفتاب" وابسته به سازمان آموزش 1372 تا 1374 .
- مؤسس،مدرس و مدير گروه آموزشي موسيقي و هيأت مديره دانشگاه سوره 1373 تا 1382 .
- مدير مسئول آموزشگاه آزاد موسيقي آذركيميا (تحت امتياز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي) از 1374 .
-طراح و بنيانگذار توليد موسيقي تجربي حمايت از جوانان مستعد ( 16 آلبوم در مركز موسيقي حوزه هنري انتشار يافته است) از 1374.
- نواسازي و نوازندگي سنتور آلبوم "آذركيميا" به یاد زنده یاد امیر بیداریان 1375.
-كتاب يادواره موسيقي و بينش 1376، انتشارات موسسه آموزش عالي سوره.
- عضو اصلي شوراي هنر دفتر تأليف و برنامه ريزي كتب درسي وزارت آموزش و پرورش از 1377و عضو شوراي هنر فني حرفهاي از1383 تاکنون.
-مديرگروه آموزشي رشته نوازندگي ساز ايراني و ساز غربي (نخستين دانشگاه جامع علمي كاربردي ) در حوزه هنري 1378.
-تأليف بخش موسيقي كتاب «آشنايي با هنر دوره پيش دانشگاهي» وزارت آموزش و پرورش و كتاب «آشنايي با موسيقي» (منابع كنكور هنر) انتشارات مدرسه وابسته به آموزش و پرورش 1379 (چاپ هشتم 1388) و كتاب «راهنماي معلم هنر» پنج دوره مقطع ابتدايي و «ترنم» نخستین کتاب موسیقایی در رادیو ایران ( انتشارات سوره مهر).
-حدود 100 مقاله مطبوعاتی، انتقادي، تحقيقي و ...
-كنسرتهاي متعدد در داخل و خارج از كشور به ويژه در اروپا.
به به ... بسیار زیبا...
آلبوم فوق العده بود ...
هر چی بگم کم گفتم !
به خدا داریم دق میکنیم ...
یه کنسرت بزار محسن جون <3
سلام نقد خوبی بود احسنت، من مطمئنم 100000 نفر که هیچی 1 میلیون نفر هم براهتی جمع میشن بلکه بیشتر
ولی محسن چاوشی حالا حالاها کنسرت نمیذاره تو هیچ برنامه ی رسانه ای هم شرکت نمیکنه
شاید البوم خیلی خوبی داشت اما اصلا مردم این طور اهنگ هارو نمی پسندن من تقریبا از خیلی ها پرسیدم که این البوم اصلا اون هارو به اندازه البوم پرچم سفید جذب نکرده بود.
درسته واقعا کار معرکه ای انجام دادن اما اصلا مردم پسند نیست!
مطلب بسیار خوب و کاملی بود/
من منظورتون رو درست نفهمیدم! منظورتون اینه که این آلبوم سال 86 آماده بوده؟؟؟ الآن منتشر شده؟
در ضمن آلبوم و تلفیق موسیقی شرق و غربش و اشعار فوق العاده بودن...
ایمان دارم که همین تعداد بلیط بفروش میرسه، حتی بیشتر...
صدایش مستدام و علی یارش باد.
ویژگی ای که چاوشی را کتمایز با خیلی از خواننده های پاپ می کنه در حال تغییر بودن موسقیش و کسل نکننده بودنش هست
همیشه محسن چاوشی برای من یه اتفاق نو چو هیچ وقت تکرار نشده
واقعا این آلبوم یه جهش به سمت پیشرفت موسیقی ایرانه
فقط منتظر اجرای زنده اقای خاص موسیقی ایران هستم فقط منتظرم...
عالی بود آقای مهدوی .. ممنون
آنکس که بیند روی چاوشی شوریده گردد عقل او آشفته گردرد خوی او
البوم بسیار زیباییه.من از وقتی منتشر شده روزی چند بار گوش میکنم و خسته نمی شم.
اما این همه تعریف جالب نیست اصلا به شخصیت ساده ی محسن چاوشی نمی خوره
ممنون حرفدل ما رو زدید
خيلي خوب نوشتيد آقاي مهدوي اما چرا آخرين نوشته؟!
و خيلي خوب گفتيد كه استاديوم ١٠٠٠٠٠ نفري جايگاه اين همه طرفدار رو نداره.
سلطان چاوشی یدونه باشه
چاوشی بی نظیره
عهد و پیمان تو با ما وفا با دگران
اشک ریزان هوس دامن مادر کردم...
فقط کافیه به لحن بغض آلود چاووشی در این قسمت توجه کنید اونوقت می فهمید استاد لحن های لحن انفجاری ینی چی
سلام
واقعا مطلب خوبي بود
تنها خواننده اي كه تونسته با آهنگاش منو اونقدر احساساتي كنه كه اشكم در بياد محسن بوده.1بار با هر روز پائيزه و يك بار هم همين چندروز پيش با كو به كو.واقعا مو به تنم سيخ ميشه وقتي ميگه : زلف كه را گشوده اي حلقه به حلقه ، مو به مو
دقت كرديد لحن محسن چقدر اينجا قشنگه؟انگار واقعا داره با اون طرف حرف ميزنه.
اين آلبوم بي نظير بود و به قول يكي از دوستان به نظرم همين امسال بهترين زمان واسه انتشارش بود.هيچ خواننده اي رو نديدم كه مثل او متفاوت كار كنه و توي همه كارهاش هم موفق باشه.حتي اينكه واسه آلبوم بعديش سراغ بهروز صفاريان رفته نشون ميده باز نمي خواد تكراري باشه.فقط حلقه گمشده اين وسط اجراي زنده است.منم فكر مي كنم استاديوم آزادي به راحتي پر ميشه براي محسن.
ايشالا كه به زودي خبر كنسرتش رو ببينيم و بريم اونجا بتركونيم : )
موفق باشي محسن جان
درود به محسن چاووشی
درود به تو ، ای زیباترین صدا
فقط تاریخ کنسرت رو بگوووووووو جووووووون من
برخلاف خیلیها زیاد دوس ندارم کنسرت بذاره محسن رو همینجوری مجهول دوس دارم
واقعا تحلیل ناب و زیبایی بود . درود بر محسن چاوشی عزیز و دمش همواره گرم وآتشین
وای کاش بشه من صندلی نزدیک به محسن گیرم بیاد تو کنسرتش
بعد بپرم تو بغلش
یعنی میشه؟
یعنی اون روزو میبینم؟
عاشقتم محسن
با اینکه میگن کنسرت گذاشتن باعث زیاد شدن قدرت ی خواننده میشه،اما من ب عنوان مخاطب جدی محسن چاوشی دوست ندارم حالا حالاها محسن کنسرت بذاره.چون همونطوری که محسن توی مصاحبش با ترانه ماه گفت،تو ایران سالن تخصصی واسه یه کنسرت با کیفیت نداریم.اغلب کنسرت هایی هم ک می بینیم صدای خواننده و سازهاش بین صدای جیغ تماشاچیا گمه.
درست برعکس کنسرت های خارجی ک ویدیو هاشون تو سایت های مختلف هست و می بینیم ک هوادارا هر چقدر داد و بیداد کنن باز این صدای خواننده است ک بیشتر از همه ب گوش میرسه.
نکته دیگه هم این ک الان تو ایران ما هوادارا بین 50 تا 100 هزار تومن پول بلیت میدن اما ب جای اینکه خواننده بیشتر بخونه،جمعیت حاضر در سالنه ک با هم هم خوانی میکنن و خواننده مورد نظر هم با ی لبخند ملیح همه چی رو کنترل میکنه.
پس با این شرایط امیدوارم محسن چاوشی حالا حالاها تن ب اجرای کنسرت نده.ک ب نظر من نه تنها ب سودش نیست،بلکه خیلی هم ب ضررشه.با کنسرت نذاشتن فک میکنم محسن چاوشی جز معدود خواننده هایی میشه ک بدون اجرای زنده تونسته 8 سال در بالا ترین سطح موسیقی بمونه.
دمش و صداش گرم!
امیدوارم چیزی از نظرم حذف نشه،یا علی...
وای خدا حفظت کنه محسن چاوشی سالهاست که با اهنگات زندگی میکنم دوست دارم
سلام
آقای مهدوی دقیقا حرف دل ما را زد
باور کن که استادیوم آزادی پر میشه آقا محسن، تو فقط کنسرت بزار .
محسن جون دوست دارم
با سلام و تشکر از سایت خوب تون .... موفق باشید
کنسرت بذاره عالی میشه !
ولی واسه اونایی که وسع شون میرسه ...
بالاخره ما نفهمیدیم طرفدارای محسن میان اینجا که از آلبوم تعریف کنن یا نقد و مطلب رو بخونن و نظر بدن.
درسته آلبوم خیلی خوب بود و من هم خیلی دوسش داشتم اما دیگه اینطوری نباشه که تو هر جایی حرف از آلبوم شد بیایم بگیم عجب آلبومی و چه خوب و زیبا و ...
یکم به نویسنده مطلب هم احترام بگذاریم.
آقای مهدوی به نظرم بهترین حالت صحبت درباره این آلبوم همین بود که نوشتین.
دستت درد نکنه
ممنون از این همه تعریف!!!!!
واقعا خیلی زیباست که انسانهای مثل اقای مهدوی با این فهم بالا از موسیقی کمک به جلو رفتن موسیقی میکنن که این کار هم فقط به دست اقای خاص قابل انجام
من از هوادارای مجید خراط ها هستم ولی کارهای آقای چاوشی را هم گوش می دم وباید بگم که این آلبوم فوق العاده بود و وقتی خریدم به خاطر اشعار زیبایی که انتخاب شده بود و خوندن آقای چاوشی تا دو سه روز آلبوما گوش دادم و با آهنگ های این آلبوم واقعاً مسرور شدم
باید خواننده های دیگه هم به این نتیج برسند که اشعار فاخر را فقط نباید مربوط به موسیقی سنتی دونست و میشه از اونا توی سبک پاپ هم استفاده کرد
خیلی وقت نیست طرفدارتم... شاید 4 سال باشه... ولی عاشق صدا و شعرا و سبک هاتم...
خیلیا سعی کردن متفاوت باشن، اما هیچکدومشون به گرد پای محسن نرسیدن...
دنیا فقط محسن ............
و دیگر هیچ ..
آلبوم 13 فوق العاده و زیبا بود
محسن چاوشی بهترین خواننده و محبوب قلب های ماست
من طرفدارجناب چاووشی نیستم و البوم رو هم نشنیدم جناب مهدوی نقدی رو مطرح نکرد در واقع یک تقدیر نامه شکیل ارائه کردن این اشعاری که جناب چاووشی تو این البوم استفاده کردن اشعار غنی و گلچین شده ادبیات ایرانه پس نمیشه بد باشه حتی اگه بد صدا ترین فرد ایران هم بخونه مورد استقبال قرار میگیره همینجوری که از صحبتهای دوستان فهمیدم کنسرت نگذاشتن جناب چاووشی همه زیبا و هم زشته زیبا از این جهت که ذهن خیلی ها رو درگیر میکنه که کنسرت فلان خواننده خیلی ضعیفه اگه چاووشی کنسرت بزار فلانه چنانه زشت از این جهت که این حرکت یه جور فرا به جلو میشه تحلیل کرد خواننده ای که خودشو پشت اهنگها مخفی میکنه اگه بهترین صدای دنیا رو هم داشته باشه یعنی یا از کنسرت میترسه یا این که کیفیت ضعیف صداشو پشت تنظیمها وسازها مخفی کرده با این حال تعبیر اقای خاص رو برای محسن چاووشی قبول دارم و سبک ایشون رو پاپ نمیدونم یه جورایی راک پاپ میشه تعبیر کرد روی حرفم با همه ی طرفدارهای جناب چاووشیه جناب چاووشی خدای صدا نیست تعبیر استاد لفظ سنگینه خواهشان این لفظ رو واسه هر کسی به کار نبرید نمیدونم من که طرفدار سه اتیشه احسان خواجه امیریم هیچ وقت نمیگم احسان بهترینه خدواندگار اوازه نه خوانندگی و اصلان هنر حد ومرزی نداره چاووشی بخشی از هنر مملکته همش نیست بالا بردن یه خواننده تا مرز خدایی قشنگه ولی اولین کسی که این حرف میزنه داره اولین تیشه رو به ریشه هنرمند میزنه این تعریف ها هوایی وبعضان بی پشتوانه محسن شما و هر هنرمندی رو به ورطه نابودی میکشونه پس کمی نقد رو هم چاشنی نظرات خودتون بکنید تا جناب چاووشی مسیر موفقیت رو ادامه بده
من اهنگ اول این البوم رو گوش کردم تنظیم و ملودی بدی نداشت اما خواننده کلمات خیلی بد ادا میکنه.کسی که سمت این اشعار میره باید بدون چی کار میکنه ولی به نظر من خواننده شعر اهنگ اول را با بعضی از این ترانه های نه چندان جالب امروزی اشتباه گرفته
ناصر عبدالهی رو دیگه خواهشا مقایسه نکنید با محسن چاووشی، کسی فکر نمیکنم باشه که از ناصر عبدالهی و آهنگاش خوشش نیاد اما محسن چاووشی در اون سطح نیست حداقل هنوز نیست با وجود طرافداران زیاد مخالفان زیادی هم داره پس نمیشه با هر کسی مقایسه بشه
ناصر عبدالهی هیچ وقت دیگه تکرار نمیشه تو تاریخ موسیقی ایران
سلام. ممنون از آقای مهدوی به خاطر متن زیباشون
و تبریک به تمام چاووشیست ها به خاطر انتشار آلبوم فوق العاده ی سیزده
بنده بعد از محسن یگانه انتخابم محسن چاووشیه
شاید از نظر شخصی خودم یکی از علتهایی که باعث میشه به یگانه بیشتر علاقه داشته باشم
اینه که با ترانه ها و صداش بیشتر ارتباط برقرار می کنم
دوم اینکه یگانه برخلاف چاووشی در آهنگ هاش کمتر از افکت ها برای صداسازی استفاده می کنه
و اینو تو اجرای زنده ثابت کرده. حتی بعضی از ترانه هاشو در اجرای زنده بهتر اجرا می کنه....
این حرفا رو زدم که اینو عرض کنم که چاووشی هم باید خودشو در اجرای زنده ثابت کنه
در این هیچ شکی نیست که سیزده جز آثار فاخر موسیقی ماست
اما این اثر نباید فقط در رایانه و ماشین شنیده بشه.
ماهم همه منتظر اولین اجرای بزرگ چاوشی خواهیم ماند.
اگه هم تعریف بوده این نوشته کاملا درست و بجا بوده...این البوم فوق العده بود...ممنون از سایت موسیقی ما
به نظرم نوشته خوب و جالب و به جایی بود تو این دورو زمونه که همه شدن منتقد و نقد کننده از کاربرای همین سایت موسیقی ما بگیر تا افراد دیگر ، اینجور نوشته ها لازمه و باعث میشه یه خسته نباشیدی باشه واسه کسایی که واسه موسیقی زحمت میکشن به نظرم محسن چاوشی یه هنرمند بزرگه چون اگه نبود مثل خیلی ها که میان و میرن اونم خود به خود فراموش میشد ولی می بینیم که روز به روز به هنرش و شخصیتش اضافه میشه و من شخصا افتخار میکنم که چنین هنرمندی رو داریم که می تونیم ازش لذت ببریم .
محسن چاووشی : ستاره ی بی ادعای موسیقی پاپ
محسن جان تو فوق العاده ای.
از رضا مهدوی هم ممنونیم واقعا حرف حق رو زد.
سپاس آقای مهدوی ...
نوشته ی بر حق و کم نظیری بود ...
همیشه حرفهایی هست برای نگفتن.نگارنده حرفهای ناگفتنی زیادی داشت و دلی پر ولی همین مقدار برای تسکین دل هواداران کافی بود.
سلام
امسال به لحاظ انتشار البوم خواننده های طراز اول خیلی سال پر باری بود:محسن چاووشی/احسان خواجه امیری/محسن یگانه/سیروان خسروی/مجید خراط ها و در نهایت محمد علیزاده
خیلی از خواننده ها تلاش می کنند لابه لای هیاهو و ایامی مثل دهه فجر و 22 بهمن یا محرم و صفر البوم ندن و نگه دارن واسه موقعی مناسب که بهترین فروش رو داشته باشن
و تک تک این عزیزان که نام بردن همین کارها رو کردن اما...
اما انتشار سیزده تمام این معادلات رو بهم ریخت و نه حباب نه عاشقانه ها نه جاده رویاها و ... هیچ کدوم (بجز اندکی عاشقانه های خواجه امیری)اونطور که باید شنیده نشد و واقعا بازار موسیقی رو تحت سلطه خودش برد سیزده
من مطمئنم بنیامین و امین رستمی عزیز با هوشیاری تمام البوم هاشون رو نگه داشتن واسه بعد از خوابیدن هیاهوی سیزده
و این یعنی سلطه بر بازار موسیقی ایران
پس عبارت "سلطان موسیقی پاپ ایران "به هیچ وجه برای محسن چاووشی بی دلیل نیست
ممنون... خیلی عالی بود نوشتتون آقای مهدوی...
محسن بی نظیره واقعا....
چه کاری بود برادر من! بجای اینکه انقدر از کلمات زیرخاکی و قلمبه سلمبه استفاده کنی و چمیدونم کاج ،اسب سپید و کوره ی سوزان حنجره رو ... میرفتی آقای چاووشی رو یه ماچ میکردی میگفتی "احسنت، فوق العاده بود آلبومت" نیاز به این همه کلمات و جملات شاعرانه نبود! والله..
من اصلا به مخاطب نوشته کار ندارما که بگم چون آقای چاووشی چرا اینو نوشتی برای هر کس دیگه ای هم بود انقدر متعجب میشدم از استفاده این جملات و ایـــــــــــــــــــــــــــــــــــــن همه تعریف یه جا!!
خییلی جالب بود...
صد هزار آفرین به صاحب این صدای خاص و هزاران هزار آفرین به خالق این صدای خاص ( خدا) و یا تشکر از شما آقای مهدوی عزیز. پیشرفت روز افزون این خواننده محبوب رو از خدا متعال خواستارم.
ممنون از دیدگاه عالیتون راجبه آلبوم خیلی زیبا نوشتید
واقا صدهزار نفر که هیچی صدها هزار نفر منتظرن برای اولین بار محسن رو از نزدیک ببینن
محسن جان به خدا به خاطر تو ما حاضریم روی سنگفرش خیابونم بشینیمو صداتو بشنویم دیگه حالا صندلی پلاستیکی چیه...:(
به امید اون روز...
dorod besiar khob beghol aghay mahdavi shiar(tracke) 4 fogholadeeeeeeeeeeeee bod ..ishan hese vaghei .ishan dar matalebeshan hese vaghei va daroni mohsen ra migoyand
اینم از نظرات بنده :
غلط کردم غلط :
ملودی : 9 تنظیم : 9 ترانه : 9.5 وکال : 9.5
کو به کو :
ملودی : 9.5 تنظیم : 9.5 ترانه : 9.5 وکال : 9.5
رمیدیم :
ملودی : 9 تنظیم : 8.5 ترانه : 9 وکال : 9
نگار :
ملودی : 9 تنظیم : 9 ترانه : 9.5 وکال : 9.5
ستمگر :
ملودی : 9 تنظیم : 9 ترانه : 9.5 وکال : 9.5
شیر مردا :
ملودی : 9 تنظیم : 9 ترانه : 9 وکال : 9
من خود آن سیزدهم :
ملودی : 9 تنظیم : 9 ترانه : 9.5 وکال : 9.5
قراضه چین :
ملودی : 9 تنظیم : 8.5 ترانه : 9 وکال : 9
بهرام گور :
ملودی :9.5 تنظیم : 9.5 ترانه : 9.5 وکال : 9.5
چندتا نکته :
ترک اول میتونست بهتر تنظیم بشه یا کلا میشد یه سبکه دیگه تنظیم کرد با این حال امیر جمال فرد به نظرم وسطای آهنگ رو خیلی طولانی کرده خیلی خوب بود کل ترک مثل یه دقیقه اولش اسلو بود ..
ترک دوم به نظزم ترک برتر آلبومه تنظیم عالی ملودی عالی شعر استثنایی مخصوصا لحن حاکم چاوشی ویران کنندس ..
ترک سوم ملودی خیلی خوب شعر عالی تنظیم خیلی خوب و البته وسطاش صدای حاکم اونایی که دانلود کردن میگن نامفهومه ولی نسخه اصلی کاملا واضحه ..
ترک چهارم نگار رو من خیلییییی دوس دارم بیشترین چیزی که نظرمو جلب کرد لحن حاکم بود اونجایی که میگه به ولله که جانانم تویی تو به سلطان عرب ... خداااااس ..
ترک پنجم شعر استثنایی ملودی عالی فقط بهتر بود تنظیمش اینجور نبود میتونست آرومتر باشه اصا صدا با ملودی همخونی نداره شعر ته غم ولی ملودی ریتمیکه بهتر بود همون تنظیم قدیمی رو میذاشت تو آلبوم ولی خب بیخیال عیدی میده بیرون ..
ترک شیش تنها ترکی بود که در عین حال که همه چیش کامل بود ولی جذابیت زیادی برام نداشت چون اگه دقت کرده باشین تقریبا تمام قسمتاش تو تیزر و دمو بود کلا همراه اول ضدحال زد ..
ترک هفت شعر استثنایی ملودی خیلی خوب تنظیم خیلی خوب صدای حاکم عالی ولی خوب بود که ترانه رو یه کم بیشترش میکرد ولی مشخصه که ملودی رو این شعر خیلی سخت بوده ..
ترک هشتم ترکی بود که درحالی که خیلی خوب بود ولی حاکم تنظیمشو خراب کرد بهتر بود همون تنظیم کوشانو میذاشت ..
و ترک آخر که فک کنم گل سرسبد آلبوم از نظر ملودی و تنظیم بود ..
آدم واقعا یاد موسیقی فیلمهای غربی مثل ارباب حلقه ها می افته این ترک بین ترک های حماسی جاودانه شد با تنظیم فوق العاده شهاب عزیز ..
در آخر از اونایی که خوندن تشکر میکنم امیدوارم از این سیمرغ موسیقی ایرانی لذت برده باشین .
ای کاش زودتر آقا محسن کنسرت بذاره.من که از عید سال90 دارم بره صندلی ردیف اولش پول جمع میکنم.
کاش مثل رضا مهدوی در این کشور تکرار می شد تا نوابغ موسیقی جوان کشور روز ب روز شناخته تر و پر بهاتر می شدن...
پیشنهاد خوبی دادن نویسنده ی متن.ولی شاید بهتر باشه حلا حالا محسن دیده نشه!!!!!!!!
أفاي مهدوى نگاه متفاوت وكارشناسانه شما بعنوان يك موسيقيدان مدير ميتواند بنفع موسيقي جوان ايراني بأشد.دستمريزااااااااااااد.
اقای مهدوی خیلی نقد زیبا ومتفاوتی نوشتید با قلم روان وشیرینتان .شما با اگاهی و درک بالایتان از موسیقی همیشه در معرفی نخبگان پیش قدم هستید.به امید پایداریتان در عرصه موسیقی ایران
عجب روزگاری شده ...
افرين مطلب منصفانه اى بود. ازچند هنرمند بزرگ هم بجا ياد شده. چرا بعضيا نميخوان تعصب را كنار بگذارند. اقاى مهدوى منصفانه نوشته و خالصانه. برنامه اى تلوزىونى إز او ديدم كه مبيين حرف و عمل اوست...
همچنان محسن چاووشی در صدر قرار داره و با این آهنگ جذابش در شهرزاد داره ثابت میکنه هرروز بهتراز دیروزه و استاد مهدوی دقیق تشخیص داده و موشکافانه محسن رو رصد میکنه آفرین خیلی خوبه .
محسن چاووشي اول و آخر موسيقيه ،،،،،،، آهنگهاي البوم من نفر سيزدهم اش فوق العاده عاليه،،،،،،،،،
افزودن یک دیدگاه جدید