
«پدرام درخشانی» از حاشیه های انتشار آلبوم «رومی 3» و تمام واکنش های این روزهای جامعه هنری نسبت به «موسیقی تلفیقی» می گوید:
به موسیقی مان می گفتند:«شیر بی یال و دم!»
موسیقی ما - بهمن بابازاده : داستان موسیقی «تلفیقی» در ایران با ورود گروه ها و موزیسین هایی از نسل جدید وارد دوره خاص و ویژه ای شده است. دوره ای که در آن می شود به وضوح تفاوت ها را حس کرد و هر لحظه منتظر اتفاقی جدید در این عرصه بود. اتفاقی که بر خلاف موسیقی پاپ (که شاهد تکرار و درجا زدن های خود است)، توانسته طرفدارانش را به دست بیاورد و خودی نشان دهد.
«رومی 3» یکی از همین اتفاق هایی ست که این روزها مورد توجه قرار گرفته و باعث شده این روندهمین طور ادامه پبدا کند.
آلبومی که برای هر سلیقه ای، می شود در آن قطعه را پیدا کرد و همین باعث شده نگاه جدی تر مخاطبان به موسیقی این آلبوم و گروه را در پی داشته باشد.
اما با همه این اوصاف چرا هنوز لفظ «موسیقی تلفیقی» در ادبیات محاوره ای موزیسین ها، لفظ خطرناک و دردسر سازی است؟ چرا هنوز خیلی از بزرگان به محض شنیدن این لفظ ، حالشان بد می شود؟
«پدرام درخشانی» همه این سوالات را جواب داده...
«رومی 3» یکی از همین اتفاق هایی ست که این روزها مورد توجه قرار گرفته و باعث شده این روندهمین طور ادامه پبدا کند.
آلبومی که برای هر سلیقه ای، می شود در آن قطعه را پیدا کرد و همین باعث شده نگاه جدی تر مخاطبان به موسیقی این آلبوم و گروه را در پی داشته باشد.
اما با همه این اوصاف چرا هنوز لفظ «موسیقی تلفیقی» در ادبیات محاوره ای موزیسین ها، لفظ خطرناک و دردسر سازی است؟ چرا هنوز خیلی از بزرگان به محض شنیدن این لفظ ، حالشان بد می شود؟
«پدرام درخشانی» همه این سوالات را جواب داده...
- * گارد بزرگان سنتی در مورد موسیقی تلفیقی هنوز هم پابرجاست و با وجود پیشرفت محسوس این سبک، هنوز هم خیلی ها نسبت به آن موضع دارند. چرا این عرف در بین موزیسین ها تا این حد نفوذ پیدا کرده؟
- * چرا فکر می کنید آنها حق دارند به تولید این قبیل موسیقی ها اعتراض نمایند وآنها را محق می دانید؟
- * بدترین جمله ای که در این هجمه ها به گوش تان رسیده یادتان هست؟
- * داستان موسیقی تلفیقی هنوز هم مخالفان سفت و سختی را در بین بزرگان داخلی دارد. می خواهم بدانم چه مولفه هایی در اینکه شما موسیقی تان را یک موسیقی تلفیقی وفادار به موسیقی اصیل ایرانی لقب بدهید، تاثیر دارد؟
- * این هجمه ها در آلبوم «رومی 3» چطور بوده؟
- * اما منتقدان اعتقاد دارند که «رومی 3» در مقایسه با آلبوم های قبلی شما «پاپ تر» شده. این اتفاق تعمدی بوده یا نگاه ونظر مخاطبان و رسیدن به جغرافیای گسترده تری از مخاطب باعث این اتفاق شده؟
- * بسیاری از اهالی موسیقی سنتی برخوردها و قضاوت های منفی ای در مورد موسیقی پاپ دارند و لی ظاهرا شما اینگونه فکر نمی کنید و کلا با موسیقی خوب و فکر شده و قوی موافقید.
- * شما در «رومی 3» از چند خواننده مثل هومن جاوید و مهرداد هویدا استفاده کرده اید. این انتخاب ها از قبل مهندسی شده بوده یا نه با توجه به همکاری های قبلی تان شکل گرفته؟
- * و سوال آخرم درباره کنسرت های شماست. گفته می شود چند پبشنهاد ویژه برای اجرا در خارج از کشور دارید. این صحبت ها صحت دارد؟
منبع:
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 اردیبهشت 1392 - 02:06
دیدگاهها
در آهنگ سازی شخص پدرام درخشانی واقعیت این است که تلفیق به معنا کامل رخ نداده و می توان گفت که فقط ساز هایی از سبک ها و اعصار و مکان های مختلف در کنار هم قرار گرفته اند و این تلفیق نیست زیرا پس از این که مثلا آهنگ در سبک پاپ ساخته شد به جای این که ما صدای پیانو را برای نواختن ملودی بشنویم صدای چند ساز سنتی را می شنویم که با ساز هایی مثل گیتار باس و الکتریک همراهی می شوند اگر دو سازی که در آخر نامبردم را حذف کنیم به یک تنظیم کاملا ایرانی با بافت مونوفونیک می رسیم. آیا واقعا این تلفیق است ؟ صد در صد خیر زیرا تنها رنگ صدا اجرا کننده ملودی تغییر کرده و این کار نه کار سختی است و نه تلفیق است. اما برای آن که بتوان تلفیق را به معنا واقعی کلمه در ترکیب موسیقی ایران با موسیقی هایی مانند پاپ و راک و جز و ... ایجاد کرد باید ترکیبی از ملودی ها و تنظیم های ایرانی و آن سبک داشته باشیم . مثلا موسیقی بلوز به راحتی با موسیقی ایرانی ترکیب می شود زیرا علاوه بر سادگی ریتم چهار ضربی در بلوز ، فرمی در نواختن بلوز وجود دارد که به آن نواختن نت بلو می گویند. نت بلو نتی است که نت های نمایان و رو نمایان و پایه در گام حدود 1/8 پرده از آن چه هستند بم تر نواخته می شوند حال اینکه این در بلوز بی قاعده است یعنی 1/8 اگر شد 1/16 یا 1/4 هم مهم نیست اما موسیقی ایرانی دارای ربع پرده های دقیق و منظم و فکر شده ای است که اگر با گام های بلوز ترکیب شوند صد در صد زیبایی کم نظیری پیدا می کند .
اگر دوستان پس از مطالعه این متن برایشان سوال شد که آیا تا به حال واقعا چنین تلفیقی داشتیم یا نه ؟ باید بگویم بله اما آلبومی که واقعا از این توضیحات پیروی کند رومی 1 یا 2 یا 3نیست بلکه می توان به کار های گروه افشارستان اشاره کرد که شاید با آهنگ سازی قوی میلاد درخشانی نمونه بارزی از توضیحات بالاست. و به عنوان قطعه ای که تنظیم و آهنگ سازی تلفیقی به همراه وکال است از آثار نوازنده بر جسته تار کشور میلاد درخشانی ، قطعه یارم یارم است.
دید من و شما و هر کس دیگر با هم متفاوت است. هرکس به یک مجسمه به شکلی متفاوت نگاه می کند.
من البته البوم رو نشنیدم ولی موافق سبکهای تلفیقی هستم من خودم سبک موسیقی سنتی ایران رو زیاد نمیپسندم که چه بسا از فقر فرهنگی باشد ولی وقتی سازهای ایرانی با سازهای غربی ترکیب شود نتیجه اش کاری است که جوانان رو به خود جلب میکنند و شاید بعدا ادم به دنبال شنیدن صدای ساز ایرانی به تنهایی باشد . و در کل باید خلاقیت های جدید رو حمایت کرد . متاسفانه عمده موسیقی ما شده پاپ شش و هشت . که بد نیست .ولی نباید سلیقه مردم تا این حد نغییر کند که هیچ کار فاخری رو گوش نکنند.
افزودن یک دیدگاه جدید