جشنواره ملی موسیقی خلاق
 
کنسرت قاف - فرهاد فخرالدینی
 
برنامه یاد بعضی نفرات
 
پرونده‌ای برای آلبوم «کولی عشق» شهرام شکوهی – 2
میلاد ترابی: «شهرام شکوهی» مثل خیلی‌ها توهم ندارد!
موسیقی ما – برای دومین بخش از پرونده آلبوم «کولی عشق» با صدای «شهرام شکوهی» به سراغ تنظیم کننده اغلب قطعات الکترونیک این آلبوم رفتیم. «میلاد ترابی» در هر دو آلبوم این خواننده تنظیم های اکتیو و ریتمیکی را انجام داده است و در گفتگو با سایت «موسیقی ما» از جزئیات همکاری خود با این خواننده سخن گفت.
 
  • *می خواهم از آلبوم «مدارا» شروع کنیم و اینکه چرا از همان ابتدا با «شهرام شکوهی» این سبک تنظیم های الکترونیک و اکتیو را تجربه کردید؟
با «شهرام شکوهی» همفکری کردیم و او قصد داشت که این قسمت قضیه را هم داشته باشد. زیرا یک گیتاریست بسیار خوب به نام «امیرحسین کاشانیان» را در کنار خود دارد که می تواند تنظیم در سبک های فلامنکو را به راحتی و خوبی انجام دهد. ما می خواستیم استایل شهرام را یک مقدار پابلیک تر کنیم و این تصمیم را گرفتیم که یک مقدار به موزیک پاپ ایرانی نزدیک تر شویم. این تلفیق نتیجه بسیار خوبی داشت. الان برای قضاوت زود است ولی فکر می کنم در آلبوم دوم هم تنظیم هایی که من برای او انجام دادم با اتفاقات خوبی همراه شود.
 
  • *یعنی او قصد داشت که آثارش خیلی خاص نباشد؟
ببینید به دلیل اینکه صدای شهرام خاص است ناخودآگاه آثار او نیز خاص می شود. در آلبوم اول ما به استایل و نوع خواندن او دست نزدیم و فقط موزیکالیته کار را یک مقدار عمومی تر کردیم. آثار او خاص هست و بر همین مساله اعتقاد هم دارد و اگر قصد عامه شدن داشت در ملودی ها تغیراتی را ایجاد می کرد.
 
  • *شنیده شدن و موفقیت این بخش از آثار او به دلیل برنامه ریزی بود یا اینکه اتفاق هم در این امر دخیل بود؟
حقیقتا در موسیقی ایران چیزی به نام برنامه ریزی وجود ندارد. خود شهرام به عنوان خواننده می تواند این برنامه ریزی را داشته باشد زیرا فقط به خودش فکر می کند. به عنوان مثال من با «محمد علیزاده» ، «مرتضی پاشایی» و «حمید عسکری» و... برنامه مشخصی نداشتیم و فقط کارها را حساب شده پیش می بردیم که با موفقیت هم همراه بودند. تنها برنامه ای که من برای شهرام شکوهی داشتم این بود که در هر آلبوم ، موزیک های او را مدرن و به روز کنم. حتی در آلبوم آخر در ملودی که با هم ساختیم به او کمک کردم تا یک استایل جدیدتری داشته باشیم که زیر مجموعه خودش هم باشد. خواندن آن قطعه شش و هشت برای شهرام شکوهی ریسک بالایی دارد و قاعدتا نمی توانستیم برنامه ای داشته باشیم. هدفم این بوده که در هر آلبوم با او از نظر موزیکالیته یک فضای جدید را تجربه کنیم.
 
  • *کمی از مدت زمان تولید این آلبوم و پروسه تنظیم هایی که داشتید بگویید.
من یک اشتباهی که چند سال قبل داشتم را دیگر تکرار نمی کنم. یعنی تا زمانی که چارچوب آلبوم مشخص نشود و احساس نکنم که طی دو سه ماه آینده منتشر نمی شود دست به تنظیم ها نمی زنم. مثلا آلبوم «سورپرایز» محمد علیزاده را سال 86 تنظیم کردم و در سال 91 منتشر شد! سعی می کنم زمانی که ترانه ها و ملودی ها انتخاب شدند کار خودم را آغاز کنم. تمام تنظیم های شهرام را در یک پروسه حدودا دو ماهه انجام دادیم که خیلی فشرده و سخت بود. البته اتودها را از قبل زده بودم و ایده داشتم که می خواهم تنظیم ها را چگونه انجام دهم ولی پروژه اصلی در حدود دو ماه صورت گرفت.
 
  • *در مورد تنظیم دو قطعه «حسرت شیرین» و «خیال کن» توضیح بدهید و اینکه چرا به سراغ این فضاها رفتید؟
در این استایل هم باید با شهرام کار می کردم. در مورد خودم باید بگویم که من اصلا محدودیتی در انجام تنظیم ندارم. قبلا هم تنظیم های اسلو برای اشخاصی نظیر «روزبه نعمت اللهی» و محمد علیزاده داشتم. تنظیمی که برای روزبه نعمت اللهی انجام دادم ارکسترال بود و با استقبال هم رو به رو شد. من محدودیتی در این فضا ندارم و با شهرام هم که صحبت کردیم تصمیم گرفتیم یکی دو کار در این مدل تنظیم کنم. «حسرت شیرین» و «خیال کن» را خیلی دوست دارم زیرا فضای آنها نسبت به سایر ریسک هایی که در ترک های دیگر شهرام داشتم به او نزدیک تر است.
 
  • *به غیر از تنظیم های خودتان در مورد سایر بخش های آلبوم چه نظری دارید؟
ما همه بخش ها را با هم پیش می بردیم و همه وکال هایی که شهرام خوانده است را خودم از او گرفتم. من و «امیرحسین کاشانیان» و شهرام شکوهی جدا از هم کار نکردیم و با مشورت همدیگر تمامی کارها را انجام دادیم. در بخش میکس و مستر هم کار «گرشا رضایی» خیلی خوب بود و خودم هم نمی توانستم مستر دوازده قطعه را انجام دهم.
 
  • *مهمترین نقطه قوت «کولی عشق» چه بود؟
نمی توانیم اینگونه بگوییم که این آلبوم برتری داشته باشد. وقتی خواننده ای آلبومی را تولید می کند یک مسیر را برای خودش باز می کند. برخی در این مسیر قرار می گیرند و برخی هم قرار نمی گیرند. تنها هدف ما این بود که از مسیری که شروع کرده بودیم خارج نشویم. اصلا به این فکر نمی کردیم آلبومی تولید کنیم که چند برابر «مدارا» بهتر باشد یا اینکه خدایی نکرده بدتر باشد. ما آلبوم به آلبوم فکر نمی کنیم و مسیری است که با شهرام شروع کرده ایم و تا هر جا که مردم دوست داشته باشند و جواب بدهد ادامه می دهیم. قاعدتا با گذشت زمان با تجربه تر می شویم و با فیدبک های قبلی می توانیم کارهای مدرن تری تولید کنیم. با توجه به تمام این مسائل سعی کردیم که آلبوم بهتری را تولید کنیم.
 
  • *در تنظیم های خودتان برای این آلبوم که الان می شنوید جایی هست که بگویید ای کاش به گونه ای دیگر عمل می کردم؟
هیچ وقت در مورد کلیت تنظیم چنین ذهنیتی ندارم. همیشه کارهای ما به با عجله انجام می شود و در بخش میکس و مستر ترک هایی که خودم در همه آلبوم ها زده ام چون زمان بیشتری می خواستم ، همیشه فکر می کنم کنم که می توانستم میکس یا مستر بهتری انجام دهم. من اگر بابت استایل تنظیمی که برای یک ملودی باید انجام شود به نتیجه نرسم هیچ وقت انجام نمی دهم.
 
  • *آینده کاری شهرام شکوهی را در آثار بعدی وی چگونه می بینید؟
خدا را شکر شهرام یک انسان انعطاف پذیر است و مثل بعضی از دوستانی که در موسیقی هستند توهم ندارد! به همین جهت همیشه هوشمندانه عمل می کند. در صورت عملی شدن تفکراتی که برای کارهای آینده شهرام داریم مجددا فضای جدیدتری برای او باز خواهد شد.
 
  • *با توجه به اشاره ای که به تفکرات خودتان داشتید می خواهم بدانم ایده آل شما در همکاری با این خواننده کجاست یا در چه نقطه ای به ایده آل می رسید؟
من و شهرام به ایده آل رسیده ایم. هدف ما این بود که مردم کارهای او را دوست داشته باشند و کنسرت هم که برگزار می کند با استقبال همراه شود. دوست دارم استایل های جدیدتری را با او تجربه کنم زیرا شهرام شکوهی می تواند فضاهای جدیدتری که مردم نشنیده اند را بخواند. در این آلبوم از بخش های دیگر توانایی او مثل پایین خواندنش استفاده کردیم. خیلی از ترک ها را برعکس آلبوم اول در یک اکتاو پایین تر از جایی که همیشه می خواند ضبط کردیم.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 5 اسفند 1392 - 09:29

دیدگاه‌ها

دوشنبه 5 اسفند 1392 - 10:52

خوب بود

دوشنبه 5 اسفند 1392 - 11:24

میلاد ترابی یک تنظیم کننده با استعداد و خوش سلیقه هست , من با تنظیمایی که واسه محمد علیزاه زد شناختمش .

دوشنبه 5 اسفند 1392 - 14:11

واقعا چه تنظیم های امیر حسین کاشانیان چه میلاد ترابی توو این البوم معرکه بود..صدا و نوع خوندن شهرام شکوهی هم که حرف نداره واقعا عااااااااااااااااااااااااااااالی

دوشنبه 5 اسفند 1392 - 19:58

همشون تو جهان نمونه ندارن

سه شنبه 6 اسفند 1392 - 00:05

دست میلاد ترابی درد نکنه واقعا تنظیماش محشر بود مخصوصا اهنگ انگیزه خیلی قشنگ بود
سایت هوادارن محمد علیزاده

سه شنبه 6 اسفند 1392 - 01:15

میلاد ترابی خیلی وقته که به تکرار رسیده و دیگه باید خودش رو بازنشسته کنه و بره سراغ یه حرفه ی دیگه.شاید هم ایشون مثل اون افرادی که نام بردن خودشون دچار توهم بهترین بودن هستن.

سه شنبه 6 اسفند 1392 - 13:05
پیام ایرانی

البته همه میدونن که شهرام شکوهی یه آدم متواضع و فروتن هست
و مثل بعضی ها توهم خاص بودن نداره

151.239.218.247
سه شنبه 6 اسفند 1392 - 19:50
mahsan sadeghi

کسی این حرفو میزنه که استادش توهم خاص بودن نداشته باشه....
شکوهی با اخلاق ترین خواننده ایه که من میشناسم

37.255.122.197
سه شنبه 6 اسفند 1392 - 21:54
پیام ایرانی

در ضمن یادم رفت بگم
متوهم کسی هست که با انزوا از مردم و دوری از هواداراش فکر میکنه خاصه

23.92.20.102
چهارشنبه 7 اسفند 1392 - 14:29
قیماخ

اینم از من داشته باشید : متوهم کسیه که فکر میکنه با یه تیکه انداختن به یه خواننده میتونه نظر یه کاربر رو در مورد یک موزیسین زیر سوال ببره...

151.247.98.125
یکشنبه 11 اسفند 1392 - 18:31
bname parishani

دوست عزیز شما با این رفتارا داری به اقای چاووشی توهین میکنی من خودم از کارهای اقای چاووشی خیلی لذت میبرم اما اصلا دلیلی نداره به خواننده های دیگه توهین کنم
هرکسی برا خودش سبکی داره
دو اینکه ایول به استاد شکوهی

188.158.157.215
سه شنبه 6 اسفند 1392 - 08:33

قطعات الکترونیک نیز تنظیم زیبایی داشتند

از زحماتشون متشکریم

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود میلاد ترابی: «شهرام شکوهی» مثل خیلی‌ها توهم ندارد! | موسیقی ما