جشنواره ملی موسیقی خلاق
 
کنسرت قاف - فرهاد فخرالدینی
 
برنامه یاد بعضی نفرات
 
نشست خبری و رونمایی از آلبوم «شخصی» برگزار شد؛
فرزاد فرزین: علاقه‌ای به «فریدون فروغی» نداشته‌ام ولی موسیقی ایشان برایم قابل احترام است
موسیقی ما – مراسم رونمایی و نشست خبری آلبوم «شخصی» جدیدترین اثر «فرزاد فرزین» در هتل «سیمرغ» تهران برگزار شد.

در این برنامه، علاوه بر عوامل تولید آلبوم و اعضای ارکستر گروه «شوک»، چهرههایی نظیر «عبدالجبار کاکایی»، «بابک صحرایی»، دکتر «محمدرضا چراغعلی»، «داریوش شهریاری»، «کامران تفتی» و «داریوش باباییان» حضور داشتند.

در مراسم فوق که به سبکی جدید و با اجرای «نیما کرمی» برگزار میشد، پس از بیان نظرات کارشناسان، عوامل آلبوم به سوالات خبرنگاران حاضر پاسخ گفتند.

عبدالجبار کاکایی اولین کارشناسی بود که پشت تریبون قرار گرفت و ابتدا گفت: «ظرفیت صدای فرزاد فرزین و توان حسی ایشان در ایجاد ارتباط با ترانه را پیش از این متوجه شده بودم. زیرا یک ترانه از خودم را اجرا کردند و متوجه شدم که او تا چه حد به حس من نزدیک شده است. اما این آلبوم را که شنیدم، احساس کردم ایشان به تنوع ذائقهها میل دارد. آنطور که من آلبوم شما را شنیدم به نظرم رسید که در چهار ترک اول همانند هواپیمایی است که بر روی باند حرکت میکند. از ترک پنجم چرخهای این هواپیما از باند جدا میشود و در ترکهای هشتم تا دهم، ترانه اوج میگیرد. بلافاصله تقریباٌ فرود میآید و روی باند قرار میگیرد. این سیر درک من از ترانههای آلبوم آقای فرزین بود. همچنین من نظر شخصی خودم را نمیخواهم نه به فرزاد فرزین و نه به هیچ خواننده دیگری تحمیل کنم. ولی مادامی که فقط به عنوان یک پلِیر عمل کنید و تنها صداهای متفاوت از شما شنیده شود، هیچ شخصیتی از شما در ذهن مخاطب شکل نمیگیرد.»

سپس دکتر محمدرضا چراغعلی گفت: «در نقد موسیقی قرار است که نقاط ضعف و قوت یک مجموعه را برجسته کنیم. ای کاش این جلسه به جهت همفکری قبل از تولید یک مجموعه رخ دهد. نقد خودم را در بخشهای ساختاری ، تلفیق و ارکستراسیون بیان میکنم. ساختار کل این آلبوم به نظر من به سمتی رفته که یک الگوبرداری غربی و اجرای پاپ غربی شود. حقیقت ماجرا این است که ما چیزی به عنوان موسیقی پاپ ایرانی نداریم. من ایرادی به کار فرزاد فرزین نمیبینم و ایشان جسارت خیلی خوبی دارد که وارد این حیطه شده است. این فرم جدید نیست و بارها اجرا شده، ولی جسارت ایشان برای ورود به این فضا و معرفی خودشان به عنوان یک برند قابل ستایش است. ظرفیت و پتانسیل صدای فرزاد فرزین این امکان را به او میدهد که بتواند خودش را وارد مرحلهای کند تا خودش تعیین کند که مخاطب قرار است از او چه بشنود. او در این آلبوم به این سمت رفته که سن مخاطب را بالا ببرد. شاید 80 درصد آلبومهای قبلی را دوست نداشتم، ولی حرکت این آلبوم سن مخاطب را بالا برده و امیدوارم که بالاتر هم برود. در راستای صحبتهای آقای کاکایی مبنی بر کاراکتر واحد خوانندهها، من دوست دارم فرزاد فرزین به جایی برسد که به یک برند تبدیل شود و چند نفر بگویند که ما میخواهیم مثل او بخوانیم.»

این آهنگساز باسابقه در ادامه افزود: «موسیقی ایرانی همیشه کلام-محور بوده است و نه ریتم-محور. این توقع میرود که برای انتخاب کلام وسواس بیشتری به خرج داده شود. من فکر میکنم با احترام به تمامی عزیزان تولیدکننده این مجموعه، ضعیفترین ضلع این آلبوم چند ترانه باشد که به سختی بر روی ملودیها نشسته است. به جهت اینکه فضای موسیقایی که جوانها دوست دارند بشنوند را در مملکتمان نداریم ، موسیقیهای ما ماشینی شده است. این ماشینی شدن نباید هنرمند را به سمتی ببرد که او مجبور به تسلیم در مقابل خواسته مخاطب شود و مخاطب به شما خط تولید فکری بدهد. شما الان در جایگاهی قرار دارید که وقتی میتوانید با برگزاری کنسرت سالنها را پر کنید، انتظار میرود که حداقل 40 درصد تولید آلبوم شما به سمتی برود که شما بگویید مخاطب چه چیزی گوش کند. ترک 8 این آلبوم را خیلی دوست داشتم، ولی در این قطعه و قطعه یازدهم کلام روی ملودی خیلی سخت قرار گرفته و به کارهای کاور شبیه است. استفاده از قطعات انگلیسی خیلی خوب است، زیرا گستره زبان فارسی ما محدود بوده و خواندن قطعات انگلیسی بسیار ارزشمند است. به نظر من قابل اعتناترین تنظیم شما در قطعه 12 یعنی «صلح جهانی» و کاری از «نوید سپهر» است. نکته دیگر به این مساله مربوط میشود که ما حدود 10 سال است صدای شما را میشنویم و در ابتدا تعلق خاطر خاصی به «فریدون فروغی» داشتید. به مرور این تعلق کمتر شد و الان به سمتی حرکت میکنید که کاراکتر انحصاری خود را دارید و این اتفاق باید پررنگتر شود.»

بابک صحرایی دیگر کارشناس جلسه بود که گفت: «من بسیار خوشحالم فرزاد فرزین خوانندهای مستقل است که از جایی حمایت نشده، همچنین در این چند سال اخیر جزو خوانندههای تراز اول ما قرار دارد. بخش مهم شکلگیری این ترانه ایدههای خود فرزاد بود. فرزاد ترسی از کار کردن با افراد ممنوعالکار ندارد و این شهامت را دارد که از افراد ممنوعالکار حتی با اسم کوچک در آلبوم خودش یاد میکند. کسانی که در موسیقی فعالیت میکنند، این حرف را بیشتر درک میکنند که چنین کارهایی چقدر خطرآفرین است.»

این ترانهسرا نظر خود در مورد آلبوم را اینگونه مطرح کرد: «من آلبوم شخصی را بسیار دوست دارم. آلبوم را به این جهت دوست دارم که از حیث اجرای خواننده و ترانه و موسیقی و شکل انتشار در سطح بسیار خوبی قرار دارد. خدا را شکر که فرزاد فرزین از دغدغهها و عواطف شخصی ما میخواند و در زندگی شخصی احساساتی داریم که باید به آنها پرداخته شود. آلبوم شخصی در این آشفته بازار موسیقی بسیار خوب است و خوشحالم که او هر روز بهتر و بهتر میشود.»

سپس فرزاد فرزین، مجید عبدی، زایا سلیمان، مهران خلیلی و حامد رجبی در جایگاه ویژه قرار گرفتند اما فرزین پیش از آغاز سوالات خبرنگاران گفت: «خوشحالم که این جلسه تشکیل شد و از نقد اساتید و دوستان عزیز لذت بردم. ماهیت چنین جلساتی این است که بتوانیم نظرات مثبت و منفی را با هم در میان بگذاریم و از ایدههای دوستان استفاده کنیم. فکر میکنم باید نگاه به ترانه در موسیقی پاپ مجاز کشور ما یک مقدار با ترانهای که میتواند آزادانه گفته شود متفاوت باشد. در بعضی مواقع دستها بسته است و نمیتوان نمره نهایی را به ترانهسرا داد. از صحبتهای دکتر چراغعلی نیز لذت بردم و سعی می کنم در مورد این بخشها بیشتر مهران خلیلی صحبت کند. اما این نکته را باید بیان کنم که هیچ کدام از کارها کاور نیست. سبک «هاوس» که در ترانه «نرو» استفاده شد در موسیقی پاپ روز دنیا مرسوم است و اینگونه نیست که ملودی کاور باشد. متاسفانه کاور در میان نظرات مردم و نه موزیسینها به شکل بدی جا افتاده است. نمیتوانیم به برداشت از هر سبکی کاور بگوییم. کاور یعنی استفاده مستقیم از ملودی یا تنظیم یک خواننده و آهنگساز دیگر که این کار در کشور ما زیاد انجام میشود. قبلاً خود ما هم چنین تجربهای داشتیم ولی در آلبوم شخصی و آن قطعه «لحظهها» هم که مورد اشاره بود، هیچ کاوری وجود ندارد. با این نظر موافقم که موسیقی پاپ ایرانی نداریم و به نظر من باید موسیقی سنتی ما مخاطب بیشتری داشته باشد. من در آلبوم شخصی سعی کردم فضای متفاوتتری را نسبت به آلبوم «شلیک» و «شانس» تجربه کنم و به استانداردهای موسیقی پاپ دنیا که از ما بسیار جلوتر است نزدیک شوم. تلاش بر این است که کار متفاوتی عرضه شود تا سلیقه مخاطب را محک بزنیم و گوش مخاطب را به موسیقی بهتر نزدیک کنیم. ضمناً با احترام به آقای فریدون فروغی باید بگویم که هیچ علاقهای به ایشان نداشته و ندارم، ولی موزیک ایشان برایم قابل احترام است. تلاش من بر این بود که در این آلبوم پتانسیلهای صدای خودم را که قبلاً کمتر مورد استفاده قرار میگرفت به کار بگیرم.»

این خواننده در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر مخاطبشناسی و المانهای او در تولید آلبوم و میزان محقق شدن پیشبینیهای وی در این زمینه گفت: «با توجه به آلبومهایی که در گذشته ارائه کرده بودیم و تجربههایی که در این عرصه داشتیم، میدانستیم که هر تغییر فضایی با مخالفتهایی همراه خواهد شد. در سلیقه مردم حدود 20 درصد را دیدم که آلبوم قبلی را بیشتر دوست داشتند. در مجموع چیزی که فکر میکردیم اتفاق افتاد ولی ای کاش به قول دوستان قبل از اینکه آلبوم را منتشر کنیم، چنین جلسهای شکل میگرفت و بیشتر به ما کمک میکرد. به طور کل من معمولاً سعی میکنم موزیکهای خودم را برای دوستانم پخش کنم تا حداقل نظرات یک جامعه آماری کوچک را در نظر بگیرم. تقریباً به آن چیزی که میخواستیم رسیدیم و راضی هستیم. هدف ما این بود که فضای شنیداری مخاطب را نسبت به موسیقی قبلی خودمان تغییر دهیم و سن مخاطب را بالاتر ببریم.»

مجید عبدی هم به عنوان تهیهکننده آلبوم شخصی در مورد تیراژ این اثر افزود: «تیراژ اولیه ای که در نظر گرفته بودیم 250 هزار نسخه بود که توسط شرکت «تصویرگستر پاسارگاد» و پخش «دنیای هنر» توزیع شد. خدا را شکر با توجه به تبلیغات خیلی خوب و خود آلبوم که مثبت بود، این آلبوم در کمتر از دو هفته به تیراژ دوم رسید. به همین دلیل حدود 50 هزار نسخه را به تازگی وارد بازار کردهایم».

سوال یکی دیگر از اصحاب رسانه در مورد بالا رفتن سن مخاطبان این آلبوم بود و اینکه آیا این امر با برنامهریزی اتفاق افتاد یا خیر که فرزین در این زمینه توضیح داد: «از ابتدا راجع به این قضیه فکر کرده بودیم و هنگام شروع تولید آلبوم در مورد فضای آن اثر به بحث و تبادلنظر میپردازیم. در موسیقی تمام ترانههای اسلو آلبوم که با تنظیم دوستان عزیزم انجام شده حتیالامکان از ساز زنده بهره برده شده است. سعی کردیم که حس را منتقل کنیم و فکر میکنم که آلبوم کمهزینهای وارد بازار نکرده باشیم. البته هزینه برای من مهم نیست، زیرا یک آلبوم در نهایت بیشتر هزینه است تا سود و این هزینهها در کنسرتها جبران میشود.»

فرزین در توضیح نام آلبوم و عدم حضور «کوشان حداد» در بین تنظیمکنندههای این اثر گفت:«انتخاب نام آلبوم یک مقدار شخصی است و در انتخاب نام آلبوم هم من سعی کردم که فضای شخصی خودم را با فضای شخصی مخاطبان به اشتراک بگذارم. نظرات در مورد نام آلبوم مثبت و منفی بوده و زیاد در این مساله نمیتوان بحث کرد و در نهایت ما تعیین میکنیم که نام آلبوم چه باشد. کوشان حداد موفق نشد که کار را در موعد مقرر ارائه کند و این اثر حذف نشده است. با «سیروان خسروی» هم به تازگی صحبت کردم و ایشان هم بابت مشغله کاری و نرسیدن اثرش به این مجموعه عذرخواهی کرد.»

وی همچنین پیرامون قطعات انگلیسی آلبوم افزود:«قطعات انگلیسی آلبوم برای داخل ایران ساخته نشده است. این قطعات با طرح و برنامهای کار شده و به زودی اتفاقات دیگری برای آنها رخ خواهد داد. برای کار بر روی تلفظ و نحوه خواندن این قطعات هم زمان زیادی صرف شد و زمان ما در همین حد بود. برای خود من جالب است که ناگهان همه کارشناس زبان انگلیسی میشوند! کارشناس موسیقی و زبان انگلیسی سر ضبط هم بوده و ایرادات در سطح استاندارد وارد نیست.»

این خواننده در زمینه تجربیات بازیگری خود هم تصریح کرد: «بازیگری برای من تجربه بود و در دو فیلم اول خیلی موفق نبودم. در فیلم جدیدی که از من اکران شد، نقش جدی داشتم و با توجه به اینکه دوستان همکار در عرصه سینما، نقدهای منصفانهای داشتند فکر میکنم که پیشرفتهایی وجود داشته است. حتماً کار بازیگری را پیگیری میکنم ولی با تلفیق موسیقی نخواهد بود. در مورد نام آلبوم بعدی هم باید بگویم که مثل همیشه قطعاً با حرف «ش» آغاز میشود.»

فرزاد فرزین در پاسخ به سوالی مربوط به خواندن ترانههای اجتماعی و جدا شدن از فضای تینایجر ترانهها خاطرنشان کرد: «من خیلی نمیتوانم این مسأله را قبول کنم که همه چیز باید به سمت مخاطب سنین بالاتر برود. باید در زمینه موسیقی یا مثلاً سینما ببینیم که گیشهها چقدر رونق دارد یا سالنهای کنسرت چقدر پر میشود. یا اینکه موسیقی بعد از انقلاب ما چند سال است که فعالیت میکند به همین دلیل ما باید به همه اقشار با یک دید نگاه کنیم. موافق هستم که ما در زمینه موسیقی پاپ بیشتر به قشر تینایجر پرداختیم. به این دلیل است که مخاطب تینایجر بیشتر به موسیقی پاپ بها میدهند. من سعی کردم این موضوع را در آلبوم شخصی یک مقدار تلطیف کنم. نمیتوان انتظار داشت که بگوییم یک گام بسیار بزرگ برداریم و مخاطب را شوکه کنیم.»

فرزاد فرزین ادامه داد: «تقریباً به وضوح همه میدانند که من ابتدا تلاش کردم که سبک کنسرتهایم با سایر دوستان متفاوت باشد. خدا را شکر میکنم که الان همه دکور می زنند و opening دارند. یک زمان برخی از دوستان تماس میگرفتند و از من میخواستند که این کارها را نکنم ولی خیلی خوب است که همه الان به روز شدهاند. هدف من هم از ابتدا این بود که اتفاق تکراری در زمینه کنسرتها رخ ندهد. برای بررسی دلیل تکرار در کنسرتها باید به موارد مختلفی اشاره کرد. یکی از دلایل، نداشتن سالن خوب با عمق میدانی خوب است و خیلی از کارهای نمایشی را نمیتوانیم انجام دهیم. در سالنهای استاندارد دنیا شاید به اندازه این مکان استیج داشته باشد. باید در این زمینه بحث کارشناسی صورت گیرد. اما به نظر من اصرار بر اجرای خیلی متفاوت کنسرتها نسبت به قبل عملی نیست، زیرا امکانات کافی نداریم. ما سعی کردیم طرحهای مختلفی را در زمینه کنسرت با ایدههای گروه خودمان اجرا کنیم. ولی فقدان امکانات باعث محدود شدن امکانات و اتمام آنها میشود. البته هنوز ایدههایی داریم که در کنسرت 15 و 16 اسفند اجرا میشوند. تلاش خودم را میکنم که در آینده دوستان همکار هم بتوانند سبک و اتفاقاتی که تکرار میشود را متحول کنند.»

مهران خلیلی در مورد فضای آلبوم گفت:«یک همفکری داشتیم که سطح آلبوم را یک مقدار عوض کنیم. این آلبوم حرکتی بود که خواستیم یک مقدار فضای کارها نسبت به آلبومهای دیگر بازار تغییر کند. ساختارشکنی انجام نشده است و فقط خواستیم تغییر کمی در این وادی داشته باشیم.»

زایا سلیمان هم در بخشی دیگر از برنامه، صحبتهای خود را پیرامون ارکستر این خواننده بیان کرد: «تصمیم گیرنده ارکستر شخص خاصی نیست. وقتی که من به این گروه پیوستم آقای «یاشار خسروی» اصلاً در این گروه نبودند. برای حضور نوازندهای در ارکستر، من و یا مهران خلیلی و یا فرزاد به تنهایی نظر نمیدهیم و با یک جمعبندی به تصمیم میرسیم.»

حامد رجبی هم در ادامه به بیان نظرات خود پرداخت: «من و «مسعود محمدی» سعی کردیم کارهایی که در این آلبوم داریم شبیه نباشد و از نظر واژهها و فضا تفاوت داشته باشند.»

«زهرا عاملی» آخرین نفر از تیم تولید «شخصی» بود که در بخشی از صحبتهایش گفت: «این آلبوم از چند لحاظ حائز اهمیت است زیرا ما کمتر آلبومی مثل «شخصی» را داریم که اغلب اشعارش روی ملودی نوشته شده باشد. همانطور که آقای صحرایی اشاره کردند من سعی کردم در ترانه «قطار» یک قصهپردازی روی ملودی داشته باشم تا هماهنگی خوبی با ملودی پیدا کند.»
دانلود نکنید!
دانلود
منبع: 
اختصاصي سایت موسيقي ما
تاریخ انتشار : جمعه 9 اسفند 1392 - 11:09

دیدگاه‌ها

جمعه 9 اسفند 1392 - 18:19

من نمیدونم چرا یه عده اسرار دارند بگن فرزاد از فریدون فروغی عزیز کپی برداری میکنه نه صداش و نه سبکش شبیه فریدون نیست حالا چون دو تا کار از ایشون خونده باید اینو گفت؟ فرزاد از ویگن و ابی هم خونده کلا دلیل نمیشه هرکی صداش بم بود از فروغی داره تقلید میکنه ناصر عبد اللهی هم صداش بم بود و خیلی های دیگ....ولی به نظر من هم جای قطعات اجتماعی خالی بود و اینکه فرزاد باید کلا قطعات سطح پایین نسبت به کلیت کار مثل نرو رو از کار حذف میکرد و اون هارو به عنوان تک آهنگ عرضه میکرد من شخصا نگرانتم رو بیشتر دوست داشتم تو آلبوم میشنیدم تا مثلا نرو ..و نقد آخر هم که زیاد متوجه شخص فرزاد نیست طراحیه ابتدایی کاور آلبوم هست .
به عنوان کسی که هفت ساله طرفدار فرزاد فرزین عزیز هستم ازش میخوام بیشتر به درد های مردم بپردازه فرزاد پتانسیل اسطوره شدن رو داره چون صدای فوق العاده داره امیدوارم به غیر از عشق برای سایر دغدغه های مردم هم بخونه ...
دوستت دارم فرزاد به اندازه ی وسعت صذای زیبات

جمعه 9 اسفند 1392 - 18:20

واقعن از این بابت خوشحالم که آلبوم شخصی این روزها توانسته نظر عموم مردم را به خودش جلب کنه و به این خاطر به آقای فرزین تبریک میگم هیچ کاری در دنیا و در هر زمینه ای کاملا بی نقص نیست ولی به جرعت میتوانم بگم آلبوم شخصی جزو معدود آلبوم هایی در زمینه ی موسیقی پاپ در چند سال اخیر است که کاستی های بسیار کمی داره و این که در این آلبوم به سلیقه ی اقشار مختلف در رده های سنی مختلف پاسخ داده شده واقعن قابل تقدیر است و تا کنون کسی دست به همچین کاری نزده که البته این امر ریشه در این داره که هنرمندان ترس از این دارند که اگر تغییرات زیاد نه تنها نسبت به کار های قبلی بلکه در فضای کاری یک آلبوم باشه به انتقاد مردم و حتی کم شدن طرفدارانشان منجر بشه و من افتخار میکنم که هوادار هنرمندی هستم که جسارت در کارش همیشه حرف اول را میزند و این به این معنا نیست که بدون برنامه ریزی کار انجام بده یا در زمینه ای کار انجام بده که تبحر نداره بلکه به این معنا است که سعی میکنن در عین به روز نگه داشتن علم موسیقایی خودشان چیز های جدیدی بیاموزند و با خلاقیت و نو آوری در کارشان مخاطبان بیشتری را جذب کنن . من بسیار علاقه مند بودم که بتوانم بیشتر به عنوان عضو کوچیکی از جامعه ی علاقمندان به موسیقی پاپ و شاید کسانی که کمی حرفه ای تر به موسیقی گوش می کنند نظراتم را راجع به آلبوم بدهم که امیدوارم این بستر از جانب آقای فرزین و آقای عبدی فراهم بشه . در آخر میخوام به آقای فرزین تبریک بگم به خاطر پیشرفتشان در این سال ها و این که همانطور که آقای صحرایی گفتند فرزاد فرزین کسی است که همه ی پیشرفتش به خاطر زحمات اش و تلاش هایش بوده و امیدوارم این سیاق ادامه داشته باشه که همین طور خواهد بود چون خداوند هیچ وقت زحمات بندگانش را بی جواب نمیگذارد و در رسیدن به هدفشان به آن ها کمک میکنه و من از خداوند موفقیت بیش از پیش بای آقای فرزین خواهانم به خاطر تلاش هایی که میکنند و این که واقعن برای مخاطب و کارشان ارزش قائلند .

جمعه 9 اسفند 1392 - 19:26
قایق كاغـ ـ ــ ـــذى (هوادار فرزاد فرزين)

مهمترين چيزى كه باعث موفقيت فرزاد شده، اعتماد به نفسشه! :)

آلبوم شخصى واقعاً بهمون چسبيد....

5.236.25.174
جمعه 9 اسفند 1392 - 19:32
arian nemati

بهترین آلبوم امسال بود 100 درصد

46.21.145.101
جمعه 9 اسفند 1392 - 18:44

ممنون موسیقی ما بابت این گزارش و ویدیوی زیبا.
فرزاد تو فوق العاده ای،شخصی واقعا کاره جدیدی بود و ممنون که به بهترین شکل ممکن جواب بعضیارو دادی.
ما هوادارات تا آخرش باهاتیم و بهت افتخار می کنیم.
16ام شاهد اجرای بی نظیرت هستم انشاالله

جمعه 9 اسفند 1392 - 18:45

موضوع دیگری که من خیلی دلم میخواست بهش اشاره بشه این که صد در صد حق با آقای فرزین است و قیمت آلبوم های موسیقی اورجینال در ایران بسیار نازل است فقط موضوعی که هست اینه که افرادی مثل من که در تهران هستند و میتوانند آلوم را خریداری کنند کاملا اشتباه است که آلبوم را دانلود کنند وقتی آن قدر توانایی مالی دارند که پول شارژ اینترنت را که در کمترین حالت ماهانه نزدیک به 30 هزار تومان است بدهند دیگه پرداخت یک دهم این پول برای خرید آلبوم خواننده مورد علاقشون و حمایت ازشون کار سختی نیست . شاید بگویند پول یک آلبو م کم است ولی اگر بخواهیم چند آلبوم را داشته باشیم زیاده ولی همه ی ما میدانیم که ما به موسیقی خواننده مورد علاقمون گوش میدیم و در غیر این صورت آلبوم دیگران را گوش نمیدیم مگر این که شنونده حرفه ای موسیقی باشیم که خب در این صورت به عنوان یکی از علایقمون حاظریم هر مقداری که لازمه پول خرج این امر کنیم . ولی دو انتقاد هم از تهیه کنندگان موسیقی دارم و این که همانطور که ما به فکر شما هستیم و حمایتون میکنیم و پیگیر کارتون هستیم بی آنکه شاید خیلی وقت ها شما بدونید شما هم به این موضوع دقت کنید که پک آلبوم در شهرستان ها موجود نیست پس یک فرد شهرستانی تا کی صبر کند یا به غیر از دانلود آلبوم چه کاری میتونه بکنه برای شنیدن آلبوم ؟ و این که اگر قیمت آلبوم نازل است در عوض قیمت بلیت کنسرت بسیار زیاد است و ارزان ترین قیمت بلیت که خودش اگر بیش از یک نفر باشید رقم کمی نیست مربوط به صندلی ای میشه که دید به هیچ وج خوبی نسبت به استیج نداره و عملا شما از مانیتور ها خواننده را میبینید که فرقی با در خونه نشستن و گوش دادن آلبوم نداره ولی شما برای دیدن هنرمند مورد علاقتون اومدید . قسمتی از این امر به استاندارد نبودن سالن مربوطه ولی قیمت که میتونه از جانب شما کمتر باشه !

جمعه 9 اسفند 1392 - 18:48

فرزاد جان واقعا آلبومت بی نظیر بود....

جمعه 9 اسفند 1392 - 19:23

براى قطعات انگليسى چه برنامه اى در نظر گرفته شده؟؟؟

جمعه 9 اسفند 1392 - 19:30

عاليييييييييييييييييييييييييههههههههههههههههه داداش فرزاد
مرررررسسسسسسسسيييييييييي

جمعه 9 اسفند 1392 - 19:52

نظرم رو گفتم درباره این آلبوم ولی کاش چنتا منتقد حرفه ای تو این جمع ها حاضر باشن و دوتا چیز یاد بگیریم... همه تحسین میکنن دیگه... عبدالجبار کاکایی از اشعار این آلبوم تحسین کرد!! خدایا!!
آلبوم جالب و خوبی بود... منتها نفهمیدیم اگه اون دوتا شعر انگلیسی واسه ایران نیستن پس چرا تو آلبوم قرار گرفتن؟؟!!
عزیزم با موسیقی جهانی میشن نه با شعر انگلیسی اونم با این کیفیت اجرا!! هر چند با نبود رسانه با هیچکدوم به جایی نمیرسیم

شنبه 10 اسفند 1392 - 11:31
arian nemati

منتقد حرفه ای؟بابک صحرایی عبدالجبار کاکایی ....... بهترین ترانه سرا ایران اومدن
منتقد خوب کیه ؟حتما باید حسین صفا رو میوردن؟هههه

46.21.145.101
شنبه 10 اسفند 1392 - 15:37
جامعه هواداران فرزاد فرزین

دوست عزیز شما نه فقط بر ضد فرزاد فرزین بلکه بر ضد تقریبا تمامی هنرمندان مینویسید من مخالف نقد نیستم اولین کسی که همیشه فرزاد فرزین را بخواد نقد بکنه من هستم چون به کارشون علاقه دارم و چون شایسته ی بهترین بودن هستن نباید بزاریم خطا های کوجیک که طبیعیه مانع از بهترین بودنشون بشه . من نمیدونم اگر شما این همه اشکال در موسیقی پاپ و آثار هنرمندان این عرصه میبینید چرا به دنبال سبک دیگری نمیرید که به سلیقه ی شما نزدیک باشه ؟ تا دیگه مجبور به این همه ایراد
گرفتن که شاید نصفشون قابل قبول باشه نباشید ضمن این که اولین قدم برای نقد هر اثر و هنرمندی داشتن رزومه ی کاری آن هنرمند حداقل در چند سال گذشته است و خب این که در مرحله ی بعد علم موسیقایی خودتان را به روز نگه دارید . که شما به نظرم فقط فاکتور دوم را بهش توجه میکنید . اگر مصاحبه ی آقای فرزین را خوانده باشید گفتند که به هدف های جهانی فکر میکنند که باید از جایی شروع بشه انتخاب زبان انگلیسی هم دلیل خیلی ساده ای داره که فکر کنم همه میدونن و قبول دارن و اون هم اینه که زبان بین المللی انگلیسی است اگر تلفظ آقای فرزین مشکل داشته که البته نسبت به تمام کسانی که این کار را قبلا انجام دادن جزو کم عیب ترین کار هاست دلیلش این است که زبان مادری ایشون فارسی است پس تطابق دادن خودشون با این لهجه ی جدید کار مشکلی است . و این که قبول ندارم موسیقی باعث جهانی شدن میشه موسیقی بی کلام یک مقوله ی دیگه است و آقای فرزین هم نوازنده نیستند که با موسیقی جهانی بشن حرفه ی ایشون خوانندگی است . و قدم بزرگی در این باره برداشتند که امیدوارم با پیشرفت رو به رو باشه .

5.239.0.126
شنبه 10 اسفند 1392 - 22:06
قیماخ

جناب من رو با کس دیگه ای اشتباه گرفتین انگار... من اصلا هیچوقت تخریب نمیکنم اگرم بکنم تایید نمیشه... انتقادم زیاد نمیکنم... اگرم بکنم الآن گفتم که جالب و خوب بود...
در مورد جهانی شدن با انگلیسی باید بگم هیچی به هیچی... قراره موسیقی پاپ ایران جهانی بشه یا فرزاد فرزین؟؟ اصلا کسی که بخواد جهانی شه باید بتونه موسیقی رو خودش بسازه دیگه؟؟ فعلا امکان جهانی شدن وجود نداره...

آریان عزیز... بهترین شاعرای ایران رو آوردن منتها نقد کردن به نظرت؟؟!! حسین صفا کیه اصلا؟؟!!
دو تا کارشناس بی طرف رو میاوردن... اگه شعر محوره که باید بگم واویلا!! اگه موسیقی محوره خب مشکلی نیست منتقد موسیقی میاوردن...
به فرزاد فرزین ایراد نمیگیرم... همه جلسات کارشناسی ما همینن!!

151.247.86.18
شنبه 10 اسفند 1392 - 22:36
قیماخ

این اولین بارم هست که 6 تا رای منفی میگیرم... تبریک به خودم!!

151.247.86.18
یکشنبه 11 اسفند 1392 - 15:38
جامعه هواداران فرزاد فرزین

دوست من اولا که موسیقی با آهنگ تفاوت داره جهانی شدن موسیقی ایران را بهتره به موزیسین ها بسپاریم من نمیدونم شما چرا بحث را به حاشیه می کشید . اگر آهنگ ( یعنی ترانه ای که توسط خواننده خونده میشه نه موسیقی بی کلام ) در ایران قراره جهانی بشه باید کسی این کار را انجامبده ؟ مگر نه ؟ وگرنه چه جوری جهانی شویم که فرزاد فرزین داره در این راستا گام بر میداره . اگر منتقدان این جلسه که عیب ها و ایرادات را هم گفتن و خوبی ها را هم گفتن نظری خلاف نظر شما در جاهای مختلف دادند دلیل بر این نمیشه که اشتباه کردند چون همونطور که میدانید این ها مثل نظر من و شما نیست نظر کارشناسی است ! ضمن این که من شما را با کس دیگه ای اشتباه نگرفتم من اگر راجع به چیزی یا کسی مطمئن نباشم راجع بهش حرف نمیزنم من قبلا هم نظرات شما را خوانده بودم چون برای اکثر موضوعات نظر میزارید و متوجه این موضوع شده بودم . نظرات شما خیلی هاش درسته ولی ایرادات بی مورد گرفتن هم در میانش پیدا میشه .

2.178.184.110
یکشنبه 11 اسفند 1392 - 22:20
قیماخ

من اینطور فهمیدم که میخواین بگین فرزاد فرزین میخواد جهانی بشه... بدون اینکه موزیسین باشه و بدون این که بخواد سبک خودش رو جهانی کنه... با خوندن ترانه های انگلیسی در این سطح!!
مهم نیست اگه تکرار بشه کیفیت خوندنشم بالاتر میره... ولی وقتی نه موسیقی برای عرضه کردن میسازه نه شعری برای جلب توجه، معلوم میشه که میخواد خودش رو معروف کنه...
جناب فرزین این گوی و این میدان... بدون صدای منحصر بفرد، بدون موسیقی دست ساز و خوب و از همه بدتر بدون رسانه ای که دنیا متوجه بشه تو ایران کار پاپ ساخته میشه وارد عرصه شو... از میان خیل موزیک های انگلیسی زبان که ساخته میشن...
من امیدی ندارم... مگر اینکه بخواد با مدیریت خوب بتونه چیزی واسه عرضه داشته باشه...

151.247.86.18
دوشنبه 12 اسفند 1392 - 01:59
♥حامد خواجه زاده♥ http://chavoshcover.mihanblog.com//

جامع هوادارن فرزاد فرزین ببخشیدا ولی تو کامنت هات تنها چیزی که نمیشد دید، منطقی حرف زدن بود
کامنتت بیشتر به شور و تعصب هواداری نزدیک تر بود ...

5.201.252.37
دوشنبه 12 اسفند 1392 - 15:20
جامعه هواداران فرزاد فرزین

شاید ترانه ی این دو ترک در حد عالی نبود ولی در مجموع صدای فرزاد فرزین بسیار زیباست وهمینطور ملودی و ایرادی که بشه به آهنگ گرفت تلفظ برخی کلمات است . لطفن اگر صدای فرزاد فرزین را دوست ندارید دلیل نمیشه صداش بد باشه دوستی که گفتید نظر من متعصبانه است من سعی دارم حقایق را بگم اگر با اسم جامعه ی هواداران فرزاد فرزین اسم نمیذاشتم این برداشت مطمعنا از نظر من نمیشد

2.178.184.110
دوشنبه 12 اسفند 1392 - 20:10
قیماخ

من هیچوقت نگفتم صداش بده یا دوست ندارم... فقط گفتم یکی از عواملی که میشه باهاش مطرح شد صدای فوق العاده و یا منحصر بفرد هست که ایشون اون فاکتور هم ندارن... مرسی

151.247.92.187
جمعه 9 اسفند 1392 - 19:55

در کل آلبوم خیلی خوبی بود و الان دیگه منتظر موزیک ویدئوهای عالی این آلبومم
قطعه ی مورد علاقه ی من توی این آلبوم "صلح جهانی" هستش که واقعاً عالیه و کم نظیر
باقی قطعاتم خوبن ولی این یکی معرکه است

جمعه 9 اسفند 1392 - 23:40

من البوم رو دوست نداشتم

شنبه 10 اسفند 1392 - 00:07

اون کارشناس انگلیسی احتمالاً تازه ABCD رو یادگرفته بوده!

شنبه 10 اسفند 1392 - 14:08
قایق كاغـ ـ ــ ـــذى (هوادار فرزاد فرزين)

انقدرم كه شما شلوغش ميكنى افتضاح نخونده.

2.181.8.186
شنبه 10 اسفند 1392 - 20:13
مازیار

من که قطعات انگلیسی رو گوش کردم واقعا شوکه شدم. فرزاد بی نظیر انگلیسی خونده

85.185.66.125
شنبه 10 اسفند 1392 - 21:31
pouya ranjbar

فرزاد خیلی قشنگ خوند دیگران جرات دارن بیان بخونن چرا دوستان نمیخونند چون میترسن خراب کنن بی عرضن فرزاد عزیز Todayعالی خوند ریتمیک پر انرژی،One more chanceفوق العاده خوند خیلی احساسی باهمون لهجه و تحریر فارسی قطعه که اونو خیلی قشنگ کرد

151.244.5.140
یکشنبه 11 اسفند 1392 - 14:21
قایق كاغـ ـ ــ ـــذى (هوادار فرزاد فرزين)

البته ديگه اونقدرا هم كه شما شلوغش ميكنيد عالى نخونده انگليسيا رو :|

انتظار من بيشتر از اين بود.

5.236.49.223
شنبه 10 اسفند 1392 - 00:25

طبق معمول ملودی و تنظیم ها مثله 2 البوم قبلی خوب بود ولی فقر ترانه بیداد کرد تو کار چون هر قدر هم بگیم کار موزیک محور بوده موسیقی پاپ فارسی هنوز ترانه محوره

شنبه 10 اسفند 1392 - 21:08
قایق كاغـ ـ ــ ـــذى (هوادار فرزاد فرزين)

كلاً فقر ترانه همه جا بيداد ميكنه متأسفانه :|

5.236.49.215
شنبه 10 اسفند 1392 - 02:59

1: کار خوب و قشنگی انجام شده تبریک میگم. به نظر من کار درستی انجام شده، قطعا تو اینجور مراسم ها جای انتقادات گسترده و جزئی نیست. فرصت های زیادی واسه نقد هست. مثلا همین سایت موزیک ما انشالا نظرات کارشناسان رو در مورد آلبوم جویا خواهد شد.

2: یه تشکر ویژه دارم از فرزاد فرزین که خیلی شجاعانه میاد میزان تیراژ آلبوم هاش رو اعلام میکنه. شلیک 400 هزارتا بود و شخصی 300 هزار. مث خیلیای دیگه نیست که میان پنهون کاری میکنن و طرفداراشون با هیت هیت کردن شایعه فروش میلیونی میندازن و وقتی رییس شرکت پخش مربوطه میگه کلا 550 هزارتا تیراژش بوده گندش در بیاد!

3 : "هدف من هم از ابتدا این بود که اتفاق تکراری در زمینه کنسرت‌ها رخ ندهد"
آفرین! دقیقا همینه! کاش این دید رو در مورد آلبوم هات هم بیشتر داشته باشی. این که میگن تکیه به سلیقه مخاطب نکنید به همین دلیله دیگه. مثلا همین مخاطبان کنسرت هات! تا دو سه سال پیش همشون به اینکه بیان کنسرت و اجرای پشت سر هم چنتا آهنگ رو ببینن راضی بودن و کلی هم لذت میبردن اما الان با نوآوری هایی که شده سطح سلیقه و توقعشون بالا رفته و اگه یه کنسرت تکراری و عادی ببینن دیگه رضایت کامل ندارن!
در مورد آلبوم هم دقیقا همینطوره، مطمئن باش تا وقتی آهنگ بخونی و آلبوم بدی طرفدارات میگن عالیه! بستگی داره دنبال چی باشی! دنبال شنیدن "عالیه" باشی؛ یا دنبال این باشی که علاوه بر جلب رضایت مخاطبت، سلیقش رو هم بالا ببری! طوری که آلبوم به آلبوم کارت سخت تر باشه و نیاز به نوآوری های بیشتر داشته باشی و پیشرفت نکردن برات نوعی پسرفت حساب بشه!
در حال حاضر متاسفانه اکثر قریب به اتفاق خواننده های ما دچار همین مشکلن، یعنی تمرکز اصلیشون روی جلب رضایت مخاطبه، نه نوآوری و بالا بردن سطح سلیقه. به قول یکی از همین دوستان:"روش کار من اینه که دنبال سلیقه ی مخاطب بدوم!"

4: یه نکته هم در مورد فریدون فروغی، شما کلا کارای هر کسی رو که بهش علاقه نداری بازخوانی میکنی؟!؟!؟!؟

شنبه 10 اسفند 1392 - 14:06
قایق كاغـ ـ ــ ـــذى (هوادار فرزاد فرزين)

4: منم همين سؤالو در مورد فريدون فروغى دارم! :))

2.181.8.186
شنبه 10 اسفند 1392 - 20:23
قایق كاغـ ـ ــ ـــذى (هوادار فرزاد فرزين)

با مورد سوم هم شديداً موافقم!
خواننده بايد ليدر مردم باشه، نه مردم ليدر خواننده :|

5.236.49.215
یکشنبه 11 اسفند 1392 - 09:43
zahra zahrai

دوست عزیز با نام "بی سرزمین تر از باد" از حرفاتون واقعا لذت بردم
فقط در مورد صحبت آخرتون ک درباره ی بازخوانی آهنگ فریدون فروغی بود باید عرض کنم خود فرزاد قبلا گفتن ک اون آهنگ رو اصلا قصد انتشارش رو نداشتن و وقتی با دوستاشون اون اهنگ رو ضبط میکردن متاسفانه کار لو رفته و پخش شده!!!
اونم زمانی باز خوانی شده ک ایشون فقط یک البوم یعنی شراره رو ب بازار داده بودند و بازخوانی قطعات خوانندگان دگ برای ایشون دراون شرایط کاملا طبیعیه
اگه شما در طول این 10 سالی ک ایشون فعالیت داشتند ،یک کار دیگه ازشون نام ببرید ک خواستن توش سبک کارهای آقای فروغی رو دنبال کنند ،هممون میفهمیم ک ایشون ب آقای فروغی علاقه داشتند و قصد شبیه سازی!!!
این آقای چراغعلی هم مثل اینکه جلسه نقد و بررسی رو با جلسه ی متلک پراکنی اشتباه گرفتند!!!!

5.127.165.29
یکشنبه 11 اسفند 1392 - 14:59
بی سرزمين تر از باد

سپاسگزارم از توجهتون.
دوست عزیز من هرگز نگفتم فرزاد فرزین از فریدون فروغی تقلید میکنه. منظورم علاقه بود.
اصل فلسفه ی بازخوانی واسه اینه که کارهای فاخر قدیمی که کیفیتشون خیلی پایینه یا درحال فراموش شدن هستند با حفظ فضا و احساس کار دوباره خوانی بشن. مثل بازخوانی "الهه ناز استاد بنان توسط معین"
اما یه خواننده تازه کار (مثل فرزاد فرزین 10 سال پیش) به دو دلیل دست به بازخوانی یه آهنگ میزنه، یا میخواد اسمی واسه خودش دست و پا کنه یا اینکه علاقه ی شدیدی به خواننده اصلی داره. یا هر دو دلیل باهم! (مثل یگانه که کارای شادمهر و فریدون رو بازخوانی کرد). برای سرگرمی که بازخوانی نمیکنن!
حالا اینکه فرزاد فرزین میگه به دلیل علاقه نبوده پس حتما واسه معروف شدن بوده دیگه!
اگرم به دلیل علاقه بوده اینکه میگه من علاقه ای به فریدون فروغی ندارم صورت خوشی نداره!

188.253.71.65
شنبه 10 اسفند 1392 - 07:31

با وجود ضعفایی که آلبوم به خصوص تو بخش ترانه داشت و همینطور تنظیمای آلبوم که میتونست با حضور افرادی مثل سیروان و کوشان خیلی بهتر باشه ولی به نظر خود من این آلبوم بهترین آلبوم امسال بود
فقط یه مقایسه ساده با آلبومای دیگه امسال این مطلبو تایید میکنه

شنبه 10 اسفند 1392 - 12:37

مثل همیشه نشون میدی که تک ستاره ای ...

عاشقتم

شنبه 10 اسفند 1392 - 13:37

هزاربارگفتم و بازم میگم .. جای سیروان و کوشان خالی بووووود

شنبه 10 اسفند 1392 - 15:21

البوم شخصی بی نظیر بود و فرزاد فرزین باز هم به همه ثابت کرد که چه قدر توی کارش توانمنده . ممنون از فرزاد و همهی کسانی که توی البوم شخصی زحمت کشیدن . ان شاء الله به همین زودیا جهانی شدن فرزاد رو میبینیم .

شنبه 10 اسفند 1392 - 17:42

واقعا به اینکه طرفدار فرزادم افتخار میکنم و برای ایشون آرزوی موفقیت دارم

شنبه 10 اسفند 1392 - 20:51

سایت محترم موسیقی ما چرا نظرات منتقدین به آقای فرزاد فرزین را نمایش نمی دهید همین است آزاذی بیان . واقعا برایتان متاسفم

شنبه 10 اسفند 1392 - 22:58

من طرفدار وسعت صدای ایران علی عبدالمالکی هستم و خیلی از فرزاد جون خوشم میاد واقعا کاراشو دوست دارم و دنبال میکنم . فرزاد فرزین یکی از بهترین های موسیقی پاپ کشورمونه این کامنتو گذاشتم تا احساسمو نسبت بهش بیان کنم چون خیلی گله خیلی هم دوست دارم یکار با علی عبدالمالکی بخونه.

یکشنبه 11 اسفند 1392 - 15:34

شما اگه فرزاد فرزین شدی اصلا واسه این بود که مردم میگفتن صدای شما ته صدایی از مرحوم فروغی هستش و درواقع این تقلید کردن شما از اقای فروغی باعث شد تا به این جایگاه برسید و حالا که تا حدودی معروف شدی میای میگی به فریدون فروغی علاقه مند نیستم؟ خوبه نگفتی فریدون فروغی به من علاقه منده

دوشنبه 12 اسفند 1392 - 15:55
mobina ***

منظور فرزین علاقه به سبک فریدون فروغی درضمن قضاوت شما خیلی مغرضانست چون سبک کاری این دو نفر کاملا متفاوت بعد هم نمیخوام بگم مخاطب فرزین تین ایجری ولی ده هفتادی که یقینا قسمتی از طرفدارهای فرزاد فرزینو تشکیل میدن چه میدونن فریدون فروغی کیه که بیان به خاطر ایشون به فرزین علاقه مند بشن موفقیت ایشون به خاطر تلاش کردن تو انتشار کارهایی بوده که با استانداردهای جهانی مطابق باشه و همینطور برگزاری کنسرت های نو و فوق العادشون که همه بیشتر تو ایران دنبال تجارتن تا بالا بردن کیفیت.

91.99.80.108
یکشنبه 11 اسفند 1392 - 16:52

واقعا متاسفم واسه به ظاهر طرفدارهای آقای فرزاد فرزین که چشمشون رو روی نقاط ضعف آلبوم شخصی می بندن و کورکورانه تعریف میکنن ...
این آلبوم با آلبوم شلیک قابل مقایسه نبود . این آلبوم نسبت به شلیک هیچ حرفی برای گفتن نداشت . نه تو تنظیم نه ترانه و نه ملودی ...
جای کوشان حداد واقعا خالیه ... بله ... این آلبوم خوبه و لی نه برای فرزاد فرزین ...

یکشنبه 11 اسفند 1392 - 17:28

درست صحبت کن اقای فرزین راجت فریدون فروغی قطعاا اگه سالها تلاش کنی نمیرسی بهش!

دوشنبه 12 اسفند 1392 - 11:22

آلبوم فوق العاده بود
مرسی فرزاد جان بخاطر زحماتی که کشیدی...

دوشنبه 12 اسفند 1392 - 15:42

تبریک میگم به فرزاد فرزین که واقعا با البوم شخصی تلاش کرد که به استانداردهای جهانی نزدیک بشه و این تلاش واقعا ملموس بود مثلا هیچ ترانه ناامید کننده ای که بعضا تعدادی از خوانندها تو البوماشون خیلی استفاده میکنند تو شخصی نبود و این خیلی خوبه درواقع یک فضای مثبتی در همه ی ترک ها جریان داشت تنها مشکل این آلبوم ملودی ها بود که فرزاد فرزین هم از سبک خودش و هم از موسیقی پاپ شرقی فاصله گرفته بود به هر حال در کل میشه به عنوان یک آلبوم با کیفیت در سطح بالا به این آلبوم نگاه کرد.

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود فرزاد فرزین: علاقه‌ای به «فریدون فروغی» نداشته‌ام ولی موسیقی ایشان برایم قابل احترام است | موسیقی ما