گفتگو با آرش کامور آهنگساز آلبوم موفق «سراسر مِه» درباره فعالیتهایش در زمینه موسیقی ایرانی
فاصله عمیقی بین هنر موسیقی و مخاطب موسیقی ایرانی افتاده است
موسیقی ما - آخرین بار اجرای او و گروهش را در خلال جشنواره موسیقی فجر امسال دیدم. البته بعد از آن هم کامور و گروهش اجراهایی داشتند، اما سابقه شنیداری مستقیم من از آرشههای مصنف «سراسر مه» آخرین بار جشنواره موسیقی فجر را به یاد میآورد. آرش کامور با ماست تا درباره تجربههای تازهاش در عرصه اجرا و چالشهای پیش روی موسیقی ایرانی در این سالها و همینطور فقدان اساتیدی چون محمدرضا لطفی در بین ما صحبت کند:
فاصله عمیقی بین هنر موسیقی و مخاطب موسیقی ایرانی افتاده است. کشف و شهودهایی که هر کسی بهشخصه تجربه میکند، باعث میشود مخاطب بخواهد موسیقی ایرانی را سطحیتر دنبال کند و من بخش اعظم این فاصله را متوجه خود هنرمندان میدانم. هنرمندانی که امروز موسیقی ایران را در مرزها و فرهنگ ایران دنبال نمیکنند و در خارج از چارچوب فرهنگ ایران دنبال موسیقی ایرانی میگردند. تلفیق اشعار در بسیاری از تصنیفهایی که امروز ساخته میشود، با اشکال روبروست و این بدان معنی است که گویا در نظر آهنگساز، فقط رنگآمیزی برای مخاطب مهم است و دنبال محتوا نیست و به همین دلیل هم هنرمند بیشتر به کمیت میپردازد تا کیفیت.
- * بد نیست در ابتدا در مورد فعالیتهای اخیرتان چه در صحنه اجرا و چه در مورد آلبوم صحبت کنیم.
- * فضای موجود در این قطعات را ترسیم کنید و بگویید چه کسانی در این کارها با شما همکاری میکنند؟
- * در کارهای اخیر با خوانندههای مختلفی دست به همکاری زدهاید. این تفاوت خواننده در کارها از مخالفت شما با خواننده-محور بودن نشأت میگیرد یا به خاطر نیاز به جنس صدای خاص در هر یک از این پروژههاست؟
- * «سراسر مه» جزو کارهایی بود که با استقبال فراوانی از سوی خواص موسیقی ایرانی مواجه شد. دلیل این موفقیت به نظرتان چیست؟ حرف تازهای داشت یا پرداخت شما به این موفقیت کمک کرد؟
- * شرکت در فستیوالهای خارجی امروزه به عنوان یک برگ برنده و عامل پیشرفت در موسیقی ایرانی مورد توجه قرار گرفته. تاکنون حضور در آن وادی را آزمودهاید؟ یا در ادامه برنامهای برای حضور در این فستیوالها دارید؟
- * به نظرتان آیا موسیقی ایرانی چنین ظرفیتی برای جهانی شدن دارد؟
- * امسال اتفاقات تلخ برای موسیقی ایرانی با مرگ استاد محمدرضا لطفی ادامه پیدا کرد. آیا نسل جوان موسیقی ایرانی توانایی جایگزینی این استاد و اساتیدی با این درجه از تجربه و دانش را دارد؟
- * و در این میان، آیا کارِ آهنگسازان جوان موسیقی ایرانی توانسته موسیقی سنتی را با مردم آشتی دهد؟ آیا اساساً قهری در بین نبوده یا قرار نیست موسیقی ایرانی عمومیتر شود؟
فاصله عمیقی بین هنر موسیقی و مخاطب موسیقی ایرانی افتاده است. کشف و شهودهایی که هر کسی بهشخصه تجربه میکند، باعث میشود مخاطب بخواهد موسیقی ایرانی را سطحیتر دنبال کند و من بخش اعظم این فاصله را متوجه خود هنرمندان میدانم. هنرمندانی که امروز موسیقی ایران را در مرزها و فرهنگ ایران دنبال نمیکنند و در خارج از چارچوب فرهنگ ایران دنبال موسیقی ایرانی میگردند. تلفیق اشعار در بسیاری از تصنیفهایی که امروز ساخته میشود، با اشکال روبروست و این بدان معنی است که گویا در نظر آهنگساز، فقط رنگآمیزی برای مخاطب مهم است و دنبال محتوا نیست و به همین دلیل هم هنرمند بیشتر به کمیت میپردازد تا کیفیت.
منبع:
اختصاصي سایت موسيقي ما
تاریخ انتشار : پنجشنبه 26 تیر 1393 - 08:32
دیدگاهها
افتخاری برای خراسان و نیشابور............
افزودن یک دیدگاه جدید