گفت و گوی موسیقی ما با دو تن از اعضای آنسامبل کارگاه موسیقی باروک ؛
آواز کریستف رضاعی با سازهای دوره باروک
موسیقی ما - آنسامبل کارگاه موسیقی باروک ۱۶ دیماه روی صحنه میرود. این کنسرت ساعت ۲۱:۰۰ در فرهنگسرای نیاوران (سالن خلیج فارس) اجرا خواهد شد. رضا عسگرزاده، آیدین احمدینژاد، آیدین منعم، پوریا کیانی، امیرحسین نوروز ناصری و فرهود بیگلربیگی به عنوان نوازنده و کریستف رضاعی در مقام خواننده تنور آنسامبل کارگاه موسیقی باروک را تشکیل میدهند. این آنسامبل گروهی متشکل از نوازندگان علاقهمند به موسیقی قدیم اروپا است که با هدف اجرای موسیقی دوره باروک با پایبندی به ویژگیهای زیباییشناختی این دوره تشکیل شده است. گروه آنسامبل کارگاه موسیقی باروک در این کنسرت از سازهای ریکوردر، ویولن، ویولنسل و هارپسیکورد در غالب فرم تریو سونات برای اجرای برنامهشان استفاده خواهند کرد. آنها آخرین اجرای خود را ۶ و ۷ شهریورماه در تالار رودکی روی صحنه بردند. سایت موسیقی ما با آیدین منعم و آیدین احمدینژاد دو تن از اعضای این گروه گفتوگویی انجام داده که شرح آن در ادامه مطلب آمده است:
آیدین احمدینژاد: در این برنامه به سه زبان مختلف کار آوازی اجرا میشود (انگلیسی، آلمانی و فرانسوی) و اسم کنسرت را فرانسوی انتخاب کردیم و گذاشتهایم لزاگرمان که به معنای تفاهم است و البته به تزئینات موسیقایی فرانسه در دوره باروک هم لزاگرمان گفته میشود. جمع شدن این سبکها دور هم تفاهم را هویدا میکند.
- - آقای منعم ممکن است درباره نحوه کنار هم جمع شدن شما با سایر عزیزانی که میخواهید کنسرت برگزار کنید صحبت کنید؟
- آقای احمدینژاد نظر شما درباره گرد هم آمدن افرادی با این نوع نگاه. البته با دغدغههای مشترک چیست؟
- - هدف واحدی که ظاهرا همه شما دارید و در راستای آن در حال تمرین و تلاش هستید چیست؟
- - وقتی داریم در مورد شرایط ایران با دیگر نقاط دنیا صحبت میکنیم باید بپذیریم این نوع از موسیقی در ایران چندان هم مرسوم نیست. با این توصیف توانستهاید مخاطب خود را پیدا کنید؟
- - پس به لحاظ سختافزاری هم تغییراتی که برای رسیدن به دوره باروک لازم بوده را انجام دادهاید. درست است؟
- - آثار چه آهنگسازانی را برای این کنسرت در نظر گرفتهاید و آیا کاری هست که در کنسرت قبلی اجرایش کرده باشید و در کنسرت پیش رو هم قصد اجرای آن را داشته باشید؟
آیدین احمدینژاد: در این برنامه به سه زبان مختلف کار آوازی اجرا میشود (انگلیسی، آلمانی و فرانسوی) و اسم کنسرت را فرانسوی انتخاب کردیم و گذاشتهایم لزاگرمان که به معنای تفاهم است و البته به تزئینات موسیقایی فرانسه در دوره باروک هم لزاگرمان گفته میشود. جمع شدن این سبکها دور هم تفاهم را هویدا میکند.
- - آقای احمدینژاد نظر شما درباره اجرای موسیقی تا این حد جدی و حتی تاریخی در شرایطی که وضعیت ارکسترها هم هنوز مشخص نشده چیست؟ ظاهرا موسیقی کلاسیک به عنوان یک جریان در این سرزمین محلی از اعراب ندارد؟!
- - اگر بنا باشد از منظر صرفا علمی درباره این دوره صحبت کنید وضعیت موسیقی باروک را در طول این سالها در اروپا که مادر چنین موسیقی هست چطور ارزیابی میکنید؟
منبع:
موسیقی ما
تاریخ انتشار : شنبه 13 دی 1393 - 15:43
افزودن یک دیدگاه جدید