مسعود جعفری جوزانی: شهرام ناظری در ژرفای قلب من جای دارد
شهرام ناظری: قرار بود «دلشدگان» را با علی حاتمی کار کنم که قسمت نشد
موسیقی ما - «شهرام ناظری» تیتراژ پایانی فیلم سینمایی «ایران برگر» به کارگردانی «مسعود جعفری جوزانی» و آهنگسازی «ارشک رفیعی» را خواند.
«شهرام ناظری» در مورد خواندن تیتراژ پایانی فیلم «ایران برگر» گفت: آقای جوزانی به عنوان مردی که بالاخره با گذراندن تجربیات مختلفی در همه جای دنیا، ولی همچنان آن روح اصیل ایرانی خودشان را حفظ کردهاند و یک روحیه قلندرواری دارند که من خیلی دوست دارم و باب ذائقه من است. از طرف دیگر دلیل علاقه خاص من به آقای رفیعی این است که در کنار موسیقی، رماننویس و اهل ادب و ادبیات هستند و در عرض این پنج، شش سالی که ایشان را میشناسم؛ تجربیاتم را در اختیارشان قرار دادهام. از یک طرف آقای جوزانی و از طرف دیگر آقای رفیعی، در واقع همه آن چیزهایی است که من دوست دارم. به خصوص شعر این اثر که مربوط به «سیاوش کسرایی» است که از علایق خود بنده است. در واقع این اثر، موردی ارزشمند و زیبا برایم محسوب میشود.
وی همچنین گفت: شعر این قطعه از سرودههای «سیاوش کسرایی» است و ایشان یکی از عزیزان وگوهرهای یکدانه ایران زمین است که جان خودش را در راه آرمانها و عشقش از دست داد. من هم طبیعتاً به «سیاوش کسرایی» ارادت دارم.
ناظری در مورد «ارشک رفیعی» آهنگساز فیلم سینمایی «ایران برگر»، اظهار داشت: ما قبلاً با ایشان بر روی اشعار «نیما یوشیج» کار کردهایم، وی قبل از کار آهنگسازی در درجه اول، ادیب و رماننویس است؛ چون بنده نسبت به ادبیات حساس هستم و دقت و توجه خاصی دارم، در نتیجه با موسیقیدانهایی که با ادبیات آشنا هستند، راحتتر میتوانم، ارتباط برقرار کنم. و این یکی از دلایلی است که چند سال است با همدیگر کار میکنیم و به عنوان کسی که تجربیات بیشتری داشته است، تجربیاتم در اختیارشان قرار دادهام. البته قبلاً اثری را برای بزرگداشت و یادواره پدر شعر امروز ایران «نیما یوشیج» به همراه آقای رفیعی آماده کردهایم که در آینده خیلی نزدیک منتشر خواهد شد.
شوالیه آواز ایران در ادامه اظهار داشت: در گذشته نیز قرار بود در آثار سینمایی ارزشمندی حضور داشته باشم که بنا به دلایلی به سرانجام نرسید. قبلاً «علی حاتمی» توسط «جمشید مشایخی» از من خواست که برای اجرای قطعاتی از موسیقی در فیلم سینمایی «دلشدگان» شرکت بکنم و در آن موقع در مجله فیلم نیز منتشر شد؛ ولی چون سفر آمریکا را در پیش داشتم و سه ماه در ایران حضور نداشتم، وقتی که برگشتم چنین قسمت نبود، من این قطعات را اجرا نمایم و دوستان هنرمند دیگری این قبول زحمت را کرده بودند.
«شهرام ناظری» در مورد رابطهاش با سینما گفت: چون این افتخار را داشتهام که چندین سال رفت و آمد خانوادگی با «بهرام بیضایی» داشته باشم؛ در نتیجه این معاشرتها خیلی بر روی من تأثیر خوبی داشته است. خیلی عاشق نوشتهها به خصوص فیلمنامههای ایشان، کارگردانی و طرز تفکرشان هستم. در حقیقت ایشان یکی از کسانی بوده است که در زمینه تئاتر و سینما روی من تأثیر گذاشته است.
«شهرام ناظری» در پایان تأکید کرد: در نتیجه مشخص است که من به تئاتر و سینما نمیتوانم، بیعلاقه باشم و پایه این علاقه نیز از آن جا شروع شد. واقعاً ایشان دایرهالمعارفی از کلیه فرهنگهایی است که در ایران وجود دارد. فقط به عنوان یک کارگردان و یا فیلمنامهنویس در مورد ایشان حرف نمیزنند؛ بلکه ایشان یکی از آدمهای استثنایی ایران زمین است که واقعاً شبیهش خیلی کم و انگشتشمار است، امثالی مثل؛ «شفیعی کدکنی»، «بهرام بیضایی» و «حمید سمندریان» افرادی هستند که در هر قرن تعداد این گونه افراد خیلی انگشتشمار است.
وی همچنین گفت: وقتی که آقای ناظری برای فیلم ما خواندند، به نظر من بیشتر ایشان با حضور، لطف، متانت و بزرگواریشان به فیلم ما بهای بیشتری دادند. من هر چقدر که بگویم کم است، درباره کسی که همیشه دوستش داشتهام. وی کسی است که هنوز که دلم میگیرد در ماشینم آلبوم «گل صد برگ» را گوش میدهم.
کارگردان فیلم «ایران برگر» در ادامه افزود: وقتی که آقای ناظری برای «ایران برگر» خواندند، البته شاید به نوعی شگفتزده نشدم؛ چون قبلاً اعمالی هم که ایشان به عنوان پاکدل، پاکنهاد و پاکدست در کارهای دیگرشان انجام داده بودند؛ نشان میداد که ممکن است که اقدام به چنین کارهایی بکنند که حتی بدون دریافت وجهی و حتی بدون تصور این که درباره دریافت چیزی بحثی بشود، افتخار دادند و برای فیلم ما این آواز زیبا را خواندند.
جوزانی در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: «شهرام ناظری» در ژرفای قلب من جای دارد، ایشان یکی از پدیدههای استثنایی در عالم هنر و موسیقی ایران زمین است؛ در واقع ایشان به عنوان پایگاه هنر و یک شخصیت جهانی محسوب میشود و کسی است که به انسانها آرامش میدهد. بصیرت ویژهای که در سخن و اعمالشان وجود دارد؛ کلماتی که از دهانشان بیرون میآید، بیشتر شبیه حکمتی است که در درونشان پرورش یافته است و این به خاطر ارتباط نزدیکشان با شعرهای ادبیات فارسی و عمیق شعرای بزرگ ایران است و نیز آگاهی جهانی که دارند.
وی در ادامه افزود: وقتی که با ایشان وارد بحث شدم و با همدیگر صحبت کردیم؛ هیچ وقت آن شب را فراموش نمیکنم؛ به خاطر آن ویژگی و انرژی مثبتی که در برخوردشان وجود دارد، یک شب فراموش نشدنی برای من رقم خورد. این که ایشان این افتخار را به ما دادند، طبیعی است که مایه خرسندی باشد. ولی ورای این حرفها ایشان برای من یک پدیده هنری است، چون صدایش اسطورهای با جنبههای حماسی و در حقیقت همچون تخت جمشید ماندگار و و در هنر ایران و جهان یکدانه و بیمانند است.
این تهیهکننده و کارگردان سینمای ایران در مورد انتخاب «ارشک رفیعی» برای آهنگسازی فیلم سینمایی «ایران برگر» گفت: اعتمادی که به جوانها دارم، اعتمادی است که با شناخت همراه است؛ برای نمونه این آگاهی را دارم که استعداد فیلمبردارشدن کسی را میتوانم، حدس بزنم؛ به همین دلیل توانستم فیلمبردارهای خوبی همچون؛ «محمد آلادپوش»، «تورج منصوری»، «محمود کلاری»، «عزیز ساعتی» و ... را به سینمای ایران عرضه و معرفی بکنم. همه این افراد اولین کارهایشان را با من انجام دادند. چون من کشفشان کردم، این طور نبوده که من آنها را به فیلمبردارهای بزرگی تبدیل بکنم. این طور بوده که من فقط کارشناس این بودم که این استعداد را در این افراد کشف کردم و بستر رشدشان را فراهم کردم. چون استعداد در ذات این افراد بوده است و با هر کسی نمیشود، این کار را کرد.
وی همچنین گفت: «ارشک رفیعی» برای من به این گونه است؛ ایشان را پر از انرژی دیدم، آدمی با یک نیروی مثبت فوقالعاده که موسیقی را عمیقاً درک کرده است و به دنبال یک روزنهای میگردد که این استعدادش را کامل بروز بدهد. به همین دلیل من به «ارشک رفیعی» هر دو فیلم «ایران برگر» و «حکایت عاشقی» را سپردم و تردید هم ندارم که کار درخشانی خواهد کرد.
«مسعود جعفری جوزانی» در پایان تصریح کرد: فقط آرزو میکنم که کم کار کند، اما گزیده کار کند؛ چون قطعاً کارش گل خواهد کرد، چون من این را دیدهام و در وجودش هست و باز، این هم یک استعدادیابی است. در بعضی آدمها یک نیروی خلاقیت، انرژی و پشتکاری میبینیم که وقتی این سه نیرو دست به دست هم بدهد، میتواند بروز کند و یک اتفاقی روی بدهد. به نظر من «ارشک رفیعی» از این دسته آدمهایی است که به زودی یک اتفاقهای بزرگی در موردشان روی خواهد داد؛ دوستشان دارم و در کارشان هیچ تردید هم ندارم.
وی همچنین گفت: به نظرم رسید، چه قدر خوب است که اگر بتوانیم از صدای آقای ناظری در این فیلم استفاده بکنیم. چون برعکشس به نظرم فیلم سینمایی «ایران برگر» خیلی فیلم جدی و عمیقی به نظر میآید. پیش خودم گفتم که چه خوب خواهد بود که آقای ناظری قبول بکنند و آن را بخوانند؛ آن وقت یک تصویر بر روی یکی از اشعار «سیاوش کسرایی» به نام «دانههای باران» برای ارکستر بزرگ ساختم و آقای ناظری هم بدین گونه تیتراژ پایانی فیلم سینمایی «ایران برگر» را خواندند.
این آهنگساز در ادامه افزود: آقای ناظری و آقای جوزانی با همدیگر دو جلسه داشتند و در مورد این فیلم صحبت کردند و بر همین اساس نیز در اصل، تصنیف برای فیلم سینمایی «ایران برگر» نوشته شد و خود فضای موسیقی این کار نیز تمی است، برگرفته از همان تصنیفی که در جاهای مختلف و با اجراهای مختلف اجرا شده است.
رفیعی در مورد دعوت از «شهرام ناظری» برای خواندن تیتراژ پایانی فیلم سینمایی «ایران برگر»، گفت: من چندین سال است که بر روی آلبوم «نیما یوشیج» با صدای آقای ناظری کار میکنم و این آشنایی ما با ایشان از آن جا شکل گرفت و سالهاست که بنده افتخار شاگردی ایشان را دارم در محضر ایشان تلفیق شعر و موسیقی و آهنگسازی را تلمذ میکنم و ایشان را به خوبی میشناختم. آقای ناظری تاکنون هیچ اثری را به عنوان سینمایی و یا سریال نخوانده بودند. با ایشان صحبت کردم و تصنیفی که ساخته بودم را شنیدند و دوست داشتند. به نظرم رسید که واقعاً جای صدای آقای ناظری شاید در سینمای ایران خیلی خالی است. فضای تصنیف هم خیلی به نسبت کارهای دیگر ایشان فضای متفاوتی شده است و ایشان همیشه بدین گونه بودهاند و هر کاری که انجام میدهند، حتی به نسبت کارهای قبلیشان تفاوتهای اساسی دارد. به هر حال «شهرام ناظری» آدم پیشروی است و در مورد موسیقی تفکر خیلی جدی دارند.
وی همچنین گفت: خودم حساسیتهای آقای ناظری را میدانم و به دلیل سالهایی که شاگردشان بودهام و به عنوان آهنگساز با ایشان کار کردهام، دقیقاً میدانم که ایشان چه چیزی را به عنوان موسیقی فاخر قبول دارند و به هر حال نوع نگاهشان به موسیقی چه جوری است. من هم تلاش کردم که به شکل و شمایلی این اثر ساخته شود که یک ذره متفاوتتر باشد؛ ایشان آن را شنیدند و خواندند. در ادامه نیز با همدیگر نشستیم و آن را ادیت کردیم و در جاهایی که نظرشان بود را گفتند و بر روی کار اعمال کردیم.
آهنگساز فیلم سینمایی «ایران برگر» در مورد حضور خوانندگان سرشناس ایران همچون «شهرام ناظری» در سینمای ایران، گفت: به شدت احساس میکنم که جایشان در سینمای ایران خیلی خالی است؛ مخصوصاً جای آقای ناظری همیشه در طول این سالها در سینمای ایران خیلی خالی بوده است. خیلی از فیلمها را که نگاه میکردم و به موسیقیشان که گوش میدادم و تیتراژشان را که با دقت نگاه می کردم، احساس میکردم که چه قدر خوب میشد که مثلاً آقای ناظری بر روی آنان میخواند؛ با آن وسعت صدا و با آن نوع نگاه عمیقی که کلاً نسبت به هنر دارند و آن پیشروی، پویایی و شجاعت بیمانندی که ایشان در زمینه موسیقی، انتخاب و اجرا دارند، چون ما ایشان را به عنوان شوالیه و نیمای آواز ایران میشناسیم که خوشبختانه در فیلم سینمایی «ایران برگر» این اتفاق افتاد.
«ارشک رفیعی» آهنگساز فیلم سینمایی «ایران برگر» در پایان اظهار داشت: آقای جوزانی به بنده اعتماد کردند و پروژه به این سنگینی را به بنده دادند تا انجام بدهم؛ چون من تا به حال در زمینه موسیقی فیلم کار نکرده بودم و این برای اولین بار است که در جشنواره بینالمللی فیلم فجر برای فیلمی موسیقی میسازم. در حقیقت با این اطمینانی که به بنده کردند، من مدیون ایشان هستم، چون خیلی کار بزرگی انجام دادند.
عکسها از: منصور جهانی
«شهرام ناظری» در مورد خواندن تیتراژ پایانی فیلم «ایران برگر» گفت: آقای جوزانی به عنوان مردی که بالاخره با گذراندن تجربیات مختلفی در همه جای دنیا، ولی همچنان آن روح اصیل ایرانی خودشان را حفظ کردهاند و یک روحیه قلندرواری دارند که من خیلی دوست دارم و باب ذائقه من است. از طرف دیگر دلیل علاقه خاص من به آقای رفیعی این است که در کنار موسیقی، رماننویس و اهل ادب و ادبیات هستند و در عرض این پنج، شش سالی که ایشان را میشناسم؛ تجربیاتم را در اختیارشان قرار دادهام. از یک طرف آقای جوزانی و از طرف دیگر آقای رفیعی، در واقع همه آن چیزهایی است که من دوست دارم. به خصوص شعر این اثر که مربوط به «سیاوش کسرایی» است که از علایق خود بنده است. در واقع این اثر، موردی ارزشمند و زیبا برایم محسوب میشود.
وی همچنین گفت: شعر این قطعه از سرودههای «سیاوش کسرایی» است و ایشان یکی از عزیزان وگوهرهای یکدانه ایران زمین است که جان خودش را در راه آرمانها و عشقش از دست داد. من هم طبیعتاً به «سیاوش کسرایی» ارادت دارم.
ناظری در مورد «ارشک رفیعی» آهنگساز فیلم سینمایی «ایران برگر»، اظهار داشت: ما قبلاً با ایشان بر روی اشعار «نیما یوشیج» کار کردهایم، وی قبل از کار آهنگسازی در درجه اول، ادیب و رماننویس است؛ چون بنده نسبت به ادبیات حساس هستم و دقت و توجه خاصی دارم، در نتیجه با موسیقیدانهایی که با ادبیات آشنا هستند، راحتتر میتوانم، ارتباط برقرار کنم. و این یکی از دلایلی است که چند سال است با همدیگر کار میکنیم و به عنوان کسی که تجربیات بیشتری داشته است، تجربیاتم در اختیارشان قرار دادهام. البته قبلاً اثری را برای بزرگداشت و یادواره پدر شعر امروز ایران «نیما یوشیج» به همراه آقای رفیعی آماده کردهایم که در آینده خیلی نزدیک منتشر خواهد شد.
شوالیه آواز ایران در ادامه اظهار داشت: در گذشته نیز قرار بود در آثار سینمایی ارزشمندی حضور داشته باشم که بنا به دلایلی به سرانجام نرسید. قبلاً «علی حاتمی» توسط «جمشید مشایخی» از من خواست که برای اجرای قطعاتی از موسیقی در فیلم سینمایی «دلشدگان» شرکت بکنم و در آن موقع در مجله فیلم نیز منتشر شد؛ ولی چون سفر آمریکا را در پیش داشتم و سه ماه در ایران حضور نداشتم، وقتی که برگشتم چنین قسمت نبود، من این قطعات را اجرا نمایم و دوستان هنرمند دیگری این قبول زحمت را کرده بودند.
«شهرام ناظری» در مورد رابطهاش با سینما گفت: چون این افتخار را داشتهام که چندین سال رفت و آمد خانوادگی با «بهرام بیضایی» داشته باشم؛ در نتیجه این معاشرتها خیلی بر روی من تأثیر خوبی داشته است. خیلی عاشق نوشتهها به خصوص فیلمنامههای ایشان، کارگردانی و طرز تفکرشان هستم. در حقیقت ایشان یکی از کسانی بوده است که در زمینه تئاتر و سینما روی من تأثیر گذاشته است.
«شهرام ناظری» در پایان تأکید کرد: در نتیجه مشخص است که من به تئاتر و سینما نمیتوانم، بیعلاقه باشم و پایه این علاقه نیز از آن جا شروع شد. واقعاً ایشان دایرهالمعارفی از کلیه فرهنگهایی است که در ایران وجود دارد. فقط به عنوان یک کارگردان و یا فیلمنامهنویس در مورد ایشان حرف نمیزنند؛ بلکه ایشان یکی از آدمهای استثنایی ایران زمین است که واقعاً شبیهش خیلی کم و انگشتشمار است، امثالی مثل؛ «شفیعی کدکنی»، «بهرام بیضایی» و «حمید سمندریان» افرادی هستند که در هر قرن تعداد این گونه افراد خیلی انگشتشمار است.
- مسعود جعفری جوزانی: شهرام ناظری در ژرفای قلب من جای دارد
وی همچنین گفت: وقتی که آقای ناظری برای فیلم ما خواندند، به نظر من بیشتر ایشان با حضور، لطف، متانت و بزرگواریشان به فیلم ما بهای بیشتری دادند. من هر چقدر که بگویم کم است، درباره کسی که همیشه دوستش داشتهام. وی کسی است که هنوز که دلم میگیرد در ماشینم آلبوم «گل صد برگ» را گوش میدهم.
کارگردان فیلم «ایران برگر» در ادامه افزود: وقتی که آقای ناظری برای «ایران برگر» خواندند، البته شاید به نوعی شگفتزده نشدم؛ چون قبلاً اعمالی هم که ایشان به عنوان پاکدل، پاکنهاد و پاکدست در کارهای دیگرشان انجام داده بودند؛ نشان میداد که ممکن است که اقدام به چنین کارهایی بکنند که حتی بدون دریافت وجهی و حتی بدون تصور این که درباره دریافت چیزی بحثی بشود، افتخار دادند و برای فیلم ما این آواز زیبا را خواندند.
جوزانی در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: «شهرام ناظری» در ژرفای قلب من جای دارد، ایشان یکی از پدیدههای استثنایی در عالم هنر و موسیقی ایران زمین است؛ در واقع ایشان به عنوان پایگاه هنر و یک شخصیت جهانی محسوب میشود و کسی است که به انسانها آرامش میدهد. بصیرت ویژهای که در سخن و اعمالشان وجود دارد؛ کلماتی که از دهانشان بیرون میآید، بیشتر شبیه حکمتی است که در درونشان پرورش یافته است و این به خاطر ارتباط نزدیکشان با شعرهای ادبیات فارسی و عمیق شعرای بزرگ ایران است و نیز آگاهی جهانی که دارند.
وی در ادامه افزود: وقتی که با ایشان وارد بحث شدم و با همدیگر صحبت کردیم؛ هیچ وقت آن شب را فراموش نمیکنم؛ به خاطر آن ویژگی و انرژی مثبتی که در برخوردشان وجود دارد، یک شب فراموش نشدنی برای من رقم خورد. این که ایشان این افتخار را به ما دادند، طبیعی است که مایه خرسندی باشد. ولی ورای این حرفها ایشان برای من یک پدیده هنری است، چون صدایش اسطورهای با جنبههای حماسی و در حقیقت همچون تخت جمشید ماندگار و و در هنر ایران و جهان یکدانه و بیمانند است.
این تهیهکننده و کارگردان سینمای ایران در مورد انتخاب «ارشک رفیعی» برای آهنگسازی فیلم سینمایی «ایران برگر» گفت: اعتمادی که به جوانها دارم، اعتمادی است که با شناخت همراه است؛ برای نمونه این آگاهی را دارم که استعداد فیلمبردارشدن کسی را میتوانم، حدس بزنم؛ به همین دلیل توانستم فیلمبردارهای خوبی همچون؛ «محمد آلادپوش»، «تورج منصوری»، «محمود کلاری»، «عزیز ساعتی» و ... را به سینمای ایران عرضه و معرفی بکنم. همه این افراد اولین کارهایشان را با من انجام دادند. چون من کشفشان کردم، این طور نبوده که من آنها را به فیلمبردارهای بزرگی تبدیل بکنم. این طور بوده که من فقط کارشناس این بودم که این استعداد را در این افراد کشف کردم و بستر رشدشان را فراهم کردم. چون استعداد در ذات این افراد بوده است و با هر کسی نمیشود، این کار را کرد.
وی همچنین گفت: «ارشک رفیعی» برای من به این گونه است؛ ایشان را پر از انرژی دیدم، آدمی با یک نیروی مثبت فوقالعاده که موسیقی را عمیقاً درک کرده است و به دنبال یک روزنهای میگردد که این استعدادش را کامل بروز بدهد. به همین دلیل من به «ارشک رفیعی» هر دو فیلم «ایران برگر» و «حکایت عاشقی» را سپردم و تردید هم ندارم که کار درخشانی خواهد کرد.
«مسعود جعفری جوزانی» در پایان تصریح کرد: فقط آرزو میکنم که کم کار کند، اما گزیده کار کند؛ چون قطعاً کارش گل خواهد کرد، چون من این را دیدهام و در وجودش هست و باز، این هم یک استعدادیابی است. در بعضی آدمها یک نیروی خلاقیت، انرژی و پشتکاری میبینیم که وقتی این سه نیرو دست به دست هم بدهد، میتواند بروز کند و یک اتفاقی روی بدهد. به نظر من «ارشک رفیعی» از این دسته آدمهایی است که به زودی یک اتفاقهای بزرگی در موردشان روی خواهد داد؛ دوستشان دارم و در کارشان هیچ تردید هم ندارم.
- ارشک رفیعی:جای صدای شهرام ناظری در سینمای ایران خیلی خالی است
وی همچنین گفت: به نظرم رسید، چه قدر خوب است که اگر بتوانیم از صدای آقای ناظری در این فیلم استفاده بکنیم. چون برعکشس به نظرم فیلم سینمایی «ایران برگر» خیلی فیلم جدی و عمیقی به نظر میآید. پیش خودم گفتم که چه خوب خواهد بود که آقای ناظری قبول بکنند و آن را بخوانند؛ آن وقت یک تصویر بر روی یکی از اشعار «سیاوش کسرایی» به نام «دانههای باران» برای ارکستر بزرگ ساختم و آقای ناظری هم بدین گونه تیتراژ پایانی فیلم سینمایی «ایران برگر» را خواندند.
این آهنگساز در ادامه افزود: آقای ناظری و آقای جوزانی با همدیگر دو جلسه داشتند و در مورد این فیلم صحبت کردند و بر همین اساس نیز در اصل، تصنیف برای فیلم سینمایی «ایران برگر» نوشته شد و خود فضای موسیقی این کار نیز تمی است، برگرفته از همان تصنیفی که در جاهای مختلف و با اجراهای مختلف اجرا شده است.
رفیعی در مورد دعوت از «شهرام ناظری» برای خواندن تیتراژ پایانی فیلم سینمایی «ایران برگر»، گفت: من چندین سال است که بر روی آلبوم «نیما یوشیج» با صدای آقای ناظری کار میکنم و این آشنایی ما با ایشان از آن جا شکل گرفت و سالهاست که بنده افتخار شاگردی ایشان را دارم در محضر ایشان تلفیق شعر و موسیقی و آهنگسازی را تلمذ میکنم و ایشان را به خوبی میشناختم. آقای ناظری تاکنون هیچ اثری را به عنوان سینمایی و یا سریال نخوانده بودند. با ایشان صحبت کردم و تصنیفی که ساخته بودم را شنیدند و دوست داشتند. به نظرم رسید که واقعاً جای صدای آقای ناظری شاید در سینمای ایران خیلی خالی است. فضای تصنیف هم خیلی به نسبت کارهای دیگر ایشان فضای متفاوتی شده است و ایشان همیشه بدین گونه بودهاند و هر کاری که انجام میدهند، حتی به نسبت کارهای قبلیشان تفاوتهای اساسی دارد. به هر حال «شهرام ناظری» آدم پیشروی است و در مورد موسیقی تفکر خیلی جدی دارند.
وی همچنین گفت: خودم حساسیتهای آقای ناظری را میدانم و به دلیل سالهایی که شاگردشان بودهام و به عنوان آهنگساز با ایشان کار کردهام، دقیقاً میدانم که ایشان چه چیزی را به عنوان موسیقی فاخر قبول دارند و به هر حال نوع نگاهشان به موسیقی چه جوری است. من هم تلاش کردم که به شکل و شمایلی این اثر ساخته شود که یک ذره متفاوتتر باشد؛ ایشان آن را شنیدند و خواندند. در ادامه نیز با همدیگر نشستیم و آن را ادیت کردیم و در جاهایی که نظرشان بود را گفتند و بر روی کار اعمال کردیم.
آهنگساز فیلم سینمایی «ایران برگر» در مورد حضور خوانندگان سرشناس ایران همچون «شهرام ناظری» در سینمای ایران، گفت: به شدت احساس میکنم که جایشان در سینمای ایران خیلی خالی است؛ مخصوصاً جای آقای ناظری همیشه در طول این سالها در سینمای ایران خیلی خالی بوده است. خیلی از فیلمها را که نگاه میکردم و به موسیقیشان که گوش میدادم و تیتراژشان را که با دقت نگاه می کردم، احساس میکردم که چه قدر خوب میشد که مثلاً آقای ناظری بر روی آنان میخواند؛ با آن وسعت صدا و با آن نوع نگاه عمیقی که کلاً نسبت به هنر دارند و آن پیشروی، پویایی و شجاعت بیمانندی که ایشان در زمینه موسیقی، انتخاب و اجرا دارند، چون ما ایشان را به عنوان شوالیه و نیمای آواز ایران میشناسیم که خوشبختانه در فیلم سینمایی «ایران برگر» این اتفاق افتاد.
«ارشک رفیعی» آهنگساز فیلم سینمایی «ایران برگر» در پایان اظهار داشت: آقای جوزانی به بنده اعتماد کردند و پروژه به این سنگینی را به بنده دادند تا انجام بدهم؛ چون من تا به حال در زمینه موسیقی فیلم کار نکرده بودم و این برای اولین بار است که در جشنواره بینالمللی فیلم فجر برای فیلمی موسیقی میسازم. در حقیقت با این اطمینانی که به بنده کردند، من مدیون ایشان هستم، چون خیلی کار بزرگی انجام دادند.
عکسها از: منصور جهانی
منبع:
موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 دی 1393 - 15:25
دیدگاهها
خیلی هم خوبه بخونش
مسخره ترین عنوانی که این چند سال شنیدم این بوده: شوالیه آواز ایران!!!!
شهرام ناظری اونقدر بزرگ هست که نیازی به آوردن این واژه که ربطی به موسیقی ایرانی هم نداره نیست!!
واقعا اين لقب شواليه آواز براي جناب ناظري اصلا خوب و مناسب نيست.
مشكل اصلي اين تيتراژ خواني استاد ناظري ، نام اين پروژه سينمايي است: ايران برگر ! مثل نام نامتجانس آرايش غليظ در كنار آواز همايون شجريان.
ایشون که ید طولایی در پروژه های انجام نشده یا نیمه تمام دارند، ولی با این همه بی توجهی که به دوست دارانشون دارند و هنرشون رو دریغ می کنند باز هم عاشقشونیم. رنده باشی استاد.
من هم موافقم که لقب شوالیه آواز اصلا برازنده ایشون نیست. تازه اصلا ایشون درجه مدال لژیون دونوری که گرفتند شوالیه نیست بلکه درجه افسر هست که دو درجه بالاتر از شوالیه هست، به اشتباه روزنامه ها گفتند شوالیه شده و این بنده خدا هم هیچوقت نگفت آقا من شوالیه نیستم و مدالم بالاتره .....
حتی این دوره ای که به همه می گن استاد، حتی لقب استاد هم برای ایشون و دل پاک و هن نابشون کمه! همون شهرام ناظری فکر کنم بهترین چیزیه که میشه به ایشون گفت.
پس درود بی کران بر شهران ناظری عزیز که ما هنوز منتظر آلبومهایی مثل کنسرتها با رضا قاسمی، دود دل، زاگرس، شاهنامه کردی دو، شاهنامه داستان ضحاک، دوتار خراسان، آلبوم نیما، و مخصوصا آلبوم راست پنجگته مرکب هستیم! ما را دریاب هنرمند عزیز.
بزرگان نیاز به پیشوند و پسوند ندارن.
شهرام ناظری.
درود بر استاد ناظری عزیز. بی صبرانه منتظر دیدن این فیلم و شنیدن این موسیقی مطمئنا زیبا هستیم
با وجود احترامي كه براي جناب ناظري قائلم بايد بگم خوشحالم از اينكه آواز دلشدگان رو حضرتعالي اجرا نكردين. چون در اينصورت از شنيدن يكي از جاودانه ترين آوازهاي تاريخ موسيقي ايران محروم ميشدم. البته با عرض پوزش و همچنين احترام مجدد.
افزودن یک دیدگاه جدید