برنامه یاد بعضی نفرات
 
در آخرین روز از جشنواره موسیقی فجر
ارکستر سمفونیک عراق «آوازهای عشق» لوریس چکناواریان را نواخت
موسیقی ما - ارکستر سمفونیک عراق به رهبری محمد امین عزت و آرش امینی هنرمند ایرانی در آخرین روز از برگزاری سی امین جشنواره بین المللی موسیقی فجر میزبان تماشاگران ایرانی در تالار وحدت شدند. شامگاه پنج شنبه ۳۰ بهمن و در آخرین روز از جشنواره موسیقی فجر، ارکستر سمفونیک عراق با رهبری آرش امینی و محمد امین عزت در تالار وحدت نواخت.

ارکستر ملی عراق یکی از قدیمی‌ترین ارکستر سمفونیک‌های منطقه خاورمیانه است که در دهه چهل میلادی آغاز به کار کرده است و در تمامی سال‌های فعالیت این ارکستر همیشه سالن‌های برگزاری برنامه مملو از جمعیت مشتاقان وعلاقمندان بوده است.

در ابتدای برنامه گروه نوازندگان عراقی که اغلب آن‌ها برای اولین بار به ایران آمده بودند وارد صحنه شدند و هر کدام در جای خود قرار گرفتند. نوازندگانی با موهای سفید در کنار میان سال‌ها و خیلی جوان تر‌ها که حکایت از ترکیب تجربه و انرژی جوانی در این ارکستر داشت.

سه نسل از نوازندگان چیره دست عراقی که با وجود شرایط جنگ و ناآرامی در کشورشان اجازه ندادند تا نوای این ارکستر خاموش شود. آن‌ها می‌خواهند با زبان موسیقی، صلح را از میان شعله‌های دود و خاکستر و خون به گوش جهان برسانند. این نوازندگان از طوایف مختلف مذهبی در عراق هستند و سازشان همیشه علیه تفکرات فرقه گرایی کوک بوده است.

پس از چند روز تمرین به رهبری آرش امینی در عراق و یک روز تمرین در تالار وحدت همگی آماده برای اجرایی هماهنگ، هارمونیک و شنیدنی بودند. ساز‌ها کوک شد و آرش امینی به روی صحنه آمد.

این موسیقیدان و رهبر ارکستر ایرانى که پیش از این و در آبان ماه سال جاری برنامه ویژه‌ای به همراه ارکستر سمفونیک عراق در بغداد اجرا کرده بود با حرکات دست، سر، شانه و تغییرات فرم چهره و اشاره‌های معنادار ارکستر ضرباهنگ‌های بخش نخست را هدایت کرد.

در این بخش قطعاتی از موتسارت، برامس و چایکوفسکی نواخته شد تا نوبت به قطعه «آوازهای عشق» از لوریس چکناواریان رسید. چکناواریان که برای دیدن برنامه به تالار وحدت آمده بود روایت ارکستر سمفونیک عراق را از این قطعه شنید.

پس از اتمام بخش اول آرش امینی به سبک وسیاق خاص رهبران ارکس‌تر با حرکات دست از گروه تشکر کرد و وقتی در میان حاضران چکناواریان را دید به سوی او اشاره کرد و از تماشاچیان خواست این آهنگساز برجسته ایرانی را تشویق کنند. در میان تشویق جمعیت چکناواریان به کنار صحنه رفت و از امینی به خاطر هدایت موفقیت آمیزش تشکر کرد.

در بخش دوم ارکس‌تر سمفونیک عراق به رهبری محمد امین عزت رهبر ارکس‌تر و آهنگساز عراقی به اجرای برنامه پرداخت. یکی از زیبا‌ترین قطعات اجرا شده در این بخش قطعه «روزهای گذشته» از ساخته‌های محمد عزت بود. تکنوازی عود توسط احمد سلیم غنی به این قطعه رنگ و بویی شرقی و عربی بخشیده بود که با استقبال تماشاگران مواجه شد.

با توجه به همسایگی و ریشه‌های مشترک فرهنگی دو ملت ایران و عراق حضور ارکستر ملی عراق در ایران و به رهبری یک موسیقیدان ایرانی نویدبخش همکاری‌های بیشتر فرهنگی و هنری میان دو ملت می‌تواند باشد. البته موسیقی ایرانی و عراقی به هم نزدیک است و ایجاد فضاهای مشترک به رشد هر دو کمک خواهد کرد.

علی مرادخانی معاونت هنری وزارت ارشاد، علی ترابی مدیرعامل انجمن موسیقی، حسن ریاحی دبیر سی امین جشنواره موسیقی بین المللی فجر و مهمانان ویژه‌ای از سفارت عراق در این برنامه حضور داشتند.
منبع: 
گزارش: مهر - عکس‌های اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : شنبه 2 اسفند 1393 - 08:58

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود ارکستر سمفونیک عراق «آوازهای عشق» لوریس چکناواریان را نواخت | موسیقی ما