در گفتگوی اختصاصی با «موسیقی ما» مطرح شد
اعتراض شدید «کیوان ساکت» به اعطای مجوز به موسیقی رپ
موسیقی ما - قرار بود آلبوم «یک خانه پُر ز مَستان» با آهنگسازی «کیوان ساکت» و با صدای «سالار عقیلی» بعد از ایام محرم و صفر منتشر شود که این اتفاق رخ نداده و این در حالی است که این آهنگساز همچنان امیدوار است که اثرش پیش از پایان سال به انتشار عمومی در آید. این اثر موسیقایی شامل 12 قطعه است که یک خانه پر ز مستان، افسوس، هامون و... از جمله قطعات این آلبوم است.
از جمله ویژگیهای این اثر میتوان به قطعهی «یک خانه پر ز مَستان» اشاره کرد که زندهیاد «غلامعلی پورعطایی» آن را اجرا کرده است. اشعار این اثر از فریدون مشیری، مولانا و... است که در دستگاه نوا، اصفهان، دشتی و شور اجرا شده.
به همین بهانه با «ساکت» به گفتوگوی کوتاهی نشستهایم که در ادامه میخوانید. او از اتفاقاتی که در جشنوارهی موسیقی فجر در سال جاری رخ داده گلایهمند است و در عین حال نظرات متفاوتی دربارهی احتمال اعطای مجوز به موسیقی «رپ» دارد:
همچنین تنها در بخش نوازندگان کلاسیک، بخش استعدادهای جوان وجود داشت. مگر ما در بخش نوازندگان سنتی استعدادهای درخشان نداریم؟ ضمن اینکه حضور هنرمندان بالای 30 سال در این بخش هیچ توجیهی ندارد، همچنین بلیت سالنهای کنسرت به آموزشگاههای موسیقی داده شده بود که این مسأله در جشنوارهای چون فجر، اصلاً محلی از اعراب ندارد. میتوان به مشکلات دیگر در جشنوارهی امسال، حضور ارکستر سمفونیک عراق را هم اضافه کرد. درست است که ما به خاطر مشکلاتی نظیر تحریم با مشکلات مالی مواجه هستیم، اما با دعوت از گروههای نامعتبر همان بودجهی اندک را هم دور ریختهایم. اگر ما قبول داریم که انقلاب یکی از مهمترین اتفاقات قرن بیستویکم است، باید جشتی در همان سطح برگزار کنیم که متأسفانه این اتفاق در جشنوارهی امسال رخ نداده است.
از جمله ویژگیهای این اثر میتوان به قطعهی «یک خانه پر ز مَستان» اشاره کرد که زندهیاد «غلامعلی پورعطایی» آن را اجرا کرده است. اشعار این اثر از فریدون مشیری، مولانا و... است که در دستگاه نوا، اصفهان، دشتی و شور اجرا شده.
به همین بهانه با «ساکت» به گفتوگوی کوتاهی نشستهایم که در ادامه میخوانید. او از اتفاقاتی که در جشنوارهی موسیقی فجر در سال جاری رخ داده گلایهمند است و در عین حال نظرات متفاوتی دربارهی احتمال اعطای مجوز به موسیقی «رپ» دارد:
- * آقای ساکت! ابتدا لطفاً دربارهی آلبوم «یک خانه پر ز مَستان» توضیح دهید و دلیل تعویق انتشار این اثر.
- * اما طبق گفتههای مدیر مرکز موسیقی قرار بوده تا روند دریافت مجوز کوتاهتر از قبل شود.
- * و در این میان، تکلیف «این خانه پر ز مَستان» چه میشود؟
- * چرا باعث تأسف؟
- * فکر میکنید این دلیل کافی است برای اینکه فعالان این عرصه، امکان فعالیت به صورت مجاز نداشته باشند؟
- * مگر نه اینکه همواره خواستهی هنرمندان این بوده که هیچ ممیزیای در هیچ حوزهای وجود نداشته باشد؟
- * اما ما نامهای بزرگی در زمینهی موسیقی رپ در دنیا داریم.
- * خب صرفنظر از این موضوع، جشنوارهی موسیقی امسال هم به پایان رسید. شما این جشنواره را چطور ارزیابی میکنید؟
همچنین تنها در بخش نوازندگان کلاسیک، بخش استعدادهای جوان وجود داشت. مگر ما در بخش نوازندگان سنتی استعدادهای درخشان نداریم؟ ضمن اینکه حضور هنرمندان بالای 30 سال در این بخش هیچ توجیهی ندارد، همچنین بلیت سالنهای کنسرت به آموزشگاههای موسیقی داده شده بود که این مسأله در جشنوارهای چون فجر، اصلاً محلی از اعراب ندارد. میتوان به مشکلات دیگر در جشنوارهی امسال، حضور ارکستر سمفونیک عراق را هم اضافه کرد. درست است که ما به خاطر مشکلاتی نظیر تحریم با مشکلات مالی مواجه هستیم، اما با دعوت از گروههای نامعتبر همان بودجهی اندک را هم دور ریختهایم. اگر ما قبول داریم که انقلاب یکی از مهمترین اتفاقات قرن بیستویکم است، باید جشتی در همان سطح برگزار کنیم که متأسفانه این اتفاق در جشنوارهی امسال رخ نداده است.
منبع:
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : شنبه 2 اسفند 1393 - 13:22
دیدگاهها
حالا ایشون هم شده کاسه داغتر از آش ، بله به نظر شما اگه باشه که ما فقط و فقط باید موسیقی سنتی کار کنیم و بس. واسه همینه امثال اوهام دارن بی خیال کار کردن میشن دیگه. شما که کارت موسیقیه واقعا بعیده ، حالا چه برسه به بقیه
هیتلر نقاش بود...پس نقاشی بده؟!!!!!!!
اخیرا نظرات عجیبی از بزرگان موسیقی سنتی میخونم، که بیش از پیش،دلیل محبوب نبودن این فضای موسیقی بین مردمو بهم فهمونده...
میگه چرا به ما سریع مجوز نمیدن انتظار دارن بهش سریع مجوز بدن 2 هفته هم طول ندن ولی به رپ بعد از 10 سال یه نیمچه مجوز هم ندن
هیپ هاپ یه فرهنگه خواهشن درک کنید این موضوع رو
چقدر بگیم فحش و ناسزا تو رپ کم شده
هیپ هاپ یه فرهنگه درک کنید
خیلی وقته تو رپ فحش و ناسزا کم شده
واقعا ماسفم،ایشون از یک طرف می گن پروسه ی مجوز دادن به هنرمندان بیش از حد سخت گیرانه است و بعد می گن چرا به موسیقی رپ مجوز دادن...در ضمن موسیقی رپ محبو بترین سبک موسیقی در دهه گذشته بوده...بیش ترین تعداد لایک هم در صفحه اجتماعی فیسبوک متعلق به خواننده رپ امینم می باشد...در بین خواننده های ایرانی هم بیش ترین تعداد لایک متعلق به آقای یاسر بختیاری می باشد...و ایشون فقط از مضامین انسانی در کارهاشون استفاده می کنن و خیلی از مشکلات اجتماعی را در اثراتشون بیان کردن...
من یه پیشنهاد برای موسیقی ما دارم:
«جهت ادخال سرور در قلوب مومنین» هر هفته یه مصاحبه با استاد کیوان ساکت داشته باشید.
سلام....هر کسی سلیقه ای داره
ولی مطمعنم که رپ چیز مزخرفیه
همین آرمین زارعی......واقعا تصویریاشو ببینین
متن شعراشونو ببینین
واقعا خیلی ساده ست که درک کنی حرمت توشون نیست
ماها عادت داریم میکنیم خشن شیم
این خیلی خیلی تابلوا...تو جامعه هم ببینی همینه...موسیقی رپی که اینا دارن میخونن آدمو از عشق و آرامش دور میکنه
حالا برید مجوز بدین به اسم آزادی به اونایی که حتی به جرات میتونم بگم...آدمایی که تو اونور آبن سر سنگین تر از این جور آدمان
رپ اگه مجوز بگیره ، دیگه رپ نیست!
افرادی هم که اسمشون رو نمیبرم و در حیطه موسیقی رپ هستن و دنبال مجوزن ، رپ خوان واقعی نیستن بلکه به فکر جیبشون هستن
رپ واقعیت ها رو میگه نه با سانسور ارشاد!
هارد راک موسیقی مخرب است. جایگاه هنرمندان راکنرول پایین است. کلا جلوی چیز هایی که من دوست ندارم باید گرفته شود؛ اما من اعتقاد بسیاری به آزادی و دموکراسی هم دارم !!!!!
کاملا معلوم شد بی توجهی به گروه هایی مثل اوهام از کجا میاد
جناب ساکت این هم یکی اظهارات شماونشان ازبی اطلاعی به تاریخ وفرهنگ است مگررکن الدین خان مختاری سازنده ان اهنگها وپیش درامدهای زیبا رییس شهربانی رضاخان ومتهم به چندین قتل نبود ؟چطور است که باید فلامینگونوازی شما باید مجوز بگیرد!!!ولی سایرموسیقی هانه ؟استادعلیزاده گفتندماانتظارنداشته ایم که همه موسیقی سنتی گوش بدهند انتقاداز جشنواره هم به خاطر منافع شخصی شما ست وگرنه دردولت قبل از شما دعوت جشنواره پرباربود!!!کسانی که درجشنواره دعوت شده بودند همه استادان موسیقی ایران هستند وچون شما استادخودخوانده نیستند
بعضی از مجوز ها واقعا الکی بوده
مرسی استاد که حرف دل یه سری ها رو زدید من هم با ایشون هم عقیدم
موسیقی رپ یه نوع ناهنجاریه که تبدیل شده به هنر و فعالان این عرصه(نمیگم هنرمند) هر چقد بی قانون تر باشن مطرح ترن
کافیه ببینید کیا امروزه خیلی طرفدار دارن تو ایران در این زمینه متوجه حرفم میشید
ما را به رندی افسانه کردند...
فازت چیه شما معلومه با خودت چند چندی بابا به شما چه مگه دارن دندونتون میگیرن یا جای شنا رو تنگ کردن بابا کی میخوان یه عده بفهمن برای دیگران تصمیم نگیرن این نظراتو شما برا خودت نگه دار خودتم نمیدونی داری چی میگیی
من در وهله اول عاشق موسیقی سنتی ام اما گاهی رپ زیبا هم شنیدم
انتظار داشتم تخصصی تر توضیح بدن که چرا رپ رو مجاز نمی دونن
... آقای ساکت مثلن از نوازندگان درجه ی یک موسیقی ما هستن . آخه آقای به اصطلاح استاد ، شما چطور میتونین ام کلثوم و شجریان رو با خوانندگان موسیقی رپ مقایسه کنین ؟ زمینه ی فعالیت سبک های موسیقی با هم متفاوته . من یه جوون 25ساله ام که حداقل 10ساله موسیقی سنتی گوش می دم . من با پشیزی سواد موسیقی همچین مقایسه ی غیرمنطقی و پوچی رو انجام نمی دم . موسیقی نبض جامعه است . همونقدر که با یه اثر سنتی میشه حس خوب گرفت ، رپ و پاپ و راک هم میتونن همین تاثیر رو بذارن . اما در شرایط خودشون و در بسترهای درست . من به ادازه ی سنتی رپ و پاپ گوش نمی کنم اما هر وقت در جایگاه خودش رو این موسیقی ها وقت گذاشتم نتایجی که خالق این آثار می خواستن رو گرفتم . پس این سبک ها هم دقیقن مثل سبک شما برای من قابل احترام هستن . از انسان آکادمیکی مثل شما ایراد این نظر بچه گانه و دور از علم جدن بعید بود . الآن که فکرشو می کنم شما بهتره با زبان سازتون حرف بزنید . چون زبان خودتون حرف زیادی برای گفتن نداره انگار . متاسف شدم براتون . متاسف .
به نظرم مجوز رو بايد به رپ واقعى بدن...مثلا ياس واقعا پتانسيل مجاز شدن رو داره...
اقای ساکت سلام درشرایطی که استادپیرنیاکان مجبوربه استعفامیشود چون ازحق زنان برای فعالیت درعرصه موسیقی دفاع کرده است واستادان علیزاده ومتبسم دردفاع ازحضورزنان دراجرای موسیقی همه حثیت خودرادرمیان گذاشته ووزارت ارشادبرای دادن مجوزهم خوانی برای زنان به شدت زیرفشار است شما ریاکارانه ازصدورمجوز موسیقی رپ انتقاد می کنید انهم بادلایلی چنان سطحی سخیف که حتی ارزش جواب دادن نداردفقط به این دلیل که دلیل که دراین دولت منافع شما تامین نشده است حاضرید براین اتش نفت بریزید فقط به خاطرمنافع شخصی خودتان کمی باید پیش استادان ظریف شریف علیزاده وطلایی مشق کنید مشق اخلاق وازادگی-علیرضا درست می گویندبه نظرمی رسد سایت موسیقی ما باکیوان ساکت قراردادمصاحبه هفتگی بسته است!!
شما فقط یک اپراتوره (انصافا قَدَر) تار هستید.
افتخارتونم نواختن فلان اهنگ معروفه با تاره...همین
...!بعضی ازاعضای داعش عضو گروههای رپ بوده اند !!!شگفت انکه بااین همه ...ادعای استادی هم دارید!!!بیچاره کسانی که انتظاردارند ازشما چیزی یادبگیرند
رپ مجوز نمیخواد . چون یعنی اعتراض . واسه اعتراض مجوز لازم نیست که . و اینکه فکر کنم این اقا حتما از توپاک هنرمندتر و فهمیده تر هستند :)))
جالبشی اینه بی سوادی خودش رو نشون میده . چون هیچ موصیقی مثل رپ به جامعه کمک نمیکنه . در ظمن .. امینم و توپاک از امکلثوم معروفتر نیستن؟
اقای ساکت هیچ چیزبدترازجهل مرکب نیست
انکس که نداندونداندکه نداند درجهل مرکب ابدالدهربماند ...پیش ازهراظهارنظرکمی مطالعه کنید
در بین هنرمندان آفتی شده است این اظهار نظر کردن در حوزههایی که به ایشان مربوط نیست
بازیگری درباره فلسفه صحبت میکند و "نوازنده" ای درباره تاثیر موسیقی بر اذهان خلق الله .
وای به حال جامعه ی موسیقی که مثلا شما استاد ان هستی....شما حتی کمترین و پیش پا افتاده ترین اطلاعات رو راجع به ژانر های موسیقی که نام بردید ندارید جناب استاد...یه جامعه به همه جور موسیقی احتیاج داره....قرار نیست سلیقتون رو به مردم تحمیل کنید استاد شما اگر دوست ندارید رپ یا راک گوش نکنید...اگر بنا به طرز تفکر شما بود خود موسیقی سنتی هم هیچ پیشرفتی نداشت...خدا رو شکر که کسانی همچون استاد حسین علیزاده تو موسیقی سنتی هستند...
من که به شخصه خسته شدم از نوشتن کامنت و انتشارش توی فیسبوک و جاهای دیگه،چون هر چی که بنویسی،باز فردا یکی دیگه میاد اظهار نظر عجیب و غریب میکنه.
تا دیروز که آقایون کامکار و رهبری به یانی بد و بیراه می گفتند،امروز آقای ساکت پریده به موسیقی رپ،فردا هم یکی دیگه میاد اظهار فضل میکنه.
خود من علاقه ای به موسیقی رپ و هیپ هاپ ندارم،هارد راک هم در بعضی مواقع گوش میدم،اما دنبال نمیکنم.
فقط درک نمیکنم،یعنی واقعاً نمی فهمم اساتید ایرانی چه علاقه عجیبی به کوبیدن بقیه دارند،پاشونو از گلیم خودشون درازتر می کنند و مثل بعضی از سیاسیون که عاشق دوربین بودند،این بزرگوراران عاشق مصاحبه هستند.باور کنید فقط بحث حسادت نیست،این آقایون دچار بیماری روانی "خود بزرگ بینی" هستند،خودشون رو مثل سیمرغی بر فراز کوه قاف می بینند و از بالا،همه رو نگاه می کنند.
آخه یعنی چی؟ واقعاً یعنی چی؟! این چه جور قیاس کردنه؟! شجریان و ام کلثوم و پاواروتی و یاسر بختیاری رو حتی بچه دبستانی با هم مقایسه نمیکنه.چون میفهمه هر کسی در اندازه خودش و با توجه به گرایش خودش دسته بندی میشه.هیچ آیه ای نازل نشده که امینم باید از همه نظر با پاواروتی برابری کنه.
هر کسی یه جوریه،مطابق با هنر و توان خودش حرفش رو میزنه و هر آدمی مختاره پیام مور نظر رو با سلیقه خودش دریافت کنه.
قبول دارم که ایرانیان،به عنوان خدای افراط و تفریط،در همه چیز دست میبرن و ظاهر همه چیز رو یاد میگیرن.در اکثر موارد،خواننده های ما فقط یاد گرفتن طرز لباس پوشیدن و آرایش دیگران رو تقلید کنند،اما همه رو نباید به آتیش همدیگه سوزوند.
خدا وکیلی،در اون مواردی که همه به یانی اعتراض میکردن و پای استاد شهرداد روحانی رو وسط میکشیدن،در تمام این سالها کسی دیده خود استاد روحانی مصاحبه ای با الفاظ زننده و حتی اعتراضی علیه یانی داشته باشند؟
در مورد مرتضی پاشایی(که اونم گوش نمیدم) چه هجمه ای به پا شد که آقا ! این موسیقیش سخیفه و فلانه و.... اما یک نفر از اسطوره های موسیقی پاپ،حرفی در این مورد نزدند،حتی اگر واقعا موسیقی مرتضی و امثالهم را قبول نداشته باشند.
در همین مورد،کی تا حالا دیده استاد شجریان،به عنوان یه اسطوره زنده موسیقی ملی این مملکت،که هر حرفی میزنه مردم واقعا قبولش دارند،حرفی درباره انواع دیگه موسیقی بزنه و اینطوری صحبت کنه؟!
چقدر جالب و چه تقارن غریبی اتفاق افتاده که در همین سایت،از استاد ناصر چشم آذر مصاحبه ای خوندیم که علیرغم انتقاداتی که به وضع موجود دارند،اما میگن:من عاشق همه ام و همه رو دوست دارم.
پس مگه هر دوی این نفرات آدم نیستن؟ هم کیوان ساکت و هم ناصر چشم آذر،از پوست و گوشت و خون ساخته شدن،پس چرا یکی علیرغم شهرت تاریخی در تاریخ موسیقی این کشور،این قدر عاشقانه و خاضعانه برخورد میکنن و یکی دیگه با اینکه جایگاه خاصی در دفتر تاریخ موسیقی ایران نداره،این غرور و تکبر و بی منطقی رو از کجا میاره؟!!!
من از سایت موسیقی ما خواهش میکنم با اعتباری که از نظر رسانه ای در سطح موسیقی کشور داره و مقالات نقادانه زیبایی رو به رشته تحریر در میاره،روی این موضوع مانوور بده،تحقیق و بررسی کنه،از نظر هنری،از نظر روانشناسی،از نظر فرهنگی،از نظر اجتماعی،بیاین کار کنید،مصاحبه کنید با بزرگان موسیقی.ببینید این مشکل خود بزرگ پنداری و دیگر کوچک پنداری از کجا ریشه میگیره؟چرا اینقدر باب شده در موسیقی ایران؟ چرا موضع سکوت و جانب احتیاط رو پیش میگیرید در قبال این موارد؟!
بگذارید این حباب پوچی که اطراف بعضی از آقایون رو گرفته،بشکنه و از بین بره.
برای اعتبار خودشون هم لازمه.چون اینجوری که پیش میرن،بیش از پیش تیشه به ریشه خودشون و آبروی موسیقی این مملکت میزنند.
با تشکر از دوستان
اقای ساکت گفته های شمانشان می دهد که شمااز تاریخ موسیقی ایران وغرب هیچ نمی دانیدوشگفتاکه ادعای شرقی کردن موسیقی غرب دارید انهم بانواختن چنداهنگ غربی باتار!!صادقانه بگویم که حرفهای شما بسیارسطحی نگرانه است واصلاباالقاب وعناوینی که پیشوندنام خودمیکنید مطابقت نداردتاریخ پرااست از نام هنرمندبزهکار ای دریغ عمق نظروژرف نگری استادمشکاتیان کجا وچنین نظرهای سطحی کجا ؟- دانشجوی تاریخ
من بابسیاری از دانشجویان موسیقی دانشگاه هنر گفتگو کرده ام انصافا اطلاعات ا ن دانشجویان درتاریخ موسیقی ازشما که خودراهمه جا مثلا استادمی خوانید بیشتر است !!هرکسی که خودرااستادخواند که استادنیست شاید کیوان ساکت برای هنرجویانش استادباشد امادرمقایسه بااستادعلیزاده یک نوازنده معمولی است به فرموده استادشجریان برای شهناز ازکلمه استاداستفاده نمی کنم چون این روزها همه خودرااستادمی دانند
ماباپدیده ایی مواجهیم که حتی یک دوره مقدماتی ردیف راپیش هیچ کدام از اساتید نزده دررشته موسیقی هم تحصیل نکرده اماادعای استادی داردوعجیب ترانکه درموردهمه چیز هم نظرمی دهد !!به گفته اساتید موسیقی درسونوریته مشکل دارد وتاررابا گیتاربرقی اشتباه گرفته است وسعی میکند به هرطریقی مطرح شود به هرقیمت ایا تاکنون یک اهنگ تصنیف وحتی یک چهارمضراب بدون اشکال که موردتایید اساتیدباشد ساخته است ؟
دانشجوی موسیقی
افزودن یک دیدگاه جدید