یادداشتی برای حال و احوال موسیقی در سالی که گذشت
موسیقی، زیر تیغ در سال شکوفایی دهه شصتیها
[ حمید کاشانی ملکی - فعال فرهنگی و منتقد موسیقی ]
۱۸ دی ماه ۱۳۹۲ وقتی رییس جمهور محترم در اولین دیدار رسمی با هنرمندان از احیای مجدد ارکسترهای ملی و سمفونیک در دولت تدبیر و امید سخن گفت، مشخص بود که دولت جدید عزم خود را برای حمایت از موسیقی جزم کرده است. اما شاید کسی باور نمی کرد در سال ۹۳ موسیقی، مظلومترین قربانی فرهنگ و هنر باشد.
بی شک در سالی که گذشت موسیقی زیر تیغ کسانی بود که نه از اهالی آن بودند و نه سکان داران قانونیاش! بیشترین آمار لغو کنسرتها، بیشترین اظهارنظرهای شخصی و غیر تخصصی، بیشترین دخالتهای غیرمنصفانه، تهییج و تحریک مردم متدین با اطلاعات نادرست (به تعبیر وزیر محترم ارشاد)، دلواپسىها با اهداف سیاسی و...، همه و همه تیغی بود بر پیکر نیمه جان موسیقی!
انصاف نیست خدمات صورت گرفته در حوزه ى فرهنگ و هنر را در اولین سال دولت جدید نادیده بگیریم و بانیان دولتى اش را به بى تدبیری محکوم کنیم، اما در هیچ دوره ای مجوزهای رسمی برای اجرای کنسرتها اینقدر بی اعتبار نبوده و با وجود اعلام رسمی در دفاع تمام قد بدنه ى فرهنگی دولت از مجوزهای صادرشده، اینطور برداشت می شود که وزارت ارشاد قدرت برگزاری کنسرتهای قانونیاش را از دست داده است و لغو کنسرتهای علیرضا قربانی، همایون شجریان، گروه لیان بوشهر به سرپرستی محسن شریفیان، سیروان خسروی، احسان خواجه امیری و... نشان میدهد مشکل اصلی، موسیقی است نه سبکهای آن! دلسرد شدن هنرمندان از ادامه ى حیات هنری موضوع جدیدی نیست اماای کاش دولت تدبیر و امید در تعامل با سایر قوا نگذارد این کورسوی امید، مسدود شود.
در این سالها عدم توجه به موسیقی نواحی و مقامی ایران، آنقدر نخ نما شده که لازم نیست اضافه گویی کنیم اما در سالی که اساتید بنام این حوزه یعنی غلامعلی پورعطایی و ذوالفقار عسکریان را از دست دادیم و استاد نورمحمد درپور در بستر بیماری روزگار سختی را میگذراند، دیگر انتظار برگزاری جشنواره های نواحی و... را نداریم، لااقل برای سنگ قبر خالق «نوایی» کاری کنید. به داد پیشکسوتان مظلوم و خانه نشیناش باشید.
امید که در سال جدید، کلید فرهنگ و هنر توان آن را داشته باشد تا قفلهای ناگشوده بسیاری از قبیل بازگشایی ارکسترها، توجه بیشتر به پیشکسوتان و موسیقی مقامی و نواحی ایران، برگزاری آبرومندانه و باکیفیت جشنواره فجر، استقلال فرهنگی و... را باز نماید.
موسیقی با تمام محدودیتهایش نظیر عدم نمایش تصویر سازها در رسانه ملی، پرهیز از آموزش در فرهنگسراها و... توانسته است با اقبال بیشتری از سوی نوجوانان و جوانان مواجه شود. هرچند نباید نقش رسانههای مجازی و حمایت دولت جدید از مقوله ى آموزش را نادیده گرفت. امروز شاهد رونق آموزشگاهها در حوزه موسیقی هستیم و می بینیم که چگونه نسل جدید جای خود را در ارکسترهای مستقل و گروه های موسیقی باز کردهاند و با اعتماد به نفس مثال زدنی روی استیجها میروند.
با یک نگاه به گروهها، اجراها و حاشیههای موسیقی در سالی که گذشت، می توان سال ۹۳ را «سال شکوفایی دهه شصتیها» نامید. سالی که گروههای جوان با نوازندگان و خوانندگان دهه شصتی خود، نظر طرفداران زیادی را جلب کردند. هرچند بازار نوستالژی در این میان گرم بود و این زنگ خطری است برای پایان زودهنگام محبوبیت این گروهها؛ اما بی شک با کسب دانش و تجربه موسیقیایی و توجه به خطر روزمرگی مى توانند با قدرت به حیات هنریشان ادامه دهند. محبوبیت گروههایی مانند چارتار، پالت، کامنت و تولد دوباره ى گروه دنگ شو که می توان آن را آغازگر این جریان نو موسیقی تلفیقی دانست، نشان این مدعا در این حوزه از موسیقی است.
در حوزه ى موسیقی سنتی نیز، جسارت و دانش آهنگسازانى چون علی قمصری و مهیار علیزاده در پدید آمدن جریانی نو در کنار تجربیات پر سر و صدای سهراب پورناظری به عنوان یک دهه شصتی دیگر به همراه همایون شجریان قابل توجه بود.
در حوزه ى ارکسترال نیز اجرای تحسین برانگیز ارکستر مردمی و مستقل فیلارمونیک تهران به رهبری آرش گوران از توانایی یک دهه شصتی دیگر در کنار نوازندگان جوانش خبر داد.
در حوزه ى کارهای اپرایی، تئاترهای موزیکال و آوازی، شاهد شکل گیری آنسامبل ها و گروههای آوازی جوان بودیم که اجراهای متعددی را رقم زد که باز محصول دهه شصتیها بود.
و در نهایت در حوزه ى پاپ نیز اقبال به کنسرتهای احسان خواجه امیری، سیروان خسروی، بنیامین بهادری، فرزاد فرزین و... نشان داد این حوزه نیز در تصاحب دهه شصتی هاست.
امید است با درایت و تعامل دولتمردان فرهنگی، احترام به پیشکسوتان، ایجاد فرهنگ رقابت به جای تخریب در میان گروههای موسیقی و در نهایت رفع اتهام از این واژه ى مظلوم، سال جدید، سال رشد و اعتلای موسیقی باشد.
منبع:
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 اسفند 1393 - 12:10
دیدگاهها
درسته ک خیلی از هنرمندای ما دهه شصتی هستند ولی هنوز کلی استعداد کشف نشده داریم ک در دهه های بعدی نمایان میشوند
افزودن یک دیدگاه جدید