گفتوگو با خواننده نامدار موسیقی ایرانی به بهانهی اجرای اخیرش در ارکستر موسیقی ملی
محمد معتمدی: به عنوان یک موزیسین به رئیسجمهور تبریک میگویم
موسیقی ما - ارکستر موسیقی ملی بعد از سه سال، فعالیت مجدد خود را آغاز کرد؛ این بار، با رهبری «فرهاد فخرالدینی» که از آخرین اجرایش همراه با ارکستر، بیش از 6 سال میگذرد. در آخرین برنامهی ارکستر به همراه آقای فخرالدینی، «محمد معتمدی» به عنوان خواننده حضور داشت و حالا بار دیگر او در این برنامه قطعاتی را اجرا کرد و با همراهی «سالار عقیلی» خوانندهی اولین اجرای ارکستر به مدت سه شب شد. او هر سه اجرای خود را به 175 شهید غواص تقدیم کرد و دلیلش را ارادت همیشگیاش به شهیدان دانست.
معتمدی آواز ایرانی را با شیوهی «طاهرزاده» نزد «حمیدرضا نوربخش» فرا گرفته و در عین حال به خاطر علاقهاش به مکتب آواز اصفهان، از آواز اساتیدی چون تاج اصفهانی و ادیب خوانساری نیز بهره برده و در این مسیر از راهنمایی بزرگانی چون مرحوم دکتر حسین عمومی و علیاصغر شاهزیدی استفاده کرده است.
او تاکنون با گروههای متعددی فعالیت داشته که از جمله آنها میتوان به گروه خورشید (مجید درخشانی)، همنوازان شیدا (محمدرضا لطفی)، ارکستر ملی ایران (فرهاد فخرالدینی)، همآوایان (حسین علیزاده) و گروه ادیب (که خود او پایهگذار آن است) اشاره کرد.
معتمدی در سال ۲۰۱۳ میلادی از سوی رادیو دولتی فرانسه به عنوان موزیسین برگزیده سال انتخاب شده و جایزه فرانس موزیک ۲۰۱۳ را دریافت کرده است. به بهانه اجرای اخیرش همراه با ارکستر موسیقی ملی با او به گفتوگو نشستهایم:
البته بحث اركستر موسيقي ملي با انتشار يك آلبوم متفاوت است. وقتي ميخواهيد يك اثري را منتشر كنيد، بايد حرفي نو داشته باشيد. انتشار آثار گذشتگان آن هم در شرايطي كه آن آثار با كيفيت بسيار خوب موجود و قابل شنيدن است، نهتنها لزومي ندارد كه حتي گاهي دور از انصاف و اخلاق است؛ چون حيات يك هنرمند در جامعه با آثارش است و همين آثار هستند كه ميتواند ياد يك هنرمند را زنده نگاه دارد. البته گاهي ممكن است يك اثر -از لحاظ اجرای اركستر يا ضبط- مناسب نباشد و ميشود آن را دوباره به عنوان گنجينهي موسيقي ملي احيا كرد. در اين ميان بحث اجراي زنده كاملاً متفاوت است و همانطور كه در موسيقي اركستر سمفونيك هم رايج است، يك رپرتوار مشخص مدام تكرار ميشود و در عين حال قطعات جديد هم در كنار آن اجرا ميشود. در اينجا نيز بايد اين مسأله رعايت شود كه قطعات جديدي كه اجرا ميشود، همسنگ و همتراز قطعات قديمي يا لااقل از لحاظ عيار نزديك به آن قطعات باشد.
اما صرفنظر از این ماجرا، ميخواستم به عنوان يك موزيسين به آقای روحاني تبريك بگويم؛ چون ایشان به يك وعدهی بسیار مهمشان عمل كردند. علاوه بر آن، هم در افتتاح اركستر سمفونيك و هم ارکستر ملي، شخصیتهایی از هيئت دولت حضور داشتند و نشان دادند كه دولت و وزرا به مقولهی موسيقي اعتنا دارند؛ اما به واسطهی نقش تأثيرگذار موسيقي در جامعه و فرهنگ عمومي نباید به اين مسأله اكتفا كنند و اهمیت بیشتری برای موسیقی قائل شوند؛ چون همانطور که گفتم، موسيقي نقش هدايتكنندهي جريانهاي فرهنگي را به عهده دارد.
معتمدی آواز ایرانی را با شیوهی «طاهرزاده» نزد «حمیدرضا نوربخش» فرا گرفته و در عین حال به خاطر علاقهاش به مکتب آواز اصفهان، از آواز اساتیدی چون تاج اصفهانی و ادیب خوانساری نیز بهره برده و در این مسیر از راهنمایی بزرگانی چون مرحوم دکتر حسین عمومی و علیاصغر شاهزیدی استفاده کرده است.
او تاکنون با گروههای متعددی فعالیت داشته که از جمله آنها میتوان به گروه خورشید (مجید درخشانی)، همنوازان شیدا (محمدرضا لطفی)، ارکستر ملی ایران (فرهاد فخرالدینی)، همآوایان (حسین علیزاده) و گروه ادیب (که خود او پایهگذار آن است) اشاره کرد.
معتمدی در سال ۲۰۱۳ میلادی از سوی رادیو دولتی فرانسه به عنوان موزیسین برگزیده سال انتخاب شده و جایزه فرانس موزیک ۲۰۱۳ را دریافت کرده است. به بهانه اجرای اخیرش همراه با ارکستر موسیقی ملی با او به گفتوگو نشستهایم:
- * شما در آخرين اجراي اركستر موسيقي ملي به رهبري آقاي فخرالديني در سال 87 به عنوان خواننده حضور داشتيد و حالا در اولين اجراي اين اركستر بعد از احياي آن. دربارهي اين همكاري توضيح ميدهيد؟
- * فعاليتهاي اركستر موسيقي ملي در اين سالها با كش و قوسهاي فراواني همراه بوده است. به طور كلي گمان ميكنيد ضرورت فعاليت اين اركستر چيست و نبودِ آن در اين سالها چه لطمهاي به اركستر وارد كرده؟
- * اصلاً قطعاتي براي اركستر برگرفته از گوشههاي موسيقي اصيل ايراني ساخته شده كه اركستر آن را اجرا كند؟
- * كه اين اتفاق نميافتد.
- * تعدادي از قطعاتي كه همراه با اركستر اجرا ميشود، بازخواني قطعاتي است كه در گذشته خوانندگان نامي آن را اجرا كردهاند. اين مسأله مدام مخاطب را در مقام قياس خواننده قرار ميدهد. اين مسأله نگرانتان نميكند؟
البته بحث اركستر موسيقي ملي با انتشار يك آلبوم متفاوت است. وقتي ميخواهيد يك اثري را منتشر كنيد، بايد حرفي نو داشته باشيد. انتشار آثار گذشتگان آن هم در شرايطي كه آن آثار با كيفيت بسيار خوب موجود و قابل شنيدن است، نهتنها لزومي ندارد كه حتي گاهي دور از انصاف و اخلاق است؛ چون حيات يك هنرمند در جامعه با آثارش است و همين آثار هستند كه ميتواند ياد يك هنرمند را زنده نگاه دارد. البته گاهي ممكن است يك اثر -از لحاظ اجرای اركستر يا ضبط- مناسب نباشد و ميشود آن را دوباره به عنوان گنجينهي موسيقي ملي احيا كرد. در اين ميان بحث اجراي زنده كاملاً متفاوت است و همانطور كه در موسيقي اركستر سمفونيك هم رايج است، يك رپرتوار مشخص مدام تكرار ميشود و در عين حال قطعات جديد هم در كنار آن اجرا ميشود. در اينجا نيز بايد اين مسأله رعايت شود كه قطعات جديدي كه اجرا ميشود، همسنگ و همتراز قطعات قديمي يا لااقل از لحاظ عيار نزديك به آن قطعات باشد.
- * دربارهي تجربهي حضور به عنوان خواننده همراه با آقاي عقيلي هم ميگوييد؟
- * شما و آقاي عقيلي خوانندگان ثابت اركستر هستيد؟
- * ارکستر برنامهای برای ضبط قطعات و انتشار آنها دارد؟
اما صرفنظر از این ماجرا، ميخواستم به عنوان يك موزيسين به آقای روحاني تبريك بگويم؛ چون ایشان به يك وعدهی بسیار مهمشان عمل كردند. علاوه بر آن، هم در افتتاح اركستر سمفونيك و هم ارکستر ملي، شخصیتهایی از هيئت دولت حضور داشتند و نشان دادند كه دولت و وزرا به مقولهی موسيقي اعتنا دارند؛ اما به واسطهی نقش تأثيرگذار موسيقي در جامعه و فرهنگ عمومي نباید به اين مسأله اكتفا كنند و اهمیت بیشتری برای موسیقی قائل شوند؛ چون همانطور که گفتم، موسيقي نقش هدايتكنندهي جريانهاي فرهنگي را به عهده دارد.
منبع:
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 خرداد 1394 - 12:18
دیدگاهها
زنده باد جناب معتمدی
من اجرای شب آخر رو بودم
آقایان عقیلی و معتمدی عالی بودن
❤️❤️❤️
Mohammd motamedi eshghe ❤
من عاشق استاد محمد معتمدیم یعنی صداش خیلی دل نشینه همدم تنهای هامه
محمد عزیز اون روز دقیقا اینجوری به دوربین من نگاه کرد .. سربالا و موقر
Motamedi harf nadare
افزودن یک دیدگاه جدید