گفتوگو با آهنگساز و نوازنده برجسته به بهانه اجرای اخیر قطعه «ونوشه»
حمید متبسم: ارکستر سازهای ملی باید صد سال پیش راهاندازی میشد
موسیقی ما - «حمید متبسم» آهنگساز و نوازندهي برجسته، ارديبهشتماه امسال به ايران آمد و «زمستان» را اجرا كرد؛ اثري بر اساس اشعاري از «اخوان ثالث». اين اما تنها فعاليت موسيقايي آهنگساز برجسته نبود. همين ماه پيش بار ديگر به ايران آمد تا به عنوان سوليست در اركستر سازهاي ملي ايران بنوازد؛ اركستری كه اولين اجرايش را با رهبري «اسماعيل تهراني» انجام ميداد، قطعهي «ونوشه» از اين آهنگساز را اجرا كرد. قطعهاي براي ساز سهتار و اركستر. «متبسم» این قطعه را بر اساس چند تم محلی ساخته است.
خودش میگوید بعد از شنیدن «قطعهای در ماهور» -برای ارکستر سازهای ایرانی و سهتار- ساختهی استاد پایور، به فکر ساخت «ونوشه» افتاده است. اثری که بعدها توسط گروه موسیقی «عارف» به سرپرستی زندهیاد «پرویز مشکاتیان» ضبط شد. البته «ونوشه» این بار با تغییراتی اجرا شد. دليلش هم مشخص است: «به هر روی موسیقی امروز ایران، دچار تغییراتی شده و نگرش من نسبت به موسیقی همینطور؛ برای مثال حالا سکوتها حسابشدهتر است یا سازهای جدیدی به آن اضافه شده؛ اما این تغییرات خیلی اندک است، چیزی حدود پنج تا ده درصد.»
اين اما تمام برنامههاي متبسم در ايران نيست. قرار است همراه با گروه موسيقي «دستان» بعد از سالها در ايران به اجراي برنامه بپردازند كه البته با توجه به شرايط نامناسبي كه اين روزها برگزاري كنسرتهاي موسيقي دارد، فعلاً از اجراي «دستان» در ايران انصراف دادهاند. با اين آهنگساز و نوازندهي برجسته به گفتوگو نشستهايم:
پیش از این نیز اشاره کردهام که اهمیت پرداختن به مسائل فرهنگی کمتر از پرداختن به سلامت آبوهوا و خوراک مردم نیست. بدونشک این مسأله تنها یک وظیفهی دولتی است؛ پرداختن به مسائل اجتماعی و فرهنگی خواست مردم و وظیفهی دولت است. حال امیدوارم این ارکستر با حمایتهای دولتی به فعالیت خود ادامه دهد. چیزی که در کشور همسایه، آذربایجان، بیش از یک قرن است که اتفاق افتاده. به نظر میرسد این درست نقطهی افتراق ما و کشور همسایه است. کشوری که نه وسعت و نه ثروت ما را دارد؛ اما امروزه موسیقیاش چنان قدرتی پیدا کرده که میتواند «تار» را در جهان به نام خود ثبت کند.
عکس: امیر خامنه
خودش میگوید بعد از شنیدن «قطعهای در ماهور» -برای ارکستر سازهای ایرانی و سهتار- ساختهی استاد پایور، به فکر ساخت «ونوشه» افتاده است. اثری که بعدها توسط گروه موسیقی «عارف» به سرپرستی زندهیاد «پرویز مشکاتیان» ضبط شد. البته «ونوشه» این بار با تغییراتی اجرا شد. دليلش هم مشخص است: «به هر روی موسیقی امروز ایران، دچار تغییراتی شده و نگرش من نسبت به موسیقی همینطور؛ برای مثال حالا سکوتها حسابشدهتر است یا سازهای جدیدی به آن اضافه شده؛ اما این تغییرات خیلی اندک است، چیزی حدود پنج تا ده درصد.»
اين اما تمام برنامههاي متبسم در ايران نيست. قرار است همراه با گروه موسيقي «دستان» بعد از سالها در ايران به اجراي برنامه بپردازند كه البته با توجه به شرايط نامناسبي كه اين روزها برگزاري كنسرتهاي موسيقي دارد، فعلاً از اجراي «دستان» در ايران انصراف دادهاند. با اين آهنگساز و نوازندهي برجسته به گفتوگو نشستهايم:
***
- * آقای متبسم! حالا مدتی است که ارکستر سازهای ملی ایرانی فعالیت خود را آغاز کرده و شما به عنوان سولیست در اولین اجرای این برنامه حضور داشتید. لطفاً ابتدا ارزیابی خودتان را از این رویداد هنری بگویید؟
- * شما ارزیابی خودتان، نه به عنوان سولیست آن اجرا، که به عنوان یک موزیسین از اجرایی که انجام شد، چیست؟
- * شما بیآنکه اجرایی از این ارکستر دیده باشید، حاضر به نواختن در آن شدید. چطور این اتفاق رخ داد؟ به هر حال شما همواره موزیسینی سختگیر در اجرا به شمار میروید و ما در این سالها جز در گروههای معدود ندیدهایم که نوازندگی کنید؟
- * قطعهی «ونوشه» توسط ارکستر اجرا شد. لطفاً دربارهی این قطعه توضیح دهید؟
- * چرا اجرای این قطعه 20 سال طول کشید؟
- * در این 20 سال طبیعتاً نگاه شما به عنوان یک آهنگساز تغییر کرده است. برای این اجرا چه تغییری در ونوشه ایجاد کردید؟
- * اجرای «ونوشه» اثر شما توسط این ارکستر اجرا شد؛ این قطعهی دشواری است. فکر میکنید نوازندگان از پس اجرای آن برآمدند؟
- * بعد از «ونوشه» قطعهای مشابه نوشتهاید؟ این سوال را از این جهت میپرسم که به نظر میرسد یکی از مشکلات مهم ارکسترهایی چون ملی و همچنین سازهای ملی ایران، همین نبود قطعه برای اجراست.
- * و البته در این سالها، قطعاتی توسط آهنگسازان دیگر نشنیدهایم.
- * اگر بار دیگر برای اجرا در این ارکستر به عنوان سولیست دعوت شوید، خواهید پذیرفت؟
- * خب حالا با توجه به اتفاقات ناخوشایند در ارکسترهایی که در گذشته شکل گرفته، تا چه اندازه به فعالیتهای این ارکستر امیدوارید؟
پیش از این نیز اشاره کردهام که اهمیت پرداختن به مسائل فرهنگی کمتر از پرداختن به سلامت آبوهوا و خوراک مردم نیست. بدونشک این مسأله تنها یک وظیفهی دولتی است؛ پرداختن به مسائل اجتماعی و فرهنگی خواست مردم و وظیفهی دولت است. حال امیدوارم این ارکستر با حمایتهای دولتی به فعالیت خود ادامه دهد. چیزی که در کشور همسایه، آذربایجان، بیش از یک قرن است که اتفاق افتاده. به نظر میرسد این درست نقطهی افتراق ما و کشور همسایه است. کشوری که نه وسعت و نه ثروت ما را دارد؛ اما امروزه موسیقیاش چنان قدرتی پیدا کرده که میتواند «تار» را در جهان به نام خود ثبت کند.
عکس: امیر خامنه
منبع:
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 18 مرداد 1394 - 12:00
دیدگاهها
درود بر استاد متبسم مجبوب ومحجوب
پاینده باشی استادعزیز وابروی هنر
افزودن یک دیدگاه جدید