گفتوگو با آهنگساز و خواننده جوان موسیقی ایرانی در آستانهٔ برگزاری کنسرت مشترک با پدر
حافظ ناظری: موسیقی سنتی ما کاملا مدرن بوده است
موسیقی ما - «حافظ ناظری» این روزها مشغول برگزاری کنسرت «ناگفته» در شیراز و تهران است. كنسرتی كه قرار بود با حضور نوازندگان خارجی (که در آلبوم حضور دارند) برگزار شود ولی اجازهی این كار را او داده نشد و حالا این برنامه با ۱۱ نوازنده داخلی اجرا میشود. او میخواهد در این كنسرت برای اولین بار در ایران با ساز «حافظ» روی صحنه برود؛ سازی که به نوعی، تکاملیافتهی ساز سهتار است.
پروژهی سمفونی رومی پنج سال قبل تولید شده و حالا قرار است سلسله کنسرتهای «ناگفته» در غیاب ستارگانی چون گلن ولز، ذاکر حسین، جوهانز موسر، مت هایموویتز و پاول نئتوبائور برگزار شود. در این میان «حافظ ناظری» میگوید مجموعهی این کنسرتها از سال گذشته در دنیا آغاز شده و بعد از این نیز ادامه خواهد یافت. او همچنین مراحل ضبط اثر دیگری را دنبال می کند و امیدوار است تا نوروز منتشر شود. آلبوم «ناگفته» یا «بُعد یازدهم» با آهنگسازی حافظ ناظری و آواز شهرام ناظری و حافظ ناظری، زمستان ۱۳۹۲ در آمریکا انتشار یافت. این آلبوم، بخش نخست پروژه «سمفونی رومی» است و در این آلبوم حافظ ناظری موسیقی شرق و غرب را ترکیب کرده است.
پروژهی سمفونی رومی پنج سال قبل تولید شده و حالا قرار است سلسله کنسرتهای «ناگفته» در غیاب ستارگانی چون گلن ولز، ذاکر حسین، جوهانز موسر، مت هایموویتز و پاول نئتوبائور برگزار شود. در این میان «حافظ ناظری» میگوید مجموعهی این کنسرتها از سال گذشته در دنیا آغاز شده و بعد از این نیز ادامه خواهد یافت. او همچنین مراحل ضبط اثر دیگری را دنبال می کند و امیدوار است تا نوروز منتشر شود. آلبوم «ناگفته» یا «بُعد یازدهم» با آهنگسازی حافظ ناظری و آواز شهرام ناظری و حافظ ناظری، زمستان ۱۳۹۲ در آمریکا انتشار یافت. این آلبوم، بخش نخست پروژه «سمفونی رومی» است و در این آلبوم حافظ ناظری موسیقی شرق و غرب را ترکیب کرده است.
- * آقای ناظری صحبت را از کنسرتی که قرار است در ایران برگزار کنید، آغاز کنیم. شما برای اجرای این کنسرت قرار بود از حضور نوازندگان خارجی استفاده کنید و این در حالی است که پیش از تصمیم شما برای این ماجرا، آقای کیهان کلهر هم چنین قصدی داشتند و این امکان برایشان به وجود نیامد. از آن طرف در ماههای گذشته، کنسرت یکی، دو گروه خارجی مانند «جیپسی کینگ» نیز به همین سرنوشت دچار شدند. با این اوصاف شما چه قدر امیدوار بودید که این اتفاق در ایران بیفتد و برنامهٔ کنسرتتان را بر اساس آن چیدید؟
- مشکل چه بود؟
- امسال هم این اتفاق افتاد؟
- چه کارهایی؟
- * اما از شهریور ماه سال گذشته تا حالا هیچ اتفاقی برای جلب نظر مدیران جهت حضور نوازندگان خارجی رخ نداده است.
- شما به این مساله اشاره دارید که حضور نوازندگان خارجی در ایران میتواند نوعی تبادل فرهنگی باشد، از آن طرف میگویید در آمریکا هم به اجرای کنسرت خواهید پرداخت؛ حالا این دغدغه را دارید که با نوازندههای ایرانی در آنجا به روی صحنه بروید؟
- * اما پدر شما – آقای ناظری- در کنار بسیاری دیگر از اساتید موسیقی که همچنان نیز مشغول فعالیت هستند، نقض این حرف هستند، آنها همچنان از همین موسیقی حرفهای ناگفتهٔ بسیاری دارند که بدون شک میتواند برای تمام دنیا قابل تامل و جذاب باشد، پس به نظر میرسد مشکل در موسیقی نیست، در ارایهٔ این موسیقی است.
- اما نمیتوان منکر اتفاقات خوشایندی شد که این روزها در موسیقی ایران افتاده است. بسیاری بر این عقیدهاند که نوازندگی – از لحاظ کمیت و کیفیت- رشد بسیار خوبی داشته است.
- اما شما که راه متفاوتی از ایشان در پی گرفتهاید.
- * خب مساله درست همینجاست. شما میگویید موسیقی امروز ایران نیاز دارد تا در خودش تحولاتی ایجاد کند، اما اگر امثال طاهرزاده و شهنازی امروز موسیقی ما را ارائه میدادند باز هم نیاز به نوآوری بود؟
- * اما گاهی همین نوآوریهایی که شما به آن اشاره دارید، به موسیقی ما ضربه زده است؟
- * خود شما هم سعی میکنید به جای رجعت به موسیقی شهنازی، نگاهی دیگر داشته باشید؟
- * ولی غالب نیست...
- اما نمیتوان گفت چون شهنازی برای دهها سال قبل است، نمیتوان موسیقیای نظیر او را ارایه کرد، چون این اتفاق تاکنون رخ نداده که ما ببینیم مخاطب آن را پس میزند یا میپذیرد و نمیتوان پیشبینیای در این زمینه کرد.
- خیلی کم...
منبع:
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : چهارشنبه 11 شهریور 1394 - 16:45
دیدگاهها
مطالبی که اینجا گفته رو درست گفته ولی کلا با خیلی از اعتقاداتش موافق نیستم
حافظ رنسانسه موسیقی کلاسیک ایرانیه . . مثه نیما در شعر
اصن البومش حالت خلسه به ادم ميده
بالاخره یکی پیدا شد با جرات این حرفها رو زد.
دمش گرم. باید منتظر موند و دید خودش چجور مثل قدما آواز می خونه. چندین سال پیش خود استاد ناظری هم گفته بود حافظ رو چه از نظر خوانندگی و چه نوازندگی پیش اساتید سبک های دیگه هم فرستاده. دقیق به حاطر دارم که حافظ مدت زیادی شاگردی استاد رامبد صدیف رو کرده. در مورد سه تار هم ایشون استادهای مختلفی داشته. باید منتظر موند و دید نتیجه این چند وجهی بودن و دید درست و غیرخودخواهانه استاد ناظری چی بوده. من که دوست دارم سنتی خوندن و نواختن حافظ رو ببینم.
حافظ ناظری میگه :
"چرا تمام خوانندههای دوره ما مثل یک خواننده میخوانند؟ چرا کسی مثل طاهرزاده و اقبال و حتی شهرام ناظری نمیخواند؟"
ببخشید کسی که میخواد آواز بخونه چرا باید آواز های استاد شچریان رو بیخیال شه و سعی کنه شبیه استاد شهرام ناظری بخونه ؟
اصلا آخرین آواز دلنشین استاد ناظری کی اجرا شده ؟
تو خودت خواننده ای؟؟؟؟؟اهنگسازیتم که بزرگان گفتند...بیا برو یه کم ادعارو بیار پایین...چه وضعیه...درود بر قمصری و کامکار و علیزاده و شعاری و لایق که خوب گفتند بی اساس بودن ادعاتو
واقعا حرف های ایشون درسته . باید به هنر نگاه ویژه و عمیق بشه هنر باید بیش از این جدی گرفته بشه. با نظر سوم هم کاملا موافقم آثار حافظ ناظری آدمو به خلسه میبره . خیلی حرف ها و پیام ها درش هست خیلی هم حساب شده و هنری و دلنشین بیان شده واقعا توصیفش سخته درباره استاد شهرام ناظری هم باید بگم وقتی آواز میخونن فراموش میکنم در چه مکان و چه زمانی هستم انسان واقعا روحش پرواز میکنه.
افزودن یک دیدگاه جدید