گلایههای یک خواننده پاپ درباره آنچه نابرابری و باندبازی در حوزه موسیقی میخواند
روزبه نعمتاللهی: حق ما نیست که به دنبال سالن بگردیم و در طول سال یک روز مُرده به ما برسد
موسیقی ما - یک خواننده پاپ که آثارش از سال 81 منتشر شده و قطعات حماسی و احساسی زیادی را در سالهای گذشته با صدایش شنیدهایم، ضمن گلایه از شرایط سخت برگزاری برنامه زنده در کشور، برخی لابیها در رزرو سالن کنسرتها در تهران را غیراصولی و غیرحرفهای دانست.
به گزارش سایت «موسیقی ما»، روزبه نعمتاللهی که در سالهای گذشته آثار و آلبومهای متعددی را در بازار موسیقی کشور منتشر کرده، از شرایط حاکم بر فضای اجراهای زنده در کشور انتقاد کرد و برخی روابط را اصلیترین دلیل رزرو سالنهای کنسرت در تهران دانست. این خواننده اعلام کرد که تمام سعیاش خدمت به مردم و دوستداران هنر است و از این پس نیز همه سعیاش این خواهد بود که این شرایط نامساعد را به گوش مسئولین ارشد فرهنگی نظام برساند.
«با اتفاقاتی که تا به امروز برایم افتاده، تنها چیزی که باعث شده هنوز در این کشور ادامه بدهم، لطف و محبت مردم کشورم بوده است. بارها مشکلات مختلفی برای اجراهای من به وجود آمده است. بارها برای انتشارات کارهایم به مشکل خوردهام. برخی کمپانیها متأسفانه از اولین آلبومام تا به امروز حق من را رعایت نکردهاند. نهتنها حق من، بلکه حق خیلیها را ضایع کردهاند و متأسفم که هیچ نظارتی بر این اتفاقات نیست. فقط نظارت بر این است که من باید چه کاری انجام بدهم تا یک شب روی صحنه بروم. این جزو قوانین کشورم است و من به آن احترام میگذارم ولی نظارت درست به اجرای این قوانین قطعاً میتواند شرایط کنونی را سر و سامان دهد.»
خواننده آلبوم «داروگ» ادامه داد: «من از روز اول یک خواننده مجاز بودم و با مجوز کار کرده و سعی کردهام که کارهایم را بهصورت استاندارد انجام بدهم، اتفاقاتی که در موسیقی من میافتد درست باشد، به مخاطب احترام بگذارم، برای ساخت موسیقی به کلام درست دقت کنم، با وسواس بسیار و استفاده از تجربیات اساتیدی چون فریدون شهبازیان، مادرم فرشته جواهری و پدرم مسرور نعمتاللهی طی 10-12 سال فقط 4 آلبوم منتشر کردهام و در این روزگار که امکان انتشار آلبوم وجود ندارد، تعدادی تکقطعه از من منتشر شده است. میخواهم بگویم در شرایط سختی کار و اثری را تولید میکنیم ولی بهخاطر زیادهخواهی برخی شرکتها، متأسفانه اتفاقات و نتیجه تلخی سرانجام آن اثر میشود. اینکه کدام کمپانی قابل اعتماد است که تو بتوانی دسترنج چند ساله حسی و مالیات را به آن بسپاری و او متعهد به ادای حق تو باشد، را به این سادگیها نمیتوان متوجه شد. حداقلِ حق من، پخش درست آثارم است. واقعاً آنقدر به برگشت مالی و سود فکر نمیکنم و نخواهم کرد. این واقعیتی است که همه هنرمندان درگیر آناند. در هر شهری که رفتم، مردم آن شهر بهترین محبتها و عشق و انرژی را به من داشتهاند؛ ولی متأسفانه باندبازیهایی بود و این تأسفبار است. خیلی جاها پولم را گذاشتم و ضرر کردم و برگشتم. نظارت بر اینکه موسیقی این مرز و بوم و این کشور دست چه کسانی است و چه اتفاقی برای هنرمندان، جوانان و پیشکسوتان این عرصه میافتد، کار سختی نیست. اینکه در کجای این کشور، روی صحنه میروند؟ آیا امکانات اجرای کنسرت در آن شهر یا نقطه تأمین شده؟ آیا این سالنی که قرار است کنسرت در آن اجرا شود و بلیت برای مخاطب فروخته میشود، سالن استانداردی است؟ حداقل از لحاظ تهویه و سیستم گرمایشی؟ چه کسی مسئول پاسخ به این سوالات است؟»
او در توضیح بیشتر این اتفاقات افزود: «بعضی جاها با امید و به عشق مردم به یک شهر رفتهام ولی چون از لاینی که باید من را هدایت میکردند و برایم تصمیم میگرفتند وارد نشدم، کاری کردند که من با خسارت سنگین برگردم و نهتنها چیزی به خودم نرسید، دستمزد گروه ارکسترم را هم دادهام. من تا به امروز با شجاعت و استقامت کار کردهام و کمترین حاشیهها را داشتهام؛ چون فقط به تولید و ارائه یک اثر خوب و اجرایی استاندارد فکر میکنم.»
او ادامه میدهد: «یکی از سالنها اعلام میکند که حداقل تا عید برای شما وقت نداریم. من سه ماه پیش درخواست گرفتن سالن را داشتم و تا به امروز جوابی ندادهاند. سالنی که در زوایای مختلف هیچ نوع استاندارد شنیداری و دید در آن رعایت نشده است. سالنی که به دلیل عدم وجود سالن، عدد و ارقاماش برای اجرای یک شب کنسرت غیرعقلانی است. متأسفانه خود ما و همان دوستانی که روزهای خوب سالنها در اختیارشان است، باعث گرانی سالنها شدهاند. وگرنه اگر نظارتی وجود داشت و کمی به حق مردم فکر میشد، بلیت صدهزار تومانی و هشتاد هزار تومانی برای یک خانواده 5نفره در وضعیت فعلی اقتصادی کشور اجحافی بیش نیست. امروز به من اطلاع دادهاند که ما اصلاً به این شخص اجرا نمیدهیم. البته گفتهاند که ما با شخص شما مشکل نداریم و شاید به این نوع موسیقی اجازه اجرا نمیدهند. در همان سالن اجرای رقص سماع ممنوع شد و برای من جای تعجب داشت که خواندن اشعار حضرت مولانا به همراه رقص سماع چه خسارت و مشکلی برای یک کنسرت ایجاد میکند؟ در این کشور کار درست کردن واقعاً دشوار است. البته من کار هیچکس را زیر سوال نمیبرم، چون در جایگاه کارشناس صحبت نمیکنم و از مشکلات شخصیام حرف میزنم. همه دوستان من کار خوب و درست انجام میدهند، اما ما در همه جاهای دنیا موسیقیهای مختلفی را داریم و میشنویم. حتی در انتخاب کلام که از سطحیترین تا پیچیدهترین و فاخرترین کلام استفاده میشود. به من مربوط نیست که چه کسی و در چه سطحی کار میکند ولی موسیقی برای همه لحظات مردم ساخته میشود و هر کسی در هر لحظهای دوست دارد یک نوع خاصی از موسیقی را گوش بدهد. به همه موسیقیها و همه هنرمندان در هر سطح که مخاطب دارند، در این کشور احترام میگذارم؛ اما ظاهراً موسیقی من برای این فضا تعریف نشده است.»
به گزارش سایت «موسیقی ما»، روزبه نعمتاللهی که در سالهای گذشته آثار و آلبومهای متعددی را در بازار موسیقی کشور منتشر کرده، از شرایط حاکم بر فضای اجراهای زنده در کشور انتقاد کرد و برخی روابط را اصلیترین دلیل رزرو سالنهای کنسرت در تهران دانست. این خواننده اعلام کرد که تمام سعیاش خدمت به مردم و دوستداران هنر است و از این پس نیز همه سعیاش این خواهد بود که این شرایط نامساعد را به گوش مسئولین ارشد فرهنگی نظام برساند.
«با اتفاقاتی که تا به امروز برایم افتاده، تنها چیزی که باعث شده هنوز در این کشور ادامه بدهم، لطف و محبت مردم کشورم بوده است. بارها مشکلات مختلفی برای اجراهای من به وجود آمده است. بارها برای انتشارات کارهایم به مشکل خوردهام. برخی کمپانیها متأسفانه از اولین آلبومام تا به امروز حق من را رعایت نکردهاند. نهتنها حق من، بلکه حق خیلیها را ضایع کردهاند و متأسفم که هیچ نظارتی بر این اتفاقات نیست. فقط نظارت بر این است که من باید چه کاری انجام بدهم تا یک شب روی صحنه بروم. این جزو قوانین کشورم است و من به آن احترام میگذارم ولی نظارت درست به اجرای این قوانین قطعاً میتواند شرایط کنونی را سر و سامان دهد.»
خواننده آلبوم «داروگ» ادامه داد: «من از روز اول یک خواننده مجاز بودم و با مجوز کار کرده و سعی کردهام که کارهایم را بهصورت استاندارد انجام بدهم، اتفاقاتی که در موسیقی من میافتد درست باشد، به مخاطب احترام بگذارم، برای ساخت موسیقی به کلام درست دقت کنم، با وسواس بسیار و استفاده از تجربیات اساتیدی چون فریدون شهبازیان، مادرم فرشته جواهری و پدرم مسرور نعمتاللهی طی 10-12 سال فقط 4 آلبوم منتشر کردهام و در این روزگار که امکان انتشار آلبوم وجود ندارد، تعدادی تکقطعه از من منتشر شده است. میخواهم بگویم در شرایط سختی کار و اثری را تولید میکنیم ولی بهخاطر زیادهخواهی برخی شرکتها، متأسفانه اتفاقات و نتیجه تلخی سرانجام آن اثر میشود. اینکه کدام کمپانی قابل اعتماد است که تو بتوانی دسترنج چند ساله حسی و مالیات را به آن بسپاری و او متعهد به ادای حق تو باشد، را به این سادگیها نمیتوان متوجه شد. حداقلِ حق من، پخش درست آثارم است. واقعاً آنقدر به برگشت مالی و سود فکر نمیکنم و نخواهم کرد. این واقعیتی است که همه هنرمندان درگیر آناند. در هر شهری که رفتم، مردم آن شهر بهترین محبتها و عشق و انرژی را به من داشتهاند؛ ولی متأسفانه باندبازیهایی بود و این تأسفبار است. خیلی جاها پولم را گذاشتم و ضرر کردم و برگشتم. نظارت بر اینکه موسیقی این مرز و بوم و این کشور دست چه کسانی است و چه اتفاقی برای هنرمندان، جوانان و پیشکسوتان این عرصه میافتد، کار سختی نیست. اینکه در کجای این کشور، روی صحنه میروند؟ آیا امکانات اجرای کنسرت در آن شهر یا نقطه تأمین شده؟ آیا این سالنی که قرار است کنسرت در آن اجرا شود و بلیت برای مخاطب فروخته میشود، سالن استانداردی است؟ حداقل از لحاظ تهویه و سیستم گرمایشی؟ چه کسی مسئول پاسخ به این سوالات است؟»
او در توضیح بیشتر این اتفاقات افزود: «بعضی جاها با امید و به عشق مردم به یک شهر رفتهام ولی چون از لاینی که باید من را هدایت میکردند و برایم تصمیم میگرفتند وارد نشدم، کاری کردند که من با خسارت سنگین برگردم و نهتنها چیزی به خودم نرسید، دستمزد گروه ارکسترم را هم دادهام. من تا به امروز با شجاعت و استقامت کار کردهام و کمترین حاشیهها را داشتهام؛ چون فقط به تولید و ارائه یک اثر خوب و اجرایی استاندارد فکر میکنم.»
- * گفتند برای شما سالن تا عید نداریم
او ادامه میدهد: «یکی از سالنها اعلام میکند که حداقل تا عید برای شما وقت نداریم. من سه ماه پیش درخواست گرفتن سالن را داشتم و تا به امروز جوابی ندادهاند. سالنی که در زوایای مختلف هیچ نوع استاندارد شنیداری و دید در آن رعایت نشده است. سالنی که به دلیل عدم وجود سالن، عدد و ارقاماش برای اجرای یک شب کنسرت غیرعقلانی است. متأسفانه خود ما و همان دوستانی که روزهای خوب سالنها در اختیارشان است، باعث گرانی سالنها شدهاند. وگرنه اگر نظارتی وجود داشت و کمی به حق مردم فکر میشد، بلیت صدهزار تومانی و هشتاد هزار تومانی برای یک خانواده 5نفره در وضعیت فعلی اقتصادی کشور اجحافی بیش نیست. امروز به من اطلاع دادهاند که ما اصلاً به این شخص اجرا نمیدهیم. البته گفتهاند که ما با شخص شما مشکل نداریم و شاید به این نوع موسیقی اجازه اجرا نمیدهند. در همان سالن اجرای رقص سماع ممنوع شد و برای من جای تعجب داشت که خواندن اشعار حضرت مولانا به همراه رقص سماع چه خسارت و مشکلی برای یک کنسرت ایجاد میکند؟ در این کشور کار درست کردن واقعاً دشوار است. البته من کار هیچکس را زیر سوال نمیبرم، چون در جایگاه کارشناس صحبت نمیکنم و از مشکلات شخصیام حرف میزنم. همه دوستان من کار خوب و درست انجام میدهند، اما ما در همه جاهای دنیا موسیقیهای مختلفی را داریم و میشنویم. حتی در انتخاب کلام که از سطحیترین تا پیچیدهترین و فاخرترین کلام استفاده میشود. به من مربوط نیست که چه کسی و در چه سطحی کار میکند ولی موسیقی برای همه لحظات مردم ساخته میشود و هر کسی در هر لحظهای دوست دارد یک نوع خاصی از موسیقی را گوش بدهد. به همه موسیقیها و همه هنرمندان در هر سطح که مخاطب دارند، در این کشور احترام میگذارم؛ اما ظاهراً موسیقی من برای این فضا تعریف نشده است.»
- * کنسرت وسط میدان آزادی
- * حلالتان باد دانلود صدای من
- * هزار بار گفتم «چشم»
منبع:
اختصاصی سایت «موسیقی ما»
تاریخ انتشار : دوشنبه 18 آبان 1394 - 12:00
دیدگاهها
اینجاست که باید گفت روحانی مچکریم .
باز دم احمدی نژاد گرم اون موقع نه به این شکل تعطیلی کنسرت نداشتیم نه این طوری با هنرمندان رفتار می شد .
دوستان هنرمند هم منصف تر بودند و اینقدر بلیت کنسرت هاشون رو گرون نمیفروختند .
خلاصه تو زمام آقای احمدی نژاد همه چیز بهتر از الان بود .
یادش بخیر
حقايق تلخ..........
حيف كه هنرمند خوش ذوق و خوبي مثل روزبه نعمت اللهي اينقدر داغون و دلزده شده و جاي تاسف دارد.....
حرفت سنده داداش
واقعا برای کنسرت ظلمه 50 الی 100 تومن
با این کیفیت صدا و سالن و......
قیمت واقعی با این اجراها حداکثر 20تومن
روزبه خودم پشتتم.امیدوارم به ایده آل هایی که تو ذهنته بتونی دست پیداکنی
حقیقت تلخه... یه عده فقط برای رضای خدا با نامردی تمام زحمات ترانه سرا و اهنگساز و خواننده رو مفت میخرن و صاحب میشن تا جایی که خواننده در جشن تولد خودش هم باید با اجازه دوستان بخونه و میرن در تمام ایران کنسرت میزارن یعنی فقط جایی که میکروفن داشته باشه چیز دیگه لازم نیست با بلیطهای خیلی گران البته برای ارتقای موسیقی خوب و بالابردن فرهنگ و گوش موسیقی مردم زحمت میکشن...خدا قوت بچه های بالای موسیقی ایران درود بر شما...
عالی گفتن اقای نعمت اللهی چرا رسیدگی نمیشه . حالا چون موسیقی ما ان قدر پر مخاطب شده که مطمئن هستن سالن ها خالی نمیمونه باید قیمت بلیط ها در این حد نجومی باشه . مثلا یک خانواده چهار نفره فقط در صورتی که برای دو ساعت بالای سیصد تومن خرج کنه میتونه یک کنسرت متوسط رو ببینه ؟ اگر بخواد سی چهل تومنی بلیت بگیره هم نزدیک دویست تومن پول میده ولی کنسرت نمیره فقط صدای خواننده رو میشنوه اگر قرار بر این است خب میشنه سنیگین تو خونش دیگه کنسرت رفتن چیه .. ؟
واقعن از این همه درد که سالهاست در دل این هنرمند عزیز پنهان بوده ،متاثر و ناراحت شدم.ممنون از روزبه عزیز که در همه شرایط به مخاطبش احترام میزاره . همه میدونن که صدای روزبه به عنوان یه صدای ملی در تاریخ ایران ثبت شده و ماندگار و جاودانه ست. امیدوارم که مسئولین هر چه سریعتر در جهت رفع موانع و مشکلات این هنرمند عزیز کشورمون اقدامات لازم رو انجام بدهند که این هنرمند عزیز با آرامش و طیب خاطر بتواند در کشور خودش ،ایران، به فعالیت مثبت فرهنگیش برای این مرز و بوم، ادامه بدهد و صدای شندینیه زیبا و آرامش بخشش به گوش طرفدارانش برسد
متاسفم که وضعیت موسیقی ما اینجوریه . اونم برای هنرمندای درجه یکی مثل روزبه نعمت الهی .
عاشق صدا و شخصیت روزبه نعمت الهی ام .
افزودن یک دیدگاه جدید