سعید فرج پوری و پژمان حدادی برای اولین بار با یکدیگر خواهند نواخت
«با تو میخوانم» از گروه دستان منتشر خواهد شد
موسیقی ما - کنسرت «دو نوازی کمانچه و تمبک» سعید فرج پوری و پژمان حدادی با عنوان «بداههنوازی در موسیقی دستگاهی ایران» پنجشنبهٔ آینده – ۲۶ آذرماه - در فرهنگسرای ارسباران انجام خواهد شد. این دو هنرمند، عضو ثابت گروه موسیقی دستان هستند، گروهی که اگرچه به تازگی تور کنسرتهایی را در بسیاری از شهرهای اروپا و امریکا برگزار کرده است، اما سالهاست که در ایران به اجرای برنامه نپرداخته است؛ اگر چه قرار است آلبوم «با تو میخوانم» با خوانندگی «جمال کردستانی» و با آهنگسازی «سعید فرجپوری» از این گروه در ایران منتشر شود. حالا این دو نوازنده برای اولین بار با یکدیگر همنوازی خواهند کرد.
«سعید فرجپوری» و «پژمان حدادی» در این اجرا، قطعاتی را به صورت بداهه خلق خواهند کرد. این آهنگساز و نوازندهی پیشکسوت کمانچه دربارهٔ این اجرا میگوید: «من و آقای حدادی در این اجرا به مدت یک ساعت در مقامهای مختلف به اجرای برنامه خواهیم پرداخت و از آنجا که برنامه به صورت بداهه است، همه چیز را به قبل از اجرا منوط کردهایم و تمریناتی که در آن زمان انجام دهیم و بنا بر حس و حال صحنه، تصمیم بگیریم که در چه دستگاههایی به اجرای برنامه بپردازیم.»
او میگوید که به این امر که در بداههنوازی همه چیز نامشخص باشد و بر اساس حس و حال نوازنده و همچنین صحنه قطعاتی خلق شود، خودش را ملزم میداند: «چنین فضایی این امکان را به وجود میآورد تا خلاقیت نوازنده بیشتر شود. بداههنوازی همیشه یکی از مهمترین اصول موسیقی در مشرق زمین است و در موسیقی ایران نیز جایگاه بسیار مهمی دارد. ما نیز در نظر داریم در این کنسرت به مدت یک ساعت بداههنوازی کنیم، یعنی از درونمایههای دستگاههای موسیقی ایران بهره گرفته و آن را جملهپردازی خواهیم کرد.»
او میگوید یک بداههنواز باید این قدرت را داشته باشد که موتیفهایی را که در ذهنش دارد، بسط و گسترش دهد و موسیقی ردیف- دستگاهی این امکان را در بالاترین شکل ممکن در اختیار نوازنده میگذارد، به خصوص اینکه اساس موسیقی ایران بر پایهی بداههنوازی است.
«با تو میخوانم» به زودی از این آهنگساز با همراهی گروه موسیقی دستان و با خوانندگی «جمال کردستانی» منتشر خواهد شد. قطعات این اثر در دو دستگاه سهگاه و دشتی بر اساس اشعاری از سایه، حسین منزوی و فریدون مشیری است.
سعید فرج پوری، آهنگساز و نوازنده کمانچه متولد ۱۳۳۹، مدرس در کانون چاووش، مرکز حفظ و اشاعه موسیقی، هنرستانهای دختران و پسران، دانشگاه هنر ودانشگاه علمی کاربردی است. وی تاکنون نوازندگی در گروههای شیدا، عارف، آوا، دستان و شرکت در ضبط آثار بیشماری از آهنگسازان معاصررا درکارنامه خود دارد وکنسرتهای فراوانی را در مراکز فرهنگی و فستیوالی اروپا، آمریکا، کانادا، آسیا به همراه گروههای مختلف و صاحب نام موسیقی ایرانی، برگزار کرده است.
تکنوازی کمانچه ۱ در دستگاه سهگاه، تکنوازی کمانچه ۲ در دستگاه همایون، کمانچه نوازی بر اساس نغمههای کردی، آلبوم کمانچه نوازی چهارگاه و بیات ترک، شوریده (برنده جایزه بهترین موسیقی سال ۲۰۰۳ از وزارت فرهنگ فرانسه)، آهنگسازی آلبومهای دریای بیپایان (همکاری با گروه دستان با صدای سالار عقیلی و غوغای عشقبازان)، (آهنگسازی برای گروه آوا با آواز محمد رضا شجریان) بخشی از مجموعه آثار وی است.
فرج پوری پیش از این اجرای تصنیف برای گروه سازهای ملی: نقش پندار - آوات - زمانه - یادواره سیدعلی اصغر کردستانی- ژوان – را برعهده داشته است وکتاب «۲۰ قطعه برای کمانچه» را به نگارش در آورده است.
پژمان حدادی متولد ۱۳۴۸ فراگیری ساز تمبک را از سن ۱۰سالگی به مدت ۲ سال نزد اسدلله حجازی آغاز و از آموختههای ایشان بهره فراوان برد. وی همواره خود را در ارتباط با پایه ریزی و اساس فراگیری صحیح تمبک نوازی مدیون او میداند. پس از آن برای مدت کوتاهی از محضر بهمن رجبی نوازنده برجسته تمبک بهره برد که این امر راهگشای نگاه و تجربه دیگری برای اواز نوازندگی تمبک شد. وی با پیگیری مستمر، سبکهای گوناگون نوازندگی پیشکسوتان تمبک را دنبال میکرد و شیفته سبک نوازندگان نامداری چون زنده یاد حسین تهرانی، ناصر فرهنگفر و همچنین مرتضی اعیان بود. ا و به طریق شنیداری از آثار ضبط شده آنها تاثیر بسیار زیادی گرفت.
این نوازنده پس از مدتی علاقهٔ زیادی به ساز دف پیدا کرد و در کنار تمرین ساز تمبک به صورت خودجوش به فراگیری این ساز پرداخت و از راه دور و شنیداری از آثار ضبط شده بیژن کامکار بهره فراوان برد. حدادی در سال ۱۹۸۹ از ایران به آمریکا مهاجرت کرد و از سال ۱۹۹۱ موسیقی را به شکل حرفهای دنبال کرد. پس از همکاری با چند گروه موسیقی سنتی، از جمله عشاق و نوا که در خارج از ایران فعالیّت داشت و آشنایی وی با حسین علیزاده در آمریکا و نوازندگی در کنار ایشان در کنسرتهای متعدد، سبب شد با انگیزه و جدیت بیشتری به فعالیت حرفهای در موسیقی بپردازد.
علاقهمندان جهت تهیه بلیت میتوانند به سایت ایران کنسرت www.iranconcert.com مراجعه کنند.
«سعید فرجپوری» و «پژمان حدادی» در این اجرا، قطعاتی را به صورت بداهه خلق خواهند کرد. این آهنگساز و نوازندهی پیشکسوت کمانچه دربارهٔ این اجرا میگوید: «من و آقای حدادی در این اجرا به مدت یک ساعت در مقامهای مختلف به اجرای برنامه خواهیم پرداخت و از آنجا که برنامه به صورت بداهه است، همه چیز را به قبل از اجرا منوط کردهایم و تمریناتی که در آن زمان انجام دهیم و بنا بر حس و حال صحنه، تصمیم بگیریم که در چه دستگاههایی به اجرای برنامه بپردازیم.»
او میگوید که به این امر که در بداههنوازی همه چیز نامشخص باشد و بر اساس حس و حال نوازنده و همچنین صحنه قطعاتی خلق شود، خودش را ملزم میداند: «چنین فضایی این امکان را به وجود میآورد تا خلاقیت نوازنده بیشتر شود. بداههنوازی همیشه یکی از مهمترین اصول موسیقی در مشرق زمین است و در موسیقی ایران نیز جایگاه بسیار مهمی دارد. ما نیز در نظر داریم در این کنسرت به مدت یک ساعت بداههنوازی کنیم، یعنی از درونمایههای دستگاههای موسیقی ایران بهره گرفته و آن را جملهپردازی خواهیم کرد.»
او میگوید یک بداههنواز باید این قدرت را داشته باشد که موتیفهایی را که در ذهنش دارد، بسط و گسترش دهد و موسیقی ردیف- دستگاهی این امکان را در بالاترین شکل ممکن در اختیار نوازنده میگذارد، به خصوص اینکه اساس موسیقی ایران بر پایهی بداههنوازی است.
«با تو میخوانم» به زودی از این آهنگساز با همراهی گروه موسیقی دستان و با خوانندگی «جمال کردستانی» منتشر خواهد شد. قطعات این اثر در دو دستگاه سهگاه و دشتی بر اساس اشعاری از سایه، حسین منزوی و فریدون مشیری است.
سعید فرج پوری، آهنگساز و نوازنده کمانچه متولد ۱۳۳۹، مدرس در کانون چاووش، مرکز حفظ و اشاعه موسیقی، هنرستانهای دختران و پسران، دانشگاه هنر ودانشگاه علمی کاربردی است. وی تاکنون نوازندگی در گروههای شیدا، عارف، آوا، دستان و شرکت در ضبط آثار بیشماری از آهنگسازان معاصررا درکارنامه خود دارد وکنسرتهای فراوانی را در مراکز فرهنگی و فستیوالی اروپا، آمریکا، کانادا، آسیا به همراه گروههای مختلف و صاحب نام موسیقی ایرانی، برگزار کرده است.
تکنوازی کمانچه ۱ در دستگاه سهگاه، تکنوازی کمانچه ۲ در دستگاه همایون، کمانچه نوازی بر اساس نغمههای کردی، آلبوم کمانچه نوازی چهارگاه و بیات ترک، شوریده (برنده جایزه بهترین موسیقی سال ۲۰۰۳ از وزارت فرهنگ فرانسه)، آهنگسازی آلبومهای دریای بیپایان (همکاری با گروه دستان با صدای سالار عقیلی و غوغای عشقبازان)، (آهنگسازی برای گروه آوا با آواز محمد رضا شجریان) بخشی از مجموعه آثار وی است.
فرج پوری پیش از این اجرای تصنیف برای گروه سازهای ملی: نقش پندار - آوات - زمانه - یادواره سیدعلی اصغر کردستانی- ژوان – را برعهده داشته است وکتاب «۲۰ قطعه برای کمانچه» را به نگارش در آورده است.
پژمان حدادی متولد ۱۳۴۸ فراگیری ساز تمبک را از سن ۱۰سالگی به مدت ۲ سال نزد اسدلله حجازی آغاز و از آموختههای ایشان بهره فراوان برد. وی همواره خود را در ارتباط با پایه ریزی و اساس فراگیری صحیح تمبک نوازی مدیون او میداند. پس از آن برای مدت کوتاهی از محضر بهمن رجبی نوازنده برجسته تمبک بهره برد که این امر راهگشای نگاه و تجربه دیگری برای اواز نوازندگی تمبک شد. وی با پیگیری مستمر، سبکهای گوناگون نوازندگی پیشکسوتان تمبک را دنبال میکرد و شیفته سبک نوازندگان نامداری چون زنده یاد حسین تهرانی، ناصر فرهنگفر و همچنین مرتضی اعیان بود. ا و به طریق شنیداری از آثار ضبط شده آنها تاثیر بسیار زیادی گرفت.
این نوازنده پس از مدتی علاقهٔ زیادی به ساز دف پیدا کرد و در کنار تمرین ساز تمبک به صورت خودجوش به فراگیری این ساز پرداخت و از راه دور و شنیداری از آثار ضبط شده بیژن کامکار بهره فراوان برد. حدادی در سال ۱۹۸۹ از ایران به آمریکا مهاجرت کرد و از سال ۱۹۹۱ موسیقی را به شکل حرفهای دنبال کرد. پس از همکاری با چند گروه موسیقی سنتی، از جمله عشاق و نوا که در خارج از ایران فعالیّت داشت و آشنایی وی با حسین علیزاده در آمریکا و نوازندگی در کنار ایشان در کنسرتهای متعدد، سبب شد با انگیزه و جدیت بیشتری به فعالیت حرفهای در موسیقی بپردازد.
علاقهمندان جهت تهیه بلیت میتوانند به سایت ایران کنسرت www.iranconcert.com مراجعه کنند.
منبع:
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : چهارشنبه 18 آذر 1394 - 15:11
افزودن یک دیدگاه جدید