در بخش موسیقی محلی جشنواره موسیقی فجر
حنجره زخمی در نیاوران خواند
موسیقی ما - اجرای گروه راهو لرستان ساعت 19 سی بهمن ماه به روی صحنه رفت.
در ابتدای برنامه پیمان بزرگنیا برای معرفی اعضای گروه روی صحنه حاضر شد و گفت: یکی از برجسته ترین انواع موسیقی در ایران موسیقی لری است. این هنر از تولد تا مرگ همراه این قوم مانده و با لالاییهای مادرانه و چمر و مور ادامه خواهد یافت. او ایرج رحمانپور را که نویسنده، شاعر و پژوهشگر موسیقی لری است به روی صحنه دعوت کرد و گفت: ایرج رحمانپور را باید به عنوان افتخار قوم لر دانست. او با نبوغ منحصر به فردش توانست در بسیاری از کشورهای خارجی اجرای برنامه داشته باشد و با حنجره زخمی و خستگیناپذیرش برای دل مردم ایران بخواند.
در ادامه بزرگنیا نوازنده صاحبنام این روزهای سرنا را که در اجرای گروه وزیری با کیوان ساکت حاضر بود به روی صحنه فراخواند و در توصیف هنرمندی او گفت: احسان عبدی پور به عنوان سرپرست این گروه، کسی است که سرنا را از دیار لرستان به تمام ارکسترهای بزرگ برده است. بزرگنیا در ادامه با اشاره به ظرفیتهای موجود موسیقی نواحی که آن را میتوان در چند شب اجرای آن در فرهنگسرای نیاوران و در قالب جشنواره موسیقی فجر دید، افزود: با توجه به استقبال ویژه مردم از این بخش، امیدوارم در دورههای بعد سالنهایی با گنجایش بیشتر برای برگزاری بخش نواحی در نظر گرفته شود. بزرگنیا در تکمیل صحبتهایش گفت: همان طور که در شبهای قبل نیاوران گفتم: بهار موسیقی نواحی نزدیک است. پس از آن او اعضای گروه را به ترتیب معرفی کرد. همایون پشتدار(کمانچه)، شهاب خاکسار( تنبک)، احمد رنجبر( بربت)، افشین فرامرزی( دف)، امیر عبدی پور( دهل)، حمید سلیمانی( تار) به عنوان اعضای گروه روی صحنه حاضر شدند و مورد تشویق قرار گرفتند. هه گله، ای یار، چویر، سنگین سماع، گل آساره، سیت بیارم، هی لاو، هوره و آواز قطعاتی بود که برای اجرای راهو در جشنواره موسیقی فجر در نظر گرفته شده بود.
این قطعات در قالب دو پارت اجرا شد. بخش اول در مقامهای نزدیک به ماهور و بخش دوم در مقامهای نزدیک به شور اجرا شد. نکته شایان توجه در این اجرا استقبال زیاد مخاطبان حاضر در سالن بود در حدی که بیساری از تماشاگران مجبور شدند پشت درهای بسته نیاوران بمانند. سرنای عبدی پور در مقایسه با پیش فرضی که مخاطبان عام موسیقی دارند متفاوت ظاهر شد و بدن شک احسان عبدیپور را باید ستاره پر فروغ این اجرا دانست. از سوی دیگر نوازنده جوان و خوشذوق کمانچه همایون پشتدار فرزند خلف هاشم پشتدار( سازنده ساز)خط ملودی این گروه را با توانمندی خاصی ترسیم کرد و نشان داد علی رقم سن و سال کم تجربه و آمادگی زیادی در جهت نواختن این ساز بومی دارد. تزیینهای کمانچه، بربت و تنبک بر شیرینی و جذابیت این اجرا افزود و باعث شد مخاطبان در سراسر اجرا با گروه همخوانی کنند. خواننده پیشکسوت گروه سابقه سرودن شعرهای زیبای زیادی در زبان لری را دارد و در چند قطعه از اشعار خودش استفاده کرد: ته نامه نویسم به ری سنگ، به ری چو
در ابتدای برنامه پیمان بزرگنیا برای معرفی اعضای گروه روی صحنه حاضر شد و گفت: یکی از برجسته ترین انواع موسیقی در ایران موسیقی لری است. این هنر از تولد تا مرگ همراه این قوم مانده و با لالاییهای مادرانه و چمر و مور ادامه خواهد یافت. او ایرج رحمانپور را که نویسنده، شاعر و پژوهشگر موسیقی لری است به روی صحنه دعوت کرد و گفت: ایرج رحمانپور را باید به عنوان افتخار قوم لر دانست. او با نبوغ منحصر به فردش توانست در بسیاری از کشورهای خارجی اجرای برنامه داشته باشد و با حنجره زخمی و خستگیناپذیرش برای دل مردم ایران بخواند.
در ادامه بزرگنیا نوازنده صاحبنام این روزهای سرنا را که در اجرای گروه وزیری با کیوان ساکت حاضر بود به روی صحنه فراخواند و در توصیف هنرمندی او گفت: احسان عبدی پور به عنوان سرپرست این گروه، کسی است که سرنا را از دیار لرستان به تمام ارکسترهای بزرگ برده است. بزرگنیا در ادامه با اشاره به ظرفیتهای موجود موسیقی نواحی که آن را میتوان در چند شب اجرای آن در فرهنگسرای نیاوران و در قالب جشنواره موسیقی فجر دید، افزود: با توجه به استقبال ویژه مردم از این بخش، امیدوارم در دورههای بعد سالنهایی با گنجایش بیشتر برای برگزاری بخش نواحی در نظر گرفته شود. بزرگنیا در تکمیل صحبتهایش گفت: همان طور که در شبهای قبل نیاوران گفتم: بهار موسیقی نواحی نزدیک است. پس از آن او اعضای گروه را به ترتیب معرفی کرد. همایون پشتدار(کمانچه)، شهاب خاکسار( تنبک)، احمد رنجبر( بربت)، افشین فرامرزی( دف)، امیر عبدی پور( دهل)، حمید سلیمانی( تار) به عنوان اعضای گروه روی صحنه حاضر شدند و مورد تشویق قرار گرفتند. هه گله، ای یار، چویر، سنگین سماع، گل آساره، سیت بیارم، هی لاو، هوره و آواز قطعاتی بود که برای اجرای راهو در جشنواره موسیقی فجر در نظر گرفته شده بود.
این قطعات در قالب دو پارت اجرا شد. بخش اول در مقامهای نزدیک به ماهور و بخش دوم در مقامهای نزدیک به شور اجرا شد. نکته شایان توجه در این اجرا استقبال زیاد مخاطبان حاضر در سالن بود در حدی که بیساری از تماشاگران مجبور شدند پشت درهای بسته نیاوران بمانند. سرنای عبدی پور در مقایسه با پیش فرضی که مخاطبان عام موسیقی دارند متفاوت ظاهر شد و بدن شک احسان عبدیپور را باید ستاره پر فروغ این اجرا دانست. از سوی دیگر نوازنده جوان و خوشذوق کمانچه همایون پشتدار فرزند خلف هاشم پشتدار( سازنده ساز)خط ملودی این گروه را با توانمندی خاصی ترسیم کرد و نشان داد علی رقم سن و سال کم تجربه و آمادگی زیادی در جهت نواختن این ساز بومی دارد. تزیینهای کمانچه، بربت و تنبک بر شیرینی و جذابیت این اجرا افزود و باعث شد مخاطبان در سراسر اجرا با گروه همخوانی کنند. خواننده پیشکسوت گروه سابقه سرودن شعرهای زیبای زیادی در زبان لری را دارد و در چند قطعه از اشعار خودش استفاده کرد: ته نامه نویسم به ری سنگ، به ری چو
منبع:
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : شنبه 1 اسفند 1394 - 00:06
افزودن یک دیدگاه جدید