برنامه یاد بعضی نفرات
 
به مديريت توليد محمدحسین تفرشی؛
قطعه «شمس‌الضحی» اثر ماندگار محسن نفر و حسام‌الدین سراج با اركستراسیون پویا سرایی منتشر شد
موسیقی ما - «شمس الضحی» با آهنگسازی و اجرای «محسن نفر» - آهنگساز و نوازنده‌ی پیشکسوت تار- و آواز «حسام‌الدین سراج» که در اوایل دهه‌ی 60 منتشر شد، هم‌اکنون بعد از سه دهه با ارکستر مجلسی توسط «پویا سرایی» - آهنگساز و نوازنده‌ی سنتور- تنظیم و ضبط شده تا طعم دیگری از این تصنیف خاطره‌انگیز و زیبا، این بار به شکل ارکسترال عرضه شود.

قطعه اصلی، بدون هیچ ساز کوبه‌ای  یا حضورِ سازهای دیگر ، تنها با یک گروهِ تار (اونیسون) و یک خواننده ضبط شده بود و تمامی خطوطِ تار این اثر را خود محسن نفر نواخته بود و به همین جهت می‌توان گفت «شمس الضحی» از این جهت یکی از منحصر به‌فردترین آثار موسیقی ایرانی است، حال «سرایی» این اثر را برای ارکستر مجلسی متشکل از فلوت، ابوا، کلارینت، باسون، سازهای کوبه‌ای و ضرب زورخانه و بندیر، ارکستر زهی، تک‌خوان و کر تنظیم کرده است. تار هم بعنوان اصلی ترین حلقه‌ی وصلِ این تنظیم به شکل اولیه‌ی آن، همچنان نقش سولیستی دارد هرچند خطوط آن عموما با آواز، شکلی پولیفونیک دارد. قرار است این اثر در کنسرت به شکل زنده نیز اجرا شود.

مدیر تولید این اثر، «محمدحسین تفرشی» است. سولیستِ تار در تنظیمِ مجدد این اثر را آزاد میرزاپور -نوازنده تار و آهنگساز- برعهده داشته است و علی جعفری پویان، میثم مروستی، آتنا اشتیاقی و ... در ضبطِ آن شرکت داشته‌اند. این اثر را از «تماشاخانه» سایت «موسیقی ما» بشنوید و دانلود کنید.
منبع: 
موسیقی ما
تاریخ انتشار : چهارشنبه 29 اردیبهشت 1395 - 17:23

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود قطعه «شمس‌الضحی» اثر ماندگار محسن نفر و حسام‌الدین سراج با اركستراسیون پویا سرایی منتشر شد | موسیقی ما