برای یادمان زادروز استاد «پرویز مشکاتیان»
پویا سرایی آکاپلای «بینالود» را منتشر کرد
موسیقی ما - قطعه «بینالود» بر اساس چهارمضراب چوپانی از آثار ماندگار استاد شادوران «پرویز مشکاتیان» منتشر شد.
«پویا سرایی» در این باره به موسیقی ما گفت: «آکاپلا یکی از فرمهای رایج بینالمللی در موسیقی آوازی است .در ایران نیز این فرم بارها با درون مایههای مذهبی، عاشقانه و ... به کار رفته است؛ اما این نخستین بار است که یک قطعهی سازی (مثل چهارمضراب یا رنگ) به صورت آوازی ارائه میشود. فرم آکاپلا در سالیان اخیر با پسوندهایی نظیر مدرن، بومی و ... رشد فزاینده داشته است. به خصوص در سالهای اخیر محتوای این آثار بیشتر به سمت اِفِکت ، فضاسازی و مهمتر از همه در راستای «بازنماییِ ساز توسط حنجره» است. به هر حال موسیقی آوازی، قدیمیترین گونهی موسیقایی برای بشر است و به این جهت گستردگی بسیار زیادتری دارد. در ایران، دوست دیرینه ام، «میلاد عمرانلو» نخستین کسی بود که سالهای اخیر ، برای این جنس موسیقی پیشگام شد و البته با گشادهرویی مشوق من هم برای انتشار این اثر بود . با این توضیح که در قطعات اجرایی گروه وکاپلا (به رهبری و مدیریت میلاد عمرانلو) از موسیقی سازی ایرانی اجرا نشده است.»
وی در ادامه اضافه کرد: «اجرای ربع پردهها، دینامیسم و آرتیکولاسیون مخصوص موسیقی ایرانی با خوانندگان کرال کلاسیک بسیار دشوار و نتیجه ی آن کاملا بی نقص نیست . در مقابل، این بر دوشِ موزیسنها بالاخص خوانندگان ایرانی است که این فرم جذاب و نوین را گسترش دهند . در شرایطی که صدا و سیما سالهاست از انتشار تصاویر سازها اجتناب کرده است، شاید این راه بهترین راه برای معرفی، شناساندن و زمزمه کردن آثار شاخص موسیقی ایرانی باشد!»
وی در پایان اضافه کرد : «آثار استاد مشکاتیان از نظر ملودیک بدون شک یکی از غنیترین و جذابترین آثار بوده و هستند. برای «بینالود» پارتیتور چهارصدایی نوشتم و آن را در حد توانِ خودم در خوانندگی، ضبط کردم. فرم خواندن در نقاطی کلاسیک است، در نقاطی ادوات تحریر ایرانی و در نقاطی حروفی مثل دِ ،لِ ،با، بام و ... به جهت بازنمایی سازهای مضرابی ایرانی در آکاپلا. تصور میکنم انتخاب آثار این استاد یگانه به بهانه زادروزشان برای معرفی این فرم آوازی در موسیقی معاصر ایران می تواند بسیار اثرگذار باشد.»
قطعه «بینالود» را از اینجا بشنوید و دانلود کنید.
«پویا سرایی» در این باره به موسیقی ما گفت: «آکاپلا یکی از فرمهای رایج بینالمللی در موسیقی آوازی است .در ایران نیز این فرم بارها با درون مایههای مذهبی، عاشقانه و ... به کار رفته است؛ اما این نخستین بار است که یک قطعهی سازی (مثل چهارمضراب یا رنگ) به صورت آوازی ارائه میشود. فرم آکاپلا در سالیان اخیر با پسوندهایی نظیر مدرن، بومی و ... رشد فزاینده داشته است. به خصوص در سالهای اخیر محتوای این آثار بیشتر به سمت اِفِکت ، فضاسازی و مهمتر از همه در راستای «بازنماییِ ساز توسط حنجره» است. به هر حال موسیقی آوازی، قدیمیترین گونهی موسیقایی برای بشر است و به این جهت گستردگی بسیار زیادتری دارد. در ایران، دوست دیرینه ام، «میلاد عمرانلو» نخستین کسی بود که سالهای اخیر ، برای این جنس موسیقی پیشگام شد و البته با گشادهرویی مشوق من هم برای انتشار این اثر بود . با این توضیح که در قطعات اجرایی گروه وکاپلا (به رهبری و مدیریت میلاد عمرانلو) از موسیقی سازی ایرانی اجرا نشده است.»
وی در ادامه اضافه کرد: «اجرای ربع پردهها، دینامیسم و آرتیکولاسیون مخصوص موسیقی ایرانی با خوانندگان کرال کلاسیک بسیار دشوار و نتیجه ی آن کاملا بی نقص نیست . در مقابل، این بر دوشِ موزیسنها بالاخص خوانندگان ایرانی است که این فرم جذاب و نوین را گسترش دهند . در شرایطی که صدا و سیما سالهاست از انتشار تصاویر سازها اجتناب کرده است، شاید این راه بهترین راه برای معرفی، شناساندن و زمزمه کردن آثار شاخص موسیقی ایرانی باشد!»
وی در پایان اضافه کرد : «آثار استاد مشکاتیان از نظر ملودیک بدون شک یکی از غنیترین و جذابترین آثار بوده و هستند. برای «بینالود» پارتیتور چهارصدایی نوشتم و آن را در حد توانِ خودم در خوانندگی، ضبط کردم. فرم خواندن در نقاطی کلاسیک است، در نقاطی ادوات تحریر ایرانی و در نقاطی حروفی مثل دِ ،لِ ،با، بام و ... به جهت بازنمایی سازهای مضرابی ایرانی در آکاپلا. تصور میکنم انتخاب آثار این استاد یگانه به بهانه زادروزشان برای معرفی این فرم آوازی در موسیقی معاصر ایران می تواند بسیار اثرگذار باشد.»
قطعه «بینالود» را از اینجا بشنوید و دانلود کنید.
منبع:
اختصاصی سایت «موسیقی ما»
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 اردیبهشت 1398 - 16:49
افزودن یک دیدگاه جدید