
توضیحات خالق آلبوم «راه بی نهایت» درباره حواشی اخیر
حسامالدین سراج: هیچ خصومتی با محسن چاوشی ندارم
موسیقیما – هنرمند و خواننده قدیمی حوزه موسیقی سنتی در کشور، درباره برخی حواشی و اتفاقات هفته های گذشته توضیحاتی را ارائه داد.
به گزارش «موسیقی ما»، حسامالدین سراج که در هفته های گذشته با برخی اظهارنظرها در برنامه «دورهمی» با واکنش هایی از سوی طرفدارن محسن چاوشی در فضای مجازی رو به رو شده بود، پس از مدتی سکوت، سرانجام توضیحاتی را درباره اتفاقات اخیر منتشر کرد. این هنرمند که برخی سخنانش در برنامه «دورهمی» مهران مدیری باعث رنجش طرفداران چاوشی شده بود، در پیامی اینستاگرامی ضمن تمجید از آلبوم جدید چاوشی، نسبت به جایگاه اجتماعی این هنرمند ادای احترام کرد.
حسام الدین سراج در این باره نوشت: «خوشحالم که صدای ایشان ذیل اذان و ذیل صدای استاد موذن زاده آمده است. توفیق بزرگی است شعر از مولانا خواندن. دوستان عزیزم سخن من نقد ادبی هنری از یک رویه هنری فرهنگی در جامعه بود. بنده هیچ خصومتی با آقای چاوشی ندارم و حتی برای جایگاه مردمی ایشان احترام قائلام. اما برخی از دوستان عجولانه قضاوت کردند و اصل مطلب در پرده محاق ماند. به هر حال از همه عزیزانی که سبب تمرین صبر بنده شدند تشکر می کنم و امیدوارم حقیقت امور به لطف و کرم حضرت حق بر همه مکشوف شود. منم که شهره شهرم بهعشق ورزیدن ، منم کهدیده میالوده ام به بد دیدن، وفا کنیم و ملامت کشیم و خوش باشیم که در طریقت ما، کافریست رنجیدن...»
این پیام در حالی منتشر شده است که در روزهای گذشته محسن چاوشی واکنشی درباره اتفاقات اخیر از خود نشان نداده بود و طبق معمول رویه سکوت را در پیش گرفته بود.
به گزارش «موسیقی ما»، حسامالدین سراج که در هفته های گذشته با برخی اظهارنظرها در برنامه «دورهمی» با واکنش هایی از سوی طرفدارن محسن چاوشی در فضای مجازی رو به رو شده بود، پس از مدتی سکوت، سرانجام توضیحاتی را درباره اتفاقات اخیر منتشر کرد. این هنرمند که برخی سخنانش در برنامه «دورهمی» مهران مدیری باعث رنجش طرفداران چاوشی شده بود، در پیامی اینستاگرامی ضمن تمجید از آلبوم جدید چاوشی، نسبت به جایگاه اجتماعی این هنرمند ادای احترام کرد.
حسام الدین سراج در این باره نوشت: «خوشحالم که صدای ایشان ذیل اذان و ذیل صدای استاد موذن زاده آمده است. توفیق بزرگی است شعر از مولانا خواندن. دوستان عزیزم سخن من نقد ادبی هنری از یک رویه هنری فرهنگی در جامعه بود. بنده هیچ خصومتی با آقای چاوشی ندارم و حتی برای جایگاه مردمی ایشان احترام قائلام. اما برخی از دوستان عجولانه قضاوت کردند و اصل مطلب در پرده محاق ماند. به هر حال از همه عزیزانی که سبب تمرین صبر بنده شدند تشکر می کنم و امیدوارم حقیقت امور به لطف و کرم حضرت حق بر همه مکشوف شود. منم که شهره شهرم بهعشق ورزیدن ، منم کهدیده میالوده ام به بد دیدن، وفا کنیم و ملامت کشیم و خوش باشیم که در طریقت ما، کافریست رنجیدن...»
این پیام در حالی منتشر شده است که در روزهای گذشته محسن چاوشی واکنشی درباره اتفاقات اخیر از خود نشان نداده بود و طبق معمول رویه سکوت را در پیش گرفته بود.
منبع:
اختصاصی سایت «موسیقی ما»
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 تیر 1395 - 12:30
دیدگاهها
آقای سراج از معدود خواننده های سنتی بودن که آلبومهاشون و داشتم و صدای زیباشون رو دوست داشتم اما بعد این موضوع همه آلبومهای ایشون شیفت+دیلیت شد. روا نبود از چاوشی مثال بیارن. خواننده بزرگی مثل چاوشی که همیشه بهترین اشعار رو اجرا کرده. این همه آهنگ همه گیر بوده که شعر افتضاح داشته از خواننده های سطحی چرا اونها رو مثال نزده.یک راست دست گذاشته رو چاوشی. کاش این دشمنی های پنهان بین هنرمندامون نبود.تا شاید پیشرفتی حاصل میشد.
همین سکوت چاووشی منو وابسته ی خودش کرده
میدونی چرا چاوشی سکوت میکنه و جواب نمیده چونکه شهرت طلب نیست و به هیچکس حسودی نمیکنه وواقعن معتقد به خداست ... مومن واقعیه . . . دیگران بروند وبیشتر صبر پیشه کنند و در قاب تلوزیون جو گیر نشن... بله اقای خاص محسن چاوشی هوادارای سینه چاک داره ...
طرفدارن کمی عجله کردند،واکنش لازم نبود چون ایشون اول مصاحبه تکلیف خودشون رو مشخص کردن و گفتن که پاپ گوش نمیکنن.لذا معروف ترین آهنگی که دم دستشون بود و نیازی هم نبود که پاپ گوش کنن تا بشنون "کجایی"بود که اونو مثال آوردن.ولی اگه ایشون پاپ گوش می کردن قطعا مثال استثناشون محسن چاوشی می بود!!!!!چون توی موسیقی پاپ تنها کسیه که مردمو سمت مولانا و بزرگان گذشته میبرن
با آرزوی موفقیت برای هر دو عزیز
این شد یه چیزی...
فقط محسن چاوشی ودیگر هیچ...
دوستان اگه توجه کرده بودین ، صحبت آقای سراج درباره ترانه های حوزه پاپ بود و مثال شون هم درباره کجایی،
ولی اگه بخوایم واقع گرانه و از دید ادبیات به مسئله نگاه کنیم در بین ترانه های محسن،ترانه ،،کجایی،، خیلی ضعیف بود (از لحاظ وزن و اصطلاحات بکار برده) ،من که یکی از طرفدارانشم نتونستم باهاش ارتباط برقرار کنم و از این گذشته ،با وجود ترانه ضعیف ،هیت شد ،که این یک عملکرد قابل قبوله.
ولی ترانه های آلبوم من خود آن 13 ام و امیر بی گزند (بجز 1-2 ترک) و پاروی بی قایق عالی بود.
من به عنوان طرفدار هر وقت لازم بدونم از خواننده مورد علاقم كحسن چاوشي حمايت ميكنم....
چقدر ساده و با فرافکنی آقای سراج و برخی دوستان سعی دارن خودشونو تبرئه کنن و بگن کاری که انجام دادن فقط و فقط یه نقد ادبی بوده!!!! ایشون تو اون برنامه، گفتن بعضی از شعرهای موسیقی پاپ از صحبت های مهاوره ای هم کمتره و بعد قطعه کجایی و مشخصا با تمسخر و استهزا "عزیزم کجایی، دقیقا کجایی" رو مثال زدند. رفتاری به دور از ادب و احترام که حداقل عذرخواهی از محسن چاوشی و مخاطبینش رو می طلبه.
فقط در پاسخ آقای سراح و ... چند جمله رو از مرسده مقیمی در نقد ادبی قطعه کجایی قرار می دهم:
"برایشان سوال شده که «بیا تا رگامو تو خونت بریزم» یعنی چه؟ این سوال را پرسیدهاند و از سر تواضع گفتهاند خودشان متوجه نشدهاند. البته ایشان گفتهاند که عبارت «بیا روتو رو کن» را هم متوجه نشدهاند که حقیقتا این یکی را من حتی از عوام کوچه و بازار هم نشنیدهام که معنایش را متوجه نشده باشند دیگر شاعر بنامی چون آقای بیابانکی که جای خود؛ با این وجود به اختصار جهت رفع ابهام احتمالی اشارهای هم به آن خواهم کرد؛ اما در مورد جمله معروف «بیا تا رگامو تو خونت بریزم» که سبب شده بسیاری چاوشی را به سخره بگیرند که اصلا نفهمیده چه گفته و فقط خواسته چیزی بگوید! فارغ از اینکه استهزای یک انسان در هر جایگاهی یکی از مذمت شدهترین کارها در قرآن است باید بگویم ادراک این جمله نیاز به کمی دانش ادبی دارد که از آنجا که گمان میکنم حتما یک شاعر به اصول ابتدایی ادبیات آگاه است با عذرخواهی پیشاپیش جسارتا آقای بیابانکی را مخاطب قرار میدهم آن هم به سبب اظهاراتشان که همچنان به نظرم غریب میآید!
در ادبیات شیرین پارسی که به قطع و یقین اگر عوام با آن بیگانه باشند اهل شعر و شاعری و در کل هنرمندان دست به قلم را با آن بیگانگی نیست؛ آرایههای ادبی گوناگونی برای پیرایه کردن متون ادبی به نثر یا نظم وجود دارد که یکی از آنها «مجاز» است. آرایهای که تحصیلات دانشگاهی هم نمیخواهد و هرکسی در دوران متوسطه و پیش از اخذ مدرک دیپلم با آن آشنا میشود. همانطور که از نام این آرایه ادبی پیداست کلمهای در متن نثر یا نظم به جای چیز دیگر قرار میگیرد و بر معنای آن دلالت میکند. حال وقتی ترانهسرا میگوید: «بیا تا رگامو تو خونت بریزم» کلمه «رگ» مجاز از «خون» است که طبعا برای پیرایه ادبی از این آرایه استفاده شده است. وقتی ترانهسرا میخواهد رگش را در خون معشوق بریزد یعنی در واقع کلمه رگ که محل و ظرف خون است را به مجاز به جای خون استفاده کرده و مفهوم پر واضح و مبرهن است که عاشق میخواهد خون خودش را نیز به پای معشوق بریزید. از آنجا که رگ ظرف خون است به این مجاز، مجاز محلی گفته میشود و اتفاقا محسن چاوشی که انگار هرکاری بکند به مذاق عدهای خوش نمیآید اولین کسی نیست که از این آرایه استفاده کرده؛ برای مثال در گلشن راز آمده: «چو آشامیدم این پیمانه را پاک/ درافتادم ز مستی بر سر خاک» که اینجا شاعر پیمانه را به مجاز از شراب داخل پیمانه به کار برده و بدیهی است که پیمانه را نمیتوان آشامید. یا در ادبیات محاوره شاید بارها شنیده باشید که مادری خطاب به فرزندش میگوید: «بشقابتو تموم کن بعد برو بستنی بخور» که باز بشقاب مجاز محلی از غذای درون آن است چرا که بشقاب را نمیتوان خورد.
با این توضیحات که به گمانم کاملا روشن است هیچ اتفاق عجیب و غریبی رخ نداده به هنگام ریختن رگ در خون؛ آن هم تا این اندازه که خاطر اهالی شعر و شاعری را تا این حد مغشوش و مکدر سازد. علاوه بر آن در مصرع مذکور آرایه مجاز دوبار تکرار شده یعنی ترانهسرا علاوه بر اینکه از رگ به مجاز از خون استفاده کرده از خون نیز به مجاز از مایع زیست آدمی استفاده کرده است بنابراین ترانهسرا میخواهد تمام زندگی و مایع حیاتش را به مایع حیات معشوقه هدیه کند و در زیستن او ادامه یابد. حالا تا کی بناست محسن چاوشی برای چنین تعبیر شاعرانهای جواب پس دهد و مورد استهزا قرار گیرد را نمیدانم!
اما در مورد «بیا روتو رو کن» که هنوز متوجه نمیشوم دقیقا چه چیزی مانع از درک آن توسط شنونده میشود آرایه بسیار ساده «جناس» به کار رفته که در اینجا چون دو کلمه دقیقا مشابه یک دیگرند با دو معنای مختلف «جناس تام» است. «رو»ی اول به معنا صورت و «رو»ی دوم به معنا نشان دادن.
نمیدانم قسمت دیگری در این ترانه وجود دارد که برای اهل شعر و ادب جای سوال باشد یا نه ولی خط به خطش قابل معناست و هیچ چیز ناواضحی وجود ندارد."
لطفا عذرخواهی کنید!!!
پاسخ هر پرسشی که در انتقاد به محسن چاوشی بیان شده بارها و بارها به روش های مختلف داده شده.
لطفا سکوت کنید....
سکوت ... فقط در جواب کسانی مثل .... سکوت میکنم
اگر در طریقت شما کافریست رنجیدن چرا پیجتون در اینستاگرام رو بستید و پاسخ انتقادهای دوستانه رو ندادید؟؟؟
فكر ميكنم ديگه با اين دو آلبوم اخير محسن چاوشي براي همه ثابت شده باشه كه چاوشي چه نگاه فوق العاده اي به شعر داره وشاهكار بودن كارهاش براي همه ثابت شده باشه.
معلومه وقتي يك خواننده به اين درجه از موفقيت برسه مورد حسادت واقع بشه.
باید تآسف خورد به حال موسیقی این مرز و بوم که استاد بزرگی چون حسام الدین سراج به علت حقیقتی که گفته باید از کسی که نه گام بلند میتونه بخونه و نه جسارت اجرای زنده داره عذرخواهی کنند
باید تآسف خورد به حال موسیقی این مرز و بوم که استاد بزرگی چون حسام الدین سراج به علت حقیقتی که گفته باید از کسی که نه گام بلند میتونه بخونه و نه جسارت اجرای زنده داره عذرخواهی کنند
خدایا دنیا وارونه شده !یه عده توهم میزنن بقیه هم مجبورن تاییدشون کنن !چیزی که این وسط اصلا مهم نیست حقیقته
آخرین درکی که انسان ممکنه از دست بده درک زیباییه حالا حساب کنید هزاران نفر با هم برای چیزی که اصلا دلپذیر و گیرا نیست دست میزنن و به به و چه چه میکنن و دیگران هم اگه اعتراضی بکنن بعدش باید بیان عذر بخوان.
این دیگه آخر بدبختیه
دوستان من یه چیزی بگم.
من خودم طرفدار محسن چاوشی هستم ولی اگه بخوام حقیقتو بگم واقعا ترانه های شکست عشقی یه چیز پیش پا افتادست و به درد هیچ قشری از جامعه نمیخوره حالا هرکی اون ترانرو خونده باشه!
ولی اگه ترانه عاشقانه باشه باز میتونه یه تاثیر مثبتی داشته باشه اما ترانه های شکست عشقی چی؟! تاثیر مثبت که نداره هیچ بلکه اثرات منفی زیادی روی انسان ها میزاره!
خب ایشون هم راست میگن دیگه عزیزم کجایی دقیقا کجایی به چه درد ما میخوره؟! بیا تا رگامو تو خونت بریزم به چه دردی میخوره؟!
یا هر ترانه ای با همین مضمون ها چه دردی از آدم دوا میکنه چه چیزی به ما یاد میده؟!
هرچقدر هم که شعر فاخر باشه بازم به درد هیچکی نمیخوره!
شما یه لحظه اشعار موسیقی سنتی با اشعار پاپ رو مقایسه بکنید خب اصلا به هیچ عنوان قابل مقایسه نیستن اشعار حافظ, سعدی, شمس تبریزی کجا و این شعرهای پیش پا افتاده کجا!
به نظر من در موسیقی پاپ بیشتر باید به صدا و آهنگ توجه کرد تا به شعر که صدای چاوشی یکی از بهترین صداهاست و منم تا ابد طرفدارشم!
آلبوم جدیدشم به نظرم بهترین آلبوم سالِ به خاطر شعر های بسیار عالی و قشنگش!
آخ آخ آخ ... عزیزم کجایی .. عزیزم ن..یی !!!!
جای خالی رو دوستان چاووشی دوست پر کنند !
به نظر من هر کی توهین کرده باید عذرخواهی کنه . استاد و غیر استاد نداره . چه بسا استاد شجریان هم ممکنه از یه خواننده کوچیک عذرخواهی کنه که شیوه ی هنرمندی یعنی این . آقای سراج هم به نظر من منظوری نداشتن و فقط ی مثالی رو آوردن که ذهن ها رو درگیر کردن و عمدا نبوده . و اینکه کسی که گفته پاپ گوش نمیکنم و کجایی رو شنیده این خودش میشه موفقیت یه ترانه س. در ضمن بعضی از دوستان نخوندن گام بلند رو نقص میدونن در حالی که خوانندگان بزرگی توو دنیا هستن که گام پایین میخونن . مهم درست خوندنه . ما ایرانیا همیشه آواز و تحریر و صدای صاف رو صدای خوب میدونیم حالا هر چی بخونه مهم نیست . به نظرم خوندن یعنی همه چیز . از کلاس و پرستیژ و ادب خواننده باید گرفت تا انتخاب شعر و آهنگ . که محسن چاوشی به نظرم خیلی خوب کار میکنه . و البته همیشه ی ضعف هایی هست که اصلا نمیشه کسی رو علامه دهر دونست . من از جمله کسایی هستم که محسن رو هنوز وقتی حتی نفرین رو هم نخونده بود میشناسم . سکوتش بابت این اتفاق رو هم کاملا درک میکنم . خودش خوب میدونه استاد سراج قصدی نداشته واسه همینه چیزی نگفته و مسلما توقع عذرخواهی نداشته . عذرخواهی نشانه ادب و شخصیت استاد سراجه . در مورد کنسرت هم فقط بگم "این جنگل چوب خورده توو نعره های خفیفش شیر لگد خورده داره " . منتظر غوغای محسن باشین . خبرای خوبی توو راهه ...
به امید جهانی شدن موسیقی سنتی و پاپ درست ایران . که محسن چاوشی فعلا پیشگامه توو پاپ
اسن مشخص نبود با چاووشی دشمنی نداره
طرفدار چاووشی نیستم ولی به عنوان کسی که موسیقی پاپ گوش میده خوشم نیومد به یه خواننده پاپ توهین کرد،همونطور که تو و دوستای سنتی خونت طرفدار دارین که خیلی کمتر از خواننده های پاپه و دردت از همینجاست،خواننده های پاپ هم طرفدار دارن
پس جای حرفای مزخرف برو کارتو بکن بلکه بتونی یه آهنگ در حد کجایی بخونی
هیاهو برای هیچ.
چه انسان والا و باشخصیتی هستند این آقای سراج. درود به هنرمندان اصیل.
وقتي جلوي صداي بزرگان موسيقي آواز و ترانه و تصنيف مثل ايرج و گلپا گرفته ميشه خوب معلومه ديگه امثال شجريان و ناظري و سراج و افتخاري و ... منتقد هم ميشوند . رقابت ناعادلانه است . در عجبم مهران مديري چرا سكوت كرد ؟! چاوشي صاحب سبكه و از محبوبيت بالايي برخورداره و ميدونن چه شعري رو بايد بخونن ... هرچند كه يك شعري از نظري رو خواند در سريال و استقبال نشد چون درجه متوسطي داشت .
اقای حسن ، شما ابتدا در مورد اینکه فرزند چه کسی هستی تحقیق کن از مادرت. شاید اصلا پدر تو ایرانی نبوده که بخواهی در مورد ایران و فرهنگ و هنر ایرانی نظر بدی.. چون اصلا ماهیت پدر شما مشخص نیست.. زنا زاده ای...
به بهانه طرفداری از محسن چاووشی شخصیت واقعی خودتون را لو ندید. نظرت را بنویس. حرف زشت و ناپسند یک طرفدار ( کلمه رکیک و توهین آمیز زنازاده) در شان چاووشی نیست و چاووشی را از چشم مردم می اندازد. این دفاع از چاووشی یا دیگری نیست. بخودمان اجازه ندهیم هرچه سر زبان آمد بگوییم و بنویسیم.
افزودن یک دیدگاه جدید