در هفتمین نشست «گفتمان ضرب اصول» مطرح شد:
سینما تبدیل به «سازمان» شد و موسیقی تبدیل به «دفتر»!
موسیقی ما - هفتمین جلسه از سلسه نشستهای «گفتمان ضرب اصول» با نقد و بررسی عملکرد دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد با حضور فرزاد طالبی (مدیرکل دفتر موسیقی)، محسن رجبپور و بابک رضایی (کارشناس)، محمدرضا فیاض (منتقد و موسیقیدان) و رضا مهدوی (کارشناس مجری) در فرهنگسرای ارسباران آغاز شد.
مهدوی در ادامه با اشاره به تبدیل شدن «مرکز موسیقی» به «دفتر موسیقی» گفت: «متأسفانه در طی سالیان اخیر شاهد کوچک شدن موسیقی در وزارت ارشاد بودهایم. چطور است که در وزارتخانهای بخش تئاترش اداره کل دارد، بخش تجسمیاش مرکز است؛ اما جایگاه موسیقی در ارشاد هر روز تقلیل پیدا میکند؛ ما اهالی موسیقی نگرانیم که همین دفتر موسیقی به دفترچه موسیقی تبدیل شود! همه ما میدانیم که حکم اداری نه میتواند موسیقی را جهت بدهد و نه میتواند موسیقیدانی که در راه مورد نظر ما است، قرار دهد؛ اما همین احکام می تواند مسبب برخی بهرهبرداریها باشد.»
این عضو «مجمع صنفی تولیدکنندگان آثار شنیداری» در ادامه با اشاره به مدیریت موزیسینها بر دفتر موسیقی گفت: «ما احتیاجی به مدیر غیرموسیقایی داریم. ما در مقاطع مختلف مدیرانی داشتیم که از اهالی موسیقی بودند و همین سرمنشا مشکلات بسیاری میشد. به عنوان نمونه مدیری که خودش علاقهمند موسیقی ارکسترال بوده، سر کار آمده و تنها موسیقی ارکسترال را مورد توجه و حمایت قرار داده است. در واقع ما به مدیری احتیاج داریم که به قواعد مدیریتی و اداری آشنا باشد. در مورد مدیریت دفتر موسیقی باید بگویم رفتارهایی که در دورههای قبل شده ایرادات زیادی داشته است. دفتر موسیقی مدیری داشته که در زمان مدیریتش بیشتر از کل دوران فعالیت هنریاش اثر ارکسترال منتشر کرده و البته ارکسترها نیز در زمان او منحل شدهاند. یا مدیر دیگری که وعدههای واهی و یا کارهای خارج از شأن یک مدیر دفتر موسیقی را انجام میداد.»
محسن رجبپور در توضیح «عقبگرد 20 ساله موسیقی» گفت: «با توجه به اینکه موضوع این برنامه نقد 37 ساله عملکرد دفتر موسیقی بوده، به اعتقاد من شروع سقوط و عقبگرد موسیقی از اوایل دولت دهم آغاز شده و این «عقبگرد 20 ساله» در دولت دهم اتفاق افتاده است.»
او افزود: «ما توقعمان از دولت یازدهم این بوده که با شروع به کار دولت تدبیر و امید، این عقبگرد جبران شود که در دو سال اول آن اتفاق جدی برای جبران این عقبگرد صورت نگرفت. با توجه به توصیههایی که برای معرفی مدیرکل دفتر موسیقی توسط خانه موسیقی صورت گرفت، متاسفانه در دو سال اول دولت تدبیر و امید هم اتفاقات جدی نیفتاد و ما امیدواریم از دوره آقای فرزاد طالبی این عقبگرد 6 سال اخیر جبران شود.»
او در ادامه ضمن اشاره به مدیریت هوشنگ ابتهاج در موسیقی رادیو گفت: «هوشنگ ابتهاج 3 سال در رادیو کار کرد اما طی همین 3 سال جریانات متعددی را در حوزه موسیقی به راه انداخت و اتفاقاتی انقلابگونه در آن دوره اتفاق افتاد. چرا که او با بصیرت از امکاناتی که در اختیارش بود، توانست بهره لازم را ببرد. به همین شکل ما در مقاطع مختلف تاریخی نقاط درخشانی را در حوزه فرهنگی داریم که مثلاً از دوره مرحوم پیرنیا نیز در «موسیقی گلها» یا از فعالیت روحالله خالقی در هنرستان موسیقی یاد کرد. باید این نقاط درخشان را مجدداً بررسی کنیم و در ادامه راهمان مورد استفاده قرار دهیم.»
مدیر اسبق انجمن موسیقی ایران ادامه داد: «حال سؤال اینجا است که به غیر از انجام امور نظارتی، آیا دفتر موسیقی کار دیگری هم میکند یا نه؟ من به شما میگویم دفتر موسیقی از میان شرح وظایف مختلفی که دارد تنها 2 مورد نظارت و صدور مجوزها را انجام میدهد. ما امروز تمام انرژیمان را معطوف به صدور مجوز و حاشیههای قبل و بعد آن کردهایم. از طرفی همه ظرفیتهای موسیقی امروز معطوف به فعالیتهای اقتصادی شده است. موسیقی نیاز به مجموعه بزرگتری در وزارت ارشاد دارد تا بتواند از عهده وظایفی که برایش در نظر گرفته شده است برآید.»
- * پذیرفتن مسئولیت دفتر موسیقی شهامت میخواهد
مهدوی در ادامه با اشاره به تبدیل شدن «مرکز موسیقی» به «دفتر موسیقی» گفت: «متأسفانه در طی سالیان اخیر شاهد کوچک شدن موسیقی در وزارت ارشاد بودهایم. چطور است که در وزارتخانهای بخش تئاترش اداره کل دارد، بخش تجسمیاش مرکز است؛ اما جایگاه موسیقی در ارشاد هر روز تقلیل پیدا میکند؛ ما اهالی موسیقی نگرانیم که همین دفتر موسیقی به دفترچه موسیقی تبدیل شود! همه ما میدانیم که حکم اداری نه میتواند موسیقی را جهت بدهد و نه میتواند موسیقیدانی که در راه مورد نظر ما است، قرار دهد؛ اما همین احکام می تواند مسبب برخی بهرهبرداریها باشد.»
- * طی دو سال، موسیقی 20 سال عقبگرد داشت
این عضو «مجمع صنفی تولیدکنندگان آثار شنیداری» در ادامه با اشاره به مدیریت موزیسینها بر دفتر موسیقی گفت: «ما احتیاجی به مدیر غیرموسیقایی داریم. ما در مقاطع مختلف مدیرانی داشتیم که از اهالی موسیقی بودند و همین سرمنشا مشکلات بسیاری میشد. به عنوان نمونه مدیری که خودش علاقهمند موسیقی ارکسترال بوده، سر کار آمده و تنها موسیقی ارکسترال را مورد توجه و حمایت قرار داده است. در واقع ما به مدیری احتیاج داریم که به قواعد مدیریتی و اداری آشنا باشد. در مورد مدیریت دفتر موسیقی باید بگویم رفتارهایی که در دورههای قبل شده ایرادات زیادی داشته است. دفتر موسیقی مدیری داشته که در زمان مدیریتش بیشتر از کل دوران فعالیت هنریاش اثر ارکسترال منتشر کرده و البته ارکسترها نیز در زمان او منحل شدهاند. یا مدیر دیگری که وعدههای واهی و یا کارهای خارج از شأن یک مدیر دفتر موسیقی را انجام میداد.»
محسن رجبپور در توضیح «عقبگرد 20 ساله موسیقی» گفت: «با توجه به اینکه موضوع این برنامه نقد 37 ساله عملکرد دفتر موسیقی بوده، به اعتقاد من شروع سقوط و عقبگرد موسیقی از اوایل دولت دهم آغاز شده و این «عقبگرد 20 ساله» در دولت دهم اتفاق افتاده است.»
او افزود: «ما توقعمان از دولت یازدهم این بوده که با شروع به کار دولت تدبیر و امید، این عقبگرد جبران شود که در دو سال اول آن اتفاق جدی برای جبران این عقبگرد صورت نگرفت. با توجه به توصیههایی که برای معرفی مدیرکل دفتر موسیقی توسط خانه موسیقی صورت گرفت، متاسفانه در دو سال اول دولت تدبیر و امید هم اتفاقات جدی نیفتاد و ما امیدواریم از دوره آقای فرزاد طالبی این عقبگرد 6 سال اخیر جبران شود.»
- * سینما تبدیل به «سازمان» شد و موسیقی تبدیل به «دفتر»!
- * مهندسان فرهنگی بر اساس آزمون و خطاها مسیرشان را انتخاب میکنند
او در ادامه ضمن اشاره به مدیریت هوشنگ ابتهاج در موسیقی رادیو گفت: «هوشنگ ابتهاج 3 سال در رادیو کار کرد اما طی همین 3 سال جریانات متعددی را در حوزه موسیقی به راه انداخت و اتفاقاتی انقلابگونه در آن دوره اتفاق افتاد. چرا که او با بصیرت از امکاناتی که در اختیارش بود، توانست بهره لازم را ببرد. به همین شکل ما در مقاطع مختلف تاریخی نقاط درخشانی را در حوزه فرهنگی داریم که مثلاً از دوره مرحوم پیرنیا نیز در «موسیقی گلها» یا از فعالیت روحالله خالقی در هنرستان موسیقی یاد کرد. باید این نقاط درخشان را مجدداً بررسی کنیم و در ادامه راهمان مورد استفاده قرار دهیم.»
- * موسیقی در تقابل با حاکمیت نیست
مدیر اسبق انجمن موسیقی ایران ادامه داد: «حال سؤال اینجا است که به غیر از انجام امور نظارتی، آیا دفتر موسیقی کار دیگری هم میکند یا نه؟ من به شما میگویم دفتر موسیقی از میان شرح وظایف مختلفی که دارد تنها 2 مورد نظارت و صدور مجوزها را انجام میدهد. ما امروز تمام انرژیمان را معطوف به صدور مجوز و حاشیههای قبل و بعد آن کردهایم. از طرفی همه ظرفیتهای موسیقی امروز معطوف به فعالیتهای اقتصادی شده است. موسیقی نیاز به مجموعه بزرگتری در وزارت ارشاد دارد تا بتواند از عهده وظایفی که برایش در نظر گرفته شده است برآید.»
- * دفتر موسیقی باید به مرکز تبدیل شود
- * برگزاری هفته موسیقی نواحی در برج آزادی
- * راهاندازی سامانه موسیقی و کنسرت
- * موسسات هنری درجه بندی میشوند
منبع:
موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 تیر 1395 - 12:40
دیدگاهها
افرادی را که اساتیدشان مهر تایید می گذارند و 40 سال سابقه هنری دارند و کنسرتهای متعددی بر پا کرده اند و مقالات هنری به چاپ رسانده اند را هیچگونه درجه هنری نداده اید !!! از جمله خود بنده اگر مدارکم را مثلا برای (بی بی سی ) بفرستم و اینکه هیچ درجه هنری به من نداده اند خجالت نمی کشید .
افزودن یک دیدگاه جدید