گفتوگوی «موسیقی ما» با خواننده پیشکسوت ایرانی، در آستانه سالروز تولدش؛
نادر گلچین: موسیقی ملی مهجور مانده است
موسیقی ما - «نادر گلچین» سالها است که نمیخواند؛ اما آثاری که از او به جای مانده با آن سوز پنهانی و پختگی صدایش از چنان قدرتی برخوردار است که همچنان به عنوان یکی از برجستهترین خوانندگان موسیقی ملی ایران مطرح است. خودش واژهی موسیقی سنتی و همچنین موسیقی اصیل را درست نمیداند و میگوید: «موسیقی ملی».
قطعات «یوسف گم گشته»، «مرغ سحر»، «ناوک مژگان»، «قصه شهر عشق»، «مسبب»، «من دیگه بچه نمیشم» و آلبومهای «گریز»، «نفس باد صبا»، «زلف بنفشه» از برجستهترین آثاری هستند که او در این سالها خوانده است. «گلچین» آثاری را با آهنگسازی «فریدون شهبازیان» منتشر کرد که بار دیگر ظرفیتهای صدایش را نمایان کرد؛ اما یکی از مهمترین ویژگیهای هنر او را میتوان تسلطش به ادبیات دانست. از شعر با عشق بسیار سخن میگوید و برخلاف بسیاری از اساتید آواز، برای شعر ارجحیتی بیش از حتی موسیقی قائل است. با او به گفت و گو نشسته ایم. دهم آذر ماه تولد ایشان است؛ به همین بهانه با او درباره ی سالهای سکوتش به گفتوگو نشستهایم. در این گفت و گو، مرجانه و منیژه گلچین نیز حضور داشتند. این دو قرار است به زودی کنسرتی برگزار کنند که به زودی جزئیات آن از «موسیقی ما» منتشر خواهد شد.
قطعات «یوسف گم گشته»، «مرغ سحر»، «ناوک مژگان»، «قصه شهر عشق»، «مسبب»، «من دیگه بچه نمیشم» و آلبومهای «گریز»، «نفس باد صبا»، «زلف بنفشه» از برجستهترین آثاری هستند که او در این سالها خوانده است. «گلچین» آثاری را با آهنگسازی «فریدون شهبازیان» منتشر کرد که بار دیگر ظرفیتهای صدایش را نمایان کرد؛ اما یکی از مهمترین ویژگیهای هنر او را میتوان تسلطش به ادبیات دانست. از شعر با عشق بسیار سخن میگوید و برخلاف بسیاری از اساتید آواز، برای شعر ارجحیتی بیش از حتی موسیقی قائل است. با او به گفت و گو نشسته ایم. دهم آذر ماه تولد ایشان است؛ به همین بهانه با او درباره ی سالهای سکوتش به گفتوگو نشستهایم. در این گفت و گو، مرجانه و منیژه گلچین نیز حضور داشتند. این دو قرار است به زودی کنسرتی برگزار کنند که به زودی جزئیات آن از «موسیقی ما» منتشر خواهد شد.
- * از یک سوال تکراری گفت وگو را آغاز میکنیم. از سالهای سکوت شما.
- * بله و این در حالی است که شما از سنین خیلی پایین فعالیتهایتان در موسیقی را آغاز کردید.
- * چه زمانی فعالیتهایتان به شکل رسمی تری آغاز شد.
- * فعالیت شما با گروههای کوچک و همچنین ارکسترهای بزرگ بوده است. از ارکسترهای استاد پایور گرفته تا زنده یاد پورتراب. به نظر میرسد شما در آن زمان پرکارترین خواننده رادیو و تلویزیون بودید.
- * اما به یکباره این فعالیتها درسال 54 قطع شد؛ چرا؟
- * شما در طول فعالیتهایتان با اساتید بزرگی کار کردید. این چقدر به اختیارِ شما بود و تا چه اندازه به انتخاب آنان باز میگشت؟
- * با توجه به اینکه میگویید گاهی یک یا دو جلسه تمرین میکردید، راز ماندگاری و تاثیرگذاری این آثار چه بود؟
- * دلیل این همه تاکید شما روی کلام چیست؟
- * شما از معدود خوانندگانی هستید که این نظر را دارید. در حالی که بسیاری شعر را به نفع موسیقی سانسور میکنند.
- * انتخاب اشعار بر چه اساسی صورت میگرفت؟
- * یکی از نقاط اوج آن دوران، ترانههایی بود که اجرا میشد. در این سالها اما ترانه از موسیقی ملی تقریباً حذف شده و بیشتر به همان اشعار کلاسیک بسنده شده است. چرا؟
- * کسی به غنای ادبیات فارسی شک ندارد، اما حذف ترانهسرایی خود ضربه جبران ناپذیری وارد کرد.
- * باز به همان سوال ابتدایی باز میگردم. این همه سال فعالیت نکردن با آن عشق و علاقهای که از آن صحبت میکنید، سخت نبود؟
- * آثار منتشر نشدهای هم دارید؟
منبع:
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : چهارشنبه 3 آذر 1395 - 13:47
افزودن یک دیدگاه جدید