بازخوانی پرونده «نیلوفرانه» پس از 20 سال در گفتگوی سایت موسیقی ما با آهنگساز این اثر
عباس خوشدل: دلم نیامده بعد از افتخاری برای خواننده دیگری آهنگ بسازم
موسیقی ما - سال 1375 بود که انتشار آلبوم موسیقی «نیلوفرانه» روحی تازه در موسیقی ایرانی دمید. اثری با صدای علیرضا افتخاری که عباس خوشدل آهنگسازی آن را بر عهده داشت. «نیلوفرانه» به سرعت در دلهای مخاطبان جایگاه خود را پیدا کرد تا جایی که به یکی از پرفروشترین آلبومهای تاریخ موسیقی ایران تبدیل شد. این استقبال گسترده، منجر به انتشار «نیلوفرانه 2» در سال 1378 شد؛ اما این در حالی بود که این اثر در همه این سالها هیچگاه فرصت اجرای صحنهای نیافت. تا اینکه چندی پیش، ارکستر ملی ایران این طلسم 20 ساله را شکست و چوب رهبری فریدون شهبازیان برای اجرای «نیلوفرانه» به حرکت در آمد. ارکستر ملی دو اجرای پرمخاطب را در تالار وحدت و برج میلاد در قالب جشنواره موسیقی فجر پشت سر گذاشت و عباس خوشدل پس از مدتها نظارهگر اجرای صحنهای یکی از درخشانترین آثار کارنامه هنریاش بود. حالا خوشدل در گفت وگویی با «موسیقی ما» پس از مدتها درباره «نیلوفرانه» و همه نگرانیهایش از اجرای صحنهای این اثر میگوید.
بازخوانی کار گذشتگان کار چندان جالبی نیست. البته من به ارکستر ملی پیشنهاد دادم کار بزرگان موسیقی مثل زندهیادان خالدی، خالقی و تجویدی را اجرا کند و دنبال خوانندهای بگردد که این آثار با رنگ صدایش هماهنگ باشد. متأسفانه چند وقت پیش یک آقایی آثار تجویدی را بازخوانی کرده که اصلاً دوستداشتنی نیست. جوانتر که بودم، خیلی دوست داشتم مثل خالقی باشم. این موضوع را به استادم گفتم و او جواب داد: «همیشه خودت باش. تو هر کاری هم کنی «روحالله خالقی» نمیشوی. باید خودت صاحب امضا شوی که هر وقت کسی اثرت را شنید، بدون تأمل بگوید این کار خوشدل است.»
- * آقای خوشدل! ارکستر ملی پس از سالها توانست یک اجرای قابلقبول را از «نیلوفرانه» روی صحنه ببرد که اتفاقاً اجرای پرمخاطبی بود؛ خیلی خوب است که ابتدای گفتوگو در مورد این تجربه که پس از 20 سال تحقق یافته، صحبت کنیم.
- * شما در حال حاضر روی تغییرات صدای آقای افتخاری تمرکز دارید؟
- * در مورد اجرای صحنهای ایشان هم همین نظر را دارید؟
- * نوازندگان ارکستر ملی را چهطور دیدید؟ بههرحال تعدادی نوازنده جوان قرار بود یک اثر خاطرهانگیز را اجرا کنند.
- * اینکه «نیلوفرانه» پس از 20 سال در این بازه زمانی روی صحنه برود، فکر و ایدهاش از چه کسی بود؟
- * آقای خوشدل! فکر میکنید در همه این سالها اثری مثل «نیلوفرانه» به بازار آمده که جایگاهی چنین ویژه میان مردم پیدا کند؟
- * یعنی شما با نفس بازخوانی مخالف هستید؟
بازخوانی کار گذشتگان کار چندان جالبی نیست. البته من به ارکستر ملی پیشنهاد دادم کار بزرگان موسیقی مثل زندهیادان خالدی، خالقی و تجویدی را اجرا کند و دنبال خوانندهای بگردد که این آثار با رنگ صدایش هماهنگ باشد. متأسفانه چند وقت پیش یک آقایی آثار تجویدی را بازخوانی کرده که اصلاً دوستداشتنی نیست. جوانتر که بودم، خیلی دوست داشتم مثل خالقی باشم. این موضوع را به استادم گفتم و او جواب داد: «همیشه خودت باش. تو هر کاری هم کنی «روحالله خالقی» نمیشوی. باید خودت صاحب امضا شوی که هر وقت کسی اثرت را شنید، بدون تأمل بگوید این کار خوشدل است.»
- * فکر میکنم کمی از موضوع بحثمان دور شدیم. داشتیم راجع به طرح این اجرا با ارکستر ملی صحبت میکردیم.
- * چرا در تمام این 20 سال به فکر اجرای «نیلوفرانه» نبودید؟
- * به نظر میرسد اجرای زنده «نیلوفرانه» یک تولد دوباره برای آقای افتخاری محسوب میشود. اینطور نیست؟
- * خودتان این روزها خیلی کمکار شدهاید؟ چرا؟ و مشغول چه کارهایی هستید؟
- * احتمال اینکه دوباره با همکاری آقای افتخاری اثری منتشر کنید، وجود دارد؟
منبع:
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : جمعه 8 بهمن 1395 - 13:12
دیدگاهها
گفتگوی جالب ،سنجیده ،تخصصی بود ،سپاس بسیار از سایت وزین موسیقی ما
پیام های استاد مراتب و استاد یزدخواستی رو بعد از اجرای تالار وحدت بخونید که چه تقدیری از استاد افتخاری کردن
درود برصدای حریرگونه وجادویی خالق نیلوفرانه ها وآتش دل ورازگل وصدایم کن والی ماشاالله چهل آلبوم دیگر...
استاد علیرضا افتخاری صداش و تکنیکش و لحن خوندنش منحصر به فرده و هیچ خواننده ای نمیتونه باهاش رقابت کنه و کمتر آهنگسازی پیدا میشه که بتونه متناسب با وسعت صداش آهنگ قابل توجه ای بسازه . پس بنابراین کاملا طبیعیه که کلهم اجمعین کسانی که احساس میکنن خیلی کارشون درسته به ایشان و اساتیدی که با ایشان کار میکنند حسادت بورزند و چیزایی بگن که کمی باعث خنک شدن رادیاتورشون بشه ..... استاد افتخاری بدجور خوش درخشیده . واقعا کاریش نمیشه کرد ...
تمام سالن آنشب رویایی مملو از جمعیت عاشقان استاد علیرضا افتخاری بود،وقتی تصنیف"خدایا عاشقان را باغم عشق آشنا کن"با صدای پر صلابت استاد در تمام سالن طنین انداز شد اشک از چشمان بسیاری از افراد و جمعیت جاری شد...شخصا سر از پا نمی شناختم از فرسنگ ها راه فقط به عشق و یاد و نام استادم افتخاری آمدم...آمدم تا بودنش را ببینم تا نفس آسمانی اش را بشنوم...تا ببینم که چون ستاره ای بر آسمان هنر می درخشد...دیدم و دعا کردم که همیشه باشد و برایمان بخواند...چرابا حسادتهای بی جا و تقلیدهای کورکورانه و بغض و کینه فضا را سرد می کنید ...بگذارید هنر رونق داشته باشد...بگذارید فضای معنوی با صدای استاد رقم بخورد
همه می دانند که نیلوفرانه حافظه موسیقایی ملت ماست ...چه بخواهند چه نخواهند حقیقتی است غیرقابل انکار...قدر میراث تکرار نشدنی خودمان را بدانیم...وقتش است که ما ایرانی عا سری به خودمان و اعمالمان بزنیم ...تشکر
تشكر ويژه از استاد شهبازيان بخاطر زنده كردن استاد افتخاري و صداي اسمانيش
مردم بهترین قضاوت کننده هستند . اون شب در محوطه برج میلاد این مردم بودند که تو اون سرما استاد افتخاری رو رها نمیکردند . تا ساعت دو نیمه شب فقط ابراز احساسات بود و اشک شوق و سلفی با استاد .... کور بشم اگر بخوام ذره ای دروغ بگم . مردم قدر هنرمنداشونو میدونن . کسانی که در لحظه لحظه ی تاریخ وطن مردمشونو تنها نمیذارن همیشه عزیز هستند
استاد خوشدل میگن که افتخاری در زمینه تصنیف سرآمده و البته به دلیل اینکه ایشون فقط در زمینه موسیقی ارکسترال و ملی تخصص دارند و البته اشاره به آواز ایشون هم کردند به نظر من جناب افتخاری میتونست و میتونه تنها خواننده کنونی آواز در مکتب اصفهان باشه کما اینکه البوم مهرورزان که به لحاظ اجرا به نظرم بالاترین توان رو تو خواننده های موجود می طلبید قطعات آوازی البوم غریبستان و سرو سیمین همینطورویا در اکثر البومهای خصوصا دهه70 قطعات آوازی قابل توجهی داشته ،مثلا در همین کنسرت نیشابور که فکرکنم سال88 اجراشده افتخاری گوشه تحریرهایی میزنه قدرتمند وپرکشش، درهر صورت در درجه اول یه آواز خون متبحرو ششدونگه که امیدوارم به اصل خودش و توانش بیشتر توجه کنه که واقعا حیفه ایشون تصنیف هم نخونه بقیه همه تصنیف خونند که البته مثل ایشون هم نمیتونن بخونن ومهم آوازه که حنجره و توان و سواد آوازی افتخاری رو بقیه ندارند
افزودن یک دیدگاه جدید