اولین برنامه فستیوال بینالمللی موسیقی معاصر تهران در تالار رودکی
اجرای آثار آهنگسازان ایرانی توسط نوازندگان لهستانی
موسیقی ما - دومین دوره فستیوال بینالمللی موسیقی معاصر تهران، شب گذشته نخستین برنامه خود را در تالار رودکی با اجرای «آنسامبل سپیا» از لهستان برگزار کرد. و به این ترتیب نوازندگان لهستانی به اجرای آثار آهنگسازان معاصر لهستانی و ایرانی پرداختند.
اُلگا وینکوُفسکا (ویلن)، آنا لوُسکا (ویولا)، ماتیوش لُوسکا (کنترباس)، توماژ سُوسنیاک (پیانو) و الکساندر دژِوُنکُوفسکا (پرکاشن) اعضای آنسامبل سپیا هستند که برنامه را با دونوازی ویولا و کنترباس آغاز کردند. قطعه بعدی به دونوازی ویولن و پیانو اختصاص داشت که این آهنگ تند و پرشتاب با آرشههای کوتاه ویولن و ضربههای محکم بر کلاویههای پیانو همراه بود. پس از آن بار دیگر ویولن و کنترباس همنوازی کردند و سپس نوبت به سولوی کنترباس رسید. این قطعه که اثری از Martyna Kosecka بود در حالی اجرا شد که نوازنده با کندن سیمها، ضربه زدن روی ساز، فریاد کشیدن، گفتن کلمات مختلف، سوت زدن و ... نمایشی از حرکات و اصوات را از روی پارتیتور اجرا کرد.
پس از سهنوازی پیانو، ویولا و کنترباس، نوبت به اجرای قطعهای برای پیانو و سه ساز همراه، اثر Tomasz Sikorski رسید. برای اجرای قطعه بعدی همه نوازندهها به صحنه آمدند تا اثری از کاوه دولت را اجرا کنند که این قطعه با محوریت پیانو اجرا شد.
پس از آن، نوبت به اثری از ارشیا صمصامینیا رسید که در فضایی رازآمیز با زمزمههای زیرلبی نوازندگان آغاز شد. در این قطعه، چند ساز کوبهای حضور داشت و اصواتی از کشیدن آرشه روی سطوح فلزی یا کشیدن پارچه زیر سیمهای داخل پیانو به گوش میرسید. اجرای قطعهای از آیدین صمیمی مفخم در حالی پایانبخش اجرای این گروه بود که آثار هر سه آهنگساز ایرانی برای نخستین بار به اجرا درآمدند.
در این برنامه، کنسول سفارت لهستان و کنسول سفارت ایتالیا بهعنوان مهمان حضور داشتند.
دومین دوره فستیوال بینالمللی موسیقی معاصر تهران با مدیریت هنری نوید گوهری و مدیریت اجرایی احسان تارخ تا ۱۵ اردیبهشتماه ادامه دارد.
اُلگا وینکوُفسکا (ویلن)، آنا لوُسکا (ویولا)، ماتیوش لُوسکا (کنترباس)، توماژ سُوسنیاک (پیانو) و الکساندر دژِوُنکُوفسکا (پرکاشن) اعضای آنسامبل سپیا هستند که برنامه را با دونوازی ویولا و کنترباس آغاز کردند. قطعه بعدی به دونوازی ویولن و پیانو اختصاص داشت که این آهنگ تند و پرشتاب با آرشههای کوتاه ویولن و ضربههای محکم بر کلاویههای پیانو همراه بود. پس از آن بار دیگر ویولن و کنترباس همنوازی کردند و سپس نوبت به سولوی کنترباس رسید. این قطعه که اثری از Martyna Kosecka بود در حالی اجرا شد که نوازنده با کندن سیمها، ضربه زدن روی ساز، فریاد کشیدن، گفتن کلمات مختلف، سوت زدن و ... نمایشی از حرکات و اصوات را از روی پارتیتور اجرا کرد.
پس از سهنوازی پیانو، ویولا و کنترباس، نوبت به اجرای قطعهای برای پیانو و سه ساز همراه، اثر Tomasz Sikorski رسید. برای اجرای قطعه بعدی همه نوازندهها به صحنه آمدند تا اثری از کاوه دولت را اجرا کنند که این قطعه با محوریت پیانو اجرا شد.
پس از آن، نوبت به اثری از ارشیا صمصامینیا رسید که در فضایی رازآمیز با زمزمههای زیرلبی نوازندگان آغاز شد. در این قطعه، چند ساز کوبهای حضور داشت و اصواتی از کشیدن آرشه روی سطوح فلزی یا کشیدن پارچه زیر سیمهای داخل پیانو به گوش میرسید. اجرای قطعهای از آیدین صمیمی مفخم در حالی پایانبخش اجرای این گروه بود که آثار هر سه آهنگساز ایرانی برای نخستین بار به اجرا درآمدند.
در این برنامه، کنسول سفارت لهستان و کنسول سفارت ایتالیا بهعنوان مهمان حضور داشتند.
دومین دوره فستیوال بینالمللی موسیقی معاصر تهران با مدیریت هنری نوید گوهری و مدیریت اجرایی احسان تارخ تا ۱۵ اردیبهشتماه ادامه دارد.
منبع:
موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 اردیبهشت 1396 - 18:19
افزودن یک دیدگاه جدید