گفتوگو با آهنگسازی که بسیاری از خوانندگان نامدار موسیقی سنتی را به جامعه معرفی کرده است
محمد جلیل عندلیبی: در جوانی پیر شدیم
موسیقی ما - ده سال زمان زیادی است. برای خودش یک عمر است. «محمد جلیل عندلیبی» اما ده سال خاموش ماند. در اوج. بعد از آنهمه قطعه و آلبوم و اثر جاودان و ماندگار و به قول امروزیها هیت. ده سال رفت که رفت. لابد که خیلی از خوانندگان و بسیاری از اهالی موسیقی دنبالش بودند؛ اما او همچنان در همان سکوت و عزلت خودخواسته ماند.
آن سالها سخت گذشت؟ این سوال را که میپرسیم، منقلب میشود. آب مینوشد. سکوت میکند. فکر میکند و میگوید: «خیلی...» حالا اما «محمد جلیل عندلیبی» به صحنه بازگشته است. بعد از حدود نیم قرن از فعالیتش در عرصه موسیقی با انتشار آلبوم «میهن» با صدای سالار عقیلی بازگشته و قرار است مدتی دیگر در شهر شیراز به یاد دوست قدیمی اش زنده یاد رضوی سروستانی به روی صحنه برود . دربارهی همهی اینها با او صحبت کردهایم:
آن سالها سخت گذشت؟ این سوال را که میپرسیم، منقلب میشود. آب مینوشد. سکوت میکند. فکر میکند و میگوید: «خیلی...» حالا اما «محمد جلیل عندلیبی» به صحنه بازگشته است. بعد از حدود نیم قرن از فعالیتش در عرصه موسیقی با انتشار آلبوم «میهن» با صدای سالار عقیلی بازگشته و قرار است مدتی دیگر در شهر شیراز به یاد دوست قدیمی اش زنده یاد رضوی سروستانی به روی صحنه برود . دربارهی همهی اینها با او صحبت کردهایم:
- چه اتفاقی رخ داد که آهنگسازی مثل شما، در اوج فعالیتهای هنریاش، ده سال از فضای موسیقی فاصله گرفت؟ اصلاً در این سالها کسی سراغتان را گرفت؟
- بیشترین آسیبی که شما از آن حرف میزنید، مسأله اقتصادی است.
- یعنی نوعی خودکشی هنری.
- در این سالها قطعهای نوشتید؟
- فقط قطعه نوشتهاید؟ نگران نبودید که مثلاً دستتان برای نوازندگی، چابکی گذشتهاش را از دست بدهد؟
- چگونه؟
- منظورتان چیست؟
- شما به وجود خوانندهسالاری اعتقاد دارید؟
- در این سالها چطور زندگی میکردید؟
- هنرمندی که -بنا به دلایلی که شما ذکر کردید- از هنر کنارهگیری میکند، به چه طریقی زندگیاش را میگذراند؟
- شما از سنین کودکی، موسیقی را شروع کردید و میخواستید تار بنوازید. چرا تار؟
- صدای این ساز را کجا شنیدید؟
- و خودتان هم خواندید؟
- موسیقی را پیش استاد کامکار یاد گرفتید؟
- شیوه آموزشی استاد کامکار با نت نبود؟
- دیگر چه کسانی در آن ارکستر حضور داشتند؟
- آهنگسازی هم میکردید؟
- استاد کامکار در سنندج بودند و شما بانه زندگی میکردید. چهطور این رفتوآمد صورت میگرفت؟
- اصولاً کردستان منطقه موسیقیپروری است و بسیاری از خانوادههای بزرگی که در موسیقی ما فعالیت دارند، کرد هستند.
- و بعد وارد دانشکده هنرهای زیبا شدید.
- در آنجا برای اولینبار ویولن را بهعنوان یک ساز غربی نواختید. درست است؟
- ارگ؟
- در دانشکده، اوضاع موسیقی ایرانی چهطور بود؟
- شما در مرکز حفظ و اشاعه با چه کسانی همدوره بودید؟
- از همزمانی این کارها خسته نمیشدید؟
- محیط دانشگاه برایتان ناشناخته نبود؟ بههرحال شما از شهرستانی مثل سنندج یکباره وارد دانشکده موسیقی با آن فضای متفاوت میشوید.
- با نگاهی به فعالیتهای هنری شما میبینیم که شما چهرههای زیادی را معرفی کردید. چهطور این اتفاق رخ داد؟
- همکاری با شهرام ناظری چهطور شکل گرفت؟
- خیلی از آثارتان با ارکستر مولانا شکل گرفته است.
- سرنوشت ارکستر سنتی و ارکستر اقوام چه شد؟
- الان ما دو ارکستر (سمفونیک و ملی) داریم.
- از کارهای جدیدتان چه خبر؟
منبع:
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 13 تیر 1396 - 08:30
دیدگاهها
زنده باشن
یه ذره ایشون مغرور نیستند؟
افزودن یک دیدگاه جدید