تنظیمکننده نامدار موسیقی پاپ در مفصلترین گفتوگویش از خاطرات و فعالیتهای خود در این دو دهه میگوید
پدرام کشتکار: زحمات زیادی در موسیقی کشیدم ولی همه را آب برد!
موسیقی ما – چهرههای مطرح تنظیم آهنگهای پاپ دهه هفتاد مثل الان متنوع نبودند. همه تنظیمها در چند نام خلاصه میشد که یکی از فعالترین آنها «پدرام کشتکار» بود. موزیسینی که آن زمان با انرژی زیادی قطعات هیت مختلفی نظیر «فاصله» (محمد اصفهانی)، «دهاتی» (شادمهر عقیلی)، «معرکه» (مجتبی کبیری) و... را تنظیم کرد. در دهه هشتاد هم همکاریهایش با احسان خواجهامیری و چند خواننده دیگر بازخوردهای زیادی داشت. اما چند سالی است که او هم مانند اغلب چهرههای دهه هفتاد موسیقی ایران از عرصه رقابت کنارهگیری کرده و گاهی مختصر فعالیتی انجام میدهد.
پرونده بیستسالگی موسیقی پاپ سایت «موسیقی ما»، بهانه خوبی شد تا پای صحبتهای این تنظیمکننده پرخاطره بنشینیم. پدرام کشتکار به دفتر ما آمد و خاطرات و ناگفتههای زیادی از آن سالها مطرح کرد. از روزهای خوبی که داشته و نامهربانیهایی که دیده گفت و با امید زیادی، از بازگشت دوباره صحبت به میان آورد. گفتوگوی مفصل ما با بهنام (پدرام) کشتکار را تا پایان بخوانید:
آن زمان استودیوها آنالوگ بود و کیبورد را به استودیو میبردم و روی تنظیم ارکستر ضبط شده، ریتم و باس میزدم و صدای سینتیسایزر میریختم و تازه تنظیم انجام میشد. الان در خانه خودم باید تنظیم کنم و میکس و مستر کنم و بکوکالها را بخوانم و کلی کلک بزنم! آن موقع من مؤثر بودم چون امکانات حکم میکرد. خیلیها از من و بهروز که دستبهکیبورد بودیم، کمک میگرفتند تا کارهایشان بهروز باشد.
حدود سال 80 آلبوم «دورنگی» را شروع کردیم. من برای آن آلبوم انتخاب نشده بودم و آهنگ «دورنگی» را برای شخص دیگری ساخته بودم و او هم چون پول نداشت، مردد بودم این کار را به او بدهم. بهروز صفاریان این آهنگ را شنید و آن را برای اجرا توسط برادرش بهنام از من گرفت. شانس دیگر من هم این بود که «دورنگی» اسم آن آلبوم شد. نکته جالب دیگر اینکه من به «پِدی سرکاستی» معروف بودم!
ده سال پیش به کنسرت احسان رفتم که رهبر گروهش میثم مروستی بود. میثم در حال کوک کردن ویولنش به من گفت نصف رپرتوار ما کارهای تو است؛ ولی جالب است که بلیت همان کنسرت را زنگ زدم و از احسان گرفتم! در آن کنسرت یک قطعه در میان، من را بلند کرد.
این قطعات به تدریج منتشر شدند و من یکی از ستونهای موثر موفقیت احسان خواجهامیری پس از خودش و خدا بودم. ما طی 6 سال 3 آلبوم کار کردیم که در آنها هفت قطعه دارم که پنج مورد آنها هیت شد و در این بین، سه قطعه مگاهیت شد؛ قطعاتی نظیر «فصل بارونی»، «فقط تو» و...
در کل طی ده سال شاید نزدیک به 40 قطعه تنظیم کرده باشم که از بین آنها 5 قطعه در کل ایران شنیده شدهاند. در حقیقت من همیشه گل طلایی دقیقه 99 را میزدم. مثلاً قطعات «معرکه» و «دروغکی» آدمی که استحقاق ورود به عرصه خوانندگی نداشت را روی میز کوبید و بازار موسیقی را تحریک کرد. در ادامه هم اتفاقات این جریان با محسن چاوشی و دیگران ادامه پیدا کرد.
بعد از آن با آقای محمد اصفهانی در کارهایی نظیر «ماه نو» و «خورشید فردا» همکاری کردیم. در آلبوم «بیواژه» هم با ایشان همکاری کردم ولی آن اثر، آلبومی نبود که ضربه شدیدی به بازار وارد کند.
پرونده بیستسالگی موسیقی پاپ سایت «موسیقی ما»، بهانه خوبی شد تا پای صحبتهای این تنظیمکننده پرخاطره بنشینیم. پدرام کشتکار به دفتر ما آمد و خاطرات و ناگفتههای زیادی از آن سالها مطرح کرد. از روزهای خوبی که داشته و نامهربانیهایی که دیده گفت و با امید زیادی، از بازگشت دوباره صحبت به میان آورد. گفتوگوی مفصل ما با بهنام (پدرام) کشتکار را تا پایان بخوانید:
* * *
- * بیست سال از شروع دوباره موسیقی پاپ در ایران گذشته. اولین حضورت در این موسیقی چه سالی و با چه کاری بود؟
- * ورودت به موسیقی پاپ چهطور اتفاق افتاد؟
- * با بهروز از کجا آشنا شدی؟
- * همدورهای دیگری داشتید که معروف شده باشد؟
- * پس چهطور شد که بهروز زودتر وارد فضای حرفهای موسیقی شد؟
- * چرا باید چنین رفتاری در قبال تو انجام شود؟
- * پرونده بیستسالگی موسیقی پاپ همین هدف را دارد و میخواهیم یادی کنیم از آنها که در این بیست سال تأثیرگذار بودهاند.
آن زمان استودیوها آنالوگ بود و کیبورد را به استودیو میبردم و روی تنظیم ارکستر ضبط شده، ریتم و باس میزدم و صدای سینتیسایزر میریختم و تازه تنظیم انجام میشد. الان در خانه خودم باید تنظیم کنم و میکس و مستر کنم و بکوکالها را بخوانم و کلی کلک بزنم! آن موقع من مؤثر بودم چون امکانات حکم میکرد. خیلیها از من و بهروز که دستبهکیبورد بودیم، کمک میگرفتند تا کارهایشان بهروز باشد.
- * اگر اشتباه نکنم در کنسرت محمد اصفهانی در کاخ سعدآباد تو و بهروز با کیبورد، بیس و درامز زدید.
- * چه جذابیتی دارد؟
- * اما قطعاً صدای ساز آکوستیک متفاوت است.
- * کمی از بحث اصلی خارج شدیم. برگردیم به فعالیتهایت تا اوایل دهه هشتاد.
- * از قبل با محمد اصفهانی یا شادمهر عقیلی آشنایی داشتی؟
حدود سال 80 آلبوم «دورنگی» را شروع کردیم. من برای آن آلبوم انتخاب نشده بودم و آهنگ «دورنگی» را برای شخص دیگری ساخته بودم و او هم چون پول نداشت، مردد بودم این کار را به او بدهم. بهروز صفاریان این آهنگ را شنید و آن را برای اجرا توسط برادرش بهنام از من گرفت. شانس دیگر من هم این بود که «دورنگی» اسم آن آلبوم شد. نکته جالب دیگر اینکه من به «پِدی سرکاستی» معروف بودم!
- * چرا؟
ده سال پیش به کنسرت احسان رفتم که رهبر گروهش میثم مروستی بود. میثم در حال کوک کردن ویولنش به من گفت نصف رپرتوار ما کارهای تو است؛ ولی جالب است که بلیت همان کنسرت را زنگ زدم و از احسان گرفتم! در آن کنسرت یک قطعه در میان، من را بلند کرد.
- * با وجود اینکه راضی نیستی که به عنوان کیبوردیست معرفی میشدی اما در این زمینه حرفهای بودی.
- * این داستان برای چه سالی است؟
- * یعنی پدرام اسم هنریات است؟
- * دلیل تغییر اسمت چه بود؟
- * حرکت بعدی تو در موسیقی پاپ چه بود؟
این قطعات به تدریج منتشر شدند و من یکی از ستونهای موثر موفقیت احسان خواجهامیری پس از خودش و خدا بودم. ما طی 6 سال 3 آلبوم کار کردیم که در آنها هفت قطعه دارم که پنج مورد آنها هیت شد و در این بین، سه قطعه مگاهیت شد؛ قطعاتی نظیر «فصل بارونی»، «فقط تو» و...
در کل طی ده سال شاید نزدیک به 40 قطعه تنظیم کرده باشم که از بین آنها 5 قطعه در کل ایران شنیده شدهاند. در حقیقت من همیشه گل طلایی دقیقه 99 را میزدم. مثلاً قطعات «معرکه» و «دروغکی» آدمی که استحقاق ورود به عرصه خوانندگی نداشت را روی میز کوبید و بازار موسیقی را تحریک کرد. در ادامه هم اتفاقات این جریان با محسن چاوشی و دیگران ادامه پیدا کرد.
بعد از آن با آقای محمد اصفهانی در کارهایی نظیر «ماه نو» و «خورشید فردا» همکاری کردیم. در آلبوم «بیواژه» هم با ایشان همکاری کردم ولی آن اثر، آلبومی نبود که ضربه شدیدی به بازار وارد کند.
- * همکاریات با فریدون آسرایی از کجا شکل گرفت؟
- * آن زمان شادمهر تازه از ایران رفته بود.
- * آن زمان به قصد مهاجرت رفت یا میخواست برگردد؟
- * کلاً خیلی قهر میکنی!
- * با وجود این حساسیتها، چرا سر آلبوم «دهاتی» که اسمت درج نشد، هیچ واکنشی نشان ندادی؟ هر شخص دیگری ممکن بود دهها مصاحبه کند که تنظیمها را انجام داده است.
- * شادمهر پس از خروج از کشور در مصاحبهای اعلام کرد بابت آلبوم «دهاتی» 40 میلیون تومان دستمزد گرفته بود. دستمزد تو و بهروز صفاریان چهقدر بود؟
- * دلیلش چه بود؟
- * کارهایه که آن زمان هیت میشد، نسبت به قطعاتی که الان فراگیر میشود خیلی متفاوت بود. این تفاوتها را در چه چیزهایی میبینی؟
- * زمانی که دیدی موسیقی شکل دیگری شده، چه حالی داشتید؟
- * الان در شرایط آدمهایی مثل محمدرضا چراغعلی، محمدرضا عقیلی، بهنام ابطحی و... باید چه کار کرد؟ یکی مثل بهروز صفاریان هنوز بهروز است و کمابیش کار میکند ولی شما کنار کشیدید. تکلیف چیست؟ چرا شما بهروز نشدید؟
- * سه آهنگساز در طول این بیست سال نام ببر که به سلیقهات نردیک و تأثیرگذار بودهاند.
- * در بخش تنظیم چهطور؟
- * در ترانه؟
- * اگر بخواهی سه خواننده نام ببری؟
- * مرتضی پاشایی هم در میان انتخابهای تو هست؟
- * بابت شباهت صدایش خیلی مورد انتقاد قرار میگرفت.
- * در بچههایی که الکترونیک کار میکنند، کار چه کسانی را دوست داری؟
- * پنج مگاهیت این بیست سال به انتخاب تو کدامها هستند؟
- * درباره کارهای محمد علیزاده، بنیامین نظری نداری؟
منبع:
سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 25 تیر 1396 - 06:45
دیدگاهها
دمتون گرم . با تشکر از سایت خوبتون :دی
جناب كشتكار در سراسر مصاحبه هر جا با ربط و بي ربط اسم شادمهر رو ميارن؛ ايشون سال هاست كه هر جا هر صحبتي كه ميكنن اصرار دارن بگن تمام آلبوم دهاتي رو خودشون تنظيم كردن اما سوال از ايشون اينه كه بعد آلبوم دهاتي چند تا تنظيم آكوستيك داشتن؟! البته كه در توانايي هاي ايشون شكي نيست اما بخاطر مسايلي كه خودشون هم اشاره داشتن از جامعه موسيقي فيد شدن و اين دست و پا زدن ها و چنگ زدن به اعتبار شادمهر فقط و فقط باعث بي اعتباري خودشون ميشه
خيلي جالبه در همون آلبوم دهاتي اسم عمادرضا نكويي در قطعه 8 به عنوان تنظيم كننده درج شده اما چه جوريه كه اسم ايشون هيچ جا درج نميشه؟! ضمن اينكه بر فرض كه تمام حرف هاي ايشون درست و شادمهر آدم قدرنشناسه، آقا جان چرا سه چهارتا آلبوم باهاش كار كردي؟!آيا جز اين بود كه در كنار شادمهر هم كانالاتُ مي زدي با آدم هاي مختلف هم كلي تجربه و اعتبار كسب مي كردي؟!
جناب كشتكار بپذير كه تمام اين حرف ها از روي حسوديه وگرنه كيه كه ندونه همين شادمهري كه شما داري ميگي ملودي و تنظيم شما رو استفاده مي كرد روز به روز بدون تو و امثال تو در حال پيشرفته
جالبه از شادمهر و چاوشی به عنوان موفقترین خوانندههای بیست سال اخیر نام نبرده
انشالله باز هم شاهد همكاري شما با احسان باشيم ، برگشت و يا نزديك شدن دوباره به اون فضا از اهنگسازي و سليقه كاري خيلي جذاب و موفقه به نظرم ،
پدرام عاليه
مرتضی پاشایی بیست سال اخیر تو که تا موقع مرگش نمیشناختی اگه موفق بود چطور نشناختی .مرتضی پاشایی موفق ترین تو بیت سال اخیر بیشتر شبیه جوکه
مگاهیت ها را از نظر پدارم کشتکار نباید بسنجیم ، نظر مردم مهمه ، مردم میگن که کدوم قطعه مگاهیت هست
الان هواداری بنیامین میریزن سرش
اي كاش مردم همونقدر كه پيگير خواننده ها هستن و تعصب به خرح ميدن،كمي هم موزيسين هاي بي نظير مثل جناب كشتكارو هم ميشناختن و احترام ميزاشتن...
بنیامین بهادری با رای و نظر این آقا به جایی نرسیده که حالا با رای و نظرش از جایی بیفته :)) #خواننده ای که ثابت شده است را هرگز نمیشود به بی ثباتی انداخت
با تمام احترامی که برای پدرام کشتکار قائلم اما ایشون و هرکس در آلبوم دهاتی با شادمهر همکاری کرده الان داره نون شادمهرو میخوره ، اینکه اسم پدرام کشتکار کنارقطعاتش در آلبوم نبوده چیز تازه ای نیس ، آلبوم بیخوابی سعید شهروز و آلبوم مثلث علی لهراسبی هم همین طور بود و این یه تکنیک جلب توجه هستش.
اینکه مرحوم پاشایی که بارها گفت مرید شادمهر بوده رو بالاتر از شادمهر میدونید جز کینه و حسادت دلیل دیگه ای نداره جناب پدی پنجه طلا
در ضمن شادمهر بعد از رفتنش از ایران بیش از ده تراک مگاهیت داشته که نشون میده شادمهرعقیلی به آهنگساز و ترانه سرا وابسته نیست
مرتضی پاشایی، صداییست باران خورده و ازآسمان آمده ...#بهار_محبی
چی رو کپی میکنه میشه بگی؟؟سامان صداش از شادمهر بهتره و همه کاراش مال خودشه مثه شادمهر نیس که بقیه واسش کار بسازن بزنه به اسم خودش ???
مرتضی پاشایی اسطوره اخلاق، نجابت، صبوری و موسیقیست ?????????
صدای پر احساس و شخصیت و تواضع و صبر مرتضی همه و همه ازش یه اسطوره ساخت?تا ابد دوستت دارم #مرتضی_پاشایی❤
روح بلندت مرتضی جان غرق در آرامش ابدی ...????⚘?
مرتضی پاشایی فوق العاده بود یه پدیده تکرار نشدنی و به یاد موندنی❤❤❤❤❤❤
مرتضی پاشایی?❤❤❤❤❤
لطفا با اقایان علی اصحابی و فرهاد جواهر کلام و سعید پور سعید و بهنام علمشاهی و بابک جهانبخش و رامین بی باک و میلاد کیانی و نریمان هم گفت وگو کنید واز البوم جدید هایشان خبر بگزارید وبنویسید که کی منتشر می شوند.
مرتضی تا ابد بهترین بود وهست
مرتضی پاشایی اسطوره ی اخلاق و موسیقی ❤❤❤
مرتضی پاشایی با صدا ونغمه هایی آسمان گونه ........
مرتضی پاشایی بهترین خواننده پاپ کشور بود
مرتضی اسمش در صدر اسامی خوانندگانی هست که جهانی بهش افتخار میشه . همیشه بهش افتخار میکنیم . ممنون از شما جناب کشتکار
مرتضی پاشایی اسطوره صبر.بهترین خواننده
افرادی که میان مینویسن مرحوم پاشایی اسطوره ی موسیقی پاپ دارن جدی این حرف رو میزنن یا شوخی میکنن؟با نهایت احترامی که برای اقای پاشایی قایل بوده و هستم و خواهم بود،اگه مرحوم پاشایی اسطوره ی موسیقیه پس باید در موسیقی پاپ رو گل گرفت!
مرتضی پاشایی ?
فداای صدای مرتضی پاشایی،صدایی که از آسمان بود و آسمانی شد❤❤❤
درود بر استاد پدرام کشتکار
مرتضی پاشایی#امپراطور#پاپ#ایران
ماندگارتاابد
جاودانه بیتکرار
اقای کشتکار هنرمند خوبی هستن و امیدوارم نظر من رو بخونن ... من با آثارشون خاطرات زیادی دارم و همیشه براشون آرزوی سلامتی و موفقیت میکنم ... ایشون در مصاحبه خودشون گفتن که شادمهر تمام آهنگسازی ها و تنظیم های من رو به نام خودش ثبت میکرد و به البوم دهاتی و آدم و حوا شاره کردن ... اما موفق ترین البوم شادمهر در داخل ایران از نظر ماندگاری و نه گیشه آلبوم مسافر و پرپرواز هست که ایشون در آن حتی به عنوان نوازنده حضور ندارن و نمیتونن ادعا کنن تو آهنگسازی و تنظیم از شادمهر بهتر هستن به طوری که شادمهر بخواد اثار ایشون رو بدزده و به نام خودش ثبت کنه .. و البته بعد از خروج شادمهر از ایران که کلا با ایشون و بهروز صفاریان قطع رابطه مطلق داشتن و نمیتونن ادعایی داشته باشن هم آثار ماندگاری مثل آهنگ ماندگار ، عادت ، انتخاب ، تقدیر، طرفدار ، اشک من و غیره و آهنگهایی که به صورت فول در یک آلبوم برای یک خانوم خواننده که امیدوارم آوردن اسمشون باعث مشکل نشه یعنی مهستی ساختن که این آلبوم هم جاودانه شد و آهنگ نوازش و ... که برای ابراهیم حامدی ساختن که باعث محبوبیت بیشتر این هنرمند شد... شما نمیتونید ادعا کنید در آهنگسازی و تنظیم از شادمهر بهتر هستین و تو موفقیت شادمهر موثر بودین زیرا اگه شما در آلبوم دهاتی یا آدم و حوا نوازندگی یا به قول خودتون تنظیم نمیکردین شادید یکی دیگه بهتر از شما این کار رو انجام میداد... اما میتونید ادعا کنید یکی از بهترین و موثر ترین هنرمندای بعد انقلاب در داخل ایران هستین ... شما اگه در زمینه کیبورد پدی پنجه طلا هستین شادمهر هم در ویلن و گیتار و سنتور و جدیدا گیتار باس و گیتار الکترونیک و بسیاری ساز دیگر پنجه طلا هستن که متاسفانه این اواخر دچار افت شده ... و البته دوست صمیمی خودتون بهروز صفاریان با وود اختلافتی که با شادمهر داره حداقل این جرات رو داشته که در مصاحبه های مختلف از شادمهر بعد از بابک بیات بهترین آهنگساز نام بدن و این سیاست نیست بلکه صداقته و همین باعث شده که بیشتر از امثال شما هنوزم بعد از 20 سال رو بورس باشن و اگه شکستتون رو گردن بقیه نندازین و اخلاق هنری داشته باشین، میتونید با توکل به خدا همون پدی پنجه طلای قدیمی باشین
شما خودتو به آهنگ سنتوری محسن چاووشی به عنوان یکی از آهنگهای مگاهیت این 20 سال اشاره کردین اما گفتین اصلا این آهنگ رو نشنیدین پس از کجا اسمشو شنیدین؟ حداقل فیلمشو که استاد مهرجویی ساختن که دیدین؟ آهنگارو تو فیلم هم نشنیدین؟ بابای من که از چاووشی بدش میاد به خاطر تماشای این فیلم آهنگارو شنیده البته به اجبار ...
واقعا مرتضی پاشایی رو بعد از مرگش و حاشیه هایی که پیش اومد شناختین؟ و الان ازش حمایت میکنین؟واقعا مرده پرستی تا کی؟ چرا هر هنرمندی که مرده و از دنیا رفته در لیست هنرمندای محبوبتونن ؟ به هر حال باز هیچ شکی به هنرتون ندارم و میدونم با کمی حوصله میتونید به دوران اوج گذشته برگردین
افزودن یک دیدگاه جدید