گفت و گو با کیوان ساکت
گفت و گوی سایت موسیقی ما با آهنگساز موسیقی ایرانی
موسیقی ما - کیوان ساکت نوازندهی شناختهشدهای است. آهنگسازی است که سالها است به صورت مستمر کار میکند و پرکار هم هست. آلبوم منتشر میکند، کنسرت میگزارد و کتاب مینویسد. همین روزها هم چند اثر جدید از او منتشر شده است.
«ساکت» اما حالا مدتی است در جرگهی موسیقیدانان منتقد است که عقیده دارند مناسبات جاری در فضای موسیقی ایران مناسب نیست و باید برایش کاری کرد. این جمع به زبانهای گوناگون اعتراضات خود را بیان میکند. گاهی به خانهی موسیقی، گاهی به جشنوارهی موسیقی و... در این میان اما به نظر میرسد «کیوان ساکت» مواضعی تند و تیزتر از دیگر هممسلکیهای خود دارد.
نوازنده و آهنگساز شناختهشده میگوید که باید در خانهی موسیقی بسته شود! چون تاکنون نتوانسته به اهداف خود برسد. او کلیهی سیاستهای این خانه را شکستخورده میداند! ساکت البته از معدود منتقدانی بود که در جلسهای که اخیراً استاد «فرهاد فخرالدینی» در خانهی هنرمندان ترتیب داده بود، حضور پیدا کرد و آنجا هم انتقادات خود را بهز بان آورد.
همهی اینها بهانهای شد برای گفتوگو با «کیوان ساکت» و البته ذکر این نکته ضروری است که «سایت موسیقی ما» به زودی گفتوگو با تعدادی از اعضای هیأتمدیرهی خانهی موسیقی را نیز منتشر میکند و آمادهی شنیدن توضیحات آنها نیز هست.
اگر شما به تاریخ مراجعه کنید، هنرمندان گذشته به اندازهای برای اجرای موسیقی حرمت قائل بودهاند که بدون وضو دست به ساز نمیزدند! دستگاه راستپنجگاه و نوا را به کسانی درس میدادند که حریمهای حرم را رعایت کرده باشد. برای کل موسیقی یک تقدس آسمانی قائل بودند و برای این دو دستگاه بیشتر. به همین خاطر این را به کسانی یاد میدادند که اهلیت داشته باشند. وگرنه یاد گرفتن موسیقی کار دشواری نیست؛ اما اینکه کسی خالقی و صبا و بنان و شهناز و بزرگانی در این حد و اندازه شود، دشوار است: «بس نکته غیر حُسن بباید که تا کسی/ مقبول طبع مردم صاحبنظر شود» تمرین کردن و یاد گرفتن ردیفها اولین قدم است؛ اما باید در موسیقی طی طریق کرد. در موسیقی شرق این مسأله بهشدت وجود دارد و کسی که میخواهد در این هنر گام بردارد، باید خیلی چیزها را از خود دور کند و خیلی چیزها به او اضافه شود. باید اتفاقاتی بیفتد و منزل به منزل هفت شهر عشق را درنوردد؛ نه اینکه هر کسی ساز خرید، او را هنرمند بدانیم.
«ساکت» اما حالا مدتی است در جرگهی موسیقیدانان منتقد است که عقیده دارند مناسبات جاری در فضای موسیقی ایران مناسب نیست و باید برایش کاری کرد. این جمع به زبانهای گوناگون اعتراضات خود را بیان میکند. گاهی به خانهی موسیقی، گاهی به جشنوارهی موسیقی و... در این میان اما به نظر میرسد «کیوان ساکت» مواضعی تند و تیزتر از دیگر هممسلکیهای خود دارد.
نوازنده و آهنگساز شناختهشده میگوید که باید در خانهی موسیقی بسته شود! چون تاکنون نتوانسته به اهداف خود برسد. او کلیهی سیاستهای این خانه را شکستخورده میداند! ساکت البته از معدود منتقدانی بود که در جلسهای که اخیراً استاد «فرهاد فخرالدینی» در خانهی هنرمندان ترتیب داده بود، حضور پیدا کرد و آنجا هم انتقادات خود را بهز بان آورد.
همهی اینها بهانهای شد برای گفتوگو با «کیوان ساکت» و البته ذکر این نکته ضروری است که «سایت موسیقی ما» به زودی گفتوگو با تعدادی از اعضای هیأتمدیرهی خانهی موسیقی را نیز منتشر میکند و آمادهی شنیدن توضیحات آنها نیز هست.
***
- * به نظر میرسد شما مدتی است که بهشدت نگران جریان موسیقی در ایران هستید و آن را به شکلهای مختلف بیان میکنید. این نگرانی از کجا میآید؟
اگر شما به تاریخ مراجعه کنید، هنرمندان گذشته به اندازهای برای اجرای موسیقی حرمت قائل بودهاند که بدون وضو دست به ساز نمیزدند! دستگاه راستپنجگاه و نوا را به کسانی درس میدادند که حریمهای حرم را رعایت کرده باشد. برای کل موسیقی یک تقدس آسمانی قائل بودند و برای این دو دستگاه بیشتر. به همین خاطر این را به کسانی یاد میدادند که اهلیت داشته باشند. وگرنه یاد گرفتن موسیقی کار دشواری نیست؛ اما اینکه کسی خالقی و صبا و بنان و شهناز و بزرگانی در این حد و اندازه شود، دشوار است: «بس نکته غیر حُسن بباید که تا کسی/ مقبول طبع مردم صاحبنظر شود» تمرین کردن و یاد گرفتن ردیفها اولین قدم است؛ اما باید در موسیقی طی طریق کرد. در موسیقی شرق این مسأله بهشدت وجود دارد و کسی که میخواهد در این هنر گام بردارد، باید خیلی چیزها را از خود دور کند و خیلی چیزها به او اضافه شود. باید اتفاقاتی بیفتد و منزل به منزل هفت شهر عشق را درنوردد؛ نه اینکه هر کسی ساز خرید، او را هنرمند بدانیم.
- * این نامحرمان چه کسانی هستند و چرا فکر میکنید عدهای در موسیقی محرم و دیگران نامحرم هستند؟
- * شما در یکی از آخرین گفتوگوهایتان به این مسأله اشاره کرده بودید که موسیقی ایران به دست چند نفر افتاده است. اصلاً مگر کسی این قدرت را دارد؟
- * منظورتان از دردآشنایان چه کسانی هستند؟
- * شما دربارهی سه چهار سال اخیر صحبت میکنید؟
- * منظورتان از جایزه، جشن خانهی موسیقی و جایزهی باربد است؟
- * اما بههرحال خانهی موسیقی اساسنامه و شیوهای دموکراتیک دارد.
- * خب چرا اعضای این خانه شرکت نمیکنند؟ این مشکل به خود اعضای این کانونها برنمیگردد؟
- * همین چند وقت پیش استاد فخرالدینی از منتقدان دعوت کرد که به بهانهی ایجاد همدلی در خانهی هنرمندان شرکت و مسائلشان را بهطور صریح بیان کنند. چرا از منتقدان جز شما و چند نفر دیگر کسی حضور پیدا نکرد؟
- * اما آقای فخرالدینی بزرگ موسیقی ما هستند.
- * شما به جشنوارهی موسیقی اشاره میکنید. در سه سال اخیر رویکرد جشنواره با انتقادات بسیاری مواجه شده است. اما آیا در سی سال قبل به خوبی برگزار میشده که هیچکس اعتراضی نمیکرده است؟
- * اما این فضای دودستهای که هماکنون وجود دارد، بدون شک به ضرر موسیقی ایران است.
- * این آمار مستند است؟
- * خانهی موسیقی برای خیلی از اتفاقات میتواند کاری کند؟ اصلاً خود ارشاد میتواند؟
- * چند سالی است که از این اعتراضات میگذرد و چهرههای بزرگی هم در لیست منتقدان هستند. چرا خود این اعضا کاری صورت ندادهاند؟ مثلاً انجمنی مستقل تشکیل دهند؟
- * خب صرفنظر از انجمن، لااقل نشستهای منظم یا تلاش برای به ثمر رساندن یکی از ایدهها...
- * منظورم خارج از جریانات دولتی است. تجربه نشان داده که هیچوقت نمیتوان از دولت انتظار داشت. اینهمه هنرمند یک کانون مستقل نتوانستهاند تشکیل دهند؟
- * فکر میکنید با آمدن آقای ترابی اوضاع بهتر میشود؟
- * صرفنظر از این ماجراها و اختلافات، فکر میکنید اقتصاد موسیقی ما هیچگاه تا این اندازه وابسته به خوانندهها بوده است؟
- * به عنوان سوال آخر، لطفاً از فعالیتهای خودتان بگویید.
-
سایت موسیقی ما , آوش مدیا
-
سایت موسیقی ما , آوش مدیا
-
سایت موسیقی ما , آوش مدیا
-
شهرام ناظری , سایت موسیقی ما
-
عالیم قاسم اف , سایت موسیقی ما
-
پدرام امینی ابیانه , سایت موسیقی ما
-
سالار عقیلی , ابوالفضل صادقی نژاد , سایت موسیقی ما
-
سازنگار , سامان احتشامی , سایت موسیقی ما
-
فردین خلعتبری , سایت موسیقی ما
-
حیدو هدایتی , سایت موسیقی ما
-
فرهاد فخرالدینی , سایت موسیقی ما
-
شهرام ناظری , سایت موسیقی ما
-
پژمان طاهری , سایت موسیقی ما
-
همایون شجریان , فردین خلعتبری , سایت موسیقی ما
-
مجید رضوی , سایت موسیقی ما
-
رضا موسوی , سایت موسیقی ما
-
سازنگار , پویا نیکپور , سایت موسیقی ما
-
سایت موسیقی ما , علیرضا پور استاد
-
سایت موسیقی ما , مهدی بوستانی
-
گروه چارتار , سایت موسیقی ما
-
سالار عقیلی , سایت موسیقی ما
-
سازنگار , آزاده امیری , سایت موسیقی ما
-
سایت موسیقی ما , فردین خلعتبری , علی اکبر قربانی , مانی جعفرزاده
-
سایت موسیقی ما
-
سایت موسیقی ما
-
فرهاد فخرالدینی , علی اکبر قربانی , سایت موسیقی ما
-
سایت موسیقی ما
-
سایت موسیقی ما
-
سایت موسیقی ما , ماکان بند
-
سایت موسیقی ما
-
سایت موسیقی ما
-
سایت موسیقی ما
-
سایت موسیقی ما
-
سایت موسیقی ما
-
سایت موسیقی ما
-
سایت موسیقی ما
-
سایت موسیقی ما
-
سایت موسیقی ما
-
سایت موسیقی ما
-
علیرضا میرآقا , سایت موسیقی ما , سازنگار
-
سایت موسیقی ما
-
سایت موسیقی ما , اکسیر نوین , محمدرضا خانزاده
-
سایت موسیقی ما , سهراب پورناظری , علی قمصری
-
سایت موسیقی ما , اکسیر نوین , محمدرضا خانزاده
-
سایت موسیقی ما , محمد بحرانی
-
سایت موسیقی ما
-
سایت موسیقی ما , منوچهر صهبایی
-
سایت موسیقی ما
-
سایت موسیقی ما , آیدین الفت
-
سایت موسیقی ما
دیدگاهها
زمانی که استاد لطفی از حرمت و معنونیت موسیقی ایران می گفت همین ساکت به او طعنه می زد و او را مریدپرور می خواند !!اما امروز او اهلیت موسیقی می گوید کسی که برای استاد لطفی استاد ظریف شانی قائل نبود برای خود شان قائل است زیاده طلبی های ساکت از هنگامی اغاز شد که او را از دبیری و داوری جشنواره فجر کنار گذاشتند در دوره احمدی نژاد که همه استادان موسیقی از جنشنواره کناره گرفتند همین ساکت داوری جشنواره فجر را قبول کرد و مصاحبه هایش ان را پر بار خواند !!زمانی حرف های لطفی را مسخره می کرد و زنبورک نوازی خود را هنر می خواند و حالا منتقد شده است .چه کسی برای خواندگی زنان تا مرز استفا رفت ؟استادپیرنیاکان یا شما ؟چه کسی در صدا وسیما مناظره کرد ؟اقای نور بخش یا شما ؟چه کسی تمام قد از استاد شجریان دفاع کرد ؟استادعلیزاده یا شما ؟شما برای موسیقی چه کرده اید که طلبکار همه هستید؟
اقای ساکت مرا خوب میشناسید مدتی شاگرد شما بودم برایم جالب است که شما از اهلیت و معنویت و مرام در موسیقی حرف می زنید چون روزی نبود که نام استادان هنر موسیقی برده شود و شما انان را به طعنه و تحقیر یاد نکنید به حرمت اخلاق و هنر حرفهای شما باز گو نمی کنم کلاس شما را ترک کردم چون از سعدی بزرگ اموخته بودم:
بزرگش نخوانند اهل خرد
که نام برزگان رابه زشتی برد
اما جالب است که استاد درخشانی به خاطر انتقاد از محدودیت ها برای موسیقی ممنوع کار می شود و شما طبکارید !!شماکی از موسیقی دفاع کرده اید ؟
افزودن یک دیدگاه جدید