پیشنهاد نوازنده و آهنگساز برجستهی موسیقی ایران
مجید کیانی: مراکز فرهنگی با تخفیفهای ویژه میتوانند جوانان را تشویق به اجرا کنند
موسیقی ما - «مجید کیانی» -پژوهشگر، آهنگساز و نوازندهی سنتور-، نقش مراکز فرهنگی هنری در حمایت ویژه از جوانان و علاقهمندان به کنسرتهای پژوهشی را بسیار تاثیرگذار دانست. او که در سالهای اخیر چندین کنسرت پژوهشی با موضوعات مختلف در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران برگزار کرده است؛ پنجشنبهی گذشته به بررسی تفکر استاد «نورعلی خان برومند» در خصوص اصالت موسیقی پرداخت.
او با ذکر این مطلب که موسیقیهای تفریحی و تفننی نیاز به شناخت ندارند گفت: «این موسیقی اصیل و هنرمندانه است که مانند سایر هنرهای ناب ایرانی، باید ریشهیابی شده و موردتحقیق و پژوهش قرار گیرد.»
رئیس گروه موسیقی فرهنگستان هنر همچنین به بازخورد مثبتی که از کنسرتهای پژوهشی دریافت کرده است؛ اشاره کرد: «یکی از راههای آشنایی بهتر و بیشتر جوانان علاقهمند، کشف استعدادها و در نتیجه تعالی پیشرفت و نیز گسترش و مانایی آن است.»
او ارتباط بیشتر اساتید موسیقی پژوهشی با علاقهمندان و مخاطبان به موسیقی اصیل ایران بهویژه در شناخت تفاوتهای موسیقی سنتی عامهپسند با موسیقی اصیل را بسیار اندیشمندانه عنوان نمود و خاطرنشان کرد: «نقش مراکز فرهنگی و هنری در کنسرتهای پژوهشی و حمایت آنها از جوانان و علاقهمندان به این نوع کنسرت برای برگزاری موسیقی اصیل، بسیار حائز اهمیت است. مراکز فرهنگی با رایگان برگزار کردن یا تخفیفهای ویژه میتوانند جوانان و دوستداران این هنر را تشویق به اجراهایی بیشتر نمایند و گام مؤثری را در جهت کشف استعدادها و گسترش و شناساندن آن به مخاطبان بردارند.»
کیانی در خصوص انتخاب موضوع در بیست و دومین کنسرت پژوهشی، نورعلی خان برومند از اساتید نامآور موسیقی اصیل ایرانی نیز گفت: «نورعلی خان برومند یکی از معدود کسانی است که تاکنون تمامی پژوهشها، سخنرانیها و اجراهایش تنها در خصوص موسیقی اصیل و هنری بوده است. نورعلی خان از گرایش به موسیقیهای عامهپسند که یکی از مشکلات اساتید موسیقی است، به دور بوده و تنها به موسیقی ارزشمند ایرانی پرداخته است.»
این نوازنده سنتور در پایان صحبتهایش با ذکر این مطلب که فرهنگسرای نیاوران یکی از بهترین و مناسبترین مکانهایی است که تاکنون در آن برنامه داشته است گفت: «مدیریت و کارکنان بنیاد آفرینشهای هنری نیاوران همکاری بسیار خوبی در برگزاری کنسرتهای پژوهشی داشته است که این اتفاق بسیار ارزشمند است.»
او با ذکر این مطلب که موسیقیهای تفریحی و تفننی نیاز به شناخت ندارند گفت: «این موسیقی اصیل و هنرمندانه است که مانند سایر هنرهای ناب ایرانی، باید ریشهیابی شده و موردتحقیق و پژوهش قرار گیرد.»
رئیس گروه موسیقی فرهنگستان هنر همچنین به بازخورد مثبتی که از کنسرتهای پژوهشی دریافت کرده است؛ اشاره کرد: «یکی از راههای آشنایی بهتر و بیشتر جوانان علاقهمند، کشف استعدادها و در نتیجه تعالی پیشرفت و نیز گسترش و مانایی آن است.»
او ارتباط بیشتر اساتید موسیقی پژوهشی با علاقهمندان و مخاطبان به موسیقی اصیل ایران بهویژه در شناخت تفاوتهای موسیقی سنتی عامهپسند با موسیقی اصیل را بسیار اندیشمندانه عنوان نمود و خاطرنشان کرد: «نقش مراکز فرهنگی و هنری در کنسرتهای پژوهشی و حمایت آنها از جوانان و علاقهمندان به این نوع کنسرت برای برگزاری موسیقی اصیل، بسیار حائز اهمیت است. مراکز فرهنگی با رایگان برگزار کردن یا تخفیفهای ویژه میتوانند جوانان و دوستداران این هنر را تشویق به اجراهایی بیشتر نمایند و گام مؤثری را در جهت کشف استعدادها و گسترش و شناساندن آن به مخاطبان بردارند.»
کیانی در خصوص انتخاب موضوع در بیست و دومین کنسرت پژوهشی، نورعلی خان برومند از اساتید نامآور موسیقی اصیل ایرانی نیز گفت: «نورعلی خان برومند یکی از معدود کسانی است که تاکنون تمامی پژوهشها، سخنرانیها و اجراهایش تنها در خصوص موسیقی اصیل و هنری بوده است. نورعلی خان از گرایش به موسیقیهای عامهپسند که یکی از مشکلات اساتید موسیقی است، به دور بوده و تنها به موسیقی ارزشمند ایرانی پرداخته است.»
این نوازنده سنتور در پایان صحبتهایش با ذکر این مطلب که فرهنگسرای نیاوران یکی از بهترین و مناسبترین مکانهایی است که تاکنون در آن برنامه داشته است گفت: «مدیریت و کارکنان بنیاد آفرینشهای هنری نیاوران همکاری بسیار خوبی در برگزاری کنسرتهای پژوهشی داشته است که این اتفاق بسیار ارزشمند است.»
منبع:
سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : چهارشنبه 7 آذر 1397 - 11:35
افزودن یک دیدگاه جدید