گفتوگو با خواننده آلبوم فیوژن «نبودی تو» به آهنگسازی مهیار علیزاده
هادی فیضآبادی: مبنای انتخاب اشعار، «تو»یی بود که قرار است باشد و نیست
موسیقی ما - این روزها آلبوم موسیقی «نبودی تو» با صدای هادی فیضآبادی یکی از پرفروشهای بازار موسیقی ایران است. آلبومی با اشعار کلاسیک و مدرن که با آهنگسازی مهیار علیزاده، چهارم آذر رونمایی شد و هنرمندانی چون میلاد درخشانی، علی جعفریپویان و تینا جامهگرمی در آن ساز نواختهاند.
از هادی فیضآبادی پیشتر آلبوم «آسمان، مهتاب» و «تا همیشه» و چند تکآهنگ به بازار موسیقی عرضه شده بود. او سرپرست گروه موسیقی و آموزشگاه موسیقی «بام» است که به گفته خودش در به ثمر رسیدن آلبوم سومش بسیار موثر بودند.
هادی فیضآبادی موسیقی را با نواختن ساز نی آغاز کرد و پس از مدتی به تشخیص استادانش به آواز ایرانی روی آورد. او که در این چند سال بیسر و صدا پیش آمده، با رونمایی سومین آلبومش نشان داد هر چند در سکوت کار میکند اما توجه و حساسیت بالایی در انتخابهایش دارد.
بعد از آن با پویان رمضانی آشنا شدم و همکاری ما از یک تکآهنگ به نام «بغض» با ترانهای از محمد حاجیمحمدی شروع شد که در آن برحه، با استقبال مخاطبین زیادی روبرو شد و تصمیم گرفتیم به اتفاق هم مجموعهای بهنام «تا همیشه» داشته باشیم که آن هم فضای ارکسترال سنتی داشت.
آلبوم سوم و همکاری با مهیار علیزاده فضای متفاوتی دارد که نمیتوانم عنوان و ژانر مشخصی برایش داشته باشم. من کارم را بهعنوان خواننده سنتی و موسیقی کلاسیک ایرانی و با همان تکنیکها انجام دادهام. فضاسازیهایی که ایجاد شده، مثل یک بستهبندی جدید برای آن جنس است که البته نوع سازبندی و نگاه آقای علیزاده به موسیقی و تنظیم کارها در این آلبوم قطعاً دور از تفکر حال حاضر من نبود.
خواننده برای رسیدن به نتیجه نهایی و موسیقی چندصدایی مجبور است بعضی مهارتها را کسب کند تا بتواند در این قالب به اصلاح مدرن خود را تطبیق دهد و من هم از این یادگیری مستثنا نبودم. در کل محیطی که برایم چالش برانگیز باشد که بتوانم در انتهای کار مطلب جدیدی یاد بگیرم و تجربه متفاوتی داشته باشم را با اشتیاق میپذیرم.
در گذشته معمولاً خوانندههای موسیقی ایرانی، برای اجرای قطعات چندصدایی به مشکل برمیخوردند که خوشبختانه در حال حاضر به واسطه آشنایی بیشتر هنرمندان با موزیک روز این مشکل کمتر شده است. این مسئله در اجرای این آلبوم برای من وجود داشت و باعث شد تجربهای جدید و متفاوت داشته باشم. با این حال دغدغه من همان آواز و موسیقی سنتی و اصیل ایرانی است و در آینده نزدیک مجموعهای خواهم داشت که کاملاً در فرم و قالب موسیقی ایرانی خواهد بود.
اما در این پروژه بیان شخصی خودم به لحاظ تکنیک و مهارت خواندن و نوع بیان شعر و انتخاب بخشی از اشعار مشهود است که برایم قطعاً تجربه متفاوت و تأثیرگذاری بود. پس از این آلبوم میدانم کجا هستم و قرار است چه اتفاقی بیفتد. همکاریهایم قرار است با چه کسانی باشد و میخواهم به کجا برسم. و البته دغدغه اصلیام در موسیقی و هنر چیست.
قاعدتاً پیشنهاد زیاد است و دوستان هم به من لطف دارند ولی بهجای کنسرتهای زیاد و ساختن آلبوم یا قطعههای بیشتر، دغدغه اصلی من انجام کارهایی است که بتوانم در آینده از آنها دفاع کنم و بازتاب تفکر و نوع نگاهم به مسائل اجتماعی و فرهنگی هنری آن برحه از زمان باشد.
به ناچار انتشار آلبوم در پروژه شخصی خودم، گروه و آموزشگاه موسیقی بام قرار گرفت. از آنجا که در این زمینه تجربهای نداشتم درگیر مسائلی مثل چاپ و نشر و مذاکره با ناشر و پخش و... شدم، در حالیکه ترجیح من این بود فقط کارهای مرتبط را خودم انجام دهم. این مراحل از نظر فکری برایم فرسایشی بود ولی خوشبختانه به لطف دوستان با تیم «ژین استودیو» و مشاور رسانهای آشنا شدم که پروموت، تبلیغات و امور رسانهای کار را انجام دادند و آلبوم آماده انتشار شد.
از هادی فیضآبادی پیشتر آلبوم «آسمان، مهتاب» و «تا همیشه» و چند تکآهنگ به بازار موسیقی عرضه شده بود. او سرپرست گروه موسیقی و آموزشگاه موسیقی «بام» است که به گفته خودش در به ثمر رسیدن آلبوم سومش بسیار موثر بودند.
هادی فیضآبادی موسیقی را با نواختن ساز نی آغاز کرد و پس از مدتی به تشخیص استادانش به آواز ایرانی روی آورد. او که در این چند سال بیسر و صدا پیش آمده، با رونمایی سومین آلبومش نشان داد هر چند در سکوت کار میکند اما توجه و حساسیت بالایی در انتخابهایش دارد.
- * شکلگیری آلبوم «نبودی تو» از ایده اولیه تا رونمایی چه مدت طول کشید؟
- * شما خودتان را خواننده موسیقی سنتی میدانید ولی آلبوم «نبودی تو» را نمیتوانیم یک کار سنتی بدانیم. دلیل این تغییر چیست؟
بعد از آن با پویان رمضانی آشنا شدم و همکاری ما از یک تکآهنگ به نام «بغض» با ترانهای از محمد حاجیمحمدی شروع شد که در آن برحه، با استقبال مخاطبین زیادی روبرو شد و تصمیم گرفتیم به اتفاق هم مجموعهای بهنام «تا همیشه» داشته باشیم که آن هم فضای ارکسترال سنتی داشت.
آلبوم سوم و همکاری با مهیار علیزاده فضای متفاوتی دارد که نمیتوانم عنوان و ژانر مشخصی برایش داشته باشم. من کارم را بهعنوان خواننده سنتی و موسیقی کلاسیک ایرانی و با همان تکنیکها انجام دادهام. فضاسازیهایی که ایجاد شده، مثل یک بستهبندی جدید برای آن جنس است که البته نوع سازبندی و نگاه آقای علیزاده به موسیقی و تنظیم کارها در این آلبوم قطعاً دور از تفکر حال حاضر من نبود.
- * فکر میکنید جنس صدای شما با کدام نوع موسیقی سازگارتر است؟
خواننده برای رسیدن به نتیجه نهایی و موسیقی چندصدایی مجبور است بعضی مهارتها را کسب کند تا بتواند در این قالب به اصلاح مدرن خود را تطبیق دهد و من هم از این یادگیری مستثنا نبودم. در کل محیطی که برایم چالش برانگیز باشد که بتوانم در انتهای کار مطلب جدیدی یاد بگیرم و تجربه متفاوتی داشته باشم را با اشتیاق میپذیرم.
در گذشته معمولاً خوانندههای موسیقی ایرانی، برای اجرای قطعات چندصدایی به مشکل برمیخوردند که خوشبختانه در حال حاضر به واسطه آشنایی بیشتر هنرمندان با موزیک روز این مشکل کمتر شده است. این مسئله در اجرای این آلبوم برای من وجود داشت و باعث شد تجربهای جدید و متفاوت داشته باشم. با این حال دغدغه من همان آواز و موسیقی سنتی و اصیل ایرانی است و در آینده نزدیک مجموعهای خواهم داشت که کاملاً در فرم و قالب موسیقی ایرانی خواهد بود.
- * با توجه به این تغییرات، دو اثر اول و دومتان را چطور با این آلبوم مقایسه میکنید؟
اما در این پروژه بیان شخصی خودم به لحاظ تکنیک و مهارت خواندن و نوع بیان شعر و انتخاب بخشی از اشعار مشهود است که برایم قطعاً تجربه متفاوت و تأثیرگذاری بود. پس از این آلبوم میدانم کجا هستم و قرار است چه اتفاقی بیفتد. همکاریهایم قرار است با چه کسانی باشد و میخواهم به کجا برسم. و البته دغدغه اصلیام در موسیقی و هنر چیست.
- * در این آلبوم شعر و ترانههای متفاوت و از شعرای متفاوت انتخاب شدهاند؛ محور اتصال آنها برایتان چه بود؟
- * دلیل کمکار بودن شما چیست؟
قاعدتاً پیشنهاد زیاد است و دوستان هم به من لطف دارند ولی بهجای کنسرتهای زیاد و ساختن آلبوم یا قطعههای بیشتر، دغدغه اصلی من انجام کارهایی است که بتوانم در آینده از آنها دفاع کنم و بازتاب تفکر و نوع نگاهم به مسائل اجتماعی و فرهنگی هنری آن برحه از زمان باشد.
- * نقش گروه موسیقی و آموزشگاه موسیقی بام» در تولید این آلبوم چه بوده است؟
به ناچار انتشار آلبوم در پروژه شخصی خودم، گروه و آموزشگاه موسیقی بام قرار گرفت. از آنجا که در این زمینه تجربهای نداشتم درگیر مسائلی مثل چاپ و نشر و مذاکره با ناشر و پخش و... شدم، در حالیکه ترجیح من این بود فقط کارهای مرتبط را خودم انجام دهم. این مراحل از نظر فکری برایم فرسایشی بود ولی خوشبختانه به لطف دوستان با تیم «ژین استودیو» و مشاور رسانهای آشنا شدم که پروموت، تبلیغات و امور رسانهای کار را انجام دادند و آلبوم آماده انتشار شد.
منبع:
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 25 آذر 1397 - 12:49
افزودن یک دیدگاه جدید