برنامه یاد بعضی نفرات
 
نگاهی به آهنگسازان حاضر در سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر و آثار این دوره
حضور حسین علیزاده و سامان جلیلی در یک فیلم
موسیقی ما - فرزان صوفی - امشب سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر آغاز می‌شود؛ جشنواره‌ای که روی استیج خود، هنرمندانی چون احمد پژمان، کامبیز روشن‌روان، بابک بیات، مجید انتظامی، حسین علیزاده، محمدرضا علیقلی و ناصر چشم‌آذر را برای گرفتن سیمرغ بهترین موسیقی متن دیده است.
 
جشنواره موسیقی فجر که هیچ، اما جشنواره فیلم فجر در این سال‌ها محلی برای دیده و شنیده شدن هنرمندان موسیقی بود که البته آن‌طور که از صحبت موزیسین‌ها برمی‌آید، گویا دیگر رنگ و لعاب چندانی برای آنها ندارد و هر چقدر جایزه‌اش برای سینماگران مهم است، موزیسین‌ها برای گرفتن سیمرغ چندان میل و رغبتی از خود نشان نمی‌دهند چراکه اغلب معتقدند نگاه دقیقی در این بخش وجود ندارد و داوران اغلب مرعوب اسامی می‌شوند.

در جشنواره فیلم فجر امسال که از 10 تا 22 بهمن برگزار می‌شود هم همانند سال‌های گذشته، اسامی آشنایی در میان موزیسین‌های حاضر در این فستیوال دیده می‌شود که حسین علیزاده، کریستف رضاعی، بهزاد عبدی، فردین خلعتبری، پیمان یزدانیان، امیر توسلی، ستار اورکی، آریا عظیمی‌نژاد و کارن همایونفر از آن جمله هستند. البته امسال خبری از دو نامزد پارسال یعنی حامد ثابت و سهراب پورناظری نیست.
 
با نگاهی آماری به جشنواره فیلم فجر، محمدرضا علیقلی با 15 بار، مجید انتظامی و بابک بیات با 9 بار و پیمان یزدانیان با 7 بار نامزد شدن، بیشترین تعداد کاندیداتوری موسیقی متن جشنواره فیلم فجر را به خود اختصاص داده‌اند. در این بین حسین علیزاده، مجید انتظامی و محمدرضا علیقلی با چهار بار کسب تندیس، همچنان رکورددار هستند و کارن همایونفر با سیمرغی که سال گذشته دریافت کرد، جوایزش را به عدد سه رساند تا در فاصله نزدیکی با آنها قرار گیرد.
 
نکته قابل توجه، قرار گرفتن نام کریستف رضاعی در صدر جدول پرکارهای امسال است و بعد از او هم بهزاد عبدی با 4 فیلم حضور دارد. نکته جالب دیگر، کارن همایونفر است که معمولاً هر سال با چند فیلم در جشنواره حاضر می‌شود و امسال تنها با فیلم فریدون جیرانی در جشنواره حضور دارد. پیمان یزدانیان هم آنقدر فیلم تازه کارگردان «ابد و یک روز» برایش تأثیرگذار بوده که تمام پیشنهادهایش را به خاطر آن رد کرده است. فردین خلعتبری هم امسال با فیلمی در جشنواره حاضر شده که علاوه بر ساخت موسیقی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی آن را هم برعهده دارد.
 
نکته جالب دیگری که در این گزارش به چشم می‌آید، حضور موزیسین‌هایی مانند مسعود سخاوت‌دوست، حبیب خزایی‌فر، یحیی سپهری‌شکیب و دیگر هنرمندانی است که چند سالی است در این میدان به رقابت می‌پردازند و امسال به نسبت، پرکارتر از همیشه بودند. جشنواره امسال البته غایبانی هم دارد؛ آهنگسازان مثل مجید انتظامی، محمدرضا علیقلی و علیرضا کهن‌دیری که از بزرگ‌ترین غایبان جشنواره سی و هفتم به شمار می‌آیند.
 
در این گزارش، نگاهی به حضور آهنگسازان در این جشنواره داشتیم و نکات مختلفی از آنها بازگو کردیم و حالا می‌خواهیم از شما بپرسیم که به نظرتان برنده سیمرغ موسیقی متن جشنواره امسال چه کسی خواهد بود؟
 
****
 
  • * کریستف رضاعی
کریستف رضاعی که دو سال پیش توانست اولین سیمرغش را برای فیلم «نگار» بدست آورد، امسال با پنج فیلم در جشنواره فیلم فجر حضور دارد.
 
1-  انیمیشن «آخرین داستان» ساخته اشکان رهگذر، به تهیه‌کنندگی احسان رسول‌اف فیلمی است که کریستف رضاعی توانست برای ساخت موسیقی‌اش جایزه کوکومیکس موسیقی جشنواره «بوچئون» کره که به فیلمی تعلق می‌گیرد که بهترین استفاده را از موسیقی در روایت برده باشد به دست آورد.
 
رضاعی درباره موسیقی این فیلم که بیش از دو سال است درگیر ساخت آن است می‌گوید: «کار موسیقی این انیمیشن از بهار سال 95 به صورت جدی آغاز شد و برایش حدوداً هفتاد دقیقه موسیقی نوشته شده است. به دلیل نوع حماسی و اسطوره‌ای داستان، به ارکستر سمفونیک نیاز بود اما من دوست داشتم از مقام‌ها و نغمه‌های نواحی ایران هم در کنار آن استفاده شود به همین دلیل از آوازهای جنوبی، تنبور و دف کردی، دوتار و آوای خراسانی، دونلی بلوچستانی و دهل و سرنا موسیقی لرستان در موسیقی استفاده کردم. علاوه بر آن استفاده از تم‌های ایرانی در اجرای ارکستر سمفونیک هم برایم اهمیت داشت.»
 
2-  بعد از تجربه «در دنیای تو ساعت چند است»، کریستف رضاعی بار دیگر با صفی یزدانیان در فیلم «ناگهان درخت» همکاری کرده است. «ناگهان درخت» به تهیه‌کنندگی پیمان معادی و بازیگری پیمان معادی و مهناز افشار، همچون «در دنیای تو ساعت چند است» حال و هوایی عاشقانه دارد و باید دید کریستف رضاعی باز هم می‌تواند موفقیت‌های تجربه پیشین‌اش را تکرار کند؟
 
3-  رضاعی در اولین همکاری‌اش با رسول صدرعاملی، فیلم «سال دوم دانشکده من» را انتخاب کرده که قرار بود این فیلم در جشنواره سال گذشته اکران شود. علی مصفا، بابک حمیدیان و ویشکا آسایش از جمله بازیگران این فیلم با موضوع دغدغه‌های دختران جوان هستند.
 
4-  کریستف رضاعی علاوه بر صدرعاملی پدر، با صدر عاملی پسر هم همکاری کرده و به این ترتیب ساخت موسیقی اولین فیلم میلاد صدرعاملی با نام «سونامی» را در بخش «نگاه نو» برعهده داشته که با توجه به فضای غالب فیلم، می‌توان آن را تجربه متفاوتی در کارنامه کاری او محسوب کرد. بهرام رادان از بازیگران این فیلم است.

5-  «روزهای نارنجی» به کارگردانی آرش لاهوتی در بخش «نگاه نو»، دیگر فیلم کریستف رضاعی است که محصول سال ۱۳۹۶ است. هدیه تهرانی و علی مصفا بازیگران این فیلم هستند. «روزهای نارنجی» امسال موفق شد سه جایزه بهترین فیلم (با عنوان سینماگر بزرگ تازه وارد)، جایزه کلیسای جهانی و جایزه فیبرشی را از جشنواره بین‌المللی فیلم مانهایم آلمان از آنِ خود کند. این فیلم سال گذشته با نام قبلی خود یعنی «واسطه» برای حضور در جشنواره ارسال شده بود اما نتوانست به رقابت‌ها راه پیدا کند.
 
  • * پیمان یزدانیان
پیمان یزدانیان سال گذشته با فیلم «کار کثیف» در جشنواره فیلم فجر حضور داشت که البته این فیلم هنوز اکران عمومی نشده است. او حالا با دو فیلم سینمایی به این جشنواره آمده و مثل روال اخیرش در انتخاب فیلم‌ها، با کارگردان‌های جوان و خاص همکاری داشته است. این موزیسین سال گذشته موفق به کسب جایزه بیستمین جشن خانه سینما برای فیلم سینمایی «خوک» شده بود.
 
1-  «متری شیش و نیم» نام دومین ساخته بلند سعید روستایی است که پیمان یزدانیان ساخت موسیقی آن را برعهده دارد. یزدانیان که معمولاً به استفاده کم و گزیده از موسیقی در فیلم‌ها شهرت دارد به «موسیقی ما» می‌گوید ساختار «متری شش و نیم» به گونه‌ای است که در آن انواع موسیقی‌ها استفاده شده و خود فیلم است که چنین چیزی را می‌طلبد. او با اشاره به کیفیت فیلم می‌گوید: «وقتی قرار است برای سکانسی موسیقی بنویسی، گاهی آن‌قدر شدت احساسات زیاد است که در شُک تصویر می‌مانی و باید از قالب ببینده خارج شوی تا بتوانی موسیقی آن را خلق کنی. امیدوارم از این فیلم استقبال خوبی شود چراکه به معنای واقعی کلمه می‌توان واژه «فیلم» را به آن اطلاق کرد.»
 
سعید روستایی سال گذشته با اولین فیلم بلندش یعنی «ابد و یک روز» توانست جوایز بسیار زیادی از جشنواره‌های معتبر داخلی از جمله 9 سیمرغ بلورین کسب کند و حالا باید دید یزدانیان که با هفت بار نامزد شدن، نامش در میان بیشترین تعداد کاندیداتوری قرار دارد، امسال می‌تواند این جایزه را بدست آورد؟
 
2-  «بنفشه آفریقایی» ساخته مونا زندی که محصول سال گذشته است و از حضور در جشنواره سال پیش انصراف داده بود، دیگر فیلمی است که با آهنگسازی پیمان یزدانیان در جشنواره امسال حضور دارد. فاطمه معتمدآریا و سعید آقاخانی از بازیگران این فیلم به تهیه‌کنندگی علیرضا شجاع‌نوری هستند.
 
  • * حسین علیزاده
حسین علیزاده امسال با کارگردانی همکاری داشته که سال‌های پیش سر و صدای بسیاری به پا کرده بود؛ مسعود بخشی که مدت‌ها پیش مستند مشهور «تهران انار ندارد» را کارگردانی کرد و محسن نامجو هم «جبر جغرافیایی» را برای تیتراژش خواند و بعد هم با فیلم «یک خانواده محترم» که صدای اعتراض بسیاری از اصولگرایان را در آورده بود و به سیاه‌نمایی علیه جنگ ایران و عراق متهم شد.
 
حالا حسین علیزاده برای ساخت موسیقی متن تازه‌ترین فیلم بخشی یعنی «یلدا» در بخش نگاه نو با او همکاری کرده که ژاک بیدو، ماریان دومولن، علی مصفا و مشارکت بنگاه (مسعود و محمود بخشی) و حمایت ایرج تقی‌پور تهیه‌کنندگان این فیلم هستند. موضوع اصلی آن حول محوریت مسائل قرآنی است و به گفته تهیه‌کننده فیلم، با داستانی درباره کظم غیظ روبرو هستیم.
 
استاد علیزاده یکی از چهره‌های تحسین شده موسیقی فیلم در ایران است که تاکنون پنج بار نامزد دریافت سیمرغ شده و چهار بار این جایزه را از آن خود کرده است. او آخرین بار سال 90 جایزه جشنواره فیلم فجر را برای فیلم «ملکه» به خانه برد.

سامان جلیلی، خواننده جوان موسیقی پاپ هم تیتراژ این فیلم سینمایی را خوانده که عموماً قطعات این خواننده با آهنگسازی خودش منتشر می‌شوند.
 
  • * کارن همایونفر
کارن همایونفر سال گذشته با سه فیلم در جشنواره حاضر بود و توانست سومین سیمرغش را برای فیلم «به وقت شام» دریافت کند. او امسال با فیلم «آشفته‌گی» فریدون جیرانی به جشنواره آمده و به این ترتیب بار دیگر در کنار کارگردانی قرار گرفته که معمولاً همکاری‌شان با یکدیگر جزء نقاط روشن کارنامه هر دو بوده است.
 
کارن همایونفر درباره این همکاری می‌گوید: «خوشحالم برای چندمین‌بار کنار فریدون جیرانی هستم. با این‌که کارهایمان با هم خیلی به یاد ماندنی شده ولی نمی‌دانم چرا فکر می‌کنم موسیقی این کار حتی از «قصه پریا» و «سالاد فصل» و «مرگ تدریجی...» بیشتر به دل تماشاگر خواهد نشست. ما در «خفگی» یک فرم اکسپرسیونیستی عجیب داشتیم که به موسیقی هم کشیده شد؛ حالا «آشفته‌گی» هم در ادامه همان است ولی در یک فرم و فرمت کاملاً متفاوت.»
 
همایونفر تاکنون پنج بار نامزد دریافت سیمرغ شده که توانسته سه بار برای فیلم‌های «زادبوم» ابوالحسن داوودی، «جرم» مسعود کیمیایی و به «به وقت شام» ابراهیم حاتمی‌کیا جایزه بگیرد.
 
  • * فردین خلعتبری
فردین خلعتبری امسال با دو کارگردان به جشنواره فیلم فجر آمده که پیش از این تجربه همکاری با هر دو را داشته است. خلعتبری همیشه در جشنواره موسیقی فجر حضوری گزیده دارد که هر سال مدعی جدی کسب سیمرغ آهنگسازی است و تاکنون پنج بار نامزد دریافت این جایزه بوده است.
 
1-  خلعتبری امسال موسیقی آخرین ساخته کیومرث پوراحمد را با نام «تیغ و ترمه» ساخته که رضا یزدانی هم تیتراژ پایانی آن را خوانده است. آنها پیش از این هم در قطعه «بگو تهران» با هم همکاری داشته‌اند.
 
2-  یلدا جبلی تاکنون دو فیلم را کارگردانی کرده که موسیقی هر دو را فردین خلعتبری نوشته است. این آهنگساز امسال با فیلم «جمشیدیه» هم در جشنواره حضور دارد که یکی از تهیه‌کنند‌ه‌ها و نویسندگان آن هم هست. ضبط و میکس موسیقی این کار توسط کاوه عابدین انجام شده است. از نکات جالب این فیلم سینمایی، حضور کیومرث پوراحمد به عنوان بازیگر است.
 
  • * بهزاد عبدی
بهزاد عبدی سال گذشته با سه فیلم در جشنواره حضور داشت که توانست برای فیلم «دارکوب» نامزد دریافت سیمرغ شود. او که سال گذشته با کارگردان‌های شناخته شده‌ای همکاری داشت، امسال با کارگردان‌های کمتر شناخته شده‌ای کار کرده که در بین آنها پولاد کیمیایی اولین کارگردانی‌اش را تجربه کرده است. عبدی پیش از این با فیلم «آل» اولین حضورش در ساخت موسیقی فیلم را تجربه کرده بود که با همان فیلم، اولین سیمرغش را هم گرفت. بعد از آن، فیلم «مزار شریف» دومین سیمرغ را برایش به ارمغان آورد.

1-  پولاد کیمیایی قرار است در جشنواره از اولین فیلمش با نام «معکوس» پرده‌برداری کند؛ آن هم به تهیه‌کنندگی پدرش؛ مسعو کیمیایی. بهزاد عبدی ساخت موسیقی این فیلم را برعهده داشته که در فضای ارکسترال همراه با موسیقی الکترونیک ساخته شده؛ فضایی که عبدی پیش از این  در موسیقی فیلم‌هایش خیلی جدی آن را تجربه نکرده است. تیتراژ پایانی فیلم را هم مهدی عبدی ساخته که خود پولاد خواننده آن بوده است. حالا باید دید نتیجه همکاری با پولاد کیمیایی که مادرش آهنگساز بوده و پدرش هم ساز می‌نوازد و در واقع در یک خوانواده موسیقایی رشد کرده، چگونه بوده است. صدای پولاد اولین‎‌بار در جشنواره فیلم فجر در فیلم «قاتل اهلی» شنیده شده بود.

2-  آزیتا موگویی که موسیقی اولین فیلمش را با آریا عظیمی‌نژاد کار کرده بود، برای دومین فیلمش یعنی «ایده اصلی» با بهزاد عبدی همکاری کرده است. بهرام رادان، مریلا زارعی و هانیه توسلی بازیگران این فیلم هستند و بازیگران دیگری اهل کشورهای یونان و قبرس هم در آن حضور دارند.
 
3-  موسیقی انیمیشن «بنیامین» دیگر اثر بهزاد عبدی در جشنواره سال جاری است. او که در سال ۱۳۸۲ برای ادامه تحصیل از ایران به اکراین سفر کرد و در ادامه بسیاری از آثارش را با ارکستر این کشور ضبط کرد، موسیقی این انیمیشن را هم توسط ارکستر ویرتوزهای کیف در اوکراین اجرا کرده و صدابرداری آن برعهده آندری موکریتسکی بوده است. عبدی پیش از این تجربه ساخت موسیقی برای انیمشن را داشته که توانست برای موسیقی انیمیشن «افسانه ماردوش» تندیس سرو طلایی دریافت کند.

4 -  فیلم «وکیل مدافع» به کارگردانی سلما بابائی و ونداد دوشن، به تهیه‌کنندگی محسن علی‌اکبری دیگر فیلم بهزاد عبدی در جشنوره فیلم فجر است که لحظات آخر به جدول فیلم‌ها راه پیدا کرده است.
 
  • * ستار اورکی
ستار اورکی، آهنگساز شناخته‌شده و پرکار عرصه موسیقی فیلم و سریال است که ساخت موسیقی فیلم‌هایی همچون «جدایی نادر از سیمین» و «فروشنده» را هم در کارنامه دارد. این آهنگساز که به حضور در فیلم‌های دراماتیک مشهور شده، سال گذشته با انیمیشن «فیلشاه» به جشنواره آمده بود و امسال با 3 فیلم در جشنواره حضور خواهد داشت.

1 -  سیروس الوند بعد از چهار سال دوری از عرصه کارگردانی، با تهیه‌کنندگی و کارگردانی فیلم سینمایی «آن‌جا، همان ساعت» دوباره به این حوزه برگشته و اولین تجربه همکاری‌اش را با ستار اورکی تجربه کرده است. فیلمی پر موسیقی که هم موسیقی متن دارد و هم تیتراژ پایان که البته بدون حضور خواننده است و احتمالاً در اکران عمومی، موسیقی تیتراژش باکلام خواهد بود. پرویز پرستویی از بازیگران این فیلم است.

2-  «طلا» به کارگردانی پرویز شهبازی یکی از فیلم‌های این آهنگساز است که پیش از این در فیلم «دربند» هم با این کارگردان همکاری داشته است. این فیلم فقط موسیقی تیتراژ خواهد داشت.
 
3-  «مردی بدون سایه» ساخته علیرضا رئیسیان فیلم دیگر ستار اورکی است. آنها پیش از این در فیلم «دوران عاشقی» همکاری داشته‌اند که اورکی برای موسیقی آن نامزد دریافت سیمرغ شد. این فیلم در کشور اسپانیا و شهر تهران فیلمبرداری شده و بخشی از سه‌گانه رئیسیان است. لیلا حاتمی، علی مصفا و فرهاد اصلانی بازیگران این فیلم هستند.
 
ستار اورکی تاکنون جوایز مختلفی از جمله جایزه مدیترانه‌ای جشنواره کن، جایزه جشنواره منتقدان سینمای ایران، جشن خانه سینما، جشنواره سانتیاگو شیلی، جشنواره مثلث طلایی هند را دریافت کرده و با این‌که 4 بار نامزد سیمرغ شده اما هنوز موفق به دریافت آن نشده است.
 
  • * آریا عظیمی‌نژاد
آخرین حضور عظیمی‌نژاد در جشنواره فیلم فجر، مربوط به سال 95 است که با فیلم «خوب، بد، جلف» ساخته پیمان قاسمی در جشنواره آن سال حاضر شد و حالا ساخت موسیقی فیلم سینمایی «۲۳نفر»، به کارگردانی مهدی جعفری را برعهده گرفته تا به این ترتیب نامش در میان آهنگسازان سی و هفتمین جشنواه فیلم فجر قرار گیرد.
 
«۲۳نفر» روایت گروهی از رزمندگان نوجوان ایرانی است که در جریان جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۶۱ به اسارت نیروهای عراقی درآمدند. عظیمی‌نژاد ساخت موسیقی فیلم‌هایی در این ژانر را در کارنامه کاری خود دارد که از آن میان می‌توان به فیلم «نفوذی» در سال 87 و «میم مثل مادر» در سال 85 اشاره کرد.
 
او با ساخت موسیقی فیلم «میم مثل مادر» در سینما و «او یک فرشته بود» در تلویزیون توانست به جمع آهنگ‌سازان برتر ایران راه یابد که حاصل آن نامزدی بهترین موسیقی متن در جشنواره فیلم فجر و جایزه خانه سینما برای فیلم‌هایی چون «میم مثل مادر»، «طلا و مس» و «فرزند خاک» بوده است.
 
  • * افشین عزیزی و محمد معتمدی
سال ۷۳ بود که علی حاتمی شروع به ساخت فیلم «جهان پهلوان تختی» کرد که البته بیماری امان نداد و ادامه آن را بهروز افخمی ساخت. آن سال‌ها بابک بیات موسیقی آن را ساخته بود.

حالا بهرام توکلی هم در کنار سعید ملکان به عنوان تهیه‌کننده، فیلمی با نام «غلامرضا تختی» آماده کرده که برای ساخت موسیقی آن به سراغ افشین عزیزی رفته و تیتراژ آن را محمد معتمدی خوانده است. معتمدی سال گذشته قطعه‌ای برای فیلم سینمایی «دارکوب» خواند که موسیقی آن ساخته افشین عزیزی بود. این آهنگساز موسیقی آثار مختلفی را ساخته که فیلم «آبا جان» از آن جمله است.

توکلی که در این سال‌ها بیشترین همکاری را با «حامد ثابت» داشته، با آهنگسازهای دیگری همچون حسین علیزاده هم همکاری کرده و نام آهنگسازانش معمولاً در بخش کاندیدها یا برندگان جوایز مختلف قرار داشته‌اند.
 
  • * امیر توسلی
امیر توسلی که در این سال‌ها با کارگردان‌های مطرحی همچون سامان مقدم، حسن فتحی و منوچهر هادی همکاری کرده، این بار برای ساخت موسیقی فیلم «جان‌دار»، با دو کارگردان جوان به نام‌های پدرام ورامیری و حسین امیری دوماری در بخش «نگاه نو» جشنواره همکاری کرده است. آهنگسازی که سال‌های اخیر با پرفروش‌ترین فیلم‌های طنز سینمای ایران همکاری داشته و در عین حال در کارهای جدی و اجتماعی هم حضور داشته است.
 
او سال گذشته به دلیل ساخت موسیقی برای سریال «شهرزاد» نتوانست در جشنواره حضور داشته باشد و دو سال پیش هم با موسیقی فیلم «گشت ارشاد 2» در این رویداد شرکت کرده بود. توسلی چندین بار کاندید بهترین موسیقی انجمن منتقدان سینما، جشن حافظ و جشنواره تئاتر فجر شده است.
 
  • * امین هنرمند
  1- «سمفونی نهم» تازه‌ترین فیلم محمدرضا هنرمند در مقام کارگردان بعد از گذشت هفده سال از ساخت فیلم «عزیزم من کوک نیستم» است که ساخت موسیقی آن را پسرش برعهده دارد.
 
هنرمند از جمله کارگردان‌هایی است که ارتباط نزدیکی با دنیای موسیقی دارد و در این سال‌ها موزیسین‌هایی همچون حسین علیزاده، محمدرضا علیقلی و بابک بیات برای فیلم‌هایش موسیقی ساخته‌اند. او طراح و کارگردان کنسرت محمدرضا شجریان و گروه شهناز (رندان مست و مرغ خوش خوان) و کارگردان کنسرت سمفونی خلیج فارس شهداد روحانی هم بوده است.
 
هنرمند حالا یک اثر که نامش هم موسیقایی است را روانه جشنواره فیلم فجر کرده که وظیفه ساخت آن را به یک آهنگساز توانای کلاسیک یعنی امین هنرمند داده است؛ آهنگسازی که ده سال پیش در سریال «آشپزباشی» هم با او همکاری کرده بود.
 
2-  «قصر شیرین» ساخته رضا میرکریمی دیگر فیلمی است که امین هنرمند برایش موسیقی ساخته است. آخرین ساخته میرکریمی یعنی فیلم «دختر» (با موسیقی محمدرضا علیقلی) در جشنواره سی و چهارم موفق به دریافت سیمرغ موسیقی شده بود و حالا باید دید فیلم جدیدش باز هم می‌تواند این عنوان را کسب کند؟
 
  • * مسعود سخاوت‌دوست
مسعود سخاوت‌دوست سال گذشته با فیلم «مصادره» در جشنواره حاضر بود که حال و هوایی کمدی داشت و امسال با دو فیلم در فضایی جدی به جشنواره آمده است.
 
1-  سخاوت‌دوست امسال با نرگس آبیار همکاری کرده و با چهارمین فیلم بلند این کارگردان یعنی «شبی که ماه کامل شد» شانسش را در جشنواره می‌آزماید. الناز شاکردوست و هوتن شکیبا از بازیگران این فیلم هستند که محصول جدید موسسه تصویر گستر پاسارگاد است.
 
2-  «حمال طلا»  فیلم دیگری به کارگردانی تورج اصلانی در بخش «نگاه نو» است که سخاوت‌دوست موسیقی آن را ساخته است. این فیلم پیش از این در جشنواره بین‌المللی فیلم «پوسان» رونمایی شده و ماجرای حمال طلایی را روایت می‌کند که شغلش رساندن طلا و جواهرات از کارگاه به مغازه است و یک روز از او دزدی می‌شود.
 
  • * یحیی سپهری‌شکیب
محسن تنابنده که پیش از این همکاری‌های موفقی با آریا عظیمی‌نژاد داشته (سریال پایتخت و فیلم گینس)، برای ساخت دومین فیلم سینمایی‌اش به سراغ یحیی سپهری‌شکیب رفته که سال گذشته سابقه همراهی با این موزیسین را در فیلم «فِراری» داشت که البته تنابنده بازیگر آن فیلم بود. باید دید فرزند بهمن سپهری‌شکیب که دو سال پیش نامش در بین نامزدهای دریافت سیمرغ برای فیلم «فِراری» قرار گرفت، امسال می‌تواند این عنوان را کسب کند؟
 
  • * حبیب خزایی‌فر
حبیب خزایی‌فر امسال با دو فیلم در جشنواره حضور دارد؛ «دیدن این فیلم جرم است» و همچنین سری دوم «ماجرای نیمروز». خزایی‌فر تاکنون نامزد دریافت سیمرغ نشده اما نامزدی دریافت تندیس دهمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران و نامزدی دریافت جایزه بهترین موسیقی فیلم مستند از جشنواره تلویزیونی جام جم را در کارنامه دارد.
 
1- این چهارمین باری است که حبیب خزایی‌فر با محمدحسین مهدویان در سینما همکاری می‌کند؛ این‌بار در فیلم «ماجرای نیمروز؛ رد خون» که داستانش در حاشیه یکی از مهمترین وقایع تاریخ معاصر کشور روایت می‌شود.
 
«ایستاده در غبار»، «ماجرای نیمروز» و «لاتاری» دیگر فیلم‌هایی بودند که این آهنگساز و کارگردان با هم همکاری داشتند و هر دو هم از فیلم‌های پر سر و صدای جشنواره بودند و باید دید امسال می‌تواند شانسی برای سیمرغ داشته باشد؟
 
2- «دیدن این فیلم جرم است» در بخش «نگاه نو» عنوان دیگر فیلم این آهنگساز است که رضا زهتابچیان آن را کارگردانی کرده است. لیندا کیانی، امیر آقایی، حسین پاکدل، محمود پاک‌نیت و حمیدرضا پگاه در این فیلم به عنوان بازیگر حضور دارند.
 
  • * فرزین قره‌گوزلو
فرزین قره‌گوزلو، آهنگساز موسیقی پاپ پیش از این با آهنگسازی فیلم‌هایی مثل«رئیس» و «محاکمه در خیابان» ساخته مسعود کیمیایی به سینما معرفی شد و از این حیث خودش را مدیون این کارگردان می‌داند. این آهنگساز این اواخر فعالیت زیادی در سینما نداشت که دلیل آن را گزیده‌کاری بعد از همکاری با مسعود کیمیایی و حضور در سینماهای خارج از کشور می‌داند. او امسال با ساخت موسیقی فیلم «در خونگاه» ساخته سیاوش اسعدی در جشنواره حضور دارد.

* پیام آزادی برای دومین بار با مرتضی علی عباس میرزایی همکاری کرده تا به این ترتیب با ساخت موسیقی «خون خدا» در دومین اثر این کارگردان بعد از «انزوا» هم حضور داشته باشد.

* محمدرضا غنی‌زاده ساخت موسیقی نخستین تجربه سینمایی همایون غنی‌زاده (کارگردان تئاتر) را به عهده دارد و به این ترتیب فیلم «مسخره باز» با بازی صابر ابر، علی نصیریان، رضا کیانیان و هدیه تهرانی در بخش نگاه نو اکران خواهد شد.

* نیما جاویدی که یک بار با فیلم «ملبورن» در جشنواره فیلم فجر شرکت کرده بود، این‌بار ساخت موسیقی جدیدترین فیلمش با نام «سرخ‌پوست» را به امین کوشا داده که ساخت موسیقی فیلم‌هایی را در آمریکا بر عهده داشته و با همکاری نوازندگان ایرانی و آمریکایی ساخت موسیقی «سرخ پوست» را به پایان رسانده تا به این ترتیب شاهد موسیقی ارکسترال با فضاهای امبینت باشیم. همچنین آدام اشمیت میکس موسیقی فیلم «سرخ‌پوست» را به عهده داشته که پیش از این با فیلم‌هایی چون“inception” , “the dak knight rises”, “sherlock holmes”  همکاری کرده است.
منبع: 
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : شنبه 13 بهمن 1397 - 12:31

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود حضور حسین علیزاده و سامان جلیلی در یک فیلم | موسیقی ما