.
با مدیران جشنواره 34 موسیقی فجر
گفت‌وگو با شاهین فرهت (دبیر جشنواره)، شهرام صارمی (مدیر اجرایی) و امیر بهاری (مدیر روابط عمومی جشنواره)
کارگردان: 
مدیر تولید: 
سما بابایی
تصویر: 
مسعود ساکی
تدوین: 
احمد خانی
plays 220125
موسیقی ما- چند روزِ‌ دیگر سی‌وچهارمین جشنواره‌ی موسیقی فجر برگزار می‌شود. 34 سال زمانِ زیادی است برای اینکه یک رویداد، بتواند به عنوانِ یک «اتفاقِ بزرگ» در عرصه‌ی موسیقی مطرح باشد؛ این امر اما برای جشنواره‌ی موسیقی محقق نشده است. هر سال شاهدِ تعدادی اجرا هستیم که بنا به صلاحدیدِ دبیرِ جشنواره و عواملِ اجرایی آن انجام می‌شود و هر سال نیز رویکردی متفاوت دارد؛ سه سال پیش که «حمیدرضا نوربخش» به عنوانِ مدیرِ جشنواره فعالیت خود را آغاز کرد نیز اتفاقاتی متفاوت در آن رخ داد که موافقان و مخالفانِ خودش را داشت؛ حالا امسال دبیر «شاهین فرهت» است که آهنگ‌سازی بزرگ است و پیشکسوت و بیشتر عواملِ اجرایی آن از کسانی که در این سال‌ها به عنوانِ طیفِ منتقد شناخته می‌شدند و باز هم موافقان و مخالفانِ خود را دارد، آن‌قدر که جشنواره هنوز شروع نشده، حاشیه‌هایش شروع شده است. جشنواره‌ی امسال اما برای اولین بار صاحبِ‌ «آیین‌نامه» شده است؛ مساله‌‌ای که تدوین‌کنندگان به آن بسیار مفتخر هستند. حالا جشنواره هنوز آغاز نشده و بنابراین نمی‌توان تحلیلی درست بر آن داشت؛ اینکه آیا تدوینِ این آیین‌نامه توانسته است کمکی به آن کند یا خیر؟ و اینکه حالا که جشنواره توسط تیمی جدید برگزار می‌شود، خونی تازه در آن جریان پیدا کرده یا نه؟ اما راستش را بخواهید انتظارِ چندانی هم نباید داشت. این همان چیزی است که در این گفت‌وگو، مسوولان جشنواره به آن صحه می‌گذارند و می‌گویند: « تا زمانی که نگاه جدی به «موسیقی» در این کشور وجود نداشته باشد؛ نمی‌توان انتظار چندانی از «جشنواره‌ی موسیقی» داشت.»

شاهین فرهت:
زمانی که آقای «علی ترابی» به من پیشنهاد دبیری جشنواره را دادند، گفتم تنها یک شرط دارم و آن اینکه تم اصلی جشنواره،‌ اجرای آثار آهنگ‌سازانِ ایرانی باشد
خودم پیشنهاد دادم که دستمزدی دریافت نکنم
ده روز مانده به برگزاری جشنواره، از روندِ آن «تقریبا» راضی هستم، می‌گویم تقریبا چون جشنواره محدودیت‌هایی را دارد
عناوین آقا و استاد، مقام هنرمند را پایین می‌آورد به همین خاطر من به «دهلوی» می‌گویم «دهلوی»، همان‌طور که به «بتهوون» می‌گوییم «بتهوون»
نوازندگان ایرانی رغبتی برای اجرای آثار آهنگ‌سازانِ ایرانی نشان نمی‌دهند
هرمز فرهت، من، امیرمهیار تفرشی‌پور،‌رضا کهریزی آهنگسازانی هستند که آثارشان توسط گروه‌های خارجی اجرا می‌شود
 
شهرام صارمی:
بودجه‌ی جشنواره امسال نسبت به سال گذشته بسیار کم شده است؛ پارسال چهار میلیارد و امسال یک و نیم میلیارد است
 با جشنواره‌ی موسیقی مثلِ‌ خود موسیقی برخورد جدی نشده است
در کشورهای منطقه با وضعِ مالی بدتر از ما هر شب کنسرت برگزار می‌شود و همه‌شان نیز با استقبال روبه‌رو می‌شود چون آنها یاد گرفته‌اند برای موسیقی هزینه کنند
به آقای ترابی پیشنهاد دادم که با توجه به مشکلات ارزی کشور، بخش خارجی نداشته باشیم
در تمام سال‌هایی که جشنواره‌ی موسیقی برگزار شده است، آقای علیزاده و شجریان هیچ‌زمانی شرکت نکردند
گروه‌های حاضر در جشنواره از نظر مالی با ما همراهی بسیار زیادی کردند
شما هیچ موزیسینی را نمی‌شناسید که من برای حضور در جشنواره با او مذاکره نکرده باشم
آقای «رامین صدیقی» پیشنهاداتِ خوبی برای بخش بین‌الملل داشتند که در سال جاری امکانِ اجرایی شدن نداشت
آقای «مانی جعفرزاده» به خاطر کارهای شخصی‌اش از جشنواره کنار کشید
 
امیر بهاری:
جشنواره‌ی موسیقی تلاش می‌کند که یک جشن باشد که سلیقه‌های مختلف را پوشش دهد
هیچ‌گاه سیاست‌گذاری مشخصی در جشنواره وجود نداشته است و تدوین «آیین‌نامه» در سالِ جاری اتفاقی خوشایند است
آیین‌نامه حتما ایراداتی دارد که می‌توان آن را مرتفع کرد
در حالی که با تغییر دولت‌ها و وزیران به طور کل دچار تغییر ساختار می‌شویم نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که جشنواره‌ی موسیقی فجر دستاوردِ‌ بزرگی داشته باشد
بهتر است یک جشنواره‌ی دولتی محملی برای کسانی باشد که امکان برگزاری کنسرت در طول سال را ندارند


افزودن یک دیدگاه جدید

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
3 + 2 =

Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.




دانلود ویدیو با مدیران جشنواره 34 موسیقی فجر از سایت موسیقی ما | موسیقی ما