برنامه یاد بعضی نفرات
 
مراسم اختتامیه‌ی جشنواره‌ی موسیقی فجر با سخن‌رانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به پایان رسید
شاهین فرهت: آرزوی دیرینه‌ام برآورده شد
موسیقی ما - مراسم اختتامیه سی‌وچهارمین جشنواره‌ی موسیقی فجر، شب گذشته (۳۰ بهمن ماه) با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت تهران با ارائه‌ی گزارشی از روند برگزاری سی‌وچهارمین جشنواره موسیقی فجر توسط شاهین فرهت (دبیر جشنواره)، سخنرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اجرای چند برنامه موسیقایی در بخش‌های مختلف و تجلیل از سه هنرمند برگزار شد.

در این مراسم «سیدعباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سخن‌رانی پرداخت و گفت: «ایران این ویژگی را دارد که از یک سو ‌تاریخی طولانی در موسیقی دارد و از سویی دیگر گستره‌ی وسیع جغرافیایی که موسیقی‌اش را از دیگر نقاط جهان متمایز می کند. این دو ترکیبی از اصالت و تنوع را به موسیقی ما داده است؛ این موسیقی خصلت های خاص خود را دارد. من بر این باورم شاعرانگی موسیقی ایرانی باعث شده که هر کلمه نوا و هر نوا کلمه‌ای باشد. این ترکیب ویژگی خاص خود را به موسیقی ایرانی می دهد که برای ما دارای ارزش های فراوانی است.»‌

او ادامه داد: «موسیقی ایرانی با طعم عرفان و معنویت همراه است و از زمین به آسمان و از آسمان به زمین می‌آید. این موسیقی هم شور دارد و هم حماسه، هم رنج و هم درد؛ به نظر می‌رسد موسیقی ایرانی حالا یک فرصت برای ایران و جامعه‌ی ایرانی است. این موسیقی حافظ هویت ایران است. ایرانی  که با زبان موسیقی خود زندگی کرده و زندگی می‌کند. این موسیقی پاسدار رنگین کمان اقوام ایرانی است که بخشی از هویت آنها به چهره‌ی موسیقایی آنهاست. موسیقی ایرانی خط ارتباطی ایران با جهان است و ما همواره با شعر و موسیقی با جهان  ارتباط داشتیم، داریم و خواهیم داشت.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: «اگر می‌خواهیم نسیم مهر ایران به دنیا بوزد، موسیقی ایرانی چنین محملی است و جشنواره موسیقی فجر فرصتی برای نوآفرینی است. این رویداد از یک سو خط اتصالی بین استادان و کسانی که جا پای استادان می‌گذارند، تلقی می‌شود. جشنواره موسیقی فجر خط اتصال ایران به تهران است به طوری که ما می بینیم با حضور چند گروه موسیقی در تهران و برگزاری جشنواره در ۱۵ استان کشور چگونه فضای ارزشمندی در چارچوب این رویداد اتفاق افتاده است. از سوی دیگر جشنواره موسیقی خط اتصال با موسیقی جهان است که امسال هم چنین فضاهایی در قالب جشنواره به وجود آمد. حال بر این خط های اتصال خط اتصال دیگری افزوده شد. اینکه ما در چهل سالگی انقلاب اسلامی می توانیم در این چارچوب موسیقی انقلاب و دفاع مقدس را زنده کنیم. به هرحال من به دبیر محترم جشنواره استاد فرهت و همکارانم در معاونت هنری که این اتفاق خوبی را رقم زدند دست مریزاد می گویم.»‌

این در حالی است که گروه کر اردیبهشت به سرپرستی «حمید عسگری» -رییس دانشکده‌ی موسیقی دانشگاه هنر- و پس از آن گروه موسیقی «روشنا» به اجرای برنامه پرداختند و  در ادامه‌ «شاهین فرهت» -دبیر هنری جشنواره- به ارایه‌ی توضیحاتی در این خصوص پرداخت: «جشنواره‌ی موسیقی فجر،همیشه بهترین زمان برای اجرای موسیقی به مخاطبان موسیقی بوده است. امسال آرزوی دیرینه من تا حدودی برآورده شد و آن اجرای آثار آهنگسازان ایرانی بود. من از سال ۶۴ در جشنواره‌های مختلف موسیقی فجر حضور داشتم و هر ساله نیز شاهد تغییرات متفاوتی در نحوه‌ی برگزاری آن بودم. امسال از بسیاری آهنگسازان ایرانی آثاری وجود داشت که نشان از پیشرفت هنرمندان ما هم در حوزه آهنگسازی و هم در حوزه نوازندگی است. من اگر بخواهم اجرای آثار آهنگسازان ایرانی را در یک جمله بگویم تا در خاطر شما بماند، اینکه آثار آهنگسازان ایران توسط گروه‌های خارجی و اجرای آهنگسازان بزرگ توسط گروه‌های ایرانی اجرا شد.»

دبیر جشنواره در بخشِ دیگری توضیح داد: «این روند قطعا ادامه می‌یابد؛ اما راهی طولانی در پیش داریم و باید کارهای زیادی را در این زمینه انجام دهیم. مساله دیگر در این میان اجرای زنده‌ی آثار موسیقایی است که خوشبختانه تعداد زیادی از گروه‌های ما بعضا صدا را تقویت می کنند که این موضوع برای اجراهای زنده چندان مناسب نیست. شما بدانید صحنه تالار وحدت، صحنه بسیار مناسبی است؛ اما بد نیست درباره این موضوع فکر بیشتری داشته باشیم. به هر حال موسیقی ما در حال پیشرفت بوده، اما آنچه مهم است توجه موزیسین‌های ما به آثار آهنگسازان ایرانی است.»

بعد از صحبت‌های «شاهین فرهت» گروه «خنیاگران مهر» به سرپرستی بهزاد عبدی قطعاتی را برای مخاطبان اجرا کردند.

تجلیل ازاستاد کریم صالح عظیمی، استاد رامین جزایری، استاد فخری ملک پور سه هنرمند پیشکسوت موسیقی کشورمان بخش دیگری از مراسم اختتامیه سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر را تشکیل می داد. در این بخش نماهنگی از این سه هنرمند برای حاضران در برنامه به نمایش درآمد و پس از آن نیز در حضور «مجید کیانی» نوازنده و آهنگساز، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید محمد مجتبی حسینی معاون هنری وزیر ارشاد، شاهین فرهت دبیر سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر و فریماه قوام صدری نوازنده و آهنگسازی موسیقی کلاسیک از سه هنرمند یاد شده قدردانی شد.

پس از صحبت های سید عباس صالحی نوبت به اجرای گروه موسیقی نواحی «یاغلیق» رسید و بعد از آن «رضا عسگرزاده» نوازنده دودوک و «حسام اینانلو» به  اجرای برنامه پرداختند؛ همچنین قرار بود «هوشیارخیام» نوازنده پیانو اجرایی را در مراسم اختتامیه برنامه ای را اجرا کند که به دلیل سانحه‌ای که برای فرزندش به وجود آمد، تالار وحدت را ترک کرد.

میلاد کیایی، مهدی آذرسینا، محمد جلیل عندلیبی، داود گنجه‌ای، محمد مجتبی حسینی ، هومان اسعدی، حسین بهروزی نیا، احمد صدری، شهرداد روحانی، بهروز وجدانی، فاضل جمشیدی، رضا مهدوی، هادی منتظری، علی مغازه‌ای، رافائل میناسکانیان، علی اکبر مرادی، حیدرکاکی، فریدون شهبازیان، بیژن بیژنی، علی ترابی، علی اکبر صفی پور، ناصر آقایی، هومان اسعدی، فریماه قوام صدری، کیوان فرزین، بابک ربوخه، علی ثابت نیا، امین غفاری، از جمله هنرمندانی بودند که در مراسم حضور داشتند.
منبع: 
سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : پنجشنبه 2 اسفند 1397 - 12:04

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود شاهین فرهت: آرزوی دیرینه‌ام برآورده شد | موسیقی ما