در چهارمین شب از جشنوارهی موسیقی فجر چه گذشت؟
از نوای سنتور تا عاشقانههای پاپ
موسیقی ما- در چهارمین شب از این دوره از جشنواره 11 گروه و هنرمند موسیقی در 11 نوبت زمانی اجراهای خود را درشش سالن پایتخت به روی صحنه بردند
«آرام جان» و «نواگردان» در فرهنگسرای نیاوران
ساعت ۱۸:۳۰ شنبه ۲۶ بهمن ماه دو گروه موسیقی «آرام جان» به سرپرستی و آهنگسازی علی صحفی و «نواگردان» به سرپرستی پویا محمدی و خوانندگی مهدی اصغر پور روی صحنه فرهنگسرای نیاوران حاضر شدند و به ترتیب قطعات خود را در چهارمین شب سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر به اجرا درآوردند.
اجرای امشب را ابتدا اعضای گروه موسیقی «آرام جان» که در آن علی صحفی، تار، سعید جلالیان، تنبک، محمدباقر زینالی، عود، حمیدرضا برزویی، سنتور، محمد یوسفی، نی، فائق نوری و مهگل سادات صحفی، کمانچه می نواختند و مهدی محمدی نیز آن ها را با آوازش همراهی می کرد، آغاز کردند.
«مقدمه نوا» برای شروع انتخاب شده بود و به عنوان نخستین قطعه توانست همگامی و همنوازی خوب نوازندگان را نمایانگر باشد. «چهارمضراب»، تصنیف «صبح است ساقیا»، «حیلت رها کن» و «بی همگان به سر شود» یکی پس از دیگری به گوش رسیدند.
در این قطعات همان طور که به ردیف موسیقی ایرانی پرداخته شده بود، رد پایی از آهنگسازی نوین و نوازندگی معاصر ایرانی نیز به چشم می خورد.
این گروه «چهار مضراب نوا» و «ساز و آواز» خود را نیز در قالب گروه نوازی به عنوان قطعات پایانی اجرا کردند.
بعد از استراحتی کوتاه، نوبت به اجرای گروه موسیقی «نواگردان» رسید. اعضای این گروه روی صحنه آمدند و بی درنگ سراغ نخستین قطعه خود رفتند و «تنهایی» به آهنگسازی پویا محمدی نواخته شد.
سپس «ضربی دشتی» به آهنگسازی غلامحسین بیگجه خانی، «کرانه های معنی» به آهنگسازی پوریا سلیمانی، «محبوب من وطن» به آهنگسازی پرویز مشکاتیان و «بیت الغزل» به آهنگسازی پویا محمدی قطعات اجرایی این گروه موسیقی را تشکیل دادند و هر یک از آن ها به نحوی هنر نوازندگی اعضای این گروه و نوازنده روشندل تار را دربرداشتند.
پویا محمدی، سرپرستی و نوازندگی سنتور، پوریا سلیمانی و محمدرضا عزیزی، نوازندگی تار، یلدا ربیعی، نوازندگی سنتور، ستاره مستفیضی، نوازندگی عود، صابر محمدی، نوازندگی کمانچه، حامد محسن نژاد، نوازندگی نی و جلال نقیلو، نوازندگی تنبک را برعهده داشتند و مهدی اصغرپور خواننده «نواگردان» بود.
این گروه موسیقی تجربه حضور در چند جشنواره داخلی و اجرای مستقل را داشته و در سال های ۹۴ و ۹۵ موفق به کسب مقام نخست جشنواره «آوای امید زنجان» نیز شده است.
نوای سنتور در سوره
در سانس دوم از سومین شب جشنواره موسیقی فجر در فرهنگسرای نیاوران، گروه تای و دئوتآی که اجرایشان مبتنی بر ساز سنتور بود در تالار سوره حوزه هنری به صحنه رفتند. بخش اول سانس دوم به اجرای ساز سنتور توسط امیر حسین رئوفی و حمید فروزان از گروه «دوئوتآی» گذشت.
این گروه را امیرحسین رئوفی (کارشناس ارشد نوازندگی موسیقی ایرانی) و حمید فروزان (کارشناس ارشد اتنوموزیکولوژی) در سال 1389 در دانشکده موسیقی دانشگاه هنر تهران تشکیل دادند.
«دوئوتآی» فعالیتش را با اجراهای دانشجویی در دانشکده موسیقی شروع کرد و نخستین پروژه آن اجرای دونوازی «فانوس» اثر زنده یاد فرامرز پایور بود.
در سال 1393 به پیشنهاد اردوان کامکار اولین اثر دوئو در شیوه سنتورنوازی معاصر به صورت گروهی ساخته و تنظیم شد و پس از آن دو اثر از همین هنرمند نیز بازتنظیم و به همراه چند قطعه دیگر در کنسرتهای مختلف اجرا شد.
«تب و تاب»، «سفر»، «پژواک»، «سوز و گداز»، «نغمه دران»، «ستر سنتور» و «تا منتهای عشق» قطعاتی بود که این گروه دو نفره اجرا کردند.
نغمه؛ ترنم دوم
در بخش دوم گروه پنج نفره «تآی» به صحنه آمدند. «تآی» به معنی نغمه است. این گروه نیز مبتنی بر ساز سنتور بود که در سال 1389 در دانشکده موسیقی دانشگاه تهران توسط امیرحسین رئوفی، حمید فروزان و پدرام جوادزاده تشکیل شد.
«تآی» مسیر خود را با تجربه سه سنتور سل کوک آغاز کرد و پس از سنجش تمامیِ گسترههای صوتی ساز سنتور و آزمون و خطای بسیار به ترکیب بندیِ دو ساز سل کوک و یک سنتور باس رسید.
نخستین تجربه جدی تریو تآی بازتنظیم قطعه «نی نوا» اثر استاد حسین علیزاده بود که در سال 1392 در تالار فارابیِ دانشگاه هنر تهران به روی صحنه رفت. بنا بر مصالح موسیقاییِ جدید، سازهای کوبهای و آواز نیز به اعضای اصلی این گروه اضافه شدند.
شب شاد برج آزادی با گروه وحید اسدالهی
تازهترین کنسرت گروه «وحید اسدالهی» به سرپرستی وحید اسدالهی، شامگاه شنبه 26 بهمنماه طییک سانس در سالن برج آزادی برگزار شد.
برج آزادی شامگاه گذشته در سومین روز جشنواره موسیقی فجر میزبان گروه «وحید اسدالهی» بود. تمامی قطعاتی که در این کنسرت اجرا شد، از موسیقی فولکلور آذربایجان انتخاب شده بودند و سه خواننده به نامهای شهاب میرزایی، میربهاءالدین خراسانی و افشار مؤذن زاده اردبیلی گروه را همراهی کردند.
در ابتدای این کنسرت که با استقبال بینظیر هواداران همراه بود، گروه یک قطعه بی کلام شاد اجرا کردند. در ادامه این کنسرت قطعات سلو کمانچه، قوی گولوم گلسین آی ننه، کوچه لر، سلو قارمون، سلو ناقاره و کوبهای،یاربیزه قوناق گله جک، چهارگاه، ارکستر نقاره، بیات کرد، تئزگل، نء یینه میشم، آرزو قیزیم، داشلی قالا، فریده قادان من آلیم و لاله لر اجرا شد و این گروه شبی شاد و خاطرهانگیز را برای هواداران پرشور خود در پایتخت رقم زد.
وحید اسدالهی (سرپرست گروه و نوازنده ناقاره)، افشار عباسی نامور (نوازنده تار)، ماندانا حسین غفاری (نوازنده پیانو)، سیده تارا موسویان (نوازنده پرکاشن)، رضا اسدالهی (نوازنده پرکاشن)، محمد اسدالهی (نوازنده قارمون)، سعید میرزازاده (نوازنده کمانچه) و فرامرز جوادی (نوازنده قوپوز) اعضای گروه وحید اسدالهی را تشکیل دادند.
وحید اسدالهی متولد سال 1339 است و از سن 10 سالگی دایره نوازی را نزد برادرش استاد رحمان اسدالهی فرا گرفت. در سال 1360 آلبومهایش به نامهای «یانیق کرم» و «لزگی» وارد بازار شدند. در سال 1356 در ارکستر سازمان فرهنگ زیر نظر استاد سلیمی مشغول به کار شد. او در سال 1369 برای آموزش و نوازندگی ساز ناقاره به باکو رفت.
اسدالهی هماکنون از هنرمندان صاحب سبک ناقاره در ایران و جمهوری آذربایجان است. گروه وحید اسدالهی نیز فعالیت خود را از سال 1393 آغاز کرده و تاکنون اجراهای متعددی را روی صحنه برده است.
عاشق شدن محسن ابراهیم زاده در شب سرد سالن میلاد
محسن ابراهیمزاده در جدیدترین کنسرت خود را در قالب جشنواره موسیقی فجر به روی صحنه رفت. نمایشگاه بینالمللی میلاد در چهارمین شب از سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر طی دو سئانس میزبان محسن ابراهیمزاده بود.
در ابتدای این کنسرت محسن ابراهیمزاده همراه با اعضای یک دست مشکی پوش ارکستر خود روی صحنه آمد و قطعه "مگه داریم" را برای مخاطبان خود اجرا کرد.
از نکاتی که همین ابتدا طرفداران حاضر در سالن را شوکه میکرد صدای این خواننده بود که مثل همیشه جاندار نبود و علت آن مشكل جسمي او بود كه باعث شده بود تا مانند هميشه روي سن درخشش نداشته باشد اما با اين وجود ابراهيم زاده به خاطر طرفداران خود با انرژي روي سن حاضر شده و اين اجرا را به خوبي ادامه داد.
ابراهیم زاده پس از صحبت و خوشآمدگویی به مخاطبان خود قطعات "بوی بارون" و "اگه به من باشه" را خواند.
در ادامه ابراهیمزاده برای لحظاتی سالن را ترک کرد ولی اعضای ارکستر او همچنان به نوازندگی خود ادامه دادند و موزیک را قطع نکردند.
پس از لحظاتی ابراهیمزاده به روی صحنه برگشت و ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) و روز مادر را تبریک گفت. سپس آهنگ "عاشق شدن" را اجرا کرد که با اجرای این آهنگ شور و هیجان نیز به سالن برگشت و طرفداران این خواننده به شدت از این اجرا استقبال کردند.
"بی قرار"، "مرور خاطرات"، "من و تو"، "شبهای دیوونگی"، "شبگردی"، "دونه دونه" دیگر قطعاتی بودند که ابراهیمزاده اجرا کرد و هواداران او در سالن میلاد لذت بردند.
کنسرت محسن ابراهیمزاده امشب پذیرای اعضای تیم ملی کشتی کشورمان بود که ابراهیمزاده پس از معرفی آنها به شوخی گفت توی عمرم این همه قهرمان ندیده بودم.
در این کنسرت اعضای ارکستر ابراهیمزاده را سیاوش کریمینژاد (درامز، دف و سنتور)، فارق آزادیان (تار، سه تار)، علیرضا لعمانیمقدم (گیتار)، آرمان تیرماهی (گیتار باس)، کارن زیاری و فرشید حکیمی (کیبورد)، حسام متولی (پرکاشن)، امید مولوی (گیتار الکترونیک)، حجت قدسی (ویولن)، عارف اسکندری (ساکسیفون، کلارینت و ترومپت) و ایمان مهریاری (پرکاشن و درامز) تشکیل میدادند.
سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر از 23 تا چهارشنبه 30 بهمن در شش سالن وحدت، رودکی، نیاوران، سوره، برج آزادی و میلاد نمایشگاه برگزار میشود. در این مدت 82 گروه در بخشهای موسیقی دستگاهی، نواحی، کلاسیک، بینالملل، ارکسترال، پاپ، تلفیقی، بانوان، کودک و نوجوان با 92 اجرا روی صحنه میروند.
«آرام جان» و «نواگردان» در فرهنگسرای نیاوران
ساعت ۱۸:۳۰ شنبه ۲۶ بهمن ماه دو گروه موسیقی «آرام جان» به سرپرستی و آهنگسازی علی صحفی و «نواگردان» به سرپرستی پویا محمدی و خوانندگی مهدی اصغر پور روی صحنه فرهنگسرای نیاوران حاضر شدند و به ترتیب قطعات خود را در چهارمین شب سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر به اجرا درآوردند.
اجرای امشب را ابتدا اعضای گروه موسیقی «آرام جان» که در آن علی صحفی، تار، سعید جلالیان، تنبک، محمدباقر زینالی، عود، حمیدرضا برزویی، سنتور، محمد یوسفی، نی، فائق نوری و مهگل سادات صحفی، کمانچه می نواختند و مهدی محمدی نیز آن ها را با آوازش همراهی می کرد، آغاز کردند.
«مقدمه نوا» برای شروع انتخاب شده بود و به عنوان نخستین قطعه توانست همگامی و همنوازی خوب نوازندگان را نمایانگر باشد. «چهارمضراب»، تصنیف «صبح است ساقیا»، «حیلت رها کن» و «بی همگان به سر شود» یکی پس از دیگری به گوش رسیدند.
در این قطعات همان طور که به ردیف موسیقی ایرانی پرداخته شده بود، رد پایی از آهنگسازی نوین و نوازندگی معاصر ایرانی نیز به چشم می خورد.
این گروه «چهار مضراب نوا» و «ساز و آواز» خود را نیز در قالب گروه نوازی به عنوان قطعات پایانی اجرا کردند.
بعد از استراحتی کوتاه، نوبت به اجرای گروه موسیقی «نواگردان» رسید. اعضای این گروه روی صحنه آمدند و بی درنگ سراغ نخستین قطعه خود رفتند و «تنهایی» به آهنگسازی پویا محمدی نواخته شد.
سپس «ضربی دشتی» به آهنگسازی غلامحسین بیگجه خانی، «کرانه های معنی» به آهنگسازی پوریا سلیمانی، «محبوب من وطن» به آهنگسازی پرویز مشکاتیان و «بیت الغزل» به آهنگسازی پویا محمدی قطعات اجرایی این گروه موسیقی را تشکیل دادند و هر یک از آن ها به نحوی هنر نوازندگی اعضای این گروه و نوازنده روشندل تار را دربرداشتند.
پویا محمدی، سرپرستی و نوازندگی سنتور، پوریا سلیمانی و محمدرضا عزیزی، نوازندگی تار، یلدا ربیعی، نوازندگی سنتور، ستاره مستفیضی، نوازندگی عود، صابر محمدی، نوازندگی کمانچه، حامد محسن نژاد، نوازندگی نی و جلال نقیلو، نوازندگی تنبک را برعهده داشتند و مهدی اصغرپور خواننده «نواگردان» بود.
این گروه موسیقی تجربه حضور در چند جشنواره داخلی و اجرای مستقل را داشته و در سال های ۹۴ و ۹۵ موفق به کسب مقام نخست جشنواره «آوای امید زنجان» نیز شده است.
نوای سنتور در سوره
در سانس دوم از سومین شب جشنواره موسیقی فجر در فرهنگسرای نیاوران، گروه تای و دئوتآی که اجرایشان مبتنی بر ساز سنتور بود در تالار سوره حوزه هنری به صحنه رفتند. بخش اول سانس دوم به اجرای ساز سنتور توسط امیر حسین رئوفی و حمید فروزان از گروه «دوئوتآی» گذشت.
این گروه را امیرحسین رئوفی (کارشناس ارشد نوازندگی موسیقی ایرانی) و حمید فروزان (کارشناس ارشد اتنوموزیکولوژی) در سال 1389 در دانشکده موسیقی دانشگاه هنر تهران تشکیل دادند.
«دوئوتآی» فعالیتش را با اجراهای دانشجویی در دانشکده موسیقی شروع کرد و نخستین پروژه آن اجرای دونوازی «فانوس» اثر زنده یاد فرامرز پایور بود.
در سال 1393 به پیشنهاد اردوان کامکار اولین اثر دوئو در شیوه سنتورنوازی معاصر به صورت گروهی ساخته و تنظیم شد و پس از آن دو اثر از همین هنرمند نیز بازتنظیم و به همراه چند قطعه دیگر در کنسرتهای مختلف اجرا شد.
«تب و تاب»، «سفر»، «پژواک»، «سوز و گداز»، «نغمه دران»، «ستر سنتور» و «تا منتهای عشق» قطعاتی بود که این گروه دو نفره اجرا کردند.
نغمه؛ ترنم دوم
در بخش دوم گروه پنج نفره «تآی» به صحنه آمدند. «تآی» به معنی نغمه است. این گروه نیز مبتنی بر ساز سنتور بود که در سال 1389 در دانشکده موسیقی دانشگاه تهران توسط امیرحسین رئوفی، حمید فروزان و پدرام جوادزاده تشکیل شد.
«تآی» مسیر خود را با تجربه سه سنتور سل کوک آغاز کرد و پس از سنجش تمامیِ گسترههای صوتی ساز سنتور و آزمون و خطای بسیار به ترکیب بندیِ دو ساز سل کوک و یک سنتور باس رسید.
نخستین تجربه جدی تریو تآی بازتنظیم قطعه «نی نوا» اثر استاد حسین علیزاده بود که در سال 1392 در تالار فارابیِ دانشگاه هنر تهران به روی صحنه رفت. بنا بر مصالح موسیقاییِ جدید، سازهای کوبهای و آواز نیز به اعضای اصلی این گروه اضافه شدند.
شب شاد برج آزادی با گروه وحید اسدالهی
تازهترین کنسرت گروه «وحید اسدالهی» به سرپرستی وحید اسدالهی، شامگاه شنبه 26 بهمنماه طییک سانس در سالن برج آزادی برگزار شد.
برج آزادی شامگاه گذشته در سومین روز جشنواره موسیقی فجر میزبان گروه «وحید اسدالهی» بود. تمامی قطعاتی که در این کنسرت اجرا شد، از موسیقی فولکلور آذربایجان انتخاب شده بودند و سه خواننده به نامهای شهاب میرزایی، میربهاءالدین خراسانی و افشار مؤذن زاده اردبیلی گروه را همراهی کردند.
در ابتدای این کنسرت که با استقبال بینظیر هواداران همراه بود، گروه یک قطعه بی کلام شاد اجرا کردند. در ادامه این کنسرت قطعات سلو کمانچه، قوی گولوم گلسین آی ننه، کوچه لر، سلو قارمون، سلو ناقاره و کوبهای،یاربیزه قوناق گله جک، چهارگاه، ارکستر نقاره، بیات کرد، تئزگل، نء یینه میشم، آرزو قیزیم، داشلی قالا، فریده قادان من آلیم و لاله لر اجرا شد و این گروه شبی شاد و خاطرهانگیز را برای هواداران پرشور خود در پایتخت رقم زد.
وحید اسدالهی (سرپرست گروه و نوازنده ناقاره)، افشار عباسی نامور (نوازنده تار)، ماندانا حسین غفاری (نوازنده پیانو)، سیده تارا موسویان (نوازنده پرکاشن)، رضا اسدالهی (نوازنده پرکاشن)، محمد اسدالهی (نوازنده قارمون)، سعید میرزازاده (نوازنده کمانچه) و فرامرز جوادی (نوازنده قوپوز) اعضای گروه وحید اسدالهی را تشکیل دادند.
وحید اسدالهی متولد سال 1339 است و از سن 10 سالگی دایره نوازی را نزد برادرش استاد رحمان اسدالهی فرا گرفت. در سال 1360 آلبومهایش به نامهای «یانیق کرم» و «لزگی» وارد بازار شدند. در سال 1356 در ارکستر سازمان فرهنگ زیر نظر استاد سلیمی مشغول به کار شد. او در سال 1369 برای آموزش و نوازندگی ساز ناقاره به باکو رفت.
اسدالهی هماکنون از هنرمندان صاحب سبک ناقاره در ایران و جمهوری آذربایجان است. گروه وحید اسدالهی نیز فعالیت خود را از سال 1393 آغاز کرده و تاکنون اجراهای متعددی را روی صحنه برده است.
عاشق شدن محسن ابراهیم زاده در شب سرد سالن میلاد
محسن ابراهیمزاده در جدیدترین کنسرت خود را در قالب جشنواره موسیقی فجر به روی صحنه رفت. نمایشگاه بینالمللی میلاد در چهارمین شب از سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر طی دو سئانس میزبان محسن ابراهیمزاده بود.
در ابتدای این کنسرت محسن ابراهیمزاده همراه با اعضای یک دست مشکی پوش ارکستر خود روی صحنه آمد و قطعه "مگه داریم" را برای مخاطبان خود اجرا کرد.
از نکاتی که همین ابتدا طرفداران حاضر در سالن را شوکه میکرد صدای این خواننده بود که مثل همیشه جاندار نبود و علت آن مشكل جسمي او بود كه باعث شده بود تا مانند هميشه روي سن درخشش نداشته باشد اما با اين وجود ابراهيم زاده به خاطر طرفداران خود با انرژي روي سن حاضر شده و اين اجرا را به خوبي ادامه داد.
ابراهیم زاده پس از صحبت و خوشآمدگویی به مخاطبان خود قطعات "بوی بارون" و "اگه به من باشه" را خواند.
در ادامه ابراهیمزاده برای لحظاتی سالن را ترک کرد ولی اعضای ارکستر او همچنان به نوازندگی خود ادامه دادند و موزیک را قطع نکردند.
پس از لحظاتی ابراهیمزاده به روی صحنه برگشت و ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) و روز مادر را تبریک گفت. سپس آهنگ "عاشق شدن" را اجرا کرد که با اجرای این آهنگ شور و هیجان نیز به سالن برگشت و طرفداران این خواننده به شدت از این اجرا استقبال کردند.
"بی قرار"، "مرور خاطرات"، "من و تو"، "شبهای دیوونگی"، "شبگردی"، "دونه دونه" دیگر قطعاتی بودند که ابراهیمزاده اجرا کرد و هواداران او در سالن میلاد لذت بردند.
کنسرت محسن ابراهیمزاده امشب پذیرای اعضای تیم ملی کشتی کشورمان بود که ابراهیمزاده پس از معرفی آنها به شوخی گفت توی عمرم این همه قهرمان ندیده بودم.
در این کنسرت اعضای ارکستر ابراهیمزاده را سیاوش کریمینژاد (درامز، دف و سنتور)، فارق آزادیان (تار، سه تار)، علیرضا لعمانیمقدم (گیتار)، آرمان تیرماهی (گیتار باس)، کارن زیاری و فرشید حکیمی (کیبورد)، حسام متولی (پرکاشن)، امید مولوی (گیتار الکترونیک)، حجت قدسی (ویولن)، عارف اسکندری (ساکسیفون، کلارینت و ترومپت) و ایمان مهریاری (پرکاشن و درامز) تشکیل میدادند.
سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر از 23 تا چهارشنبه 30 بهمن در شش سالن وحدت، رودکی، نیاوران، سوره، برج آزادی و میلاد نمایشگاه برگزار میشود. در این مدت 82 گروه در بخشهای موسیقی دستگاهی، نواحی، کلاسیک، بینالملل، ارکسترال، پاپ، تلفیقی، بانوان، کودک و نوجوان با 92 اجرا روی صحنه میروند.
تاریخ انتشار : یکشنبه 27 بهمن 1398 - 13:44
افزودن یک دیدگاه جدید