.
مرورِ خاطراتِ «محمد منتشری» از اسماعیل مهرتاش تا محمدرضا شجریان و علی نصیریان
گفت‌وگوی «علی مغازه‌ای» با خواننده‌‌ی پیش‌کسوت موسیقی سنتی ایران
کارگردان: 
مدیر تولید: 
تدوین: 
گفت و گو: 
ناشر: 
سایت موسیقی ما
plays 93071
موسیقی ما- متولد لنگرود است و مهم‌ترین خواننده‌ی بیاتِ تهران و تاریخِ زنده‌ی هر آن‌چه در جامعه‌ی باربد گذشته است. دیدار با «محمد منتشری» - استاد آوازخوان- به لطفِ «علی مغازه‌ای» - منتقد و پژوهشگر موسیقی- فراهم شد و این بخت پدید آمد تا شاگردِ دردانه‌ی «اسماعیل مهرتاش» از خاطره‌هایش از تئاتر بگوید و از هفتاد سال حضورش در صحنه‌ی موسیقی ایران.

خواننده‌ی پیش‌کسوت در این گفت‌وگو برخلافِ رسمِ معمول با صراحتی بی‌نظیر به انتقاد از استادانی می‌پردازد که حالا (خوش‌بختانه یا متاسفانه) برخوردی اساطیری با آنان می‌شود و میانِ ستایش‌های به‌حق، راه را برای هرگونه نظرِ مخالفی می‌بندد. او هم‌چنین دهه‌ها بعد از مرگِ استادش (مهرتاش)، با مهری فراوان از او سخن می‌گوید و دفاعی تمام‌قد از شمعِ مرده‌اش می‌کند. «محمد منتشری» از دورانی طلایی می‌گوید که او بود و محمدرضا شجریان و عبدالوهاب شهیدی و جمال وفایی.

این گفت‌وگو را ببنید و ما را از نظراتتان بهره‌مند کنید.
  • استادم «اسماعیل مهرتاش» را «آقا» صدا می‌کردم. ایشان از پدرم هم به من نزدیک‌تر بود
  •  اساتیدی مثلِ نورعلی برومند، عبدالله دوامی و محمود کریمی با «مهرتاش» مشکل داشتند
  • استاد مهرتاش می‌گفت: «من که به کسی کاری ندارم و کار خودم را می‌کنم چرا اینها با من مشکل دارند؟»‌
  • شجریان و گلپایگانی آوازخوان بودند و بعد به کلاس‌های «نورعلی برومند» رفتند
  • موسیقی ما شناس‌نامه‌ی ماست، نمی‌شود آن را عوض کرد
  • دفترهای استاد مهرتاش رو به موزه‌ی موسیقی اهدا کردم و بعد با بدبختی پس گرفتیم
  • هر زمان که از آثار استاد اثری ضبط کردم شب ایشان را به خواب دیدم
  • روزهای آخر حیاتِ آقا، خانم مهری مهرنیا او را تر و خشک می کرد
  • بعد از بازنشستگی از بانک، زندگی‌ام را وقف موسیقی کرده‌‌ام
  • تمام شاعرانِ کلاسیکِ ما به ردیف‌های آوازی احاطه داشته‌اند
  • پدرم در لنگرود خواننده‌ی سرشناسی بود و بیشتر از ادیب خوانساری، بدیع‌زاده و تاج اصفهانی می‌خواند
  • یک روز در لاله‌زار قدم می‌زدم که دیدم جامعه‌ی باربد آزمونی برای داوطلبان هنرپیشگی زده است  
  • فن بیانی که در آواز به دردم خورد را مدیون آقای حالتی می‌دانم  
 
 
 
 
 
 

 


دیدگاه‌ها

یکشنبه 19 بهمن 1399 - 10:07

درود
بدگویی از بزرگان جز جدانشدنی فرهنگ ماست. اساتیدی شجریان و گلپا اگر آوازخوان بودند و بعد رفتند خدمت استاد برومند چرا سال ها به ایشون مراجعه می کردن؟ اگر چیزی برای یادگیری نداشتن چرا ادامه میدادن؟ تاثیر استاد برومند بر فهم آوازی استاد شجریان از زبان خود ایشون ثبت و ضبط شده، چرا همچنان حتی به دست آویز دروغ برای بزرگی قایل به کوچک کردن دیگران هستیم؟

افزودن یک دیدگاه جدید

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
2 + 13 =

Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.




دانلود ویدیو مرورِ خاطراتِ «محمد منتشری» از اسماعیل مهرتاش تا محمدرضا شجریان و علی نصیریان از سایت موسیقی ما | موسیقی ما