برنامه یاد بعضی نفرات
 
خالق آهنگ «خورشید» به «موسیقی ما» گفت
حامد حنیفی: اینکه می‌گویند گوش مردم مسموم شده است، درست نیست
موسیقی ما - «حامد حنیفی» یکی از آهنگسازان و تنظیم‌کننده‌هایی است که طی سال‌های اخیر با خوانندگان مختلفی همکاری داشته است. او در سال‌های اخیر به شکل متمرکز در زمینه انتشار آثار بی‌کلام خودش هم فعالیت داشته است. انتشار این آثار بهانه‌ای بود تا دقایقی را با این آهنگساز و تنظیم‌کننده هم‌کلام شویم و او توضیحاتی درباره فعالیت‌های اخیر و همچنین برنامه‌های آینده‌اش را ارائه کرد.
  • * بيوگرافى خلاصه‌ای از خودتان را بفرمایید.
اهالي و دنبال‌کنندگان موسيقي جدي به واسطه همكاري‌هاي من در بخش آهنگسازي و تنظيم با خواننده‌هاي مشهور با من آشنايي کامل دارند اما براي آن بخش از مخاطبيني كه به تازگي با بنده آشنا مي‌شوند این بیوگرافی را شرح می‌دهم. حامد حنيفى هستم متولد ٦ بهمن ١٣٦٠ در تهران که از كودكي با جهان زيباى موسيقى آشنا شدم و با نوازندگي پيانو در ١٢ سالگى شروع کردم. سال‌ها خدمت اساتيد بزرگى از جمله اساتيد: زنده‌يادان داداشى، خسروپرويز و جمالى و ... تلمذ كردم. بالاخره سال ٨٨ به صورت حرفه‌اي وارد ماركت شدم و از همان سال به صورت رسمي اولين كارهاي من به عنوان موسيقيدان و آهنگساز منتشر شد و تا امروز بيش از ٣٠٠ قطعه منتشر شده دارم.

بخش اعظم کارهای من مربوط به زمانی می‌شود که اکثر فعالیت‌های هنری من معطوف به خارج از کشور بود و قابل بررسی در این مصاحبه نیست که از جمله آنها می‌توانم به آهنگ معروف «با من قدم بزن» و آثار دیگر اشاره کنم. اما چهار سالی است که فقط سفارش توليد آثار داخلی را قبول مي‌كنم و ‌قطعات مجاز تهیه و منتشر می‌کنم .
  • *در داخل کشور با چه هنرمندانی همکاری داشتید؟
از آنجا که شکل و قالب کاری من به این صورت است که مدیریت هنری کل پروژه را معمولاً خودم انجام می‌دهم، یك مقدار رسیدن به این توافق با خواننده‌های مشهور داخلی سخت است.  اما با همه این اوصاف طي اين سال‌ها در داخل كشور افتخار همکاری با هنرمندانی نظیر رضا صادقى، قاسم افشار، مانی رهنما، فریدون آسرایی، مهدی یغمایی، حسین زمان، امیر کریمی، محمدرضا عیوضی، والایار و چندين خواننده مطرح دیگر را داشتم. البته ترجیح می‌دهم تا زمان انتشار اسمی از ديگر عزیزان نبرم. همچنین جا دارد از بابک صحرایی عزیز که ترانه سرای اکثر قطعات فوق بود تشکر کنم.  علاوه بر این مثال‌هایی که عرض کردم در این سال‌ها در کنار همکاری با خواننده‌های مشهور، تولید و آهنگسازي و مديريت هنري چندین فول آلبوم با مجوز وزارت ارشاد برای خواننده‌های نوپا را به عهده داشتم و با حدود سی خواننده تازه كار همكاري داشتم.
  • *در مورد قطعات بی کلامی که با موسيقى شما منتشر شده هم کمی برای ما توضیح دهید.
حقیقت این است که ایده تولید و انتشار موسیقی بی‌کلام مدت‌ها در ذهنم وجود داشت اما مشغله زیاد یعنی درگیری‌های تولید موسیقی‌های با کلام باعث می‌شد تا فرصت عملی کردن این ایده به تعویق بيوفتد. اما بالاخره همت کردم و اولین آلبوم را با نام موقت قطعاتی برای پیانو با محور نوازندگي خودم و همراهي چند ساز سُلو ديگر شروع کردم. از اول قراربود آلبوم با ٦ قطعه بی‌كلام  به صورت مستقل منتشر شود که شرایط کرونا باعث شد تا به صورت سینگل ترک و با فواصل زمانی منتشر کنم. البته تمام قطعات مجوز انتشار از دفتر موسیقی وزارت ارشاد را دارند. اولین آهنگ اين مجموعه «از تولد تا مرگ» كه سولوي پيانو بود و سال ۹۳ ساخته بودم ولی سال ۹۸ منتشر شد با استقبال بالاي مخاطبان روبرو شد. همین موضوع باعث دلگرمي و انگيزه مضاعفم شد و چند ماه بعد قطعه دوم را با نام «روياي بركه» منتشر كردم كه دوئت پيانو و چلو بود. استقبال عمومي در فضاي مجازي و سايت معتبر «موسيقي ما» به حدي بود كه خودم باورم نمي‌شد! در روزگاري كه همه دنبال آثار مهيج و شاد و متأسفانه بعضاً بی محتوا هستند، توفيق اين قطعات بى‌كلام با فضاي آرامش بخش باعث تعجبم مي‌شد. بعد از سه ماه آهنگ سوم  با نام  «نجواى فرشته» كه برخلاف قطعات قبلي ماژور بود منتشر شد و بالاخره قطعه چهارم  با نام «ماه خواب آلود» آخرين كار سال ٩٩ بود که به مرحله نشر رسید. در نوروز ١٤٠٠ قطعه جديد بي كلامي با نام «خورشيد» منتشر كردم كه اوج استقبال از كارهاي بي كلامم را تجربه كردم. اين قطعه كه همراهي پيانو با ويولن بود در واقع اتفاق گوش‌نوازى بود براى شنونده‌هاى حتى غير موزيسين! در واقع در قطعه «خورشيد»  از چهار محدوده كنترباس، چِلو، ويولا و ويولن در بخش‌هاي مختلف اين آهنگ استفاده كردم. لازم است بگویم كه جدا از آهنگسازي و تنظيم و اركستراسيون که به عهده خودم بود، ضبط و ميكس و مسترينگ تمام قطعات را هم شخصاً انجام دادم و از نتيجه و كيفيت صوتي هم خيلي راضي هستم. هميشه به هنردوستان عزيز پيشنهاد مي‌كنم که حتماً با هدفون این قطعات را بشنوند. خوشبختانه قطعه خورشيد در سايت «موسيقي ما» در كمتر از يك هفته به ليست 3٠ قطعه پر مخاطب سه ماه گذشته وارد شد و در كمال ناباورى هفته دوم بعد از انتشار به بيش از ١۳۵ هزار بازديد رسيد و به ليست تاپ تن راه پیدا کرد.

اين اتفاق از دو جهت برای من باعث خوشحالي بود. اول اينكه ثابت شد هنوز هم مردم اگر قطعه موسيقى دلنشين بشنوند قطعاً استقبال مي‌كنند و این مثال که جدیداً باب شده است و مدام تکرار می‌شود که گوش مردم مسموم شده است، صحیح نیست. عميقاً معتقدم رسالت ما موسيقيدانان اين است كه موسيقى خوب توليد كنيم. دوم اينكه اين رقم بالاي بازديد، بالاتر از تمام كارهاي خواننده‌هاي بسیار مشهور آن هم با خيل هواداران و با تبليغات شديد آثارشان اتفاق افتاد.
 
  • *براى قطعات بى‌كلام منتظر اجرا و كنسرتي بايد باشيم؟
اتفاقاً قرار بر برگزاری کنسرت و فروش نسخه فیزیکی آلبوم در تالار وحدت و همزمان با کنسرت بود. در واقع براي بهار ٩٩ تمام هماهنگي‌ها با شركت كنسرت‌گذار انجام شده بود اما متأسفانه بحران كرونا همه جا را به تعطيلي اجباري كشاند كه دنياي موسيقي هم مستثني نبود. اميدوارم با تمام شدن اين بلا بتوانم رسيتال پيانو در تهران را شروع كنم و امیدوارم در صورت استقبال مردم عزيز، تور بلند مدتى براي اين اجراها آغاز شود.
 
  •  *موسیقی بی کلام از قدیم در ایران برخلاف دنیا در اغلب موارد محکوم به مخاطب اندک و کنسرت های کوچک بوده است. چرا موسیقی بی کلام در ایران همیشه با توجه کم مواجه می شود؟
همانطور كه اشاره كرديد در تمام دنيا موسيقى اركسترال و موسیقی الكترونيك مخاطبان پرشمارى دارد. من حس می‌كنم مشكل اصلی  تهيه‌كننده‌ها و كنسرت گذارها هستند كه ريسك ورود به اين شاخه ماركت را قبول نمي‌كنند. ضمن اينكه اول بايد انتشار حرفه‌اي اتفاق بيوفتد كه مردم با آن قطعات خاطره داشته باشند و بعد براي تماشاي كنسرت آن قطعات به سالن‌ها و خريد بليط تمايل پيدا كنند. ما قبلاً تجربه سولداُت شدن كنسرت‌هاى «كيتارو» و «شيلر» را در ايران داشتيم. پس مشكل از نحوه ارائه و تبليغ اين شكل از اجراها است.
همچنین جا دارد يادي كنم از استاد عزيز از دست رفته‌ام «ناصر چشم آذر» بزرگ  كه با مجموعه درخشان و بى‌كلام «باران عشق» تمام ركوردهاى فروش و استقبال را جابجا كردند. روحشان شاد.
  • *به نظر می رسد در دوران کرونا و تعطیلی ها و خانه نشینی های اجباری تعداد آثار شما هم بیشتر شده است. درست است؟
موزيسين‌های حرفه‌اى یعنی آهنگساز و تنظيم‌كننده‌ها و نه رهبران بندها يا نوازنده‌ها معمولاً قبل از دوران پاندمى و اين قرنطينه‌ها هم خيلي از اتاق كارشان بيرون نمي‌آمدند! پس طبيعي است که من از این حصر اجباری شوک نشدم. اما در مورد توليد، بله قطعات بيشتري توليد كردم كه اميدوارم به زودي منتشر شوند. ضمن اينكه بحث انتشار هم هميشه به خصوص براي خواننده‌هاى نوپا سخت بوده است و ريليز حرفه‌اي يك قطعه يا آلبوم هزينه‌هاى بعضاً زيادي دارد كه انتشار را گاهي تا محيا شدن شرايط مطلوب مالى به تعويق مي اندازد. مجوز انتشار چهار فول آلبوم مجاز با موسيقي بنده با نام‌هاى شب بخير، بوى بارون، اين دنيا و كار خُداس صادر شده كه مشتاقانه منتظر انتشارشان هستم.
 
  • *به نظر شما اوضاع موسیقی ایران پس از کرونا چطور خواهد بود؟
اول بگویم كه خيلي نگران و ناراحت معيشت هنرمندان و به خصوص نوازنده‌ها و ساير عوامل مرتبط به كنسرت‌ها هستم كه در اين دوران كه حالا وارد سال دوم شده به گرفتارى هاى شغلى و مالى برخورده‌اند. اما در جواب شما بايد عرض كنم كه اميدوارم اين دورى از صحنه‌ها باعث بالا رفتن سطح كيفى اجراها به واسطه اشتياق بيشتر و همچنين دقت بيشتر تهيه‌كننده‌ها براي انتخاب خواننده‌هاي مستعد و خوش صداتر هست براي سرمايه گذاري شود. چون حقيقتاً اين روزها متاسفانه اين تهيه‌كننده‌ها، سرمايه‌گذاران هنرى، كمپانى ها، شبكه ها و كنسرت‌گذارها هستند كه براي مردم خواننده انتخاب مي‌كنند و شكل انتشار مستقيماً در مقبوليت خواننده‌هاي جديد تاثير دارد.
  • *و کلام آخر؟
اخيراً در تمام پلتفُرم‌هاي جهاني از جمله يوتوب، اسپاتيفاي، اپل موزيك و آمازون حضور رسمي داشتم و در مبحث كپي رايت، تمام قطعات بى‌كلام خودم را ثبت جهاني كردم و سايت رسمى خودم هم براى علاقه مندان راه اندازي شده است.  اميدوارم عزيزاني كه خارج از كشور هستند هم بتوانند از اين طريق به راحتي به قطعات قبلی و قطعاتى كه در آينده منتشر مي‌شود دسترسي داشته باشند و به اميد خدا در اجراهاي زنده خارج از كشور همراهم باشند.  اما همچنان مهمترين راه ارتباطي بنده با مخاطبين عزيز صفحه اينستاگرامم هست.
در آخر از زحمات و حمايت هاي مديريت و عزيزان مشغول در سايت محبوب و معتبر «موسيقي ما» تشکر می‌کنم. سال‌ها بود جاي خالى چنین رسانه‌اي در ماركت موسيقي داخلى به شدت احساس مي‌شد كه به كوشش شما خوبان اين مهم ميسَر شد.
منبع: 
سایت «موسیقی ما»
تاریخ انتشار : دوشنبه 20 اردیبهشت 1400 - 15:06

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

سه شنبه 21 اردیبهشت 1400 - 08:24

سربلند و درخشان باشید جناب حنیفی عزیز وموزیسین درجه یک و حرفه ای کشور با آرزوی روزاهای خوب با سلامتی برای تمامی مردم ایران زمین خصوصا اهالی هنر

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود حامد حنیفی: اینکه می‌گویند گوش مردم مسموم شده است، درست نیست | موسیقی ما