برنامه یاد بعضی نفرات
 
سنت‌شکنی سخت و دشوار است
نگاهی به محموعه فعالیت‌های علی قمصری به بهانه انتشار آلبوم «بدرود با بدرود»
سنت‌شکنی سخت و دشوار است
موسیقی ما – محمدجواد صحافی: اگر چند هنر موسیقی اصیل ایرانی به نسبت سال‌های قبل از انقلاب اسلامی و چند ده سال پس از آن رونق خود را از دست داده است اما هنوز هم هستند هنرمندان جوانی برخواسته از نسلی نو که با پشتکار وصف ناپذیر خود پرچم این هنر والاو اصیل ایرانی را پای برجا نگاه داشته و سعی در احیای این بلبل خوش الحان هنر ایرانی دارند . در زمانه‌ای که فرهنگ غربی با شدت و حدت هر چه تمام‌تر پای‌کوبان و رقص‌کنان جوانان این مرز و بوم را مست رقاصی‌های پر‌زرق‌و‌برق ظاهری و پوچ خود می‌نماید، شاید کار این جوانان هنرمند که آهسته و پیوسته فرهنگ اصیل ایرانی خود را اشاعه می‌دهند تا بر فریب‌خوردگان ثابت نمایند، هنوز جوانانی هستند که فرهنگ پر مغز و ناب ایرانی را به زرق و برق بی‌محتوای آن طرف آبی به ارزانی نمی‌فروشند، بسیار سخت‌تر از وظیفه هنرمندان سال‌های پس از انقلاب باشد.

اینک دیگر زمانه آن نیست که آثار موسیقی سنتی محض و بسته ارائه گردند که گوش‌ها از شنیدن چنین آثاری پر شده . تنها راه جذب علاقه‌مندان و جوانان به موسیقی ایرانی در این دوره نو‌آوریست، نوآوری که گاه می‌تواند برداشتی درست از موسیقی غربی و یا شرقی در قالب موسیقی اصیل ایرانی نیز باشد و گاه ساختار‌شکنی در اجرای محض در دستگاه‌های موسیقی ایرانی. وجود چنین هنرمندان جوانی از این دست در این دوره، غنیمتیست برای موسیقی ایرانی و فرصتی دوباره برای بازسازی آن و راهی برای جذب جوانان گریزان از موسیقی و فرهنگ کهن ایران زمین .

خوشبختانه چندیست هنرمندان جوانی پای بر عرصه هنر موسیقی اصیل ایرانی گذاشته‌اند که در صدد تحول موسیقی ایرانی و ارائه نوین آن به علاقه‌مندان هستند ، جوانانی که دست پرورده دستان گهر‌پرور اساتید سال‌های قبل و بعد از انقلابند و فارغ‌التحصیل مراکز آموزش عالیه موسیقی، بزرگترین مزیت و حسن حضور در مراکز آکادمیک موسیقی، ایجاد بستریست برای رشد ذهن خلاق هنرمند و به تبع آن تولیدات آثاری متفاوت با تفکراتی نو که اقتضای جامعه امروز موسیقی ماست .

علی قمصری یکی از این هنرمندان است، آهنگساز و نوازنده خلاقی که شاید بسیار پرکارتر از اساتید خود در این سال‌ها فعالیت نموده و با تولید و ارائه آثار موسیقایی قابل احترام و اجرای کنسرت‌های بسیار موفق در داخل و خارج از کشور، تحسین منتقدان و کارشناسان موسیقی ایرانی را بر انگیخته است.

آین آهنگساز و نوازنده جوان که تنها 27 سال از عمر گرانبار خود را طی نموده در طی مدت پنج سال گذشته حدود شش آلبوم موسیقی با همراهی خوانندگان جوان و خوش آتیه منتشر و کنسرت‌های بسیاری را در داخل و خارج از کشور با همراهی آنان اجرا نموده است . هنرمندانی چون همایون شجریان ، علیرضا قربانی و محمد معتمدی .

علیرضا قمصری در تازه ترین کارخود با عنوان «بدرود با بدرود» که با همراهی سازهای زهی و تار منتشر ساخته است همانند سایر اجراهایش در سنوات گذشته توانسته است تعریفی نو از موسیقی ایرانی را ارائه دهد، او در جلد اثر جدید و خلاقانه‌اش نیز تاکید داشته است که در خلق آثاراش هیچ گاه پیرو اصول نبوده است، همین امر باعث گردیده تا در هنگام گوش سپردن به آثار قمصری صدایی نو از سازها و حتی شیوه خوانش شنیده شود.
شیوه پرداختن قمصری به موسیقی این اثر جالب توجه است، تنها قطعه باکلام این آلبوم که با صدای محمد معتمدی جوان و خوش آتیه همراه می‌گردد‌، شعریست از شفیعی کدکنی که به گفته خود قمصری در سه حالت حسی با سازهای مختلف اجرا گردیده است، این حالات را می‌توان به راحتی در موسیقی درک کرد. شیوه نوازندگی و نوع خوانش خواننده و اعضای گروه با پیچیدگی شعر و موضوع آن بسیار قرین و نزدیک است و این خود نشان از درک والای شعر و مفهوم آن توسط آهنگساز دارد.

سایر قطعات این آلبوم به صورت بی‌کلام ضبط گردیده و در بخش‌هایی، تلفیقی از موسیقی ایرانی و غربیست؛ به گفته خود قمصری، بخش دوم اثر( دالان) کاملا به صورت مدال بوده و با مددرین یونانی آغاز می‌گردد و در ادامه در بخش‌های پایانی آن نیز پس از اجرا در گوشه‌ها و نواهای موسیقی ایرانی، موسیقی در دستگاه نوا به پایان می‌رسد.

کارنامه موفق علی قمصری در طی این سال‌ها می‌تواند نوید بخش روزهای خوبی برای موسیقی ما باشد، او در همان اولین اثرش که با همراهی همایون شجریان در سال 1384 تنها زمانی که جوانی 21 ساله بود منتشر نمود نظر بسیاری را متوجه خود ساخت، پختگی ذهن خلاق وی را می‌توان در آثار دیگرش چون سرو روان که با صدای علیرضا قربانی و همراهی کوارتت زهی منتشر گردید مشاهده نمود. نقطه بارز این اثر بکار‌گیری از چهار ساز کمانچه و استفاده از قابلیت‌های این سازها بوده است که سرو روان را از سایر آثار متمایز نمود. اما او در سال‌های دیگر با انتشار دو آلبوم تار نوازی با عناوین «شور پریشانی» و «تنیده در خطوط موازی» ثابت نمود علاوه بر خلاقیت‌اش در آهنگسازی جزو تار نوازان متبحر و با تکنیک این دوره موسیقی ایرانیست.

اثر متفاوت دیگر او نیز که در سال 1388 روانه بازار گردید با همراهی همایون شجریان با عنوان «آب نان آواز» منتشر شد ، که ماحصل اجرای کنسرت او و همایون بود. البته این اثر اگر چند متفاوت اما مخالفانی نیز داشت، مخالفانی که بعضاً به شیوه خوانش همایون شجریان ایراداتی را وارد می‌دانستند و گاه این اشکالات را ناشی از بی‌تجربگی آهنگساز عنوان می‌داشتند . اما بسیاری نیز این اثر را همانند سایر آثار قمصری تائید نموده و وی را تحسین کردند.

هر چه بود او با هدف نو آوری در موسیقی پای بر عرصه این هنر نهاد و طبیعیست در هنری سنتی که طرفدارانش هم کم نیستند سنت شکنی، بسی سخت و دشوار باشد. اما طعم تازه موسیقی اصیل ایرانی را که علی قمصری ارائه نمود، هیچ منتقدی نمی‌تواند کتمان نماید، طعمی خوش و متفاوت، اما با رایحه ای آشنا، ردیف‌ها، گوشه ها، قطعات، دستگاه‌ها، آوازها و نغمات موسیقی ایرانی در موسیقی علی قمصری رنگ و جلایی دگر دارند. خاصیت موسیقی قمصری آن است که اگر چند نوآورانه هستند اما می‌توانند به خوبی با مخاطب ارتباط برقرار کرده و وی را از شنیدن دقایقی موسیقی ناب ایرانی سیراب کنند . در این میان نباید حضور موفق وی را در فستیوال‌های معتبر بین المللی چون فرانسه اسپانیا مراکش سوییس و الجزایر نادیده گرفت.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 16 خرداد 1390 - 00:00

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

اشتباه اینجاست. ما گمان میکنیم که با وستیزاسیون موسیقی، کار نو انجام شده است. من خودم از طرفداران سرسخت قمصری بودم ولی بعد از یک سال از شنیدن کارهاش خسته نشدم. این را در کنار این قرار میدهم که هنوز از شنیدن چاووش ۶ خسته نمیشم. دلیل چیست به نظر شما؟
نواوری صرفا کارهای تکنیکی پیچیده نیست. نوآوری صرفا وستیزاسیون نیست. نوآوری ارائه موسیقی در غالبی که موسیقی غربی کار میکند نیست. موسیقی ما برای خودش حرفهای بسیاری دارد.
علی قمصری هدفش آن است که به موسیقی حجم دهد. با چه ابزاری؟ با ابزار موسیقی غربی؟
یک سوال دارم چرا گلها رو گوش میدهید صدای موسیقی ایرانی میشنویم در حالی که کنترپوان و هارمونی در آنها به دقت اجرا شده است و ارکستر متشکل از سازهای غربی است ولی در موسیقی قمصری صدای موسیقی ایرانی شنیده نمیشود؟

ضمن آنکه شما از سنت سخن میگویید. ممکن است بفرمایید که کدام سنت بوده که در این سالها گریبان موسیقی ما گرفته است؟ کسانیکه ردیف را صرفا در موسیقی ایرانی اجرا میکنند بله آنها سنت مدار هستند ... اما جامعه چقدر به آنها بها داده؟ من فکر میکنم که سنت دیگری وجود نداشته باشد که در این سالها گریبان موسیقی ما را گرفته باشد و حالا بخواهیم سنت شکنی کنیم.

کار قمصری قابل احترام است اما باید ببینیم که چرا مخاطب قمصری وقتیکه کارش را گوش میکند (تصنیف خاکدان عشق) به من میگوید «محمد» گلهای ۱۰۴ رو بیار گوش کنم این خوب نیست!

حرف بسیار است و وقت ضیغ! اما اگر در مقام معتقدان به کار قمصری ویژگی کار او را کنترپوان، هارمونی، حرکت به سوی هموفونی، استفاده از گامهای بزرگ و کوچک میدانند اینها خوب است اما باید ببینیم که موسیقی ایرانی میخواهیم ارایه دهیم یا در قالب موسیقی قدیم قواعد غربی را جای میخواهیم بدهیم؟!

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

متاسفانه یکی از بزرگترین ایراد های اساتید موسیقی ما فدا کردن شعر در راه موسیقی است اما پس از سال ها فردی چون آقای قمصری با خوانندگان خوبی که به تناسب سن بسیار قوی تر و بهتر از اساتیدشان هستند ظهور می کند و صحیح خوانی شعر را ترویج می کنند یکی از قوی ترین این نوع کارها تصنیف خاکدان عشق است که به حق شعر در فضای حال مولاناست ودید عرفانی والایی را به انسان می دهد

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

جناب مقتدایی بگذارید عرض کنم که بسیاری از هنرمندان مطرح کشور و قشر شنونده‌ی موسیقی روی همین موضوع پیوند شعر آقای قمصری بحث زیاد دارند و حتا معتقدند آقای قمصری شعر را «داغان» میکند!

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

بنده به عنوان فردی که دستی در موسیقی ندارم ولی سالهاست شنونده موسیقی ایرانی هستم و هم سن و سال آقای قمصری هم هستم باید بگم که از این تعریف ها مبالغه آمیز در حیرتم . آقای قمصری تا الان چیزی به نام اثر موسیقی درجه یک ارائه نداده اند . ایشان چنان در کنترپوان و هارمونی و مخصوصا پولی فونی گفتاره شده اند که اصلا آهنگ های ساخته شده خودشون رو به عنوان یک شنونده هیچ وقت گوش نمیکنند که ببینند آیا شنیدنی هست یا خیر ؟ ایشون از بعد فنی بهترین تار زن ایران سهستند ولی قطعاتی که با تار میزنند اصلا قابل شنیدن نیست و بسیار گیج کننده هست . سرعت ایشون قابل تقدیر است ولی بالا پایین کردن دسته برای من شنونده هیچ گاه موسیقی نمیشود . که البته جاهایی مثل سیرک میشه از قابلیت های فنی و کارهای عجیب غریب استفاده کرد . من داریوش پیر نیاکان که از بعد تکنیکی خیلی بالا نیست رو ترجیح میدم به قمصری . چون پیر نیاکان قطعاتش شنیدنیست ولی قمصری فقط قطعات اش گیج کننده است .

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

بسیار کار اقای قمصری دوست داشتنی و قابل گوش دادن هست من که خیلی کارهای قمصری را دوست دارام و خواهشن کسی از روی حسادت انتقاد الکی نکنه تشویق کونید خیلی از اساتید بنام کار ایشان را قبول کرده اند.... ارزوی موفقیت برای اقای قمصری

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

من متن مصاحبه رو نخوندم به دلیل این که اعتقادی با احترام به آقای قمصری ندارم.
فقط همین قدر می تونم بگم که متاسفانه آقای قمصری به بهانه سنت شکنی موسیقی ایرانی رو کشته.ایشون از هول حلیم به نظر من افتادن تو ی دیگ.
متاسفانه آقای قمصری در کار آب نان آواز و شوق دوست صدای همایون رو کشت به نظر من این دو کار همایون اصلا در حد کارهای دیگر مانند قیژگ کولی ،خورشید آرزو و ناشکیباو .... نبود.
به هر حال من نظرم رو گفتم امیدورام به کسی بر نخوره ضمن این که من واکنش دور و اطرافیانم در شب کنسرت آب نان آواز و گروه دستان رو هم مشاهده کردم چیزی جز این نبوده...

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

به نظرم کارهای که علی قمصری انجام می دهد بیش تر حالت تبلیغاتی دارد و هیچ بک کارهای ایشان نشان دهنده موسیقی ایرانی نیست حتی روی شیوی نوازندگی ایشان هم جای بحث و گفتگو وجود دارد که چطور طرفدارهای او با استاد علیزاده مقایسه می کنند که اصلا شباهتی وجود ندارد

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

سلام.
دوستان ببخشید میشه به من بگید تا کی باید این موسیقی و ردیف و گوشه تکرار بشه؟؟؟!!!
همه چیز تعریف شده تو چارچوب... تا کی باید ماهور بخونیم و از اونجا به دلکش بریم و فرود بیایم... موسیقی که همه چیش قابل انتظاره/
تا کی باید بعد از درامد نوا و اواز، نهفت بزنیم؟؟؟
خواننده های جدیدمون که الفبای موسیقی ( ردیف ) رو یاد نگرفته میان البوم میدن و اجرا میذارن همون ردیف هم به درستی اجرا نمیکنن.
همه چیز شده یاد گرفتن ردیف و اجرای همون با یه سری اشعار تکراری حافظ... نمیدونم اگه حافظ و مولانا نبودن چه بلایی سر این موسیقی میومد؟؟؟ چند بار یخونیم ای جان جان بی من مرو ؟؟؟ چند بار باد صبا بر گل گذر کن؟؟؟
__________
متاسفانه موسیقی ما دچار بحران بدی شده و اگر نباشند علیزاده و کلهر و قمصری ها و ناظری ها فاتحه این موسیقی رو باید خوند.
فضاهای موسیقی ما همش تکراری. البوم جدید فلان خواننده با درآمد راست پنجگاهی که هزار نفر اجرا کردن و بازهم اجرا میشه. این همه تکرار چرا ؟؟
به قول یکی از دوتان با درآمد اول و دوم ردیف نمیشه به جنگ موسیقی با دنیا رفت...
من خودم چهار ساله تار میزنم واقعا خسته شدم. تا اخرش و خوندم و هیچ چیز خاصی با این روند نداره. دیگه نمیخوام کلاس برم. اگه شغلم موسیقی بود حتما مثل اقای قمصری نواوری میکردم.
...
شعرامون همه تکاری و هیچ حرف تازه ای نداره. موسیقی هم همینطور. نمیدونم اخر عاقبتش چی میشه

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود سنت‌شکنی سخت و دشوار است | موسیقی ما