برنامه یاد بعضی نفرات
 
تلاش برای نوآوری در موسیقی اصیل
گزارش کنسرت همایون شجریان وهمنوازان حصار؛
تلاش برای نوآوری در موسیقی اصیل
موسیقی ما - بهمن بابازاده: ترافیک شبانه در حاشیه خیابان شهریار و تالار وحدت متناسب با اتفاق خاص پنجشنبه شب بود. کنسرت همایون شجریان باهمراهی علی قمصری و گروه حصار؛ این بار تلفیقی از سازهای سنتی و مدرن گرد هم آمده بودند تا فضای متفاوتی در اجرا ایجاد کنند. با هم نوایی گیتار، ویولا و ویلنسل، کوزه و سازهای کوبه‌ای با تمبک و کمانچه و دف و تار تلاش شده بود تا شکل تازه و متفاوتی در اجرای تصنیف در دستگاه‌های بیات اصفهان، شوشتری، دشتی، شور و بیداد رخ دهدکه در عمل این هم نوایی چندان چفت و بست نداشت.‌

گاه نوای گیتار و سازهای کوبه‌ای زیر ضرب دف گم می‌شد و‌گاه نوای ویولا و ویلنسل بر کمانچه کاملا غالب می‌گشت. هر چه بود در آغاز همایون شجریان و علی قمصری به روی صحنه آمدند و در میان تشویق حضار و بدون هیچ حرف و سخنی، مقدمه راست پنجگاه بیات اصفهان و تصنیف «چه آتش‌ها» را در همین دستگاه اجرا کردند. بعد از این ۲ اجرا، کل گروه به صحنه آمد و کنسرت با مقدمه و آواز بیات ترک کنسرت شکل تازه‌ای یافت. تصنیف «بزم تو» در دستگاه شوشتری برنامه بعدی اجرا شده بود. پس از آن تکنوازی تار با هنر نمایی علی قمصری در دستگاه هایس شوشتری و بیداد اجرا شد. تصنیف «نه گریه‌ای و نه خنده‌ای» و آواز «گناه عشق» در دستگاه بیداد، ساز آواز «دلم دیوانه شد» در بیات اصفهان، قطعه راه‌ها در دستگاه شوشتری هر در میانه برنامه به اجرا در امد.

در ادامه گروه مقدمه تصنیف دشتی را اجرا کرد و تصنیف «دل افروز‌تر از صبح» در دستگاه شور اجرا شد. در بخش پایانی کنسرت به دستگاه بیات اصفهان بازگشت و با اجرای مقدمه تصنیف، «یاران موفق» و شرم وشوق در این دستگاه اجرا شد و کنسرت به انت‌ها رسید. اعضای گروه که در میان تشویق حضار برای ابراز احساسات به پیش آمده بودند، با درخواست اجرای مرغ سحر مواجه شدند. گروه بازگشت اما تصنیف «بی‌همگان به سر شود» اجرا شد. همایون شجریان گروه در میان تشویق‌ها و درخواست‌های همچنان برای اجرای مرغ سحر به ابراز احساسات حضار پاسخ دادند و صحنه را ترک کردند.

نکته جالب توجه در این کنسرت حضور همایون نصیری رهبر گروه دارکوب به عنوان نوازنده سازهای کوبه‌ای و دمام بود. همچنین آیین مشکاتیان فرزند ۲۰ ساله استاد پرویز مشکاتیان هم نوازنده تنبک و کوزه گروه را همراهی می‌کرد.

نگار خارکن نوازنده کمانچه، لعیا اعتمادی نوازنده ویولا، مصباح قمصری نوازنده بم کمان، بهرام آقاخان نوازنده گیتار و حسن رضایی نیا نوازنده دف و دایره دیگر اعضای این گروه را تشکیل می‌دادند.
منبع: 
تاریخ انتشار : شنبه 28 آبان 1390 - 00:00

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

باید به تجربه های جدید به دید مثبت تری نگاه کنیم ولی قبول دارم صدای تمبک در زیر کوبه ای های دیگه گم بود.
ولی عشق است همایون.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

خسته نباشید پس عکس های کنسرت رو کی میذارید؟

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

به نظر من علی قمصری دیگه شورش رو در آورده،نو آوری آخه به چه قیمت و چه مدل؟کجا؟چجور؟اینم شد نو آوری گیتار بیاری بزاری کنار تار و کمانچه ؟ حیف صدای همایون شجریان... خدا و کیلی برید یه بررسی کنید فقط محبوبیت آلبوم های همایون شجریان رو فقط مقایسه کنید اگر شوق دوست و آب نان آواز پایین ترین محبوبیت رو توی آلبوم های همایون نداشتن من یکی دیگه موسیقی رو کنار میزارم و گوش نمی دم.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

به هرحال اسم همایون شجریان جذابه اگر این ادم نبود، هیچ کس کنسرت رو تا اخر نگاه نمی کرد

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

فوق العاده بود این کنسرت!
نبوغ علی قمصری در آهنگسازی و چیره دستی همایون ما رو به آسمانها برد!
کاملا دید منفی نگارنده ی این گزارش مشهود بود!
لطفا سعی کنید تحمیل نکنید نظراتتون رو، و یه کم بی انصافی رو بذارید کنار!
نظر هر کسی محترمه ولی یاد بگیریم درست صحبت کنیم و اگر انتقادی داریم با دلیل منطقی و سازنده انتقاد کنیم نه همینجوری رو هوا!

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

واقعا خوب شد که استاد ایران نبود وگرنه من مطمئنم که وسط این کنسرت سالن رو ترک می کرد.. همایون باید خیلی مواظب باشه... من از عاشقانشم ولی این نواوریهای قمصری واقعا مسخرست... کلی حالم گرفته شد..

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

این هم از نظرات کسایی که برنامه رو دیدن.کنسرت دستان شهریور 2.3 سال پیش کجا و این برنامه ها کجا؟تو برنامه همایون با دستان آدم دلش نمی خواست آواز همایون تموم بشه علی قمصری صدای همایون رو کشته، این صدا صدای آواز و تحلیل های بی کرانه نه این ... امیدوارم همایون به خودش بیاد.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

به نظر میرسد همایون شجریان فراموش کرده است که پسر اسطوره موسیقی ایران است.باید بسیار مواظب باشد که راه پدر را گم نکند. قرار دادن صدایی که به شجریان منسوب است در کنار صدای گیتار !!خنده دار و بسیار ملال آور به نظر میرسد. این کار همایون یعنی ویران کردن بنایی که پدرش سالها برای ساختنش زحمت کشیده.باید به او یاد آور شد که :همایون شجریان،نام پدر محمدرضا شجریان! موسیقی ایرانی ، ساز ایرانی ، دستگاه ایرانی. ما در موسیقی ایرانی آنقدر ساز خوب و کامل داریم که هیچگاه نیازی نیست دست به دامان سازهای اجنبی شویم.به هر حال اگر همایون اینگونه ادامه دهد محبوبیت خود را از دست خواهد داد اگر چه پسر شجریان باشد.سطح انتظارات مردم عام و خاص از او به عنوان سروش آینده بسیار بالاست.باید اینرا بداند،

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود تلاش برای نوآوری در موسیقی اصیل | موسیقی ما