گپی کوتاه با علیرضا میر آقا نوازنده:
تفاوت نوازندههای ایران و خارج، از زمین تا مریخ است
موسیقی ما- لی لا رضایی: علیرضا میرآقا از نوازندگانی است که بدون اینکه نوازندگی را از طریق معلم و کتاب و کلاس دنبال کند، با پشتکار و اراده خود، بدون اینکه استادی داشته باشد، موسیقی را آموخت. این نوازنده تا کنون در اجراهای زنده بسیاری با خوانندگان برگزار کرده و همچنین میتوان از او به عنوان یکی از نوازندگان دائمی آلبومهای ضبط شده نام برد.
دغدغههای میر آقا هم مثل روحیاتش است. در این گپ کوتاه او از این دغدغههای کوچک و بزرگ به صورت چند خطی میگوید:
در دورهای در ایران، ساز قدغن بود و کسی نمیتوانست آن را با خود حمل کند. وقتی ساز از روزمره حذف شود، تکلیف موسیقی چه میشود؟
ما تلاش کرده و به سختی کار میکردیم.
اگر از ایران بروم میتوانم در نوع ایرانی به خوبی نوازندگی کنم و درآمدزا باشم. در خارج از ایران کافی است یک نفر یک حرفه را دنبال کند. اما در ایران پول حرف اول را میزند.
به جرات میتوانم بگویم ۹۷-۹۸ درصد کسانی که در موسیقی ایران به جایی رسیدهاند، به واسطه پول پدرشان بوده است. خانواده حتما او را حمایت کرده تا بتواند قد علم کند و کاری بکند. در غیر این صورت نمیتوانست کاری از پش ببرد.
یک نوازنده باید بتواند به صورت علمی کار کند. من دوست دارم علمی، فنی و تکنیکی ساز یاد بدهم، نه همین طوری الله بختکی که راه به جایی نبرد و نتیجهای نداشته باشد.
خیلیها هستند که از بچههای مردم پول میگیرند و تدریس بیهوده و بیاساس میکنند. من اصلا نظر مثبتی بر روی این افراد ندارم. نوازندگی نباید خیلی آکادمیک باشد و نه خیلی تجربی!
من دوست دارم خیلی کار کنم. اما وقتی رفاقتی کار میکنیم به مشکل بر میخوریم. من دلم میخواهد وقتی با کسی کار میکنم هیچ دینی نسبت به هم نداشته باشیم. واقعا بچههای موسیقی ایران در داخل کشور، خیلی خوب کار میکنند، از ترانه گرفته تا آهنگ و تنظیم و... حالا کاری به این نداریم که با چه کیفیتی کار تولید میکنند ولی همین که قابلیت پخش داشته باشد قابل ارزش است. گروههای بسیار خوبی دارند در ایران کار میکنند. ولی متاسفانه به دلیل عدم امکانات موفقیت کمی را مقابل خود دارند. خیلیها درجه یک نیستند که این هم به دلیل کمبود امکانات است. مثلا من خودم خیلی دوست دارم اغلب کنسرتها را بروم ولی وقتی دعوت نشویم که نمیشود مدام به کنسرت رفت. بچههای ایرانی داخل کشور، قابلیتهای بیشتری دارند، فقط اگرکمی به لحاظ امکانات قویتر بودند حرفهای بسیاری داشتند که بزنند.
دغدغههای میر آقا هم مثل روحیاتش است. در این گپ کوتاه او از این دغدغههای کوچک و بزرگ به صورت چند خطی میگوید:
- علیرضامیرآقااین روزهای خود را چگونه سپری میکند؟
- چرا در آلبومهایشان حضور ندارید؟
- به عنوان یک نوازنده در یک مقایسه نوازندگان ایرانی با خارجی، چه تفاوتی میبینید؟
- در مقایسه با نوازندگان خارجی و دیگر کشورها چطور؟
- خوب وقتی آموزش در مدرسه نباشد، نوازندگانی مثل نوازندگان ایرانی در آموزشگاهها و کاملا اختیاری، نوازندگی را انتخاب میکنند و به سمت موسیقی میروند.
در دورهای در ایران، ساز قدغن بود و کسی نمیتوانست آن را با خود حمل کند. وقتی ساز از روزمره حذف شود، تکلیف موسیقی چه میشود؟
ما تلاش کرده و به سختی کار میکردیم.
- چرا به سمت خوانندگی نرفتید و یا نخواستید آلبومی ارائه کنید؟
- چرا این قدر مطمئنید که میتوانید در خارج از ایران پولساز شوید؟
اگر از ایران بروم میتوانم در نوع ایرانی به خوبی نوازندگی کنم و درآمدزا باشم. در خارج از ایران کافی است یک نفر یک حرفه را دنبال کند. اما در ایران پول حرف اول را میزند.
به جرات میتوانم بگویم ۹۷-۹۸ درصد کسانی که در موسیقی ایران به جایی رسیدهاند، به واسطه پول پدرشان بوده است. خانواده حتما او را حمایت کرده تا بتواند قد علم کند و کاری بکند. در غیر این صورت نمیتوانست کاری از پش ببرد.
- خانواده شما حمایتتان نکردند؟
- اگر این قدر به خودتان مطمئن هستید، دلیلی ندارد که نخواهید تدریس کنید.
یک نوازنده باید بتواند به صورت علمی کار کند. من دوست دارم علمی، فنی و تکنیکی ساز یاد بدهم، نه همین طوری الله بختکی که راه به جایی نبرد و نتیجهای نداشته باشد.
خیلیها هستند که از بچههای مردم پول میگیرند و تدریس بیهوده و بیاساس میکنند. من اصلا نظر مثبتی بر روی این افراد ندارم. نوازندگی نباید خیلی آکادمیک باشد و نه خیلی تجربی!
من دوست دارم خیلی کار کنم. اما وقتی رفاقتی کار میکنیم به مشکل بر میخوریم. من دلم میخواهد وقتی با کسی کار میکنم هیچ دینی نسبت به هم نداشته باشیم. واقعا بچههای موسیقی ایران در داخل کشور، خیلی خوب کار میکنند، از ترانه گرفته تا آهنگ و تنظیم و... حالا کاری به این نداریم که با چه کیفیتی کار تولید میکنند ولی همین که قابلیت پخش داشته باشد قابل ارزش است. گروههای بسیار خوبی دارند در ایران کار میکنند. ولی متاسفانه به دلیل عدم امکانات موفقیت کمی را مقابل خود دارند. خیلیها درجه یک نیستند که این هم به دلیل کمبود امکانات است. مثلا من خودم خیلی دوست دارم اغلب کنسرتها را بروم ولی وقتی دعوت نشویم که نمیشود مدام به کنسرت رفت. بچههای ایرانی داخل کشور، قابلیتهای بیشتری دارند، فقط اگرکمی به لحاظ امکانات قویتر بودند حرفهای بسیاری داشتند که بزنند.
منبع:
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 23 بهمن 1390 - 00:00
دیدگاهها
علاوه بر پرکاشن ترومپت هم می زنن
ممنون مصاحبه جالبی بود...
حداقل سازی که اشون می نوازرو میگفتید ! ما از کجا باید بدونیم یا شایدم باید حدث میزدیم
خیلی مصاحبه عالی و خوبی بود . ممنون از شما .
اگه امکان داره با همه نوازنده های ایران مصاحبه کنید . خیلی زحمت می کشن .
مخصوصاً سیامک خواهانی عزیز .
با تشکر از رضای عزیز منم دو نکته اضافه می کنم :
1-آقای میرآقای عزیز در آهنگ " هفت " گروه آریان نوازده ترومپت هستن که این آهنگ جز یکی از 5 آهنگ ضمیمه آریان5 هست .
2-معرفی علیرضا میرآقا به سبک علی پهلوان عزیز در کنسرت آریان :
نوازنده پرکاشن / ترومپت / آخوند / آکاردئون / خواننده / علیرضا میرآقا
بله رضا جان 1 سالی هست که لیسانس موسیقی گرفتن و در کنسرت اسفند 89 گروه آریان شیرینی مدرک و عروسی شون رو به طرفدارای عزیز گروه آریان دادن .
حداقل می نوشتید چه سازی می زنه ؟؟؟؟؟!!!!!!!
خودتم هیچی نیستی
ایشون ساز پرکاشن مینوازه.
اسمش تو لیست نوازنده های آلبوم سعید کوکلانی هست.
من یک سری اصلاعات از ایشون در اختیار می ذارم
آقای میر آقا عزیز اگر اشتباه نکنم چند ماهی هست مدرک فوق لیسانس موسیقی گرفتن
ایشون ساز های
پرکاشن
ترومپت
پیانو
درام
را به خوبی می کوبد و مینوازد و مهارت خارقالعده ای در نواختن این ساز ها دارند
و واقعا نوازنده های خارجی به انگشت کوچیکه ی پای میرآقا هم نمیرسند
ببخشید من نمی دونم چرا اسم ساز رو اشتباهی تایپ کردم .
ساز کاخون .
از اهالی موسیقی مخصوصاً علیرضا میرآقا عذر می خوام .
na dge inke goftid nawazandeie khareji be paie ishoon nemire fogholade eshtebahe ,ie adami mesle neal pert ie piremarde amricaiiie wali man mishnasamesh ,ieki mese nick manson o hame mishnasan !pas in agha am age nawazandeie khafani bood hatman esmesh be gosh miresid !
افزودن یک دیدگاه جدید