گپوگفت خواندنی با علیرضا میرآقا به بهانه انتشار قطعه «بانو» از سایت موسیقی ما
نوازندگی عشقم است، اما خواندن علاقهام
موسیقی ما - علیرضا میرآقا یکی از ترومپتنوازان حرفهای موسیقی که هم تجربه کار در ارکسترهای سمفونیک را دارد و هم صدای سازش را از ارکسترهای پاپ شنیدهایم، مانند برخی دیگر از موزیسینها و نوازندهها تصمیم گرفته به سمت خوانندگی بیاید، هر چند که میرآقا این فعالیت خود را ده سال پیش آغاز کرد و آلبومی هم از او برای کودکان با همکاری «رامبد جوان» منتشر شد اما هیچگاه به صورت رسمی از خود به عنوان خواننده نام نبرد. حالا با قطعه «بانو» که در فضای مجازی منتشر شده، میرآقا رسما ورود خود به دنیای خوانندگی را اعلام کرده؛ دنیایی که او معتقد است در آن خواننده باید همیشه مدیون نوازندههایش باشد.
من عاشق موزیک فانک، دیسکو فانک و آمریکای لاتین هستم اما این نوع موسیقی بین مردم خیلی طرفدار ندارد. «امید حاجیلی» در اولین آلبوم خود این کار را کرد. آن آلبوم بسیار تمیز بود و واقعا کیفیت درجه یکی هم داشت اما آن اتفاق که باید نیفتاد و باعث شد راه امید تغییر کند و به سمت سلیقه مردم برود اما هنوز کیفیت سازبندی و پخش موزیک او پایین نیامده است.
در این سالها که در موسیقی پاپ فعالیت کردهام، متوجه شدهام که نه در ایران بلکه در تمام دنیا، مردم عام با کارهایی ارتباط برقرار میکنند که حرف دلشان باشد، کلام ساده داشته باشد و ملودی به گونهای باشد که بتوانند آن را زمزمه کنند. خیلی از همکاران هم این کار را کردند اما همانطور که میدانید دنیای موسیقی کاملاً سلیقهای است یعنی کسی نمیتواند بگوید فلان موزیک خوب است یا بد. من ترجیح میدهم کلام و ملودی ساده را با تکنیک ایدهآل خودم بخوانم اما بک گراند کارم یعنی تنظیم و رنگبندی موسیقیِ خاصی داشته باشم. قطعه «بانو» هم به همین شکل است و همانطور که شما گفتید؛ یک موزیک کاملا ساده با سازبندی خلوت و صداهای الکترونیک و یک خط ملودی روان که در ذهن میماند. این را هم بگویم که تنظيم زيباى داريوش صالح پور عزيز و حضور آرش سعیدی (گیتار باس) و رضا تاجبخش (پیانو) رنگ این اثر را خیلی تغییر داد. در ضمن اين اثر واقعاً يه همكارى و همفكريه گروهى بود و به قول داريوش عزيزم team work بود چون ايشون معتقد هستن كه كار گروهى هميشه اثرگذاريه بهترى داره كه كاملاً موافقم و خدارو شكر من سه نفر از بهترينها رو تو اين تيم داشتم و شايد علاوه بر این خود واژه «بانو» کلمه تاثیرگذاری است. مخصوصا اینکه میدانم خانمهای مملکت من این کلمه را خیلی دوست دارند. پس در این زمینه راهی که مردم دوست دارند را میروم اما در رنگبندی موسیقی فکر نمیکنم هیچگاه حاضر باشم چیزی غیر از سلیقه خودم استفاده کنم. مردم باید کمکم به ملودیهایی که به سمت و سوی استایل جز میرود عادت کنند. ما خیلی نوازندههای خوبی در این زمینه داریم اما رضا تاجبخش چون خیلی بیشتر با این فضا و حال و هوا در موسیقی پاپ حضورداشته، خوب میداند که این نوع ملودیها را چگونه اجرا کند که هم تخصصی باشد و هم از از نظر عام مردم، گوشنواز باشد. مردم ما ساز زهی را خیلی دوست دارند اما به شخصه استفادهای که در موسیقی این روزها از این سازها میشود را نمیپسندم؛ اصطلاحا میگویند ترکیهای ساز زدن که در هر اثری هم آن را میشنویم. اما خودم ترجیح میدهم از این استایل در کارهایم استفاده نکنم و به جای آن از سولوی گیتار باس یا ترومپت خودم با یک استایل دیگر استفاده کنم. نمیگویم هیچگاه استفاده نخواهم کرد اما میگویم اگر قرار است تغییری حاصل شود، ترجیح میدهم آن شعر و ملودی ساده را از مردم نگیرم.
درباره مبحث خوانندگی هم اضافه کنم که قطعا همه ما دوست داریم معروف باشیم اما من شخصا محبوبیت را بیشتر دوست دارم. حالا در جایگاه یک نوازنده فکر میکنم مخصوصا از سال ۸۸ به این طرف، این اتفاق برای من افتاده است که همکاری من با گروه «بنیامین» و «آریان» خیلی به این روند کمک کرد. البته این را هم بگویم که دلم میخواهد ببینم اصلا مردم صدایم را دوست دارند یا نه؟
کارکترهای دیگر صدایم را هم رو خواهم کرد
- * اینطور که مشخص است قطعه «بانو» قرار است به عنوان شروعی برای فعالیتهای شما در زمینه خوانندگی باشد. میخواهید به صورت انتشار تک قطعه در این زمینه فعالیت کنید یا به فکر تهیه آلبوم هم هستید؟
- * یعنی چه که سلیقه مردم سخت شده؟
من عاشق موزیک فانک، دیسکو فانک و آمریکای لاتین هستم اما این نوع موسیقی بین مردم خیلی طرفدار ندارد. «امید حاجیلی» در اولین آلبوم خود این کار را کرد. آن آلبوم بسیار تمیز بود و واقعا کیفیت درجه یکی هم داشت اما آن اتفاق که باید نیفتاد و باعث شد راه امید تغییر کند و به سمت سلیقه مردم برود اما هنوز کیفیت سازبندی و پخش موزیک او پایین نیامده است.
در این سالها که در موسیقی پاپ فعالیت کردهام، متوجه شدهام که نه در ایران بلکه در تمام دنیا، مردم عام با کارهایی ارتباط برقرار میکنند که حرف دلشان باشد، کلام ساده داشته باشد و ملودی به گونهای باشد که بتوانند آن را زمزمه کنند. خیلی از همکاران هم این کار را کردند اما همانطور که میدانید دنیای موسیقی کاملاً سلیقهای است یعنی کسی نمیتواند بگوید فلان موزیک خوب است یا بد. من ترجیح میدهم کلام و ملودی ساده را با تکنیک ایدهآل خودم بخوانم اما بک گراند کارم یعنی تنظیم و رنگبندی موسیقیِ خاصی داشته باشم. قطعه «بانو» هم به همین شکل است و همانطور که شما گفتید؛ یک موزیک کاملا ساده با سازبندی خلوت و صداهای الکترونیک و یک خط ملودی روان که در ذهن میماند. این را هم بگویم که تنظيم زيباى داريوش صالح پور عزيز و حضور آرش سعیدی (گیتار باس) و رضا تاجبخش (پیانو) رنگ این اثر را خیلی تغییر داد. در ضمن اين اثر واقعاً يه همكارى و همفكريه گروهى بود و به قول داريوش عزيزم team work بود چون ايشون معتقد هستن كه كار گروهى هميشه اثرگذاريه بهترى داره كه كاملاً موافقم و خدارو شكر من سه نفر از بهترينها رو تو اين تيم داشتم و شايد علاوه بر این خود واژه «بانو» کلمه تاثیرگذاری است. مخصوصا اینکه میدانم خانمهای مملکت من این کلمه را خیلی دوست دارند. پس در این زمینه راهی که مردم دوست دارند را میروم اما در رنگبندی موسیقی فکر نمیکنم هیچگاه حاضر باشم چیزی غیر از سلیقه خودم استفاده کنم. مردم باید کمکم به ملودیهایی که به سمت و سوی استایل جز میرود عادت کنند. ما خیلی نوازندههای خوبی در این زمینه داریم اما رضا تاجبخش چون خیلی بیشتر با این فضا و حال و هوا در موسیقی پاپ حضورداشته، خوب میداند که این نوع ملودیها را چگونه اجرا کند که هم تخصصی باشد و هم از از نظر عام مردم، گوشنواز باشد. مردم ما ساز زهی را خیلی دوست دارند اما به شخصه استفادهای که در موسیقی این روزها از این سازها میشود را نمیپسندم؛ اصطلاحا میگویند ترکیهای ساز زدن که در هر اثری هم آن را میشنویم. اما خودم ترجیح میدهم از این استایل در کارهایم استفاده نکنم و به جای آن از سولوی گیتار باس یا ترومپت خودم با یک استایل دیگر استفاده کنم. نمیگویم هیچگاه استفاده نخواهم کرد اما میگویم اگر قرار است تغییری حاصل شود، ترجیح میدهم آن شعر و ملودی ساده را از مردم نگیرم.
- * شما در این اثر از سازهای زهی استفاده نکردهاید اما در بخشی از سولوی پیانو، به سمت جز ترکی هم میروید.
- * اینکه بعد از ۱۸ سال به صورت حرفهای کار موسیقی کردن بخواهید به سمت خوانندگی بیایید از کجا نشات میگیرد؟ به هر حال این یک سنت قدیمی است که نوازندهها یا آهنگسازان به سمت خوانندگی میروند؛ به طور مثال در دهه پنجاه از افرادی مثل حسن شماعیزاده تا حال حاضر که موزیسینهای ما مثل میثم مروستی، امید حاجیلی و باقی هنرمندان به این سمت آمده و همچنان هم میآیند.
درباره مبحث خوانندگی هم اضافه کنم که قطعا همه ما دوست داریم معروف باشیم اما من شخصا محبوبیت را بیشتر دوست دارم. حالا در جایگاه یک نوازنده فکر میکنم مخصوصا از سال ۸۸ به این طرف، این اتفاق برای من افتاده است که همکاری من با گروه «بنیامین» و «آریان» خیلی به این روند کمک کرد. البته این را هم بگویم که دلم میخواهد ببینم اصلا مردم صدایم را دوست دارند یا نه؟
- * فکر میکنید تا چه اندازه آمدن موزیسینها به سمت خوانندگی از این نشات میگیرد که فکر میکنند آن اتفاقی که باید در حال حاضر در خوانندگی نمیافتد و شاید فکر میکنند به واسطه پیشینهای که در شناخت موسیقی دارند، امکان دارد بتوانند اتفاقات بهتری در این زمینه رقم بزنند؟ اصلا فکر میکنید این روزها چقدر خواننده به اصطلاح شش دانگ داریم؟
- * شاید این سوال خیلی کلیشهای باشد اما فکر میکنید موسیقی پاپ ما الان در چه وضعیتی قرار دارد؟
کارکترهای دیگر صدایم را هم رو خواهم کرد
- * شما کاراکتر صدای متفاوتی دارید و شاید چیزی که مردم از کاراکتر شما میدانند، یک شخصیت شیطون و شلوغ باشد که دنبال کارهای شاد و ریتمیک است. اما «بانو» یک کار عاشقانه غمگین است. چرا خواستید شروع فعالیتتان در خوانندگی با این نوع موسیقی باشد؟
- * ممکن است بخواهید «رپ» هم بخوانید؟
- * «هیچکس» را چطور؟
- * راجع به کلام صحبت کردید، ما در قطعه «بانو» با کاری روبهرو هستیم که تنظیم خوبی دارد و سطح نوازندگیها بالا است، ملودی ساده و روانی دارد و با یک وکال تر و تمیز هم خوانده شده. اما شاید در کنار این پکیج موسیقی، ترانهای که میشنویم خیلی نتواند آنطور که باید خودش را نشان دهد.
- * این قطعه را ده سال پیش با همین تنظیم ساخته بودید؟
- * سلیقه خودت به کدام یک از این ورژنها نزدیکتر است؟
- * آن ورژن اول که با تنظیم بردیا کیارس ساخته شد را نمیخواهید منتشر کنید؟
- * شما چندین سال در ارکستر سمفونیک ساز زدهاید و الان بیشتر به سمت ارکسترهای پاپ آمدهاید. قصد ندارید دوباره کارهای سمفونیک انجام دهید؟
جشن موسیقی ما
- * شما به دلیل اجرایی که با بنیامین داشتید نتوانستید در «جشن موسیقی ما» شرکت کنید اما احتمالا از نتایج آن باخبرید. نظرتان درباره داوریها و انتخابها چه بود؟
- * شما در جشن حضور فیزیکی نداشتید اما به عنوان یکی از نوازندههای قطعهای که توسط پدرام درخشانی برای برنامه ساخته شده بود حضور داشتید...
منبع:
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 18 آبان 1394 - 15:30
دیدگاهها
علی جون از مصاحبت لذت بردم بهت تبریک میگم رفیق گل
علیرضا کارش بیسته مخصوصا تو گروه بنیامین
كاش به جاى خوندن مثل نيما به تنظيم رو مى آورد آقاى ميرآقا
جاي تاسف كه نوازنده ها هم خواننده ميشن..بازم دم شما گرم اعتراف كردي براي تغيير شرايط ماليه
موفق باشی آقای میرآقا ...
کارت تو گروه بنیامین عالی بوده و هست :)))
افزودن یک دیدگاه جدید