سکوت «سامان احتشامی» دو روز پس از جنجال های اجرا در نشست نخبگان کشور در «موسیقی ما» شکسته شد:
آقای پور تراب یک بار هم گفته بودند «شهرام ناظری» اصلا خواننده نیست!
موسیقی ما – بهمن بابازاده: انتشار گزارش حاشیه های برگزاری نشست نخبگان کشور در تالار وحدت و صحبت هایی که از جانب «مصطفی پور تراب» در مورد سامان احتشامی شده بود باعث شد سراغ این نوازنده خوب پیانو برویم تا صحبت های او را نیز در قبال این اتفاقات بشنویم.
ماجرا هم از این قرار بود که در بخشی از این برنامه سامان احتشامی اجرای تک نوازی پیانو را بر عهده داشت که آقای پور تراب از ردیف جلوی سالن بلند شده اند و در حین اجرای این نوازنده با صدای بلند صحبت ها و انتقاد های تندی را علیه او انجام داده اند. این پیشکسوت وقتی با رفتار مودبانه احتشامی رو به رو شد، پس از ترک صحنه از سوی احتشامی باز هم کوتاه نیامد و سخنانی را در مورد نوازنده جوان این برنامه بر زبان آورده اند. صحبت هایی که در روزهای اخیر با انتقادات فراوانی رو به رو شده و همین باعث شد پای صحبت های احتشامی بنشینیم.
خط نت در سال 1304 وارد مملكت ما شده . يعني تا سال 1320 تمام هنرمندان ما خط نت نمي دانستند چيست و ايشان هم متولد سال 1303 هستند و از همان ابتدا چون در خارج از كشور هم حضور داشتند تجربه هاي زيادي داشته اند و ما هم از تجربيات شان در دانشگاه چيزهاي فراواني آموخته ايم.
من هم به عنوان کسی که همه زندگی ام با موسیقی معنی و مفهوم پیدا کرده، به هر حال باید به حرمت همه این سالها فعالیت، احترام ام حفظ شود. من سالهاست که در جشنواره موسیقی مقام آورده ام و بالای 10 مقام برتر این جشنواره در سالهای گذشته به من اعطا شده. سال قبل تنها کنسرت بی کلامی که سه روزه همه بلیت هایش به فروش رفت برنامه من در جشنواره موسیقی بود. این معلوم می کند که مردم با کارهای من ارتباط برقرار کرده اند و همین برای من کافی است.
ماجرا هم از این قرار بود که در بخشی از این برنامه سامان احتشامی اجرای تک نوازی پیانو را بر عهده داشت که آقای پور تراب از ردیف جلوی سالن بلند شده اند و در حین اجرای این نوازنده با صدای بلند صحبت ها و انتقاد های تندی را علیه او انجام داده اند. این پیشکسوت وقتی با رفتار مودبانه احتشامی رو به رو شد، پس از ترک صحنه از سوی احتشامی باز هم کوتاه نیامد و سخنانی را در مورد نوازنده جوان این برنامه بر زبان آورده اند. صحبت هایی که در روزهای اخیر با انتقادات فراوانی رو به رو شده و همین باعث شد پای صحبت های احتشامی بنشینیم.
- دلیل این رفتار را باید به گذشته ای نه چندان دور ربط داد؟
خط نت در سال 1304 وارد مملكت ما شده . يعني تا سال 1320 تمام هنرمندان ما خط نت نمي دانستند چيست و ايشان هم متولد سال 1303 هستند و از همان ابتدا چون در خارج از كشور هم حضور داشتند تجربه هاي زيادي داشته اند و ما هم از تجربيات شان در دانشگاه چيزهاي فراواني آموخته ايم.
- يعني هيچ خصومتي از گذشته بين شما و ايشان وجود نداشته كه آقاي پور تراب اين چنين به شما تاختند؟
- پس دليل يك چنين رفتار تندي از سوي ايشان در قبال تو چه چيزي مي تواند باشد؟
- حسادت چطور؟ اينكه گفته مي شود ايشان از پيشرفت برخي موزيسين هاي داخلي دل خوشي ندارند.
- چون در برنامه هاي قبلي برخي موزيسين ها هم اتفاقات مشابه زيادي از سوي ايشان افتاده. مثل برنامه شروين مهاجر.
- پس ايشان را در چنين رفتاري در قبال خودت محق مي داني؟
من هم به عنوان کسی که همه زندگی ام با موسیقی معنی و مفهوم پیدا کرده، به هر حال باید به حرمت همه این سالها فعالیت، احترام ام حفظ شود. من سالهاست که در جشنواره موسیقی مقام آورده ام و بالای 10 مقام برتر این جشنواره در سالهای گذشته به من اعطا شده. سال قبل تنها کنسرت بی کلامی که سه روزه همه بلیت هایش به فروش رفت برنامه من در جشنواره موسیقی بود. این معلوم می کند که مردم با کارهای من ارتباط برقرار کرده اند و همین برای من کافی است.
- ولی آقای پورتراب شما را یک بی سواد صرف در موسیقی خطاب قرار داده اند.
- دلیلش را در چه چیزی می بینی؟
- اصل ماجرا واقعا چه بود؟ در آن لحظه چه دیالوگی بین شما و ایشان رد و بدل شد؟
منبع:
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 9 آبان 1391 - 00:00
دیدگاهها
متاسفم واسه نوازنده ها که بدون کلاس صدا سازی راجب خواننده ای نظر میدن فقط هم بحثم شهرام ناظری نیست. استاد شجریان که استاد ناظری بود بگه بده یه چیزی نه اینکه نوازنده ای که نمیدونی خوندن چیه و خیلی از بدترین خوانندهها را میگین خوب و بهترین میشن در سال. متاسفم همین
آقای احتشامی رفتارتان در تالار وحدت بهنگام اعتراض استاد پورتراب بسیار پسندیده بود ولی حالا این مصاحبه با آن رفتار حرفه ای در تضاد است.
موسیقی ایران به این رفتارهای محکم امثال اقای احتشامی احتیاج دارد
ایول به جسارت تان
همیشه نمیشه با سکوت از کنار داستان گذشت و بگیم رفتار حرفه ای نه باید گاهی بسیار تند و تیز چواب داد تا از این قبیل موارد دیگه تکرار نشه زنده با سامان احتشامی
بیچاره پیرمرد که دانش موسیقی را در غرب و نزد بزرگان موسیقی اروپا اصولی و اساسی یاد گرفته، جوش آورده از این آکروبات بازیهائی که به قول او در نوازندگی کسانی چون احتشامی و مهاجر به گوش می رسد. در مورد شهرام ناظری هم گذشت زمان نشان داده که حق لا او بوده است، ناظری الان که بهترین دوره خوانندگی او باید باشد، کجاست؟
ایشون به هر دلیلی این کارو کرده باشن باز احترام به یه همچین استادی واجبه و اقای احتشامی بهتر بود اول علت را جویا میشدن بعد درمورد این قضیه نظر میدادن.
استادی که خودش احترام دیگران رو نگه نمیداره ، اون هم در مقابل حضار ؛ چندان مستحق احترام نگه داشتن نیست .
یکم کامن هیی که میزارین دقت کنید فردی که استاد باشه واحترام نگزارد قابل احترام نیست
آقای پورتراب نباید اینقدر حسود و بسته و سنتی باشد. مگر می شود کسی سال ها برنده جوایز موسیقی شود و بی سواد باشد. این سلیقه شماست که موسیقی با هیجان ایشان را نمی پسندید. آقای احتشامی اینقدر تواضع و اعتماد به نقس داشته اند که در مقابل آنهمه سرزیش ها و رفتار غیر محترمانه شما باز هم روی سن رفته و اجرا داشته است. بعید است که استاد دانشگاه باشید و با افکار بسته سالها پیش خود بخواهید دانشجوی خلاق بپرورانید. اکنون دوره نوع آوری در هنر است.
به نظر من نه تنها در این مورد بخصوص که در کل تاریخ و در هر رشته ای زمانی که شاگرد بدون رعایت آموزشهای استادش مقبول واقع میشه باعث میشه استاد نا امید بشه
واضح ترین دلیلشم اینه که دیگه اون استاد نمیتونه بگه من آموزشش دادم در نتیجه سعی میکنه شاگردشو تحقیر کنه.
البته اینم بگم هستد اساتید بزرگواری که براشون فقط پیشرفت شاگردشون مهمه نه فقط خودشون.
افزودن یک دیدگاه جدید