جشنواره ملی موسیقی خلاق
 
کنسرت قاف - فرهاد فخرالدینی
 
برنامه یاد بعضی نفرات
 
نگاهی به ترانه های آلبوم «حباب»
پرونده ای برای آلبوم حباب - 4
نگاهی به ترانه های آلبوم «حباب»
  • محمد باباصفری | منتقد ترانه

موسیقی ما - اینکه آلبوم دو خواننده ی محبوب من یعنی یگانه و خواجه امیری به طور تقریباً همزمان منتشر شد، بهانه ی کمی نبود تا دست به قلم ببرم و دغدغه های خود را در مورد معضل این روزهای موسیقی کشور بیان کنم؛ معضل «عدم آشنایی خواننده ها با علم ادبیات» که متأسفانه موسیقی پاپِ این سال ها را به شدت تحت تأثیر قرار داده است. اگر قرار باشد صحبت پیرامون این مسئله با نقد دو آلبومی که در مجموع شامل 24 ترانه است همزمان شود، به ساعت ها بحث و گفتگو و ده ها صفحه نقد و مقاله نیاز دارد. لذا در دو یادداشت مجزا برای این دو آلبوم، حتی الامکان از مصداق ها عبور خواهم کرد.

بعد از انتشار آلبوم «رگ خواب»، نقد مفصلی بر آن نوشتم و به بررسی یک به یک ترانه های محسن یگانه در آن آلبوم پرداختم. در پایان آن یادداشت، پیش بینی کرده بودم که با توجه به روندی که محسن یگانه در ترانه سرایی طی کرده، احتمالاً شاهد یک جهش خیره کننده در سطح ترانه های آلبوم بعدی او خواهیم بود. متأسفانه این اتفاق رخ نداد و اگرچه ترانه های آلبوم حباب در مجموع قوی تر از کارهای سابق یگانه بود، ولی این پیشرفت در حد یک جهش فوق العاده نبود. هنوز هم مانند دو آلبوم قبلی یگانه، ترانه ها در سطحی نازل تر از ملودی ها و صدای فوق العاده ی این خواننده قرار دارد. به شدت معتقدم برای حل این معضل، محسن یگانه چاره ای جز مطالعه ی اصولی و علمی ندارد. پیشرفت یگانه به عنوان یک موزیسین خود به خود اتفاق نیفتاده. قطعاً مطالعه و هم نشینی با بزرگان این عرصه او را به موقعیت امروز رسانده است. چرا این مطالعه و سخت کوشی نباید در شعر اتفاق بیفتد؟ برای خواننده ای که آلبوم به آلبوم ملودی های بهتری ساخته و تنظیم و وُکال و صدابرداری هایش با یک سیر منطقی و مداوم در مسیر پیشرفت بوده، شاید ساده ترین پیشنهاد برای از بین رفتن ضعف ترانه هایش استفاده از سایر ترانه سرا ها باشد؛ ولی من به شخصه به شدت با این پیشنهاد - حداقل در مقطع زمانی کنونی - مخالفم و به دو دلیل عمده که در ذیل بیان شده معتقدم تنها راه چاره برای یگانه این است «مطالعه، مطالعه و مطالعه»:
1. چیزی که در چند سال اخیر محسن یگانه را از دیگران متمایز کرده، هماهنگی ملودی و ترانه است. این جمله با آنچه در بالا گفته شد در تناقض نیست؛ چرا که منظور از هماهنگی، هم سطح بودن نیست. متأسفانه آفتی که این روز ها به شدت بازار موسیقی ما را رنج می دهد، جدا شدن ترانه سراها و آهنگسازهای ما است. رابطه ی بین ترانه سرا و آهنگساز از حالت هنری خارج شده و کاملاً شکل و شمایل کاسب مسلکانه به خود گرفته است. این نوع رابطه ی مسموم و مبتذل باعث شده شعر و ملودی در دو دنیای کاملاً متفاوت ساخته شود. انبوه ترانه هایی که این روز ها در بحر «مفاعیلن مفاعیلن» نوشته می شود، بازخوردی از همین رویه است. آهنگساز کورکورانه می سازد و ترانه سرا کورکورانه می نویسد و نتیجه ی این ناهماهنگی ها همین می شود که مخاطب به وضوح ساختگی بودن آثار اخیر موسیقی مملکت را حس می کند. محسن یگانه شاید یکی از معدود خواننده هایی ست که خود را از این آفت همه گیر جدا ساخته و مخاطب با گوش دادن به آثارش می تواند حس کند که شعرها و ملودی ها هماهنگ با هم شکل گرفته اند. نه شعر به دنبال ملودی می دود و نه ملودی به دنبال شعر. ترانه های یگانه پر است از وزن ها و بحرهای مختلف و ترکیب های هجایی متنوعی که یک ترانه سرا نمی تواند مستقل از آهنگساز، ریسک ساختن آن ها را به جان بخرد؛ چرا که ممکن است ترانه اش تا ابد به فروش نرسد. تا زمانی که روابط بین ترانه سرا و آهنگساز تا این حد مسموم است، اگر یگانه هم سراغ ترانه سراهای دیگر برود احتمالاً یکی می شود مثل بقیه.
2. اگر می گویم یگانه برای حل مشکلات ترانه هایش بهتر است مطالعه کند، دلیل دومی هم وجود دارد و آن اینکه اگر قرار باشد یگانه با سطح سوادی که امروز از ادبیات دارد به سراغ ترانه سراهای حرفه ای برود، طبیعتاً یا کورکورانه و بدون فهم ترانه انتخاب خواهد کرد یا ترانه ای انتخاب خواهد کرد که در سطح ترانه های خودش باشد و نه بیشتر؛ چرا که از دنیای فراتر از دنیای خود با خبر نیست. بنابراین حتی اگر قرار باشد یگانه با دیگران همکاری کند باز هم بهتر است این همکاری موکول شود به زمانی که سطح سواد ادبی خود را افزایش داده است، آن هم بسیار زیاد.

ایرادات عمده ای که در ترانه های آلبوم حباب به چشم می خورد ایراداتی هستند که از اول با یگانه همراه بوده اند و هیچ گاه ترانه های او را ترک نکرده اند. که مسلماً دلیل این همه تکرار این ایرادات چیزی جز این نیست که هنوز یگانه اراده ی لازم برای بهتر شدن در ترانه سرایی را ندارد. با امید به اینکه چنین اراده ای برای او محقق شود به بررسی برخی از ایرادات همیشگی ترانه های یگانه می پردازم:
• تغییر فضاهای ناگهانی مشکلی بوده که همیشه در ترانه های یگانه دیده می شده و در این آلبوم هم پابرجاست. اینکه در یک ترانه ناگهان فضای عاشقانه ی محض تبدیل به یک فضای واسوخت می شود و یا فضای زبانی روشنفکرانه ناگهان جایش را به فضای عامیانه محض می دهد اصلاً قابل پذیرش نیست. نمونه ی بارز چنین ناهماهنگی هایی در آلبوم «رگ خواب» و ترانه ی «یک آسمون آبی» دیده می شود. جایی که ترانه با تعابیر شاعرانه و روشنفکرانه آغاز می شود و ناگهان فضای عامیانه بر ترانه غالب می شود. یا ترانه ی فوق العاده ی «حباب» که در ترجیع بند ناگهان نوع جهان بینی شاعر و فضای زبانی شعر تغییر ناخوشایندی پیدا می کند. (ایرادات ترجیع بند حباب یکی - دو تا نیست. در ادامه بیشتر بحث خواهد شد). البته بر خلاف باور عامه ی مردم، فضای عامیانه به خودی خود اصلاً ضعف نیست، کما اینکه آثار فاخری از شاملو و دهخدا در کوچه بازاری ترین تعابیر و فضاهای ممکن ساخته و پرداخته شده اند. ولی آن چه مهم است یکدستی فضا و حفظ یکپارچگی زبانی در بدنه ی یک اثر ادبی ست. این یکدستی در ترانه های «دوستت دارم» و «هوایی شدی» به خوبی رعایت شده. اگرچه شاید مخاطب عادی این دو ترانه را ضعیف قلمداد کند ولی حقیقت این است که این دو ترانه کاملاً یکدست و سالم هستند و اگر قوی نباشند، قطعاً ضعیف هم نیستند.
• مشکل بعدی حشوهایی ست که مکرراً در کارهای یگانه به تبعیت از ملودی شکل می گیرد. متأسفانه این مشکل بارها تکرار شده و ذکر مثال های آن واقعاً از حوصله ی این مطلب خارج است. فعلاً فقط می خواهم صادقانه از محسن یگانه درخواست کنم با وسواس بیشتری کلمات را انتخاب کند. در ادبیات هر کلمه یک فرصت غیرقابل برگشت است که باید بار گرانی را بر دوش بکشد و هرگز نباید به آسانی از دست برود. قیدها، شناسه ها، صفات و حتی حروف ربط و حروف اضافه، بارها بی دلیل در ترانه های یگانه استفاده شده اند. طی مطلبی مفصل که فعلاً آن را منتشر نکرده ام تعداد بی شماری از حشوهای محسن یگانه را جمع آوری کرده ام.

به این بیت از تک آهنگ قلب یخی توجه کنید:
" با اینکه زندگی باهام خوب تا نکرد / نبودن تو رو از من جدا نکرد
ویلون کوچه هام دنبال کی برم / چون بعد تو همش فکر مقصرم "
«با اینکه» در مصرع اول و «چون» در مصرع چهارم، حشو قبیح است و اصلاً معنای بیت را دچار سردرگمی کرده است. از این دست حشوهای ضربه زننده که نقشی جز پر کردن جاهای خالی ملودی ندارند و به رساندن مفهوم ضربه می زنند در کارهای یگانه بسیار زیاد دیده می شود و البته در حباب اگرچه این حشو های ضربه زننده کم شده ولی هنوز هست. نوع دیگری از حشوهایی که در حباب زیاد با آن رو به رو هستیم حشوهایی هستند که اگرچه به انتقال معنای بیت ها ضربه نمی زند اما معنایی هم به بیت اضافه نمی کنند... به ذکر دو مثال بسنده می کنم:
تو ظاهرش تو دوستی: «تو» با توجه به حضور قرینه حشو است
نه امشب که هر شب که حالم خرابه: «که» ی دوم حشو است
• ضعف تألیف یکی دیگر از ایرادات یگانه است که هیچ دلیلی نمی تواند داشته باشد جز عدم سختگیری. بارها دیده شده که حتی در برخی از محبوب ترین آثار یگانه (از نظر موسیقی) برخی بیت ها به قدری تأویل پذیر هستند که فقط خود یگانه دقیقا می فهمد چه می خواسته بگوید. بیت هایی که واقعاً مصداق «المعنا فی بطن شاعر» هستند! به ذکر چند نمونه ی معروف در کارنامه ی یگانه بسنده می کنم:
آلبوم نفس های بی هدف قطعه ی «گناهی ندارم»:
" برای دل من واسه جسم خسته م / منی که غرورُ تو چشمات شکستم"
خُب، برای دل من چی؟ برای دل من خوب است؟ بد است؟ اگر بخواهیم بیت بعدی را هم در نظر بگیریم، باز هم ضعف تألیف پوشیده نمی شود. در واقع اگر از جمله های ربطی و عطفی صرف نظر کنیم، اصل جمله این می شود: برای دل من قسمت اینه که چشمای کورم به راهت بشینه... اما این معنای در بطن شاعر کجا و آن چه شعر منتقل می کند کجا.
آلبوم رگ خواب / قطعه ی «سکوت»:
" نمی خوام مثل گذشته که رفتی / دوباره آخر قصه همین شه "
همین چی؟ همین کی؟ قرینه ی همین کجاست؟ کیست؟ چیست؟
• مشکل بعدی، ترکیب های محدود کننده است. در نقدی که بر «رگ خواب» نوشتم هم توضیح دادم که مخاطب موسیقی، مخاطب عام با طیف احساسات متنوع است و ترانه باید از شر ترکیباتی که مانع از همذات پنداری مخاطب می شود راحت باشد. در آلبوم حباب باز هم چنین تعابیری را می بینیم.
قطعه ی «بخند»: این عشق یک طرفه من رو کشونده تو خیابونا...
شما تصور کنید ترکیب عشق یک طرفه از این قطعه حذف می شد، چه طیف وسیعی از مردم می توانستند با حس جاری در این ترانه ارتباط برقرار کنند. هر کس به هر دلیلی تجربه ی گریه ی زیر باران را داشت، تحت تاثیر این ترانه قرار می گرفت. ولی وقتی ترکیب «عشق یک طرفه» وارد ترانه می شود، بخش عظیمی از مخاطبان ریزش می کنند و فقط کسانی می مانند که به خاطر تجربه ی «عشق یک طرفه» زیر باران گریه کرده اند!!
• ایرادات فرمی هم از جمله مشکلاتی است که همیشه یگانه به آن ها تن داده و متأسفانه هنوز بعد از این همه سال تجربه ی ترانه سرایی، می بینیم در ترجیع بند قطعه ی حباب قافیه رها شده است. «حباب» را شاهکار کارنامه ی ترانه سرایی یگانه می دانم. این ترانه ی فوق العاده بدون رقیب بهترین ترانه ایست که از یگانه سر زده. متعجبم که چطور و به چه بهایی محسن یگانه حاضر شده این شعر قوی را به ایراد قافیه آلوده کند. گاهی در یک قطعه یک بیت با ایراد قافیه آنقدر زیباست و آنقدر از بدنه ی اصلی ترانه فراتر است که از ایراد قافیه می توان چشم پوشی کرد. اما درد اینجاست که در ترانه ی حباب همه ی بیت ها عالی هستند و دقیقاً بیتی که ایراد قافیه دارد بسیار ضعیف است! در این ترجیع بند تغییر فضا و تغییر جهان بینی ناگهانی همراه شده با ایراد قافیه. واقعاً چرا؟

منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 14 آذر 1391 - 00:00

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:48

با اینکه با مثال هایی که زدید موافق نیستم جز اون ترکیب عشق یک طرفه اما با مضمون حرفتون موافقم.اما در مورد آلبوم حباب باید بگم خیلی کم برای من اینجوری شد که تو ذوقم بخوره.به غیر از چند تا مورد کوچیک.اما باید بگم که این آلبوم یه نکته ی بسیار جالب داره،شما وقتی گوش میدی جایی که یه مقدار با شعر مشکل داری نمیتونی از موسیقی و وکال بگذری و بزنی ترک بعدی و جایی هم که با موسیقی مشکل داری نمی تونی با از شعر بگذری.یعنی اگه جاهایی هم تو ذوق من می خورد بازم دلایلی برام وجود داشت که ترک رو دوست داشته باشم.مثلا تو ترک 2 موسیقی واقعا اذیتم میکنه یعنی من مخاطب بیشتر فقط یه صدای تپ تپ میشنوم اما بازم که آلبوم رو کوش بدم از این ترک به خاطر شعر و خوندن آقای یگانه نمیگذرم.به طور کل من قبول دارم که محسن یگانه تو ترانه هاش شاید گاهی از یه واژه های عجیب غریب استفاده کنه اما همین ترانه ها درترکیب با صدا و موسیقی به خلق لحظه های بسیار زیبایی رسیده حالا اصلا بگریم حرف ربط که رو 2بار تو یه مصرع آورده مهم اینه وقتی آهنگ رو گوش میدی این 2 تا (که) باعث میشن مخاطب این حس تکرار رو در خواننده احساس وقتی میگه نه امشب که هرشب که حالم خرابه.
به نظر من وقتی اکثر ترانه های این روزها از من و تو اونم از نوع تینی جریش میگن،اون ترانه ای بهتره که این حس رو بهتر از بقیه منتقل کنه.و برای همین به نظر من اکثر ترانه های حباب فوق العاده بودند.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:48

تا حدی موافقم و تا حدی مخالفم.شما زیادی لطف کردی به اقای یگانه!مثلا ترانه ی دوست دارم یا هوایی شدی شاید از نظر یه دستی درست باشه یعنی کل ترانه حالت نازل داره ولی دلیل بر خوب بودن نیست کما اینکه ترانه های ساسی مانکن هم این یه دستی رو دارن!این دوتا ترانه هم ضعیفه واقعا ضعیفه و سطح سلیقه مردم و پایین میاره!
بعد اینکه ترانه حباب شاید شاهکاره ترانه سرایی یگانه باشه ولی اصلا شاهکاره ترانه سرایی نیست ما این همه اثاره اجتماعی به شدت قابل تامل و زیبا داریم حالا کلاه یقه داره گنده واقعا چه شاهکاری توش هست اگه این شاهکار کارای یگانه باشه بقیه کاراش...
بعد اینکه مشکل دیگه یگانه ملودی ها هست!تا یه جاهای خوب جواب میداد ولی الان به شدت تکراری شده یگانه اول ملودی میسازه بعد رو ملودی شعر میگه که از کیفیت اشعارش کم شده از نظر تنظیم هم ضعف های زیادی بود نمونش همون قطعه حباب که تنظیم اصلا ربطی به مضمون اثر نداره

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:48

بعضی حرفاتون رو میپذیرم چون حقه
اما بعضی حرفاتون یکم خنده داره. مثلا تو قطعه سکوت که گفتین خوب این خداییش قابل فهم نیست؟
اصن اونم هیچی. اگه کسی تو ادبیات وارد باشه میفهمه چی به چیه
من تو ایران ترانه سرای خوبی مثه یغما گلرویی - روزبه بمانی - محسن یگانه و تا حدودی یکی دو نفر دیگه ندیدم
نمیگم دکترای ادبیات دارم اما بالاخره ماهم یکم میفهمیم
این که چهارتا حرف تخصصی بزنید و خیلی ها نفهمند به این معنی نیست که حرفاتون درسته. پس لطفا مثه خیلی ها نقد الکی و ... نکنید

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:48

بعضی از نقد هاتون در مورد بیت ها اشتباه بود
یعنی منوظرم اینه که به نظرم شما متوجه نشدی که یگانه چی گفته برای همین اشکال گرفتید.
با احترام

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:48

خیلی ترانه های ضعیفی داشت/... پر از ایراد تو ترانه نویسی
(نه امشب که هر که حالم خرابه!)
(چه دری به تخته خورده!)
(دوست دارم منه بیچاره)
(یه کمی کلاه رفته سرم ! وقتی بودی دور و برم)
اینا اصلا ترانه هایی نیست که بشه همیشه گوش داد یا موندگار شه
به نظرم ملودی میدادن به کسی روش ترانه بگه موفق تر بود
هر چند آلبوم بدی نبود اما به جاب 14 تا اگر 9 تا بود و ترانه های ضعیف رو حذف میکردن خیلی بهتر بود

چهارشنبه 27 شهریور 1392 - 21:01
پریسا

اگه اینایی که گفتی موندگار نیست پس چجوری محسن یگانه بهترین خواننده ی ایران انتخاب شده
میشه اینارو به پای خاص بودن ترانه های محسن یگانه بذاری

188.159.210.21
سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:48

عالی بود این نقد و واقعیت های بسیاری رو داشت...
مخصوصا درباره اینکه محسن باید خیلی بیشتر از این مطالعه ادبی داشته باشه

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:48

خیلی دوست‌دارم نظرتان را راجع به ترانه‌های آلبومِ پرچم سفید، بالاخص خواب بعدازظهر(حسین صفا) بدانم.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:48

انتظار من دقت بیشتری از جنابعالی بود. شمایی که از بزرگ ترین ترانه سراهای ایرانید.
به نظر حقیر ، جنابعالی دقت لازم و فرصت مورد نیاز رو برای نقد ترانه های یگانه نزاشتید . بر عکس نقد قبلیتون.

گوشه ای از اشکالات تکان دهنده ی نقد شما :

1.

تو ظاهرش تو دوستی چیه دیگه !!!!!!
برید دوباره گوش کنید به وضوح می گه « تو ظاهر عشق و دوستی »
و به خاطر همین اشتباه شنیدنتون کلی متلک بار محسن یگانه کردید.
شبیه این اشتباه رو هم زیاد مرتکب شدید : گفتید : نبودن تو رو از من جدا نکرد . با این که درستش اینه «نبودنت تو رو از من جدا نکرد»
یا گفتید : «چون بعد تو همش فکر مقصرم» در حالی که درستش اینه :«چون بعد تو فقط فکر مقصرم» . من نمی خوام غلط بنی اسرائیلی از شما بگیرم منتهی به نظرم حق دارم این اشتباهات رو به حساب کم گوش دادن شما بزارم نه خوب گوش ندادن.

2.

سکوت قلبتو بشکن و برگرد / نزار این فاصله بیشتر از این شه
نمی خوام مثل گذشته که رفتی / دوباره آخر قصه همین شه

***اولین باره در مورد این قسمت دارم ابهام می شنوم . قرینه ی «همین» توی مصراع سوم اومده. شاعر داره می گه اینقدر سکوت نکن که این فاصله مون رفته رفته بیشتر بشه تا این که مثل گذشته شه که از پیشم رفتی . این که دیگه خیلی سادس ! از شما بعیده !

3.

یکی از مشکلات نقد شما بر آلبوم رگ خواب - که بدون شک بهترین نقدی بود که من بر اون آلبوم خوندم - همین بود که به شدت اصرار داشتید که یک ترانه باید یک قشر وسیعی از افکار و احساسات رو پوشش بده . تو این آلبوم به «بخند» و دقیق تر بگم به ترکیب وصفی «عشق یک طرفه» خرده گرفته بودید و در آلبوم قبل از «ضربان معکوس» و دقیق تر از عبارت «چی شد که با گریه ی من شاد شد» اشکال گرفته بودید . ببینید واقعا عرض می کنم که این ایراد نیست برای ترانه.شما هر چی سوژه ی یک ترانه رو محدود تر کنید تاثیرگزاریش بیشتره.یکی مثل بمانی می گه : «یه چیزایی رو تو دنیا فقط یک مرد می فهمه».این یعنی خانم ها نباید از این ترانه خوششون بیاد ؟ چون نمی تونن همذات پنداری کنن ؟ اینطوری نیست.من خودم هیچ وقت شکست عشقی نخوردم ولی از تک تک کارهای یگانه لذت می برم.از جنابعالی که ترانه سرای قهاری هستید انتظار درک قوه ی تخیل انسان ها رو دارم.
ضمن این که یک آلبوم چندین ترک داره و قرار نیست هر کسی با هر سطح تخیلی بتونه هر ترانه ای رو درک کنه.معمولا کسی از تمام ترانه های یک آلبوم خوشش نمی یاد و این به هیچ وجه نقص نیست.

4.

«نه امشب که هر شب که حالم خرابه: «که» ی دوم حشو است»
فرمودید «که» دوم حشو است. برای روشن شدن دوستان عرض می کنم «که» اول به معنای «بلکه» است و «که» دوم موصول است.بنابراین حشوی در کار نیست.برای روشن تر شدن : معنی این بیت : نه تنها امشب ، بلکه هر شب که حال من بد است ، مانند جزیره ای هستم که دور من یک دریا (یعنی یک عالمه مث وقتی می گیم یه هوا) سراب است . ببینید وقتی می گید حشو ، یعنی می شه از تو جمله ورش داشت و هیچ ضربه ای به جمله وارد نمی شه. اما شما اگه «که» دوم رو حذف کنید چجوری می خواین اینو به جمله ی بعد حذف کنید. آیا شما اختیار حذف موصول رو دارید ؟ در کجای ادبیات موصول حشو است ؟ مثل این که بگید فعل حشو است.این ها ارکان اصلی جمله هستند و لازمن. اما ممکنه بگید قبلا همچنین موصولی تکرار شده که اینطور نیست و «که» اول اصلا موصول نیست و به معنای «بلکه» است

و اشکالات دیگری که اگر فرصت شد خواهم نوشت.

/// با این حال اعتقاد دارم که شما و امثال شما دوستان بی منت محسن یگانه و محسن یگانه ها هستید که بدون کوچک ترین چشم داشتی و با هدف افزایش سطح موسیقی ایران به خواننده های ما و از جمله محسن یگانه که قطع به یقین در ترانه سرایی همراه با حس و سوژه و ملودی و آهنگ در ایران همتا ندارد، کمک شایانی می کنید.
دست شما و دیگر دلسوزان را می بوسم.
طرفدار محسن یگانه

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:48

خیلی ممنون از این انتقاد مو شکافانه...

دقیقا توی البوم حباب وقتی زیاد البوم رو گوش دادم و داشتم پیش

خودم اهنگسازی،تنظیم،ملودی،شعر رو تجزیه تحلیل می کردم

به مشکل بر می خوردم...دلیلش همین بد رسوندن معنی و کلام

به مخاطب بود...وقتی نگاه میکردم میدیم بعضی از ابیات ان چنان

معنایی رو به من القا نمی کنن فقط ملودی و اهنگسازی و تنظیم

هستن که دارن حس بیت رو بهم میرسونه...ولی بر عکس البوم

اقای خواجه امیری...اشعار بدون تامل و فکر انچنانی برای من

واضح و قابل هضم بودن...به نظر من اگر اقای یگانه برای البوم ها

و ترانه ها بعدیشون از شاعران قوی استفاده کنند خیلی بهتر جواب

میگیرند...

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:48

ممنون خیلی محمد جان
تا یه جاهاییشو باهات کاملن موافقم
و امیدوارم محسن یگانه به علم ادبیات بیشتر بپردازه

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:48

ممنون از نقدتون آقای باباصفری ولی بنظر من احساسی که در ترانه های محسن یگانه هست نباید فدای اصول و محدودیت های دست و پاگیر ادبی شود. محسن یگانه واسه مردم ترانه میگه نه واسه ارائه پایان نامه یا نمره گرفتن از اساتید ادبیات..
در مجموع با بخش عمده ای از نوشته شما موافقم.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:48

با حرفات موافم
اصولا طرفدار یگانه نیستم ونبودم چون نه از صداش لذت میبرم نه از اعتماد به نفس کاذبش تو ترانه نوشتن!
ولی معتقدم آلبوم قبلیش کار قابل قبولی بود حتی یه ذره از پس ارضا کردن مخاطب حرفه ایش هم بر میومد
ولی در مورد حباب واااقعا چیزی برا گفتن نمیمونه!واقعا آلبوم ضعیفی بود

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:48

درود بر شما طرفدار منطقی و نکته سنج. بنده صد در صد با حرفهای شما موافقم و البته تشکر ویژه دارم از نویسنده ی این مطلب که بعد از این همه نقد، این اولین نقد نسبتا منصفانه ای بود که از آلبوم حباب خوندم.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:48

manteghie vali unghadr bekhad adabi beshe ehsase sher az beyn mire golstano bostano ke nemikhone ye tarans az del miad ke bar del beshine age bekhad arayeharo reyat kone sher az mazmonesh kharej mishe

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:48

نقد خوبی بود ممنون. ولی تو آهنگ هوایی شدی یگانه میگه" تو ظاهر عشق و دوستی" که نویسنده محترم به اشتباه " تو ظاهرش تو دوستی" شنیدن.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:48

سلام
ممنونم از آقای بابا صفری به خاطر نقد اصولی و منطقی اشون منم با بسیاری از نکات ایشون هم عقیده هستم
اما باید اینم در نظر بگیریم احساس ترانه های محسن همیشه عالی بودن و این احساسات رو اگه بخوایم در قالب ادبی کلاسیک بگنجنیم قطعا باعث افت حس میشه
بازم منونم از نقد جامع و منصفانه شما ولی یکی از دوستان نیز نقد شمارو نکته سنجی کردن خیلی خوشحال میشم اون رو هم بخونین

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:48

این مدل نقد باعث پیشرفت میشه - بدون کلی گویی

البته بعضی جاها به درستی نقد نشده که کاربران سایت بهش اشاره کردند . ولی در کل خوبه

از موسیقی ما درخواست دارم از این دست نقد ها بیشتر بذاره - با تشکر

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:48

آفرین به تو که اینجوری نکته سنجی کردی خیلیشون حرفای خودم بود دوست عزیز
منتقد خوب نقدی کرده بود و لی تو مورو از ماست کشیدی بیرون !!

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:48

لطفا اهنگا رو دوباره گوش بدید........ کاملا واضحه که شاعر میگه تو ظاهر عشق و دوستی...... اصلا این طوری مصرع دومم بی معنی میشه....

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:48

همونطور که دوستان گفتن ومنم گفتم و تایید نشد شما مشکل گوش دادن دارین وگرنه یگانه تو ترانه نویسی جایگاهش ویژه است پیشنهاد میکنم حتما یه بار دیگه البومو گوش بدین بعد انتقاد کنین.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:48

واقعا بسیار صریح و بی پرده مشکلات ترانه های آقای یگانه رو بیان کردین . اون قسمت از نقدتون که بیت " برای دل من واسه جسم خسته م / منی که غرورُ تو چشمات شکستم" نقد کردین رو من توی همون سال برای افراد مختلف بازگو می کردم و ازشون می پرسیدم که معنی این بیت یعنی چی ولی هیچکدم جواب سوال من رو نمی دادن و در جواب میگفتن خوب چون آقای یگانه خونده پس حتما معنی داره دیگه ... !!!

واقعا از سایت خوبتون با نقد های عالیتون که باعث رشد افکار عمومی میشه متشکرم.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:48

من از طرفدارای سرسخت محسنم.........مرسی از تحلیل خوبتون...ولی کسی که تحلیل میکنه باید اهنگا هم خوب گوش کنه...تو اهنگ هوایی شدی میگه:(تو ظاهر عشق و دوستی )نه (تو ظاهرش تو دوستی)!!!لطف کنید چیزی رو که کاملا مطمئنید تحلیل کنید!!اما بقیه ایرادتون رو قبول دارم!!!دقت کنید لطفا..مرسی

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:48

من یعنى دربست عاشق محسن بودم. هر کى چى درمودش میگفت من دفاع مى کردم ولى وقتى البوم اومد کلا دیگه بیخیال محسن شدم. اون چیزى که حرصمو در اورد بخند بود. اخه خیلى تو کنسرت ها قشنگ تر و با احساس تر بود. این اصلا نمیدونم شبیه اون اهنگ نبود. ولى کلا به نظر شخصى خودم اون حس البوم رگ خواب رو نداشت. انتظارم از این البوم واقعا بیشتر بود.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:48

من فکر میکنم یک منتقد باید نوشته شمارو انتقاد کند
در ضمن تو ظاهرش تو دوستی نه تو ظاهر عشق و دوستی عزیزم

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:48

خدا وکیل این آلبوم ارزش این همه بحث و بررسی و داشت...

چهارشنبه 14 فروردین 1392 - 18:08

آفرین
واقعا آفرین به آقای باباصفری
نمیدونم این نظرا رو چک میکنید یا نه:
واقعا بهتون تبریک میگم
ریز بینی عجیبی تو این نقد دیدم
که بهتون حسودیم شد
با این یه صفحه
خیلی چیزها از ترانه بهم یاد دادید
ازتون ممنونم
میرم دنبال خوندن نقدها
مثل اینکه نقد خوندن خیلی به ترانه سرایی کمک میکنه

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود نگاهی به ترانه های آلبوم «حباب» | موسیقی ما