- محمد باباصفری | منتقد ترانه
موسیقی ما - احسان خواجه امیری هنرمندی است که همیشه در آثار خود برای ادبیات جایگاه قابل احترامی قائل بوده و اراده ی استفاده از شعر خوب را داشته است. اما این احترام و اراده به خودی خود نمی تواند ارزش ذاتی داشته باشد. متأسفانه همان چیزی که در مورد سواد شعری یگانه ذکر شد، در مورد احسان خواجه امیری هم صدق می کند و به نظر می رسد این کم سوادی این بار بدجوری کار دست احسان خواجه امیری داده است.
«روزبه بمانی» را یک ترانه سرای حرفه ای و کاربلد می دانم و به شدت معتقدم که توانایی خلق اتفاقات هنری محض را دارد و خوب هم دارد. اما آنچه در آثار یک سال اخیر این ترانه سرا با آن رو به رو شده ام، چیزی جز تکرار مبتذل تصاویر، مفاهیم و حتی واژه ها نبوده است. من این را نه نشانه ی ناتوانی روزبه بمانی، بلکه نشانه ی عدم صداقت او می دانم. این تکرارها در این آلبوم به اوج خود رسیده است. چندی پیش در صفحه ی شخصی خود تشبیهی به کار بردم که شاید ذکرش در اینجا هم خالی از لطف نباشد. به نظر من رابطه ی بین احساسات و استعدادهای یک هنرمند با اثر هنری خلق شده توسط او، مثل رابطه ی پرتغال و آب پرتغال است. پرتغال عالی، آب پرتغال عالی می دهد و پرتغال گندیده، آب پرتغال گندیده. ولی هنرمندی که آب پرتغال گندیده به مخاطبش تعارف کند بسیار قابل احترام تر از هنرمندی است که نکتار پرتغال به مخاطبش ارزانی کند. تکرار های زننده در ترانه های این آلبوم قطعاً یک حرکت غیر ارادی نیست و من بیش از اینکه روزبه بمانی را مسئول این عدم صداقت بدانم دوست دارم از هنرمند محبوب خودم احسان خواجه امیری گلایه کنم. همان گلایه ای که از محسن یگانه هم دارم. محسن یگانه ها و احسان خواجه امیری ها بالاخره ناچار به پذیرش این حقیقت هستند که یک ترانه ی خوب، تلفیقی از ادبیات و موسیقی است. آیا محسن یگانه ها و خواجه امیری ها به همان اندازه که برای افزایش اطلاعات موسیقایی خود وقت می گذارند، برای افزایش اطلاعات ادبی شان هم می گذارند؟ آیا به همان اندازه که تفاوت صدابرداری خوب و بد، تنظیم خوب و بد و ملودی خوب و بد را می فهمند، تفاوت شعر خوب و بد را هم می فهند؟ آقای خواجه امیری نتیجه ی کم لطفی های شما موزیسین ها به ادبیات این است که یک روز بهترین آثار افشین یداللهی و مونا برزویی را می خوانید و یک روز بد ترین آثار روزبه بمانی را. اینجا اقبال و اتفاق است که تعیین کننده است نه تخصص. مونا برزویی می تواند هم خالق ترانه هایی مثل ترانه ی «خوشبختی» باشد هم خالق ترانه هایی مثل «حالم عوض میشه»! این احسان خواجه امیری است که باید سره را از نا سره تشخیص دهد. چرا خواننده ای که روزگاری گلچینی از بهترین آثار ترانه سراهای مملکت را در آلبوم خود جمع آوری می کند، باید زیر بار ترانه های دست چندم برود. مگر ترانه های آلبوم «دنیای این روزای» من متعلق به همین روزبه بمانی نیست؟ نمی گویم روزبه بمانی آنجا بی نقص بوده - که همانجا هم گره های روایتی و تناقض گویی های متعدد و ضعف تألیف های درشت گاهی ذوق شنونده را کور می کند -، ولی درد اینجاست که دست خورده ی همان ترانه ها با همه ی ضعف هایش به «عاشقانه ها» رسیده است.
به طور کلی می توان تکرار ها را در ترانه های روزبه بمانی به دو دسته تقسیم کرد. تکرار لغات و تکرار تصاویر.
از منظر تکرار تصاویر و ترکیب ها باز هم می توان سه دسته تکرار را در کارهای آقای بمانی متصور شد. دسته ی اول، تکرار هایی بوده که از آلبومی به آلبوم دیگر رسیده و بی شک علت اصلی آن پرکاری توأم با عدم احساس مسئولیت ایشان است. در مورد این دسته از تکرار ها دوست فرهیخته ام «یاسر قنبرلو»، شاعر مطرح کشور در صفحه ی شخصی خود به شکل جالبی به چند نمونه اشاره کرده که با کسب اجازه از ایشان عیناً مطلبش را در اختیارتان قرار می دهم.البته این الزاماً به معنی موافقت ایشان با همه ی مطالب عنوان شده در نوشته ی من نیست:
” به اعداد مشترک در سه ترانه دقت کنید
" از این بیراهه ی تردید ، از این بن بست می ترسم " 1
"من از حسی که بین ما ، هنوزم هست می ترسم " 2
" تهِ این راه روشن نیست ، منم مثل تو می دونم" 3
"نگو باید بُرید از عشق ، نه می تونی نه می تونم" 3
" نه می تونیم برگردیم ، نه رد شیم از تو این بن بست" 4
"منم می دونم این احساس، نباید باشه اما هست" 4
"دارم می ترسم از خوابی، که شاید هر دومون دیدیم" 5
"از این که هر دومون با هم ، خلافِ کعبه چرخیدیم" 5
واسه کَندن از این برزخ ، گریزی غیرِ دنیا نیست
نمی دونم ولی شاید ، بهشت اندازه ی ما نیست
ترانه سرا: روزبه بمانی، آلبوم: اعجاز
****
به من چیزی بگو شاید، هنوزم فرصتی باشه
هنوزم بین ما شاید، یه حس تازه پیداشه
"یه راهی رو به من وا کن ، تو این بیراهه ی بن بست" 1
"یه کاری کن برای ما ، اگه مایی هم هنوزم هست" 2
به من چیزی بگو از عشق ، از این حالی که من دارم
من از احساس شک کردن به احساس تو بیزارم
تو هم شاید شبیه من ، تو این برزخ گرفتاری
تو هم شاید نمی دونی ، چه احساسی به من داری
" گریزی جز شکستن نیست ، منم مثل تو می دونم" 3
"نگو باید برید از عشق ، نه می تونی نه می تونم..." 3
ترانه سرا: روزبه بمانی / خواننده: بهروز صفاریان / قطعه «مثل ماه»
***
"از این رویای طولانی از این کابوس بیزاریم" 1
"از این حسی که میدونی و میدونم به هم داریم" 2
از اینکه هردو می دونیم نباید فکر هم باشیم
از اینکه تا کجا میریم اگه یک لحظه تنها شیم
"نه میتونم از این احساس رها شم تا تو تنها شی" 4
"نه اون اندازه دل دارم ببینم با کسی باشی" 4
"دارم می سوزم از وهم تبی که هر دو میگیریم" 5
"از اینکه هر دومون با هم لب یک تیغ راه میریم" 5
برای زندگی با تو ببین من تا کجا میرم
واسه یک روز این رویا دارم هر روز میمیرم
ترانه سرا: روزبه بمانی / خواننده: احسان خواجه امیری / قطعه «لب تیغ» "
در مورد این دسته از تکرار تصاویر، قطعاً مثالهای یاسر قنبرلو فقط مشتی نمونه ی خروار است و هر مخاطب جدی موسیقی به راحتی پی به فرمول تکراری ترانه های اخیر روزبه بمانی می برد. به یک مثال اضافه تر در این دسته اکتفا می کنم و به سراغ دسته ی بعدی می روم:
" واسه کَندن از این برزخ ، گریزی غیرِ دنیا نیست
نمی دونم ولی شاید ، بهشت اندازه ی ما نیست"
(آلبوم اعجاز)
” من این جوری دلم خوش نیست شبم با ترس هم مرزه
بهشت هم اونورش باشه به این برزخ نمی ارزه "
(آلبوم عاشقانه ها)
اما دسته ی دوم از تکرار تصاویر که شکل بسیار فاجعه بارتری دارد، تکرارهایی است که نه تنها در آلبوم های مختلف تکرار شده بلکه در یک آلبوم واحد هم تکرار شده است. به این دو مصراع که مربوط به دو ترانه ی مختلف از آلبوم عاشقانه ها است دقت کنید:
" همین برای من بسه که فکرمیکنی به من " (ترانه ی تموم قلب من)
” همین که فکرمی برای من بسه " (ترانه ی نابرده رنج)
یا این دو مصراع:
” واسه یک روز این رویا دارم هرروز می میرم "
"فقط این یک رویا رو بامن بساز ، همه آرزوهامو ازمن بگیر"
از این دست تکرار ها هم در این آلبوم کم نیست.
و دسته ی سوم از تکرار تصاویر، تکرار هایی هستند که نه تنها در آثار بمانی که در آثار سایرین هم بار ها نمونه های مشابهش شنیده شده است. به عنوان مثال چند بار باید بشنویم که:
" یه عمره باخودم میگم / خدارو شکر خوشبخته "
یا چند بار باید ترکیب تکراری "بی رحمی و می فهمی" را بشنویم؟
به جز این تکرار تصاویر که به سه دسته تقسیم شد، شاخه ی دوم تکرار ها «تکرارهای واژگانی» است. بسامد بالای برخی واژه ها در آثار روزبه بمانی واقعاً شکل آزار دهنده ای پیدا کرده که این هم می تواند ناشی از دایره ی محدود واژگانی این ترانه سرا و هم ناشی از پرکاری غیرقابل توجیه ایشان باشد. یک شاعر حرفه ای قطعاً اذعان دارد که سرودن یک شعر بدیع و تازه، چه محاوره باشد چه کلاسیک، نیاز به حداقل یکی دو ماه کلنجار دارد. وقتی در طول سال ده ها ترانه نوشته می شود، بدیهی است که واژه های حک شده در ناخوداگاه شاعر بسامد آزار دهنده پیدا کند، بدیهی است که سطحی ترین لایه ی جهان بینی شاعر جای تفکر را بگیرد و پیش پا افتاده ترین تصاویر همواره از تصاویری که بالقوه می تواند در ذهن شاعر باشد، پیشی بگیرد و بارها تکرار شود. این تکرار ها توهین آمیز بود.
البته روزبه بمانی ثابت کرده که می تواند خالق لحظه های فوق العاده باشد و در این آلبوم هم از این لحظه های فوق العاده وجود دارد. اما حتی در خلق همین لحظه های فوق العاده، عجله و بی مسئولیتی فریاد می زند. به عنوان مثال ترکیب «شاید مردم حواسم نیست» الحق و الانصاف بسیار زیبا و تازه است. اما همین ترکیب زیبا به خاطر سطحی نگری شاعر، اصلاً در پیکره ی بیت جا نیفتاده است و شاعر برای جور کردن قافیه به مبتدیانه ترین ایرادات زبانی تن داده است: «من از مردن هراسم نیست». روزبه بمانی شاعری نیست که نفهمد مصراع «من از مردن هراسم نیست» چقدر ضعیف است. او شاعری نیست که دوگانگی زبانی این مصراع را نفهمد. شاعری نیست که حشو بودن ضمیر بارز را نفهمد. اما به همه ی این ایرادات تن می دهد، چون وقت ندارد! و دردناک ترین عواقبش این است که آن لحظات شاعرانه هم فدای کمبود وقت شاعر گرامی می شود و لذتبخشی اش به فنا می رود.
تناقض گویی و گره های روایتی هم همیشه یکی از ایرادات همیشگی بمانی بوده که در این آلبوم به عقیده ی من این اتفاق کم تر رخ داده است. شاید نقد های زیادی که در این رابطه متوجه بمانی بوده است باعث حساسیت بیشتر او شده. البته تناقض اگرچه خیلی کم شده ولی همچنان وجود دارد که قبیح ترین آن ها در ترانه ی «دریا» است که به آن نمی پردازم چون پیش از این در نوشته ی دیگری در همین سایت کسی مفصل به آن پرداخته بود.
دیدگاهها
واقعا متاسفم که حسادت به روزبه بمانی یا احسان خواجه امیری یا هر دو در این حد بوده که این همه پرونده بسازن و هی انتقادای خیلی تند به روزبه بمانی بکنن
دیگه واسه اینکه این حسادت ها و غرض ورزی ها تکراری نشه تو این نقد احسان رو هم در متن انتقادشون قرار دادن
چرا چشم ندارید موفقیت دیگران رو ببینید ؟
آلبوم احسان یه آلبوم خیلی خوب و سطح بالا بود که تو این برهه یکی از برجسته ترین آلبوماست
حالا اگه شما میخواید چشمتون رو روی حقیقت ببندید و با این حرفای تکراری احسان یا روزبه رو خراب کنید متاسفم براتون
این حرفا تو نقدای قبلی بود و کاملا تکراری بود این حرفا
معلومه که هدف چیه
متاسفم به خاطر این حسادتا
این نقد تا حدی به جاست ، نه همش، اما این آلبوم فاکتورهای مثبت زیادی داره که برای شنونده هم عام هم خاص این تکرار شعرا تو ذوق نزنه
اما تعجب من اینه که وقتی این حرفا تو نقدای قبلی گفته شده چه لزومی داره که دوباره در قالب یه نقد دیگه تکرار بشه این حرفا ؟
اونم با یه ادبیاتی که معلومه چقدر نویسنده عصبانیه از این آلبومی که خوب در اومده ، کاملا با بی انصافی !
این به جز حسادت و غرض ورزی چیز دیگه ای میتونه باشه ؟؟؟
موسیقی ما عزیز به فکر اعتبار خودت باش که نقدایی که همش حرفای تکراری و غرض ورزانه داره رو نذاری
حرف منم خواهشا تایید کن
سلام
اولا تمام این نقد ها به دلیل عدم حضور نقد شونده و ذکر دلایلش درست نیست
بعدشم قبول دارم تو این آلبوم روزبه همه ی 10 ترانه رو از بهترین هاش نذاشته ولی آیا شما میدونین روزبه تو این آلبوم بر اساس ملودی شعر گفته(خود احسان خواجه امیری گفت).یعنی اول ملودی ساخته شده و بر اساس اون شعر گفته که خیلی خیلی سخته(بر عکس آلبوم دنیای این روزای من و...)
ضمنا این آلبوم و ترانه ها قرار بود قبل از اعجاز بیاد!!اگه قبلش میومد شما بازم این حرفا رو میزذیذ؟؟؟مسلما نه
در کل بازم 70% نقد رو قبول ندارم
برای نمونه تو این آلبوم ترانه های خوب مثل آرزو-کجایی-لحظه-خوشبختی وجود داره.حتی احساس آرامشم به نظرم خوبه و مسلما مصرع "شاید مردم حواسم نیست" میطلبه که قبلش درباره ی مرگ گفته بشه و بگه که"من از مردن هراسم نیست"
راستی 1 ایراد دیگه به نقدتون: روزبه این همه ترانه رو پشت سر هم و در زمان کم نگفته.آلبوم ها تقریبا نزدیک به هم منتشر شدند برادر
سلام.این جوابای مارو این نقادان میخونند ایشالا.اگه نخونند که نقاد نیستند!!
اولا تمام این نقد ها به دلیل عدم حضور نقد شونده و ذکر دلایلش درست نیست
بعدشم قبول دارم تو این آلبوم روزبه همه ی 10 ترانه رو از بهترین هاش نذاشته ولی آیا شما میدونین روزبه تو این آلبوم بر اساس ملودی شعر گفته(خود احسان خواجه امیری گفت).یعنی اول ملودی ساخته شده و بر اساس اون شعر گفته که خیلی خیلی سخته(بر عکس آلبوم دنیای این روزای من و...)
ضمنا این آلبوم و ترانه ها قرار بود قبل از اعجاز بیاد!!اگه قبلش میومد شما بازم این حرفا رو میزذیذ؟؟؟مسلما نه
در کل بازم 70% نقد رو قبول ندارم
برای نمونه تو این آلبوم ترانه های خوب مثل آرزو-کجایی-لحظه-خوشبختی وجود داره.حتی احساس آرامشم به نظرم خوبه و مسلما مصرع "شاید مردم حواسم نیست" میطلبه که قبلش درباره ی مرگ گفته بشه و بگه که"من از مردن هراسم نیست"
راستی 1 ایراد دیگه به نقدتون: روزبه این همه ترانه رو پشت سر هم و در زمان کم نگفته.آلبوم ها تقریبا نزدیک به هم منتشر شدند برادر
+ادامه نظرم: در ضمن فکر کنم خود احسان میخواسته این آلبوم 1 کم ساده فهم تر و عامیانه باشه.مثل وقتی که از دکتر یداللهی خواست تا ترانه ای مثل رفتنی رو بگن
تشکر می کنم از آقای باباصفری و مخصوصا سایت موسیقی ما .
موسیقی برای بهبود فقط به یک چیز نیاز داره : نقد
چه طرفدارا خوششون بیاد چه نیاد
آقای محترم ! تمام ِ وقتتون رو برای این گذاشتین که بگین روزبه بمانی تکراریه ؟
واقعن این همه صغری کبری کردن برای همینه فقط ؟
.
چرا هیچکدوم از شما اهل ادب و اهل معرفت که گویا فقط خودتون رو داخل ادبیات می دونین / با خودتون کنار نمیاین که این تکرار ها بسیار شیرینه !
اگه شما تمام ترانه های روزبه رو شب به شب گوش میدی و اذیتتون می کنه، خب میتونی این کار رو نکنی
اما مخاطبی که روزبه جذب کرده هیچکدوم از غزل سراهای بنامی که افتخار دوستی باهاشون رو داشتین نتونستن !
اعجاز - دنیای این روزای من - عاشقانه و ... ایا همه ی این البوم ها برای یه مخاطب ساخته شده ؟ مسلما خیر ! گستره ی مخاطب های اون خواننده ها خیلی وسیع تر از اونه که فکرش رو بکنین !
اما با این حال همه با روزبه ارتباط برقرار کردن !
و این هنر ِ روزبه بمانیه ! چیزی که هیچ ترانه سرایی بهش نمی تونه دست پیدا کنه !!!
کاش تو نقد هاتون منصف بودین
من سالهاست که از هوادان دو آتیشه ی احسان خواجه امیری هستم و شنونده ی تمامی آثارشون بوده و هستم. به نظر من آلبوم عاشقانه ها از هر جهت عالی بود که در راس اونها صدای معرکه ی احسان خواجه امیریه. اشعار این آلبوم هم به نظرم خیلی عالیه و مثل خیلی آلبوم های دیگه نقاط منفی و مثبتی داره اما چیزی که تو اشعار این آلبوم به چشم میخورد ترانه های دسته چندم روزبه بمانی ست که این موضوع ناخوشاینده ولی اونطور که منتقد بیان کرده شدید و واضح نیست.
آلبوم قبلی آقای خواجه امیری(یه خاطره از فردا)آلبومی بود که من به شخصه اون رو خیلی دوست داشتم اما این آلبوم خیلی مورد توجه قرار نگرفت که دلیل این امر بر میگرده به اشعار این آلبوم چون 1.هماهنگی بین اشعار نبود و 2.همه ی اشعار به خودی خود اونطور که انتظار میرفت زیبا نبود.که چاره ی این امر هم استفاده از تعداد کمتری ترانه سرا دونسته شد،به نظر من این چاره ی حل مشکل بود ولی نه چاره ی اصلی.توی آلبوم فصل تازه هم از تعداد زیادی ترانه سرا استفاده شده بود اما چون از هر ترانه سرا بهترین شعرش انتخاب شده بود این آلبوم از نظر شعری واقعا مشکلی نداشت.
به نظر من این خیلی خوبه که آقای خواجه امیری از یک ترانه سرا توی آلبوم جدیدش استفاده کرد تا آلبوم هماهنگی زیادی پیدا کنه که همین هم شد اما ای کاش از این ترانه سرا که مطرح ترین و بهترین ترانه سرای در حال حاضره آثاری رو انتخاب میکرد که تازگی بیشتری داشته باشه و به نوعی تکراری نباشه.اما با این، آقای خواجه امیری چنان زیبا و فوق العاده و منحصر به فرد تمامی ترانه ها رو خونده بودن که خیلی این تکرار موقع شنیدن چند آهنگی که متهم به تکراره به چشم نمیخورد و با همه ی اینها آلبوم عاشقانه ها واقعا فوق العاده ست و آلبومیه که تمامیه آهنگهاش ارزش چندین بار گوش کردن رو داره و ماندگاره. و نمیشه گفت که این ترانه خوبه و این ترانه بده و خوبها رو از بدها جدا کرد چون هم تمامی ترانه ها خیلی عالی و خوب بود و هم همین هماهنگی ای که آقای خواجه امیری خیلی سعی کرد به اون برسه و رسید باعث شد که همه ی آهنگها شنیده بشه و همه مورد پسند واقع بشه.
آلبوم عاشقانه ها حرف نداشت اما بهتر بود که بعضی از ترانه هاش دچار اتهام تکرار نشه.
سلام به نظر من اگر شعر ها تکراری که مهم نیست چون همه چیز به خواننده و نحوه ی اجرا و ملودی بستگی داره که واقعا این آلبوم قشنگه
دوست گرامی من ، بنده هم مث شما قبول دارم که روزبه آدم پرحاشیه ای هست و به خاطر کارایی که تو این چند سال اخیر کرده یک عده ی زیادی رو دشمن خودش کرده.منتهی نقد آقای باباصفری ، نقد ترانه های ایشونه .
نقد قبلی رو نگاه کنید (راجع به ترانه ی دریا) ، طرف داره می ترکه از عصبانیت.البته نقد خوبی هم به اون ترانه کرده بود.اما اینجا صرفا قصد کمک کردن به روزبه بمانی هست.
من هم روزبه رو دوست دارم و می خوام باز هم یه روز کارای خوبی ازش بشنوم.همینجور احسان رو.
بنابراین هر بازخورد منفی ای رو به حاشیه دار بودن بمانی ربط ندیم.
دست آقای باباصفری درد نکنه.با آرزوی موفقیت برای روزبه بمانی و احسان خواجه امیری عزیــــــــــــز
ایشون که به راجع به مرگ صحبت کردن گیر ندادن که ! ایشون می گن لحن عوض می شه.
من خودم دفعه ی اول که شنیدم از خوشحالی منفجر شدم :«شاید مردم حواسم نیست» بی نهایت زیباست . اما عبارت «هراسم نیست» خیــــــــــــلی نامانوسه.من تو عمرم اصلا جایی عبارت «هراسم نیست» رو نشنیدم. مثلا اگر بحث رعایت قافیه نبود ، به جاش می گفتیم «من از مردن نمی ترسم» قشنگ تر نمی شد ؟ این به این خاطره که لحن حفظ می شه. ولی بازم به نظرم اونقدرا تو ذوق نمی زنه و اون بیت بعدیش کاملا این اشکالو کمرنگ می کنه.
دوست عزیز کاش بری تو نقد یگانه ببینی
یگانه و خواجه امیری از خواننده های محبوب جناب منتقد هستند.
مطمئن باشید ایشون از عاشقانه لذت بردن و به خاطرموفقیت خواجه امیری خوشحالن...
ولی هیج آلبوم و کاری بی ایراد نیست
بهتره به جای این حرفا راه رو واسه اینجور
نقدهای منصفانه باز کنیم تا به ارتقا
سطح خوانندگان و ترانه سرایان محبوب خود کمکی کنیم.
واقعا کسی مثل یگانه یه استثنا و یه استعدا عجبیه تو موسیقی ما
کدوم خواننده رو دیدن تو سه تا آلبومش همه ی ترانه هاشو خودش بگه
و این همه بتونه طراوت و حس ترانه هاشو حفظ کنه
حتی روزبه بمانی هم تو عاشقانه ها به تکرار رسیده
پس انتظار نداشته باشین محسن ترانه هاش بی عیب باشه
با اینکه درگیر کارهایی دیگه مثل خوانندگی (اصلی) و آهنگسازی هم هست.
مطمئنم یگانه آلبوم به البوم بهتر و پخته تر میشه و همینطور سیر صعودیشو ادامه میده
من سالهاست که از هوادان دو آتیشه ی احسان خواجه امیری هستم و شنونده ی تمامی آثارشون بوده و هستم. به نظر من آلبوم عاشقانه ها از هر جهت عالی بود که در راس اونها صدای معرکه ی احسان خواجه امیریه. اشعار این آلبوم هم به نظرم خیلی عالیه و مثل خیلی آلبوم های دیگه نقاط منفی و مثبتی داره اما چیزی که تو اشعار این آلبوم به چشم میخورد ترانه های دسته چندم روزبه بمانی ست که این موضوع ناخوشاینده ولی اونطور که منتقد بیان کرده شدید و واضح نیست.
اقای بابا صفری شما انگار بدجور از هنر فوق العاده ی روزبه بمانی عزیز شاکی هستین و از اینکه روزبه بهترین و محبوبترین ترانه سرای ایرانه در عذابین.البته این روزا فقط شما نیستین که از روی عناد و حسد روزبه رو میکوبید و خیلی های دیگر هم از استعداد روزبه در عذابن.روزبه بمانی ترانه هایی رو واسه البوم عاشقانه ها سروده که یکی از یکی خارق العاده ترن و محشرتر و فکر نکنم شما که سواد ترانه سرایی بسیار کمتری از روزبه رو دارین بتونین به ایشون ایراد بگیرین.اقای بابا صفزی شما اگه تونستی فقط و فقط یک بیت مانند ترانه ی تبعیدی یا ما عاشق هم بودیم که روزبه در البوم بی خوابی سعید شهروز گفته بود رو بگین من به سواد و نبوغتون ایمان میارم.در ضمن شما خودتون هم بهتره در نوشتن برخی قواعد رو رعایت کنید چون در این مقاله و مقاله ی البوم حباب یگانه بیش از 20 بار از کلمه ی (حشو) استفاده کردین.
خیلی خوبه که جدیداً نقد آلبوم ها رو میذارید. عالیه.
اگه ما هم تقد بنویسیم، میذارین؟
Hala to az abe gel alood mahi nagir!
دوست عزیز نظرتون محترم است. فقط یک نکته صرفا جهت یادآوری عرض می کنم، لزوما منتقد نباید خودش شاعر یا ترانه سرا باشد! این که می فرمایید بیتی شبیه به ابیات جناب بمانی بگویند فکر نمی کنم چندان ارتباطی به نقدهایی که وارد کردند داشته باشد... نقد چیزیست که فارق از درک و سواد، حتی از طریق مخاطب عام هم امکان پذیر است. اما منتقد با سواد و درک و مطالعه ی بیشتر ، همان نقدها را با زبانی شیوا تر، اصولی تر، صحیح تر و دقیق تر بیان می کند!
سپاس
نقد خوبه ولی آخه چرا همه ی ما یاد گرفتیم که فقط نقاط منفی یه اثر رو بازگو کنین در صورتی که نقاط مثبته خیلی زیادی هم وجود داره
چرا واقعا؟
چرا هر کسی که پیشرفت میکنه و تو عرصه ی خوش مطرح میشه رو حتی شده به ناحق میکوبنش زمین و اسمشو میزارن نقد؟
حالا شما همه چیتون درسته فقط ادبیاتتون مونده؟؟
انصاف هم خوب چیزیه...
نقد خوبی بود. روزبه بمانی تو این چند سالی که خودشو مطرح کرده بارها و بارها از روی دست خودش کپی کرده!
اولین باری که به چنین موردی برخوردم توی تیتراژ یکی از سریال های تلویزیونی بود (فکر می کنم دلنوازان) که عینا دوتا از عبارت های ترانه های اون ور آبی (!) ایشون رو تو خودش داشت!
پرکاری بیش از حد بزرگترین هنرمندا رو هم به قهقرا برده. آقای بمانی باید بیشتر از این از خودشون و استعدادشون مواظبت کنن!
پی نوشت: پرتقال!
فقط میتونم بگم متاسفم همین...
مردم و جامعه ما همینطوره اصلا هم دست خودمون نیست تا میبینیم یه گروه به البوم یا یه نفر تو یه زمینه موفقه و مورد استقبال قرار میگیره حلا هر چی موسیقی باشه فرهنگی.ورزشی و.... زودی میبینی یه سری مانع به وجود میاد که خرابش کنن.
احسان خواجه امیری.علیرضا افکاری و روزیه بمانی هم همینطوره الان.
این البوم از هر نظر حرفه ای و عالی هستش هیج ایرادی نمیشه بهش گرفت هیج ایرادی نه از نظر ملودی نه شعر و تنظیم.ولی عادت داریم یه چیزی که موفق میشه باید بکوبیمش.
چقدم اصولی وشیوا بیان کردند!!
اخیرن هرچی عیبو ایرادو نقاط منفیه میگن با سیاه نمایی های زیاد اسمشم میزارن نقد
درصورتی که اصل نقدباید نقاط منفی درکنارنقاط قوت اثربیان بشه
واقع"متاسفم توصفحه ی اصلی موسیقی مانگاه کنین نصف پستها چه مستقیم چه باکنایه وغیرمستقیم دارن عاشقانه ها وروزبه با احسان خواجه امیریو هدف گرفتن
آلبومی که واقعا"تو این چندساله یکی ازبهترینا بود
واقعا"عجیبه برام
آقای پرتقال شعردلنوازان روروزبه نگفته عبدالجبارکاکایی گفته صرفاجهت اطلاع
دوست گرامی شاعر مجموعه دلنوازان روزبه نبوده!!!! :)))))))
نقد خوب و عادلانه ای بود. احسان خواجه امیری، محسن یگانه و بسیاری از خوانندگان امروز ما، باید مطالعه بیشتری در زمینه ترانه داشته باشند.
ضمناً املای صحیح کلمه "پرتقال" است و نه پرتغال که نام کشور است.
موسیقی پاپ ما مدیون تلاش 10 نمف از عزیزان خواننده است. بهتره بدونین احسان جز نفرات اوله...
پاپ توسط مردم حمایت میشه و مردم عاشقانه احسان رو دوست دارن. پس دیدن چند نکته ضعیف، زمینه قوی احسان، صداش و سوادش رو تحت تاثیر قرار نمیده.
افرادی که دم از سواد ادبی میزنن(باباصفری)خودشون با بی ادبی تمام صحبت میکنن.
کاش دیدن خوبی براتون سخت نبود.
درضمن! گوش دادن به آهنگ های غیرمجاز...(بهتره ادامه ندم...)
آقا باشه تو درست میگی روزبه بمانی دچار تکرار شده و از این چیزا
ولی طرفداراش تکرارشم دوس دارن
واسه همین یک شهر از روزبه میذارم تا آقا نقاد کلا بره خونشون:
بهشت از دست آدم رفت از اون روزی که گندم خورد
ببین چی میشه اون کس که یه جو از حق مردم خورد
کسایی که تو این دنیا حساب ما رو پیچیدن
یه روزی هر کسی باشن حساباشونو پس می دن
عبادت از سر وحشت واسه عاشق عبادت نیست
پرستش راه تسکینه پرستیدن تجارت نیست
سر آزادگی مردن ته دلدادگی میشه
یه وقتایی تمام دین همین آزادگی میشه
کنار سفره ی خالی یه دنیا آرزو چیدن
بفهمن آدمی یک عمر بهت گندم نشون می دن
نذار بازی کنن بازم برامون با همین نقشه
خدا هرگز کسایی رو که حق خوردن نمی بخشه
کسایی که به هر راهی دارن روزیتو می گیرن
گمونم یادشون رفته همه یک روز می میرن
جهان بدجور کوچیکه همه درگیر این دردیم
همه یک روز میفهمن چه جوری زندگی کردیم
روزبه بمانی/محمد اصفهانی
دوستان باید قبول کنیم که کیفیت شعر و ادب متاسفانه خیلی پایین امده اگرچه این مسئله بیشتر تو شعرهای موسیقی پاپ دیده میشه ولی بیشتر بستگی به انتخاب شعر و شاعر داره یعنی اگه خواننده ها تو انتخاب شعر دقت کنن این مشکلات پیش نمیاد
ای کاش روزی تمام ترانه سراهای با استعدادمون فرصت ظهور پیدا کنن تا هرکسی یه سری کلمه سنگین توی ترانه شنید فکر نکنه داره بهترین ترانه دنیا رو گوش میکنه...
من روزبه بمانی قدیم رو به شدت دوست داشتم اما روزبه بمانی اشکالاتی داره که یه ترانه سرا بعد از یه سال سابقه فعالیت رفعش میکنه اما ایشون بعد از 10 سال هنوز همون اشکالات بچگانه رو دارن...
از بهترین ترانه هاشون که اهدایی بود بگیر تا ترانه های عاشقانه ها که در ضعیف بودن رقابت داشتن!
حداقل من منتظر بودم روزبه بمانی خوب قدیم ترانه به ترانه به عالی نزدیک بشه اما الان فقط متوسط رو به بالا شده... (با ارفاق شدید!)
حالا مردم ما هم بعد از کناره گیر شدن همه ی ترانه سراهای خوب و خوش ذوقمون دلخوش کردن به یه سری نام مثل "بمانی" یا "حسین صفا" درصورتی که هنر واقعی داره توی آرشیوها خاک میخوره...
امروز داره تعبیر میشه حرفهایی که چندسال پیش یکی از دوستان -که نمیدونم گفتن نامش باعث عدم تایید کامنتم میشه یا نه!- به روزبه بمانی زد و بهش هشدار داد که این روند رو ادامه نده...
البته دلنوازان رو آقای کاکایی گفتن!
شاید «هویت» منظورتونه که اون هم من همچین موردی رو یاد ندارم!
دوست عزیز مشکل شما اینه که فکر میکنید اگر آلبوم خوبی منتشر نمیشه پس ترانه خوبی هم نوشته نمیشه!
ما داریم ترانه های فوق العاده ای رو هرروز میخونیم که میدونیم تا 100 سال دیگه هم به اجرا نمیرسن
اونوقت 7 بار تکرار آرزو تو 2 بیت میشه بهترین ترانه این کشور!
اینا حرف ایشون نیست حرف اکثریت جامعه هنریه...کسانی هم که میبینید گاه گاهی میان و لطفی به ایشون میکنن به خاطر مسائل غیر کاریه!
من توی این نقد بی انصافی ندیدم و اتفاقا آقای باباصفری سعی کردن با بهترین ادبیات مطلب رو بگن تا فردا به صورت اعلامیه پاتک نخورن!
روزبه بمانی عالیه و نمره اش بیست درش شکی نیست منتهی من قبول دارم حرف های منتقد عزیز رو ؛ روزبه عزیز که بهترین ما هم ازش بهترین انتظار داریم شاید اگر این اشکالات در ترانه های ترانه سرای دیگه ای بودن اصلا مهم نبودند اما روزبه فرق داره و باید همیشه نمره بیست باقی بمونه.
اما منتقد عزیز با خیلی جاها از نقدت موافقم ولی با یه چیز خیلی مخالفم شما باید نقاط مثبت ترانه ها رو هم می گفتید و عدم ذکر نقاط قوت در واقع ظلمیه که در حق روزبه عزیز کردید.
نقده دیگه چ کنیم! ولی به هر حال آلبوم خوبی بود!
وقتی منتقد اول میاد و شعرای روزبه رو نقد میکنه و بعد اون دوباره 4-3 تا نقد دیگه میاد و باز هم همون حرفا رو میزنه چیزی جز حسادت نیست !
صحبت من سر تکرار بیش از حد این حرفا بعد از انتشار آلبوم بود، 4 یا 5 بار توی همین سایت این حرفا زده شده و همه قبول کردن که شعرای روزبه دچار تکرار شده، اما خیلی ها این تکرار رو دوست دارن
اینکه بیش از حد این نقدای تکراری مطرح بشه تو یه سایت غرض ورزی و حسادت هست !
صحبت سر تکرار بیش از حد این حرفاست که واقعا بی سابقه است !
من با صحبت های گفته شده موافق ام به نظرم بهتر ماهم احساسات رو کنار بذاریم و کمی واقع بینانه تر نگاه کنیم
بهتر نی کلن بیخیال این پرونده بشین؟
آره شما بگین تکرار شده
مگه واسه ما هوادارای احسانو روزبه مهمه؟
ما فقط میخوایم احسان بخونه
ما از شنیدن صدای احسان لذت میبریم و این دقیقا چیزیه ک درکش واسه خیلیا ک هواداری ندارن سخته!
ما مشکلی نداریم ک روزبه ی جمله رو دوبار بگه
شاید روزبه ی جمله رو تکرار کنه ک اونم واسه ما اصلا مهم نیس ولی تو خیلی جاها روزبه ی چیزی میگه ک تا آخر عمر درگیرش میشیم
مثه برام هیچ حسی شبیه تو نیس!!!!
و این چیزیه ک ما از احسانو روزبه میخواییم
حالا شما هر چی میخوایین بگین ک ما از رو احساس میگیم
آره اصلا این عین احساسه
اصلا بحثمونم رو احساسه ما ک میگیم احـــــــــــسان با تمام وجود درکش کردیم و این مشکل ما نیس اگه شما مارو درک نکنید
آره این آلبومم مشکل داش ولی مشکلش لحن شعر روزبه نبود....شاید بخاطر عجله ی احسان بود
کاش احسانم مثل محسن یگانه ی عزیز چن سال صبر میکرد!
من اعتراض دارم
نظرهای من چه ایرادی دارن که یه خط در میون بعد از یک هفته تایید میشن
خب عزیز دل برادر
به نظر من این کار روزبه از تیزهوشیشه
یه تعداد کلمات هستن که اکثرا تو شعراش میارتشون تا مهر خودش کرده باشه... این اصلا دلیل خوبی نیس واسه این که بخواین محکومش کنین...
به نظر من و خیلیا الان بهترین ترانه سرا محسوب میشه....
شما برین ترانه های آلبوم خاطرات مبهم رضا یزدانی رو هم نقد کنید...
سلام
نقد زیبایی بود اما با کمی کم لطفی.به نظر من روزبه در کاره خودش یک حرفه ای محسوب میشه.اما مدتیه که درگیره مسائل مالیه این حرفه شده.این امر باعث شده تا کارشو 80% به خاطر پول سریعتر و ضعیفتر عرضه کنه.به نظر بنده باید یه استراحت به خودش بده تا بتونه با تکنیک های جدید برگرده.اما باید قبول کرد که روزبه سبک جدید و اصطلاحات زیبایی رو به گوش مردم تزریق کرد و جدیدن خیلی ها دنباله رو ازین ترانه سرا هستند.زیاد هم سخت نگیرید , ترانه همینه و محدودیت داره.اما در پایان باید عرض کنم در نقد شما تبلیغ از خانم برزویی شد اکه نظر بنده از طرف شما پاک نشه باید بگم خانوم برزویی هم ,ترانه هاش مشکلات بسیار دارند و بنده به شخصه میتونم مانند شما, ترانه های ایشون رو به چالش بکشونم.ماننده ترانه ای که یکی از دوستان خونده بود و ترانه علاوه بر تصویر سازی های تکراری در بیت آخر میگه زنگی هر ثانیش مزخرفه.میتونید اون کار رو گوش بدید و به مطلب پی ببرید. در مجموع زیبا بود ولی یک طرفه. زنده باشید
این تکرارها بخودی خود به کار ایشون جدابیت میده و چون خالصانه و لطیف هست به دل می شینه و من به عنوان کسی که هم شاعر هستم و هم شعر را می شناسم و موسیقی کار میکنم از حس دوست داشتنی ایشون خسته که نمیشم برام جذابیت و لذت داره
هر چه از دل براید لاجرم بر دل نشنید
خیلی خوبه شاعری دچار تکرار نشه اما همین تکرار از زاویه ای دیگر به کار قدرت میبخشه
چی طور یه نفر میتونه به خودش اجازه بده که شعرای روزبه بمانی رو نقد کنه؟؟
شما اول باید بدونی ترانه چیه بعد به نقد بکشی.آره این چیز هایی که شما میگین درسته و یه جاهایی تکرار زیاده ولی قشنگه به دل میشینه آدم دوست داره گوش کنه.ترانه خوب یعنی برقراری ارتباط با مخاطب بکنه.که ترانه های روزبه هم ترکونده.
به این میگین نقد؟ خیلی بلدین خودتون شعر بگین شعرای آقای بمانی فوق العادست قبلا خیلی ساییتونو دوست داشتم ولی با این اوضاع فقط خودتون و زیر سوال میبرین
واقعا خیلی ناراحت شدم یعنی چی تکرار مبتذل تصاویر؟واقعا متاسفم روزبه بمانی بهترین ترانه سرای ایرانه ما داریم با ترانه هاش زندگی میکنیم روزبه بمانی سلطان واژه هاس.واقعا که متاسفم
افزودن یک دیدگاه جدید