جشنواره ملی موسیقی خلاق
 
کنسرت قاف - فرهاد فخرالدینی
 
برنامه یاد بعضی نفرات
 
اجراهای صحنه ای ما تبدیل به «دیسکو» شده است!
راهکارهایی برای برون‌رفت از فضای تکراری کنسرت‌های داخلی - 5
اجراهای صحنه‌ای ما تبدیل به «دیسکو» شده است!
موسیقی ما – سهیلا صدیقی: من در جایگاه یک خبرنگار اینگونه فکر می کنم که تا زمانی که یک هنرمند برای مخاطب خودش ارزش قائل نباشد هیچ اتفاق جدیدی رخ نمی دهد. در همه جای دنیا هنرمندانی که مطرح می شوند در واقع یک الگو برای مخاطبان جوان هستند چون بیشتر هنرمندان موسیقی پاپ مخاطبان تین ایج دارند نه مخاطب بزرگسال. پس در واقع می توانند به بهترین نحو کاری را انجام بدهند و یک خوراک فرهنگی خوب به مخاطب ارائه کنند. این چیزی که موسیقی ما امروز به دنبال آن است عشق های نباتی نیست. مسائل بزرگتری هم وجود دارد و فکر می کنم خواننده ای مثل «رضا یزدانی» خیلی خوب به آنها پرداخته است. به عنوان مثال در موضوعی مثل «خلیج فارس» که یک موضوع ملی می باشد و اگر قطعه ای در مورد آن خوانده شده خیلی مورد استقبال قرار گرفته است. اما متاسفانه موزیک پاپ ما فقط در عشق جمع شده است. آن هم عشق هایی که اغلب ترانه سراهایش یک جمع جوان هستند که 24 یا 25 سال سن بیشتر ندارند و تجربه های عاشقانه این ها ترانه های ما را تشکیل می دهد و فکر می کنم این اتفاق خوبی نیست. به هر حال ما ترانه سراهایی مثل «محمدعلی بهمنی» و «عبدالجبار کاکایی» را داریم که ترانه های خوبی دارند ولی این اواخر به طور کل جریان ترانه سرایی ما هم تغییر کرده است. اگر مباحثی که در موسیقی به آنها پرداخته می شود تغییراتی داشته باشد یک مقدار شرایط عوض می شود.

مساله بعدی اجرای صحنه ای است و متاسفانه اجراهای صحنه ای ما تبدیل به «دیسکو» شده است! باید تکلیف خود را مشخص کنیم و ببینیم که ما از یک کنسرت چه می خواهیم؟ آیا می خواهیم چند نفر را دور هم جمع کنیم که ما را تشویق کنند یا اینکه می خواهیم دستاوردهای موسیقایی خودمان را به مخاطب ارائه کنیم. اجرای زنده به این منظور است که خواننده می گوید من ایده های خودم را جمع کرده ام و می خواهم با شما به اشتراک بگذارم. اما اینکه ما صرفا اهداف مادی داشته باشیم و ببینیم مخاطب چقدر استقبال کرده و بخواهیم سواستفاده کنیم و مدام اجرای صحنه ای برگزار کنیم ، بدون اینکه هیچ دلیلی و حرفی برای گفتن داشته باشد هیچ کاری پیش نمی رود. مخاطب حمایت های معنوی را از هنرمند مورد علاقه اش انجام می دهد. اما ما باید برای مخاطب هم مرزگذاری داشته باشیم چون مخاطبی که موسیقی جدی گوش می دهد با آن که موسیقی پاپ گوش می دهد تفاوت خیلی زیادی دارد. فکر می کنم از آن جایی که مخاطبان به شخص هنرمند علاقه دارند به کاری که وی ارائه می دهد توجه نمی کنند و او را هرطور که هست دوست دارند. بیشتر مخاطب تاثیر می گیرد چون هنرمندان در همه حال حمایت دوستداران خود را دارند. وقتی که به یک کنسرت می روید هنرمند تاثیر نمی پذیرد و او صرفا یک انرژی برای ادامه کار از مخاطبان دریافت می کند.

من وبلاگ های هواداری همه خواننده ها را می خوانم و حتی کامنت های سایت «موسیقی ما» را نیز بررسی می کنم. تا کنون کامنتی را ندیده ام که به جز ابراز احساسات یک نقد سازنده هم داشته باشد. ببینید خواننده پاپ مخاطب جدی ندارد و باید قبول کنیم که موسیقی پاپ ما به قهقرا رفته است و بین مخاطبی که به کنسرت پاپ یا کنسرت موسیقی جدی می آید تفاوت های زیادی وجود دارد. اتفاقا من دقت کرده ام که خود آن هنرمند از اینکه یک سری مخاطب برایش دست می زنند و ابراز احساسات می کنند لذت می برد. انگار یک هنرمند پاپ هم خودش همین را می خواهد و تا به حال هیچ کدام در سایت هایی که دارند از مخاطبان درخواست نکرده اند که یک نقد سازنده داشته باشید. ما الان شاهد یک سری مراسم رونمایی هستیم که در هتل های مجلل با هزینه های گزاف برگزار می شود. فقط یک هزینه ای می شود و خودشان هم چند عکس می گیرند و هیچ اتفاقی رخ نمی دهد. اما بهتر است به جای همان رونمایی ، مراسم نقد و بررسی برای کار خود برگزار و چند فرد صاحب نظر را دعوت کنند. الان حرکتی در خبرگزاری ها باب شده است که دوستان پس از انتشار هر آلبوم میزگردی برگزار می کنند و یا خود سایت «موسیقی ما» پرونده تشکیل می دهد. این کارها بیشتر ارزش دارد یا اینکه در قالب مراسم رونمایی فقط هزینه آنچنانی می کنند؟ من یکی دو بار در این مراسم ها شرکت کردم و واقعا متاسف شدم. از خودم خجالت کشیدم که چرا به عنوان نماینده یک رسانه جدی به چنین مراسمی رفتم که چند دختر و پسر دبیرستانی را به عنوان هوادار آورده اند تا عکس بگیرند و از آلبوم رونمایی شود. درست است که موسیقی جدی مخاطب خودش را دارد ولی خواننده های پاپ معروف ما که کم سن و سال هم نیستند باید فکر کنند به کجا می خواهند برسند. هر آنچه که من می گویم به عنوان یک خبرنگار است و تمامی صحبت هایی که بیان می کنم همگی بر مبنای تجربیاتی است که در مصاحبه ها و گزارش هایی که نوشتم به دست آورده ام.

ما خبرنگارها یک زمان اشتباه کردیم و یک سری آدم ها را بی دلیل بالا بردیم و دقت نکردیم که نسبت به آن آدم چه می گوییم. برخی از دوستان جانبدارانه نوشتند و اگر با هنرمند خوب بودند از او خوب می نوشتند و اگر خوب نبودند اصلا خبر وی را کار نمی کردند. فکر می کنم اگر خود ما یک مقدار منصف باشیم و بدانیم که داریم چه کار می کنیم خیلی کمک خواهیم کرد. اگر می خواهیم نقد کنیم ابتدا باید ببینیم که نوشتن نقد را بلد هستیم یا خیر. الان یک سری از دوستان نقد می نویسند ولی نقدهای آنها بیشتر شبیه خاطره گویی است! مثلا به یک کنسرت رفته اند و تعریف کرده اند و نوشته اند نقد فلانی از فلان کنسرت. نقد کردن کار هر کسی نیست و اگر می خواهیم نقد بنویسیم باید کلاه خود را قاضی کنیم. ما صاحب نظر نیستیم و صرفا راوی یک سری مسائل هستیم. تنها راهکار این است که ما خبرنگاران باید منصف باشیم.»
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : چهارشنبه 3 مهر 1392 - 00:42

دیدگاه‌ها

چهارشنبه 3 مهر 1392 - 17:48

تقریبا منطقی ترین بخش این پرونده ی چند قسمتی بود تا حالا! حتی همون رضا یزدانی که تو متن به عنوان نمونه ی پپخوب ازش یاد شد هم بعد از یه مدت جدی کار کردن رو آورده به همون ترانه های صرفا عاشقانه و دیگه سراغ کارایی مثل کارای قبل از ساعت بیست و پنج و خود ساعت بیست و پنج نمی ره!
یه مشکل که الان تو جامعه دوستدار موسیقی هست اینه که بیشتر کسایی که میرن کنسرت یه خواننده طرفداراشن و به جای نقد کردن سلیقه شون رو با خواننده تنظیم می کنن به طوری که هرچی خواننده شون بخونه خوبه و هر کاری بکنه عالیه و کاری که اون نکرده بد حساب میشه! بقیه هم فقط میخوان چند ساعت خوش باشن و لذت ببرن و بخاطر همین کنسرت رو انتخاب می کنن. این دسته دوم هم اصلا دقت نمی کنن اون چیزی که بهشون تحویل داده میشه چیه! و یک دسته کوچک هم هستن که واقعا موسیقی رو دوست دارن و بهش اهمیت میدن که خب تعدادشون کمه و می بینیم که اکثرشون بعد یکی دو تا کنسرت دیگه قید کنسرتا رو می زنن! خود من خیلی علاقه دارم که موسیقی زنده بشنوم و بیشتر از اون دوست دارم بشینم کنار آدمای همسلیقه ی خودم و موزیک گوش کنم ولی خب دیگه در شرایط فعلی نمی شه! مخصوصا با این گرونی بلیطا! کنسرتایی برگزار می شن حتی ارزش یک دهم اون هزینه ای که ادم واسه ش میده رو ندارن!

یه چیز دیگه هم که تازگیا مد شده اینه که همه قبل کنسرت تو تبلیغاشون می زنن کنسرتی متفاوت اما فوق فوقش لباس خواننده عوض می شه و تغییر دیگه ای در کار نیست!

www.rezakm.blogsky.com

چهارشنبه 3 مهر 1392 - 22:07
فاطمه

خود رضا یزدانی بار ها گفته حال و همواش توی خاطرات مبهم یکم پاییزی تر بوده!!!
و آلبوم بعد به ساعت 25 و ساعت فراموشی نزدیک تره!!!

188.159.246.101
چهارشنبه 3 مهر 1392 - 22:11

واقعا رضا یزدانی یکی از معدود خواننده هاییه که ترانه های با معنی و درست میخونه!

چهارشنبه 3 مهر 1392 - 23:42

خود موسیقی ما بی تاثیر نبوده توی باد کردن همین جنس از خواننده ها
همین الان صفحه اصلی سایت رو پایین بالا کنید و از خودتون خجالت بکشید
خود شما چند تا از کارهای پاپ قدیمی الان کلاسیک شذه رو معرفی و نقد و بررسی کردید
کارتون شده منتشر کردن عکسهای کنسرت

پنجشنبه 4 مهر 1392 - 11:19

جانا سخن از زبان ما می گویی ...
من چندیدن بار کامنت گذاشتم که نقد کنید مثل فیلم و ...
همین که سایت شما رویه خودش رو عوض کنه و خطی مشی در مورد گزارشات کنسرت ها داشته باشه این خیلی خوب است ...
خوشحالم که به این نتایج رسیدید
یه مدت هم دید انتقادی داشته باشید به کنسرت ها خیلی خوبه
تاثیرش رو تو بالا رفتن سلیق ی مخاطب می بینیم . ضرر نمی کنیم !

پنجشنبه 4 مهر 1392 - 15:24

تمام جملات این صفحه رو تو این جمله که " گوش هایمان خراب شده است " میشه خلاصه کرد .
تا وقتی کارهای ضعیف بیشتر از کارهای قوی تولید میشه چه انتظاری از مخاطبی داریم که چیز زیادی از موسیقی نمیدونه و کل اطلاعاتش از موسیقی از بر بودن نت های اونه .
خواننده ها و آهنگسازامون باید به خودشون بیان ...
واقعا جای تعجب داره خواننده ها و آهنگسازایی که توانایی خلق آثاری بسیار با کیفیت تر از اینی که الان داریم تو موسیقی پاپ میشنویم دارن چرا انقدر کارای ضعیف تولید میکنن ...
البته دلیلش مشخصه ... همه چیمون شده پول ... فقط پول ............

پنجشنبه 4 مهر 1392 - 17:19

من با اینکه انتقاد کننده خوب نداریم موافقم!
ولی با اینکه هیچ خواننده پاپی انتقاد قبول نمیکنه نه چون 2-3 تا از خواننده ها هستند که انتقاد های به جا رو قبول میکنند! و اینکه میگید کنسرتا همشون دیسکو شده اینطوری نیست! یک خواننده که نمیخوام اسمشو بیارم همیشه کنسرتاش متفاوت بوده نسبت به خواننده های دیگه که فک میکنم همه بشناسنش و واقعا به خاطر عشق خودش به موسیقی و هوادارانش هست درسته که به خاطر پول هم هست چون همه خواننده ها از این کار امرار معاش میکنند ولی اینکه میگید کنسرتا تکراری شده رو حداقل در مورد این خواننده قبول ندارم!

جمعه 5 مهر 1392 - 00:38

موافقم

جمعه 5 مهر 1392 - 02:46

کاملا موافقم. کافيه تعداد لايک هاي صفحات خواننده هاي تينيجر پسندي که فقط و فقط عاشقانه هاي دم دستي ميخونن رو با خواننده هاي مولف تري مثل رضا يزداني و روزبه نعمت اللهي مقايسه کنيد. متاسفانه نتيجه نا اميد کننده ست. چند ده هزار لايک و کامنت در مقابل دو سه هزار لايک!
و جالب تر اينکه اين دو خواننده اي که اسم بردم تعداد کنسرت هاشون در طول سال خيلي کمه ولي مردم هميشه راضي از سالن کنسرت هاشون خارج ميشن و اگه شده حتي يک شب و يک سانس برنامه داشته باشن واقعا کم نميذارن و نهايت انرژي شونو ميذارن. حالا خودتون مقايسه کنيد با کنسرت هاي 10 شب پشت سر هم بعضي خواننده ها که فقط به فکر پول درآوردن هستند و توجيه خوبي هم دارند: مردم استقبال ميکنند. راست هم ميگن خب. مردم راضي، تهيه کننده راضي، خواننده راضي،....باباي منتقد ناراضي

جمعه 5 مهر 1392 - 22:31

آخه چه کنسرتی، من چند هفته پیش کنسرت همایون شجریان رفتم و چند روز پیش سالار و رضا صادقی، رضا صادقی به زور می خواست از مردم دست و تشویق بگیره.
نکته مهم تر صدابرداری هست که واسه منی که یه کوچولو ساز میزنم مهمه که صداهای هر سازیرو بشنوم، تو کنسر سالار که 3 ساز بادیش(به جز فلوت) تقریبا هیچ صدایی شنیده نمیشه، تمبکیه هم یه نمور صدا میداد، خواننده هم که وقتی میخواست بالا بخونه عوض اینکه از میکروفن یه کم فاصله بگیره سعی میکرد نزدیکتر هم بشه و صداش میرفت رو اعصاب.

شنبه 6 مهر 1392 - 15:04

شما باید فرهنگ کنسرت رفتن و کنسرت گذاشتن درست و صحیح را برای مردم تبیین کنید و بشون نشون بدید
به خدا کنسرت جای دست و جیغ و هورا نیست !!!
خواننده ها 40 50 دقیقه اجرا دارن 40 دقیقه گدایی دست و جیغ و هورا !!!
من دلیل این همه استقبال از کنسرت های تکراری رو نمی فهمم !!!
یه دلیل مهمش بی تجربگی مخاطب در رفتن به کنسرته و سطح به شدت پایین توقعات !
من دلم می خواد اگه 60 تومن میدم برا کنسرت انتهاش احساس ضرر و خسران نکنم !!!

شنبه 6 مهر 1392 - 22:36

فرهنگ شنیداری مردم رو باید تغییر داد متاسفانه اکثر خواننده های به جنبه ی مالی و بیزنس توجه می کنند و هرچی مخاطب میخواد رو اجرا میکنند در صورتی که هنرمند یه رسالت مهم تر به دوششه که اگه زمانی سطح توقع و سواد هنری جامعه نزول کرد اون با هنر ماندگار خودش جامعه رو با خودش همسو کنه نه خودش رو در اون سطح پایین بیاره.مطمنا مردم هنر دوست ما هم همیشه دنبال بهترین هستند

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود اجراهای صحنه‌ای ما تبدیل به «دیسکو» شده است! | موسیقی ما