به بهانهی انتشارِ تکآهنگِ «همسایه» از محسن چاوشی
یک پدیدهی پایدار
[ علی مفخمی ]
منتقد موسیقی
پدیدههای موسیقی ما اغلب شهابوارند. درخششی ناگهان و نظرگیر و بعد خاموشی و فراموشی. بهویژه در دورانِ مصرفگرایی و تنوعخواهی، این ناگهانگی و افول بیشتر هم اتفاق میافتد. نیازی به شمارش و نام بردن نیست؛ مروری بر چهرههای درخشانِ همین چند سالهی گذشته، به خوبی گویای این واقعیت است.اما در میان این آمدگان و رفتگان، صدایی هست که مانا بوده و شنیدنیتر هم شده است. به عکسِ پدیدههای دیگر که عموماً به طیفی خاص از مخاطبان محدود بودهاند، گسترهی وسیعی از شنوندگان موسیقی را با خود همراه کرده و با خطر کردن و پرهیز از تکرارِ تجربههای موفق، همواره دریچههایی تازه رو به مخاطبان گشوده است....
خوانندهای که زمانی بوی تقلید از کارش شنیده میشد، حالا از الگوی آن زماناش پیشی گرفته و هرچند مَرکبِ ملودیسازیاش سر در همان آبشخور دارد و شعرمحوری را هم از آنجا به یادگار نگه داشته، اما تجربههایی نو در گونههای موسیقیایی و پیشروی در شعر و بیان، امروز خوانندهای متفاوت را پیشِ روی ما میگذارد. خوانندهای که وقتی «بازارِ خرمشهر» و «غیرِمعمولی» را هم میخواند، تألیفِ خودش را دارد.
میزان و گستردگی شنوندگانِ «محسن چاوشی» و اثرگذاریاش در اجرا، تنها با یکی از خوانندگانِ ایرانی قابلِ مقایسه است که اتفاقاً او هم صدایی استاندارد (با معیارهای کلاسیک) ندارد و بخشِ بزرگی از شهرتاش به ویژگیهای کلامی آثارش برمیگردد. تنها همین دو خواننده (در موسیقی پاپ) هستند که از مرزهای طبقاتِ فرهنگی و اقتصادی گذشتهاند و مخاطبانشان طیفی گسترده از روشنفکرانِ جامعه تا پایینترین سطوحِ اجتماع را در برمیگیرد. جایگاهی حساس که حفظِ آن در جامعههای نامتوازن و طبقاتی، بسیار دشوار مینماید و البته مسئولیتهایی را نیز به همراه دارد.
اما «چاوشی» علاوه بر توجه به کلام، اخیراً نگاهِ نوجوتری نیز به موسیقی پیدا کرده و سعی میکند قالبها و سبکهای تازهتر و کمتر تجربه شده را نیز با ملودیهایش بیامیزد. در کارهای اخیرِ او، بهخصوص رنگوبوی موسیقی راک و الکترونیک بیشتر شده و این گستردگی تا تجربهی دابستپ در تلفیق با شعرِ کلاسیکِ فارسی پیش میرود (قطعهی «غلط کردم» از آلبومِ «من خود آن سیزدهم»).
«محسن چاوشی» به تازگی تکآهنگی به نامِ «همسایه» را منتشر کرده است. اثری که به لحاظ شعری، ادامهی منطقیِ «قطار» (کارِ دیگر «حسین صفا») است و در موسیقی به سبکِ رِگه نزدیک شده است. «قطار» برای بسیاری از مخاطبانِ شعرشناس و اهلِ موسیقی، نقطه عطفی در کارنامهی چاوشی محسوب میشود و جالب اینکه در عینِ حال توانسته شنوندگانِ عامتر را هم درگیرِ خود کند. به نظر میرسد موفقیت این تجربه، خواننده را به بازآفرینیِ چنین فضایی ترغیب کرده است؛ هرچند «همسایه» نقاطِ ضعفی دارد که آن را کمی پایینتر از «قطار» نگه میدارد. شاید مهمترین مشکلِ «همسایه» عدمِ تطابقِ کاملِ شعر با موسیقی (بهخصوص تنظیم) باشد. هر چهقدر که شعرِ کموبیش سوررئالِ «قطار» با موسیقی امبینت الکترونیکِ «کوشان حداد» متقارن و مأنوس است، ترانهی «همسایه» که حالوهوایی مشابه دارد، به قالبِ رِگه نمیچسبد. اصولاً موسیقیِ رِگه، شعرهایی آسانفهمتر (حولوحوشِ زندگیِ روزمره و اغلب انتقادی و اعتراضی) را طلب میکند و انگار تابِ سنگینی و پیچیدگی کلامی را ندارد. شاید توجه بیشتر به کلامِ نمونههای اصیلِ رِگه (و حتی کارهای «سینا حجازی» که اتفاقاً به «چاوشی» نزدیک هم هست) به انتخابِ فضایی بهتر برای این شعر و کلامی مناسبتر برای این نوع موسیقی منجر میشد. اما در هرحال تلاشهایی از این دست، هرچند که آزمون و خطاهایی اینگونه را همراه داشته باشد، در محدودهی به تکرار و اشباع رسیدهی موسیقی ما، قابلِ تقدیر و نویدبخش است.
بیتردید حضورِ «حسین صفا» که در میانِ ترانهسرایانِ امروزی اگر نه برترین، حتماً یکی از سهتای نخست است، تأثیری جدی در این نوآوریها دارد. «صفا» این قابلیت را دارد که در عینِ حفظِ شاعرانگی و استفاده از عناصرِ موردِ پسندِ مخاطبِ ایرانی، نوآفرینی کند و بهسوی گوشههای دیدهنشده و فضاهای مغفول مانده سرک بکشد. در واقع این ویژگی، تکمیلکنندهی نوگراییهای «چاوشی» و عنصری ضروری برای وارد شدن به ساختها و گونههای تازه و امروزی است. در کنارِ این ترکیبِ درست (ترانهسرا و ملودیساز-خواننده) نیاز به یک موسیقیدانِ کاربلد هم احساس میشود. برخی از تنظیمهای اخیرِ «چاوشی» نشان میدهد که خودِ او هم تا حدودی میتواند این جای خالی را پُر کند، اما پیرویِ او از بازارِ موسیقی، در انتخابِ تنظیمکنندههای مختلف (هرچند باعثِ تنوعِ موسقیایی در کارهای او شده)، مانعِ انسجام و رسیدنِ به یک سبک و رویکردِ قابلِ تشخیص میشود. چیزی که شاید در آشفتهبازارِ موسیقیِ پاپِ ایران، چندان ضروری به نظر نرسد؛ اما برای خوانندهای در این جایگاه، کاملکننده و ارتقاءدهنده است.
منبع:
اختصاصي سایت موسيقي ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 24 آذر 1392 - 01:12
دیدگاهها
متنتونو خوندم و خیلی هوشمندانه نوشته بودین که دلیلشو همه میدونن چرا...
اما اولا قطار رو با این قطعه مقایسه نکنین چون اشتباهه... این کار تو 3 روز بسته شده در حالیکی کوشان حداد ثانیه به ثانیه درگیر قطار بود و شاهکار بینظیری برای موسیقی الکترونیک ساخت که نمونش تو جهان کم نظیره با اینکه میدونم این حرفم رو عده کمی میفهمن...
محسن چاوشی با قراردادن تراکهای تین ایجی بعنوان تراکهای اولیه آلبوم پرچم سفید باعث شد تا این قطعه شنیده نشه و حق مطلب ادا نشه در حالیکه اگر سر آلبوم قرار میگرفت با وجود اینکه آلبوم بطور کامل زیر سوال میرفت اما حداقل حق این تراک ادا میشد...بگذریم
انتشار این قطعه دوچیز رو ثابت کرد یکی اینکه قطعات آلبوم جدیدش بسیار زیباتر خواهند بود و دوم اینکه باعث شد تا بدبینی مخاطبان ایشون به این سبک ها که با تراکهایی مثل مردم آزار و تقاص و مترو و خواب بعد از ظهر و حتی بازار خرمشهر رفع بشه... آلبوم بعدی ایشون سبک راک خواهد بود به اضافه دو قطعه الکترونیک
اما در مورد انتخاب فضاهای گوناگونی که این اواخر انجام میداد باید بگم بخاطر تغییر سبک و فاصله گرفتن از فضای پاپ بود که فقط توی ایران افتخار محسوب میشه!!!
مرسی از این منقد بازم میگم محسن پتانسیلش بیشتر از از این حرفاست بهرام گورو گوش کنید تازه میفهمین محسن کبه
آره محسن تو ف ب که داشت آشنامون میکرد باسبک رگه
میگفت رگه بر اساس ریتمیک و توجه روی ضد ضرب
اگه حافظه م خوب یاری کنه رگه از راک تندتره.
من خوب بودم تا این شهر / با خشک سالیش بدم کرد
خوب شد خدا رحم کردو/عشق تو دریا زدم کرم
خیلی این قسمتش رو دوست دارم
مطلبی واقعا زیبا بود....
در این متن بیشتر جواب افرادی داده شد که این اواخر موسیقی چاوشی رو ضعیف و تکراری می دانستند و اشعار حسین صفا را ضعیف میخواندند....
با این که طرفدار دو آتیشه ی محسن چاوشی هستم با آن بخش از نقد که گفته شده موسیقی رگه شعری ساده تر میخوهد شدیدا موافقم!
با این که همسایه واقعا زیبا بود....
بعـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــله
اینه محسن چاووشی
راجع تطابقِ شعر و موسیقی هم شاید حق بگید...
قابل توجه آقایِ نقاد (ب ب)
آخه....................................
فقط دو تا خواننده؟
من فكر ميكردم بيشتر باشه
شما همينجورى دقت كنى ميبينى كه يكيشون حتماً د. ا. هستش
اون يكى هم حتماً استاد س. ق. است
حالا كه شما ميگين سومى هم چاووشى باشه ميشن سه تا خواننده
راست نميگم؟
:)
نقد منصفانه ای بود.ممنون ولی به نظر من چاوشی به این دلیل خاص هست چون کارهای موسیقیاییش از هیچ تابع تحلیلی پیروی نمیکنه.در حقیقت چاوشی دنبال این نیست که مهر خودشو رو آهنگش بزنه.و این وجه تمایز این خواننده با بقیه هست.در واقع این آثارش هستن که چاوشی رو تعریف میکنن.بخاطر همین هیچ وقت برای مخاطبش تکرار نمیشه. امیدوارم همیشه این رویه رو حفظ کنه.پس به نظرم احتیاج نیست به یک سبک و رویکرد برسه.چاوشی ثابت کرده که تو هر سبکی حرفی واسه گفتن داره و این یعنی خاص بودن. این عملکرد چاوشی نشان دهنده تفکر عمیقی هست که روی کارهاش داره.متاسفانه خواننده های دیگر البته نه همشون به دلیل بر گزاری کنسرت های متعدد کمتر وقت برای تفکر و خلاقیت میذارن و مدام در حال تکرار یک فضا هستن.
محسن چاوشی یه دوووووووونس
عاشقشم ... :)
میزان و گستردگی شنوندگانِ «محسن چاوشی» و اثرگذاریاش در اجرا، تنها با یکی از خوانندگانِ ایرانی قابلِ مقایسه است که اتفاقاً او هم صدایی استاندارد (با معیارهای کلاسیک) ندارد و بخشِ بزرگی از شهرتاش به ویژگیهای کلامی آثارش برمیگردد. اون خواننده کیه؟!
مرسی از شما اقای افشار محسن چاوشی از یه دنیای دیگه ای اومده خدا رو شکر میکنم که در نسل من محسن چاوشی هست که من باهاش زندگی کنم همچنین حسین صفا که بی تردید بهترین ترانه سراست منتطر پاروی بی قایق باشین که خیلی گردن کلفته
ممنون از نقد خوبتون دوست عزیز
تقریبا با اکثر گفته هاتون موافقم و البته بعضی جاها رو هم مخالف!
به هر حال منتظر آلبوم جدید محسن چاشی باشید..چون اون موسیقی قدرتمند و یکدستی که دنبالش هستید رو پیدا می کنید :)
ممنون
محسن چاوشی ناخدای کشتی طوفان زده ی موسیقی ایرانه که تا به حال یه تنه با نبوغی که داره تونسته این کشتی رو به ساحل ارامش برسونه و تا وقتی سایه ش روی سر موسیقی ایران هست این کشتی در ساحل ارامش به سر خواهد برد.واقعا محسن چاوشی نجات دهنده ی موسیقیه و به لطف خدا امیدوارم سایه ش همیشه رو سر موسیقی ایران باقی بمونه.
سلطان تاریخ موسیقی ایران = محسن چاوشی . . .
درود بر آقای خاص
ازسال 88 تا الان دارم بهاش زندگی میکنم
باخودش باصداش و بااحساسش
ممنون نقدتون بسیار زیبا بود
نقد خوب و عالی بود بدون هر گونه حب و بغض و کاملا در مورد موزیک بحث کرد........ منصفانه بود کاش یکم منتقدای ما از اقای افشار یاد بگیرن
مرسی اقای افشار
نقد خوبی بود تشکر.
مخاطبان محسن چاوشی او را استاد خطاب میکنن.
استاد چاوشی ثابت کرده که تو هر سبکی موفق بوده و
کارهاش به دل خیلیا نشسته و طیف عظیمی از مردم چه
در داخل و چه در خارج کشور رو به سمت خودش کشونده
روز به روز پخته تر و قوی تر میشه و ماهم عاشقشیم و بهترین
آرزوها رو براشون داریم و همچنین حسین صفا .
بی صبرانه انتظار پاروی بی قايق رو میکشیم.
نقدتون صحيح و منطقي .. ولي آيا حسين صفا ميتونه شعر ساده بنويسه؟ محسن چاوشي ميتونه از صفا شعر ساده بگيره؟ به نظر من ظاهر شعر برخلاف قطار خيلي ساده بود ولي اگه بخوايد به عمق شعر پي ببريد امكان داره غرقِ كلمات حسين صفا بشيد ...
نقد جالبی بود منصفانه حرف زده ...
آلبوم یه شاخه نیلوفر که اومد بیرون خیلی از مخالفاش گفتن 8 سال دیگه خواهیم دید محسن چاوشی کجاس! الان دارن میبینن محسن چاوشی کجاس!! فعلا که چاوشی اولین خواننده ی برتر ایرانه و یه خواننده ی صاحب سبکه...
همچنین یکی از بزرگترین آهنگسازای ایرانه
مرسی از آقای افشار
و یه انتقادم به موسیقی ما دارم که بعضی از اخبارو غلط به سمع طرفداران موسیقی میرسونین خواهش میکنم از صحت خبر مطمئن بشین و بعد منتشرش کنین مث همون پست کاملا محرمانه که نوشته بودین نام آلبوم محسن چاوشی به احتمال زیاد تغییرخواهد کرد
ممنون
نقد خوبی بود
نقد شما جواب محکمی بود برای بهمن بابازاده خبرنگار همین سایت که در مورد این ترک کم لطفی کردن
اونطور که بنده از یادداشت های قبلی آقای افشار متوجه شدم ایشون همینطوری! از کسی یا چیزی تعریف نمی کنه .
برای محسن چاووشی که بدون ریشه و سواد موسیقایی و حالا به هر دلیلی به این جایگاه رسیده ، این موضوع خیلی باید قابل اهمیت باشه و حتما هم همینطور خواهد بود .
با تشکر
چاوشی فوق العادست/
صدای زخمی+نبوغ+محبوبیت+شخصیت ویژه...چاوشی رو تبدیل به مرد خاص این موسیقی کرده.
نقد خوبي بود.اما شديداً با تنوع تنظيم كننده ها موافقم كه اعتقاد دارم اتفاقاً چاوشي از تنوع تنظيم كننده برخوردار نيست! البته به تنوع سبك اعتقاد ندارم و به يك دستي كار ها معتقدم.
ضمنا جاي خالي كوشان در آلبوم فكر كنم خيلي براي مخاطبان خسته كننده باشه و اميدوارم كوشان رو به زودي در كار هاي محسن ببينيم.
"محسن چاوشی" همان اسمان ابیه دهه ی نود موسیقی ماست که کلاغ ها حتی قادر به سیاه کردن گوشه ای از ان نیستند ...
توصيفتون از چاوشي خيلي اغراق شده بود!!
فكر ميكنم تاثيري دوستي باشه...
سلام
اول ميخوام خدا رو شكر كنم از اين كه توي دوره اي زندگي ميكنم كه ميتونم از صداي محسن چاووشي لذت ببرم و هر چند وقت يك بار توي كوير خشك زندگي روزمرم از اين چشمه ي سرشار چاووشي مشتي آب بردارم و خودم رو سيراب كنم.
وشعري كه حسين صفا سرود بسيار زيبا بود.
دريا واسه كشتياي بي سر نشين جا نداره
حسين دريارو زمين دونسته كه بايد توش عاشق بود و سوار بر كشتي معشوق شدتا غرق نشد.
و با خودش فكر كرده و گفته پس من چرا غرق بودم تهران كه دريا نداره.واقعا عالي بود
ممنون از آقاي افشار و موسيقي ما
یکه تاز موسیقی ایران
بگو موسیقیِ ایران بخوابه,محسن چاوشی بی دار ه
اون موزیکو زنده نگه می دا ره
من فقط کارای مشترک ایشون با فرزاد فرزینو دوست دارم
همچنان شاهد تایید نکردن نظرات توسط موسیقی ما هستیم ...
بابا دست بردارین از این کاراتون.یکی مث من میاد در نهایت ادب و احترام نظرشو راجع به مطلبتون میگه و نظرش تایید نمیشه اونوقت یه نفر دیگه میاد هرچی فحش و دری وری بلده به محسن چاووشی میگه و نظرش تایید میشه!! (از زمان یه شاخه نیلوفر تا الان). واقعا جالب و مسخرس این سیاستتون!
تا کی میخواین به اینجور کارا ادامه بدین ؟ تا کی واقعا ؟؟ اگه جنبه ی شنیدن انتقاد ندارین پس چه مرضی داشتین که این سایتو تاسیس کردین ؟؟؟ هان ؟؟ یارو میاد کلی دری وری به چاوشی میگه و نظرش بدون حتی سانسورکردن یه دونه نقطه تایید میشه اونوقت نظرمن که در نهایت ادب و احترام یه تشکر و یه انتقاد کردم تایید نشد!!!
شدیدا متاسفم براتون
معلومه که آرش افشار کاملا موسیقی رو میفهمه. به این میگن منتقد
به هرحال منتقد ها معمولا ...و ارزش كار رو كم جلوه ميدن ولي از شما ممنونيم كه نقد نسبتا منصفانه اي كردين
تو اهنگ همسايه كاملا رد پاي سينا حس ميشد ولي با توجه به علاقه ي شديدي ك سينا حجازي به سازهاي بادي داره اين اهنگو با ساز بادي تصور كنين بسيار دلنشين تر از ساز الكتريك ميشد....
كاش با ترومپت يا ترومبن يا حتي ساكسيفون كه خود محسن هم تواناست اجرا ميشد
عاشقتيم محسن چاوشي
محسن چاوشی مرد تکرار نشدنی, مرد اول موسیقی ایران
مهم اینه که محسن چاوشی کارشو بلده.مردم باهاش خاطره دارن
در نوع خودش بی نظیره با اینکه این همه سبک عوض کرده ولی تو همشون موفقه و مخاطب ازش راضیه
بعدش صدای محسن بی نذیره
فقط چاوشی...................
نمیدانم بر چه مبنایی نامبردن شادمهر عقیلی دراین سایت مجاز شمرده میشود اما نام خوانندهای که در این یادداشت اشاره شده حذف شده، با هر معیاری مقایسه کنیم او از شادمهر چهرهی موجهتری دارد!
آقای افشار خیلی خوشحالم که یادداشتی جدی بعد از مدتها راجع به چاووشی خواندم. باشما در مورد جایگاه او موافقم، و امیدوارم این تنوع و تفرج سبکی او، او را از هویت و همان آبشخوری که گفتید دور نکند.
و امیدوارم باز این حرفها که او را منتسب به یک شیوه و صدا میکند باعث نشود او سعی در مبرا کردن خود از این نسبتها بکند و این را کسر شان و نقطهی ضعف برداشت کند. مثل کاری که در گذشته سعی در انجامش داشت؛ عوض کردن استایل خواندن و لحن. که متاسفانه باعث به یغما رفتن دو آلبوم اول مجاز او شد. و انها آلبومهایی نبودند که انتظار میرفت.
کاش به این نقطه نظر برسد که میتوان در عین پایبندی به ریشه و داشتنِ امضا، در فضای جدید شکوفه زد و در عین تعلق به یک خاستگاه، سبک و مسیر را ارتقا داد نه با نفی آن.
توجه توجه توجه توجه توجه توجه
تذکر جدی به هواداران محسن چاوشی... تذکر جدی به هواداران چاوشی...
از تمامی طرفدرارن چاوشی تقاضا دارم خوب دقت کنند.
شخصی هست به اسم کاربری نوید (طرفدار استاد محسن چاوشی کبیر) ترابی(طرفدار استاد محسن چاوشی کبیر) که همونطور که از اسمش پیداست طرفدار آقای چاوشی هست.
ایشون به جز چاوشی به تمامی خواننده های مطرح کشور به خصوص علی عبدالمالکی ، مرتضی پاشایی ، علی اصحابی ، مازیار فلاحی ، بابک جهانبخش و .... توهین میکنند و نظرات بی ربط و تخریبی میدهند.
به نمایندگی از طرفدارای همه ی خوانندگان دیگر اعلام میکنم که تا جایی که تونستیم ایشون رو تحمل کردیم.دیگه کاسه صبرمون پر شده و داره لبریز میکنه از دست ایشون.
به شدت تذکر میدم بهتون اگر میخواید بقیه مردم به خواننده مورد علاقه تون احترام بزارن ، این شخص رو کنترل کنید.
من خودم به هیچ عنوان از محسن چاوشی خوشم نمیاد.
نه از صداش ، یبکش ، آهنگسازیش کلن ازش خووشم نمیاد با سلیقه م سازگار نیست.ولی هیچ وقت به خودم این اجازه رو ندادم به ایشون توهین کنم یا حتی انتقاد کنم.
اما متقابلا انتظار میره شما هوادارای چاوشی هم رعایت کنید این مسئله رو.
به جدیت تمام تذکر میدم یا ایشون رو کنترل میکنید یا ما هم متقابلا به خواننده مورد علاقه تون توهین و انتقاد بی ربط میکنیم.من دوست و رفیق زیاد دارم.واسه شروع یه اکسپ 5 نفره کافیه ...
می دونم که جواب بدی و ناسزا رو با ناسزا نمیدن.
ولی دیگه حووصله ما رو این شخص سر برده و کاسه صبرمون لبریز شده....
موزیک ما مدیونی اگر تایید نکنی...
هههههه چه قدر جالب از آهنگسازیش خوشت نمیاد پس اونوقت کی آهنگسازه به هیچ وجه خوشت نمیاد ... این حرف مثل اینکه بگی من اصلا موزیک دوست ندارم ببین عزیز از اینجور آدما من زیاد دیدم تو برو بهرام گورو گوش کن ... فقط چاوشی سالار اوخ حوصله اون دوستمون نوید اتفاقا حرفاش به جاس مردین به جای اینکه بگی خوشم نمیاد یکم نقدش کنی موسیقی ما تایید کن تا بهمه با چاوشیست جماعت شوخی بردار نیست
از اونجایی که همه کارشناس شدن و به تنظیم و صدا و ملودی نظر میدن ؛ من فقط میتونم بگم محسن دوستت دارم
آقای افشار
نقدتان با معیارهای نقد احساسی همخوان بود و نه علمی.شما چه تجربیات ادبی دارید که آقای صفا را جزء سه ترانه سرای برتر ایران میدانید؟از دوستی هایتان با آقای صفا گذشته که به شخصه در جریانش هستم فرمایشاتتان در مورد چاوشی هم پراکنده و احساسی بود.اما بخش اصلی انتقاد من به تمجید بی دلیل شما از صفا بود که مشخص است نوعی نان به قرض دادن است.لطفا پنج ترانه از صفا با پنج خواننده نام ببرید تا او را جزء پنج ترانه سرای برتر قرار دهیم.ایشون جز با چاوشی با کی کار کرده که درخشان بوده است؟؟
اون موقعی که من میگفتم این شعر سنگین واسه این کار مناسب نیست یه سری از دوستان ناراحت شدن و...
خوبه توی همین نقدم به این موضوع اشاره شده
اینجا چه خبره؟؟؟؟
چه قد جو مسموم شده...
چه کامنتای مغرضانه ای
اینا همونان که توپیج لیونل مسی هم کامنتای آنچنانی میذارن...
چقد به چاوشی بی احترامی شده!!!من چندوقته دیگه اون حرکتای قبلی رواز بعضی طرفدار نماهای چاوشی نمیبینم ولی بعضیا بیخودی وبه طور عمد ومشخصا ازروی حسادت شروع کردن به توهین به محسن چاوشی...
آهای تویی که طرفدار فلان خواننده معلوم الحال هستی میدونی جامعه آماری یعنی چی؟؟؟وقتی یه خواننده مثل آقا محسن چاوشی مخاطب وطرفداراش زیاد باشن این جامعه آماری افزایش پیدامیکنه وتواین جامعه آماری بالا همه جور مخاطبی یافت میشه.اما شما که تواینجا به زور به تعداد انگشتان دو دست میرسه افراد جامعتون چرا کنترلی روخودتون ندارین و هرچیز بی ربطی رو برای ابراز وجود به زبون میارین؟؟؟؟
"Pause"
فهمیدم مردم چی میخوان حسین صفا خیلی سنگین شعر میگه طوریکه آدم هیچی از شعر ن اما ارجینی سلیس شعر میگه به محسن فرصت بدید همه چی حله
به جای این حرفا از شاهکار لذت ببرین !!!!
به حرفای کسایی که یه ذره از موسیقی نمیدونن توجه نکنین !!!!
خنده داره استاد س.ق بخاطره ملودی هاش شناخته میشه اگرچه صدا هم نداشته باشه و شعر هاش هم هر چقدر خوب انتخاب شده باشن...
شعر این کار هم که شاعرش حسین صفا باشه بسیار ضعیف بود قطار باز میشد یه چیزهایی حدس زد ولی این یکی رو خود صفا هم متوجه نشده بود... ریتم و سبک هم که باز تقلیدی از استاد س.ق بود، کار چوب خط اش که برعکس همسایه کاملا با استانداردهای رگه همخوانی داشت. سادگی و اعتراض
چه سریع ریتمو تمپودآهنگو به سیاوش نسبت میدن اصلا هم شباهت ندارن حسین صفا یکی از بهترین شاعرای قرن بیست و یکم برو بابا شما با خود محسن مشکل دارین فقط صدا زخمی
""پدیدههای موسیقی ما اغلب شهابوارند. درخششی ناگهان و نظرگیر و بعد خاموشی و فراموشی. بهویژه در دورانِ مصرفگرایی و تنوعخواهی، این ناگهانگی و افول بیشتر هم اتفاق میافتد. نیازی به شمارش و نام بردن نیست؛ مروری بر چهرههای درخشانِ همین چند سالهی گذشته، به خوبی گویای این واقعیت است.***** اما در میان این آمدگان و رفتگان، صدایی هست که مانا بوده و شنیدنیتر هم شده است ****** .""
به اميد پيشي گرفتن از تمام خواننده ها در قلبها و يادها ...
من نظرات بعضی ها رو خوندم ...یه سری ها خیلی تعصبی هستن ..چاووشی واقعا خواننده ی قابلیه
اما دیگه ناخدای موسیقی ایران نیست !!
چاووشی هم مثله شاید بگم تمام خواننده های ایران اون ضعف اصلی و بزرگو داره و اونم اینه که هیچ وقت کل ترک های آلبومش شنیدنی نیست ..
خواننده های ایرانی متاسفانه بیشتر روی سینگل ترک ها تمرکز دارن ..امیدوارم بالاخره یکی بیاد که این ضعفو نداشته باشه ...
محسن خان.. كاملا بدون غرض ميگم اين و .. اين يكي از بهترين كارهاي تاريخ موسيقيمون تو هر سبكي بود كه بنده تا حالا شنيدم..عالي بود..بهت افتخار ميكنم..ايراني!!!ايراني!!!
اينا رو براي يه سري گوش بساز...كارهاي فوقالعاده امير ارجيني رو هم من هم دوست دارم...عامه پسند تر همهست...كارهاي اون رو براي همه...
ولي يادت باشه... نه سنگ صبور و با چيزي عوض ميكنم...نه همسايه رو..
در مورد هر دو قطعه باید توضیح بدم که اولا چون اینترو برای شهاب اکبری تعریف نشده هستش یکی از ضعفای عمده کار بود چون مخاطب یهو با شعر فاخر روبرو میشه... حالا اگه شعر نو بود یه حرفی... تنها مورد مشابه که مورد پسند من قرار گرفت دلم تنهاس ایشون بود که فقط بخاطر اورتور میانی و مابقی موزیک بود... یعنی عملا تا به اینجا شعر خونی ساده است... اورتور کو به کو هم قطعا به پیشنهاد خود چاوشی انجام گرفته...
به سولوی ویولن انتهایی نگار هم توجه کن... خیلی وقته منسوخ شده... با این وضع هنوزم معتقدم ملودی نگار بهتر از سیزده هستش... واقعا توی سیزده بجز صدای چاوشی که با شعر استاد شهریار تلفیق شده هیچ چیز به چشم نمیاد و این رو خودت هم باید قبول کنی که بسیار ناشیانه انجام شده و هرکسی میتونسیت این کار رو تنظیم کنه و این اصلا در حد تراکی نیست که ازش انتظار میرفت. به اورتور پایانیش هم نگاه کن که واقعا بچگانه بود... همچنین به ویولن قبل از ترجیع بند آخر
در مورد ستمگر و قراضه چین باید بگم نسخه هاوسششون بهتر بود صحیح... اما انتشارش توسط چاوشی یک خیانت بزرگ بود به شعر حزن آلود شهریار و همینطور خود چاوشی... اگر فقط یکبار زندگینامه استاد شهریار رو بخونی و غم شعرش رو درک کنی میفهمی چرا تو آلبوم قرار نداد و گفت که دیگه هاوس کار نمیکنم چون خیانت در حق شعر هستش(البته به نظر من فقط به شعر فاخر)... صدای حزن آلود محسن چاوشی حالا باید تو مهمونی ها پلی میشد و مسخره تلقی میشد!!! در مورد بریک بیت هم توصیه میکنم دقت عمل بیشتری به خرج بدی و البته توصیه میکنم معیار انتخابت آرمین ون بوررن نباشه!!!
در مورد آهنگسازی هم باید بگم همین ویژگی چاوشی فقط توی ایران یک پیژگی محسوب میشه و موسیقی بین الملل عدم پیوستگی رو یک ضعف میدونه...
در مورد تنظیم هم منظورم همین بود واقعا عدم هماهنگی توی ترک سوم موج میزنه و تنظیم ارتباطی به شعر و مخصوصا بعد از ترجیع بند نداره...
در کل کوشان حداد که تفکر بین المللی داره در مورد اشعار کلاسیک عملکرد خوبی نداشت و پیشنهاد میکنم این کارو تکرار نکنه چون مفهوم شعر هیچ ارتباطی با تنظیم نداره... واسوخت فاخر و هاوس!!!
محسن چاوشی هم گاهی تو آهنگسازیش این رو رعایت نمیکنه... اورتور های پایانی قطار و کو به کو رو مقایسه کن... مفاهیم شعر رو عالی بیان میکنن اما بدون توجه به فضاسازی سنتی و یا نوستالژیکی که یک ایرانی براساس شعر با توجه با حنجره و تحریرهای ایرانی محسن چاوشی انجام میده... و این تحریرها هستند که محسن رو برخلاف انتظار بعضی ها که فکر میکردن غربی قراره باشه پاپیولار کرد...
در مورد جمله آخرت هم باید بگم اصلا ربطی نداره... مقایسه یک آلبوم با آلبوم دیگه مقایسه امکانات گوشی موبایل نیست که بگیم فلان قابلیتاشو مقایسه کن... مقایسه موفقیت مولف تو بیان مفاهیم اشعار ملاک هستش... ممنون از تایپ کردنت...
آیا در مورد بهرام گورم اینطوری میتونین نظر بدین به خدا به محسن ما میرسن همه منتقد میشن دستتون درد نکنه بابا این نقدتون آقای افشار
من متوجه نشدم اون کسی که گفت میرزان محبوبیت چاوشی ماننده اونه کیه؟
سلام دوستان ، به نظر من تا الان تو ایران محسن جان حرف اول رو میزنه و هر کاریم بده بیرون زحمت کشیده براش و خیلی ها عاشق شنیدن صداش هستن، خوب نیست بعد این همه زحمت و این همه آهنگ خوب انقد سر آهنگاش بحث کنید ، خوبیه آهنگاش اینه تو یه جو نیست عوض میشه که تکراری نشه . من که به شخصه میمیرم براش ، شاید باورتون نشه اما آرزوم اینه صدای معمولیش (صحبت کردنش) رو بشنوم ویا ببینمش.!!
محسن چاوشی یه دونه باشه......
افزودن یک دیدگاه جدید