با اجرای قطعاتی از آهنگسازان موسیقی کلاسیک جهان از جمله موتسارت، هایدن و چایکوفسکی
ارکستر سمفونیک تهران به رهبری الکساندر رودین روی صحنه رفت
موسیقی ما - ارکستر سمفونیک تهران به مدیریت هنری علی رهبری، تازهترین کنسرت خود را به رهبری مهمان الکساندر رودین در تالار وحدت برگزار کرد. در این کنسرت که در چارچوب برنامه مهر تا مهر ارکستر سمفونیک تهران روی صحنه رفت، قطعاتی از آهنگسازان موسیقی کلاسیک جهان از جمله موتسارت، هایدن و چایکوفسکی به رهبری الکساندر رودین، یکی از هنرمندان افتخار آفرین روسیه و ارکستر مایستری بردیا کیارس اجرا شد.
اوایل تابستان بود که علی رهبری از حضور رهبرهای مهمان برای شش ماه دوم فعالیت ارکستر سمفونیک گفت اما حضور اولین رهبر خارجی یعنی ارول اردینیچ ترک زبان که بنا بود «مرثیه» موتسارت با رهبری او روی صحنه برود، لغو شد و حالا رودین به عنوان دومین رهبر مهمان خارجی این ارکستر بعد از بازگشایی دوباره ارکستر سمفونیک به ایران آمده. رودین که اواسط تابستان، خود به عنوان سولیست به این ارکستر آمده بود میگوید کاری که هماکنون نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران انجام میدهند فوقالعاده است و به همین خاطر با شوق، دعوت علی رهبری برای اجرا در ایران را پذیرفته است.
در بخش اول این برنامه «اورتور عروسی فیگارو» اثر موتسارت و «کنسرتو ویولنسل شماره 1» از ساختههای هایدن، با نظمی که حالا دیگر میتوان از ارکستر سمفونیک انتظار داشت اجرا شد و الکساندر رودین علاوه بر رهبری، در قطعه دوم به عنوان سولیست ویلنسل نیز ارکستر را همراهی کرد. در انتهای بخش اول با تشویقهای ممتد حاضرین، الکساندر رودین روی سن آمد و به عنوان بیز، مردم را به قطعه دلنشینی از باخ مهمان کرد. بعد از این بخش، علی رهبری با تشکر از الکساندر رودین، با افتخار اعلام کرد که اعضای ارکستر تنها یک روز است که تمرین قطعه هایدن را آغاز کردهاند.
اپرای «عروسی فیگارو» که بر اساس یک کمدی از بومارشه، نویسنده فرانسوی تصنیف شده یکی از دلپذیرترین و درخشانترین اپراهای موتسارت برای سازهای زهی به شمار میرود. این اپرا برای نخستین بار در وین به اجرا درآمد و ذوق سرشار آهنگساز را به نمایش گذاشت. اورتور این اپرا سرشار از فریبندگی و ظرافت است که بر شخصیت هنری در موسیقی موتسارت نشانه میگذارد. در این اثر سازهای زهی خیلی نرم اما تند تم اصلی را اعلام میکنند و بعد یک فراز کاملا تماتیک ابتدا توسط سازهای بادی ارائه میشود و بعد از آن ارکستر خیلی قوی نوای خود را به گوش میرساند.
در بخش دوم «سمفونی 1» چایکوفسکی اجرا شد. چایکوسفکی شش سمفونی تصنیف کرده اما سمفونیهای یک تا سه کمتر اجرا میشوند گرچه هر یک از این سمفونیها از زیبایی خاصی برخوردار است بخصوص سمفونی شماره یک، «خوابهای زمستانی». میتوان گفت یکی از خصوصیات آثار این هنرمند روسی تغییر ریتم است و این آهنگساز سخت به استفاده از والس در آثارش علاقهمند بوده است. در بخش دوم اجرای شب گذشتهی ارکستر سمفونیک، سازهای بادی به ارکستر اضافه شدند و با توجه به توضیحاتی که درباره آثار چایکوفسکی داده شد، یکی از خصوصیات این قطعه هم این است که بخشی از ریتم، از طریق بده بستانهایی شکل میگیرد که بین سازهای بادی و سازهای زهی انجام میشود و شاید بتوان گفت هنوز زمان بیشتری نیاز است که سازهای بادی بتوانند به خوبی از عهده این بخش برآیند.
حالا نزدیک به یکسال از حضور علی رهبری در ایران و بازگشایی مجدد ارکستر سمفونیک تهران میگذرد و نمیتوان - بخوانید نباید - تاثیرات حضور این هنرمند در ارکستر را نادیده گرفت؛ از دعوت از موزیسینهای مطرح خارجی به ارکستر تا مستر کلاسهایی که توسط آنها برای نوازندگان ارکستر سمفونیک برگزار میشود و باید برگزاری چنین کنسرتهایی را که به مثابه کلاسهای آکادمیک میمانند، غنیمت شمرد؛ حالا میخواهد استقبال از این اجرا همانند کنسرتهای پیشین ارکستر سمفونیک نباشد و تالار وحدت با صندلیهای نسبتا خالی به استقبال ارکستر سمفونیک و الکساندر رودین برود.
اوایل تابستان بود که علی رهبری از حضور رهبرهای مهمان برای شش ماه دوم فعالیت ارکستر سمفونیک گفت اما حضور اولین رهبر خارجی یعنی ارول اردینیچ ترک زبان که بنا بود «مرثیه» موتسارت با رهبری او روی صحنه برود، لغو شد و حالا رودین به عنوان دومین رهبر مهمان خارجی این ارکستر بعد از بازگشایی دوباره ارکستر سمفونیک به ایران آمده. رودین که اواسط تابستان، خود به عنوان سولیست به این ارکستر آمده بود میگوید کاری که هماکنون نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران انجام میدهند فوقالعاده است و به همین خاطر با شوق، دعوت علی رهبری برای اجرا در ایران را پذیرفته است.
در بخش اول این برنامه «اورتور عروسی فیگارو» اثر موتسارت و «کنسرتو ویولنسل شماره 1» از ساختههای هایدن، با نظمی که حالا دیگر میتوان از ارکستر سمفونیک انتظار داشت اجرا شد و الکساندر رودین علاوه بر رهبری، در قطعه دوم به عنوان سولیست ویلنسل نیز ارکستر را همراهی کرد. در انتهای بخش اول با تشویقهای ممتد حاضرین، الکساندر رودین روی سن آمد و به عنوان بیز، مردم را به قطعه دلنشینی از باخ مهمان کرد. بعد از این بخش، علی رهبری با تشکر از الکساندر رودین، با افتخار اعلام کرد که اعضای ارکستر تنها یک روز است که تمرین قطعه هایدن را آغاز کردهاند.
اپرای «عروسی فیگارو» که بر اساس یک کمدی از بومارشه، نویسنده فرانسوی تصنیف شده یکی از دلپذیرترین و درخشانترین اپراهای موتسارت برای سازهای زهی به شمار میرود. این اپرا برای نخستین بار در وین به اجرا درآمد و ذوق سرشار آهنگساز را به نمایش گذاشت. اورتور این اپرا سرشار از فریبندگی و ظرافت است که بر شخصیت هنری در موسیقی موتسارت نشانه میگذارد. در این اثر سازهای زهی خیلی نرم اما تند تم اصلی را اعلام میکنند و بعد یک فراز کاملا تماتیک ابتدا توسط سازهای بادی ارائه میشود و بعد از آن ارکستر خیلی قوی نوای خود را به گوش میرساند.
در بخش دوم «سمفونی 1» چایکوفسکی اجرا شد. چایکوسفکی شش سمفونی تصنیف کرده اما سمفونیهای یک تا سه کمتر اجرا میشوند گرچه هر یک از این سمفونیها از زیبایی خاصی برخوردار است بخصوص سمفونی شماره یک، «خوابهای زمستانی». میتوان گفت یکی از خصوصیات آثار این هنرمند روسی تغییر ریتم است و این آهنگساز سخت به استفاده از والس در آثارش علاقهمند بوده است. در بخش دوم اجرای شب گذشتهی ارکستر سمفونیک، سازهای بادی به ارکستر اضافه شدند و با توجه به توضیحاتی که درباره آثار چایکوفسکی داده شد، یکی از خصوصیات این قطعه هم این است که بخشی از ریتم، از طریق بده بستانهایی شکل میگیرد که بین سازهای بادی و سازهای زهی انجام میشود و شاید بتوان گفت هنوز زمان بیشتری نیاز است که سازهای بادی بتوانند به خوبی از عهده این بخش برآیند.
حالا نزدیک به یکسال از حضور علی رهبری در ایران و بازگشایی مجدد ارکستر سمفونیک تهران میگذرد و نمیتوان - بخوانید نباید - تاثیرات حضور این هنرمند در ارکستر را نادیده گرفت؛ از دعوت از موزیسینهای مطرح خارجی به ارکستر تا مستر کلاسهایی که توسط آنها برای نوازندگان ارکستر سمفونیک برگزار میشود و باید برگزاری چنین کنسرتهایی را که به مثابه کلاسهای آکادمیک میمانند، غنیمت شمرد؛ حالا میخواهد استقبال از این اجرا همانند کنسرتهای پیشین ارکستر سمفونیک نباشد و تالار وحدت با صندلیهای نسبتا خالی به استقبال ارکستر سمفونیک و الکساندر رودین برود.
منبع:
اختصاصي سایت موسيقي ما
تاریخ انتشار : جمعه 4 دی 1394 - 14:44
افزودن یک دیدگاه جدید